Με χαρά παρακολουθώ τον τελευταίο καιρό την εφημερίδα σας και σε κάθε μου επίσκεψη στην πατρώα γη θεωρώ απαραίτητο να εφοδιαστώ με το τελευταίο τεύχος της έκδοσης σας. Πιστεύω ότι είναι μια μεγάλη προσπάθεια για συσπείρωση των κατοίκων της βόρειας Εύβοιας γύρω από τα προβλήματα που δημιουργούνται από την έλλειψη ενδιαφέροντος της κεντρικής εξουσίας και ανάδειξης του πολιτισμικού πλούτου της περιοχής, που πρέπει να υποστηριχθεί.
Τα προβλήματα όμως που σίγουρα αντιμετωπίζετε στην σύνταξη και έκδοση αυτής της εφημερίδας σας οδήγησαν σε μια επιφανειακή παρουσίαση σε σχέση με την "αποκατάσταση" της εκκλησίας της Αγ. Ελένης. Θεώρησα χρέος μου να επικοινωνήσω μαζί σας και να σας εκθέσω μια άλλη άποψη για αυτό το ανοσιούργημα.
Η εκκλησία κατ' αρχάς δεν είναι χτισμένη στους πρωτοχριστιανικούς χρόνους όπως αναφερεται.Μπορεί η αναφορά αυτή (όπως και η κατ'αυτους θαυματουργή ανεύρεση νερού) να εξυπηρετεί την κατά τον σύλλογο εννοούμενη τουριστική ανάπτυξη αλλά είναι έργο πιθανότατα του τέλους του 18ου αρχές του 19ου όπου άλλωστε αρχίζει να αναφέρεται και στους ναυτικούς χάρτες του Αγγλικού ναυαρχείου της εποχης.Μια ματιά στους προγενέστερους χάρτες θα σας διαβεβαιώσει ότι εκεί που βρίσκεται η εκκλησία ήταν θάλασσα που επιχωματώθηκε με τα χρόνια.Πιθανωτατα η κατασκευή της ανάγεται στους χρόνους που η βόρειος Εύβοια άνηκε διοικητικά στο πασαλίκι των Ιωαννίνων και γνώριζε οικονομική ανάπτυξη.Αλλωστε τα πρωτα έργα αποστράγγισης των λιμναζόντων υδάτων γίνονται εκείνη την εποχή και η καλλιέργεια των παρακείμενων γαιών καθίσταται δυνατή.
Η αρκετά νεώτερη κατασκευή της όμως δεν μειώνει την εγκληματική αλλοίωση των χαρακτηριστικών του οικοδομήματος και της γύρω περιοχής. Επιθυμητή η συντήρηση του ναού αλλά ως προς τι αυτή η συσσώρευση μπετόν με τα νεοπλουτιστικα τουρκομπαροκ στοιχεία σ'ένα χώρο που εντυπωσίαζε ακριβώς με το απέριττο και την δωρική απλότητα; Η όλη κατασκευή δείχνει ξένη με το περιβάλλον όπως ξένος είναι και ο εμπνευστής της που αντικατοπτρίζει την αισθητική του.Η αισθητική του εμπνευστή προσβαλλόταν από την λιτότητα της κατασκευής δεν προσβάλλεται όμως από το υπό κατάρρευση εξωκλήσι του Αγ Δαυίδ που βρίσκεται μέσα στον οικισμό Κεφάλες και έχει αφεθεί στην τύχη του να καταρρευσει.Ίσως όμως η κατάρρευση του ναού να δώσει την ευκαιρία και το χώρο στο σύλλογο για νέα έργα αναψυχής παρομοίου αισθητικότητας
Οι δραστηριότητες όμως του συλλόγου δεν φαίνεται να σταματούν εδώ Προς το τέλους του άρθρου διαγράφονται οι προθέσεις τους μέσω των δηλώσεων του προέδρου τους να αξιοποιήσουν και το παρακείμενο πλατανοδασος κάνοντας το χώρο για αναψυχή των κατοίκων της περιοχής. Αυτό αν δεν είναι δήλωση πρόθεσης καταπάτησης δημόσιας έκτασης για όφελος των εποχικών κατοίκων της περιοχής που συμπεριφέρονται με νοοτροπία άγγλων αποίκων προς τους γηγενείς Μαου Μαου μέσω του συλλόγου τους τότε τι είναι; Ο συντάκτης σας δεν ανησύχησε ώστε να ζητήσει διευκρινίσεις επί του θέματος; Και με ποιο τρόπο κινδυνεύει το δάσος από τους αγρότες όπως αναφέρει;
Κινδυνεύει από τους αγρότες που αιώνες τώρα καλλιεργούν τον γύρω χώρο η από νεοεμφανιζόμενους "ξένους σωτήρες"; Κινδυνεύει μήπως το δάσος από τους βοσκούς που βρίσκουν καταφύγιο στην σκιά του το καλοκαίρι και για να αποφύγουν πιέσεις για μετεγκατάσταση από το σύλλογο δωρίζουν (απ'ότι γνωρίζω) τα απαραίτητα σφάγια στις φιέστες του συλλόγου ώστε οι ευαίσθητες μύτες τους να μην ενοχλούνται από την δήθεν δυσοσμία; Και γιατί δεν μας εξηγεί ο σύλλογος μέσω του προέδρου του γιατί δεν κινδυνεύει από γνωστό εργολάβο που κάνει παράνομες αμμοληψιες από το πλατανοδασος εδώ και χρόνια παρα τις καταγγελιες από κατοίκους των γύρω περιοχών που δεν συμμερίζονται προφανώς τις "ανησυχίες" του συλλόγου. Ένας περίπατος στο δάσος θα έπειθε τον συντάκτη σας για την καταστροφή των δένδρων από τον εργολάβο αυτό. Δεν το γνωρίζει αυτό ο πρόεδρος του συλλόγου; Γιατί δεν το συζήτησε μαζί του όταν ο εν λόγω εργολάβος πρωτοστατούσε μαζί του στην περίφραξη της Αγ. Ελένης;
Πιστεύω να σας έπεισα ότι το ρεπορτάζ αυτό δεν ανταποκρινόταν στην αλήθεια και ότι δεν θα βρεθώ προ εκπλήξεως σε λίγο καιρό να διαβάσω κάτι παρόμοιο για το πλατανοδασος της περιοχής και την αναβάθμιση του με ταβέρνες σουβλατζίδικα και αλλά "κοινωφελή" έργα χαμηλής αισθητικής που ασχημαίνουν τον τόπο μας, από ανθρώπους ξένους προς τις παραδόσεις του τόπου μας. Συνεχίστε το έργο σας με το ίδιο μεράκι.
Η βόρεια Εύβοια έχει ανάγκη απ'αυτό ώστε κάποτε να στηρίζουν τον εξωραϊσμό και πολιτισμό της ντόπιοι ικανοί άνθρωποι και όχι αυτόκλητοι ξένοι σωτήρες.
Γεωργιος Κ Παπατζικος
|