Οι πολιτισμικές αλλαγές που έχουν συντελεσθεί στην κοινωνία μας τα τελευταία χρόνια, η έκρηξη γνώσεων που παρατηρείται, η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και της πληροφορίας, οδήγησε το Υπουργείο Παιδείας ύστερα από απαίτηση του κλάδου των εκπαιδευτικών στη θέσπιση του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, μια ουσιώδη εκπαιδευτική παρέμβαση, με στόχο την εξυπηρέτηση κοινωνικών και παιδαγωγικών αναγκών, της αναμόρφωσης του σχολείου, έτσι που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες τον παιδιού, της οικογένειας και της κοινωνίας, στα πλαίσια των δυνατοτήτων του.
Ο κοινωνικός του ρόλος αναδεικνύεται από τη μέριμνα της πολιτείας, ιδιαίτερα για τους εργαζόμενους γονείς, τα παιδιά των διαζευγμένων, τις μονογονεϊκές οικογένειες, την προώθηση της κοινωνικής ζωής στα πλαίσια της οικογένειας και τον εναρμονισμό της εργασιακής και οικογενειακής ζωής.
Ο παιδαγωγικός του ρόλος εξυπηρετείται από την παροχή υποστηρικτικής βοήθειας και την αξιοποίηση τον απογευματινού χρόνου, αφού πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι η λειτουργία τον Ολοήμερου Σχολείου επεκτείνεται πέραν της λειτουργίας τον κανονικού Σχολείου και μέχρι 16.00.
Σε μια εποχή, στις αστικές ιδιαίτερα περιοχές, όπου εργάζονται και οι δύο γονείς και το παιδί επιστρέφοντας στο σπίτι είναι μόνο τον με όλους τους κινδύνους που συνεπάγεται αυτό, αφού και η γιαγιά συνήθως δεν υπάρχει για να το φροντίσει, το Ολοήμερο Σχολείο δίνει διέξοδο. Βοηθάει το παιδί να περάσει ευχάριστα και δημιουργικά την ώρα του και συνάμα οι γονείς να αισθάνονται ήσυχοι, αφού το παιδί τους βρίσκεται στο Σχολείο με υπεύθυνους εκπαιδευτικούς και αξιοποιεί το χρόνο του κατά τον καλύτερο τρόπο, απαλλαγμένοι από πρόσθετα οικονομικά βάρη για την επιμέλειά του, καθόσον χρόνο αυτοί απουσιάζουν.
Το πρόγραμμα του Ολοήμερου περιλαμβάνει υποστηρικτική βοήθεια στην Ελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά, δηλαδή μελέτη και προετοιμασία των μαθημάτων της επόμενης μέρας, από υπεύθυνο δάσκαλο, αλλά και Αγγλικά (από φέτος η διδασκαλία τους άρχισε από την Γ' τάξη Δημοτικού), Αθλητισμό για την ανάπτυξη των κινητικών και σωματικών ικανοτήτων (αντοχή, δύναμη, ταχύτητα, ευλυγισία, ευκινησία), εξασφάλιση και διατήρηση της υγείας και της ευεξίας, ανάπτυξη κοινωνικών, ψυχικών και ηθικών αρετών, Πληροφορική για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων στη χρήση των Η/Υ, Εικαστικά, όπου δίνεται η δυνατότητα να προσεγγισθούν οι Καλές Τέχνες, με Θεατρική Αγωγή, όπου επιδιώκεται να αναπτυχθεί η προσωπικότητα, η αισθητική και η ψυχοσυναισθηματική καλλιέργεια και η ελευθερία της έκφρασης, Χορό για την ανάπτυξη της κινησιοαισθητικής ικανότητας και της επαφής με τη μουσικοχορευτική μας παράδοση και Μουσική, με σκοπό την ανάπτυξη της ικανότητας για ακρόαση, εκτέλεση αλλά και δημιουργία μουσικής.
Ετσι το Ολοήμερο Σχολείο στηρίζει και μορφώνει το παιδί, στέκεται δίπλα στην εργαζόμενη οικογένεια, της οποίας το εισόδημα προστατεύει αφού την απαλλάσσει από την οικονομική επιβάρυνση και τη φροντίδα αναζήτησης εκτός σχολείου πρόσθετου εκπαιδευτικού έργου και μετατρέπεται σε σύγχρονο εργαστήρι μάθησης και πολιτισμού.
Το Ολοήμερο Σχολείο είναι εξοπλισμένο με ψυγείο, όπου φυλάσσεται το φαγητό του μαθητή το οποίο προσφέρεται με ευθύνη της οικογένειας, ζεσταίνεται στο φούρνο μικροκυμάτων το μεσημέρι μετά τη λήξη της πρωινής εργασίας πριν σερβιριστεί και διαθέτει κατάλληλο εξοπλισμό και επίπλωση ικανή, έτσι ώστε να καλύψει τις ανάγκες των παιδιών στο σερβίρισμα τον φαγητού. Ίσως κάποιος να αναρωτηθεί: το παιδί δεν κουράζεται τόσες ώρες εκεί μέσα; Όλα μπορούν να συμβούν. Αν το παιδί δουλεύει διανοητικά, δεν κινείται, δεν χαίρεται, αλλά διαβάζει και γράφει συνεχώς, τότε φυσικά θα κουραστεί και δε θα θέλει ούτε το σχολείο μα ούτε και τα γράμματα. Και για να μην επέλθει αυτή η κόπωση, τα νέα μαθήματα της θεατρικής παιδείας, της μουσικοκινητικής αγωγής, του χορού κ.ά. βοηθούν τους μαθητές να περνούν ευχάριστα και δημιουργικά το χρόνο τους. Είναι όλα τόσο όμορφα και ωραία στο Ολοήμερο Σχολείο; Έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα; Όχι βέβαια! Υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν ακόμα. Όμως το Ολοήμερο Σχολείο αγκαλιάστηκε από τους εκπαιδευτικούς και στηρίζεται στο σύνολο του. Είναι ένας θεσμός άγνωστος ακόμα στην ευρύτερη κοινωνία μας. Μέλημα και ευθύνη της πολιτείας και των εμπλεκόμενων φορέων είναι να το κάνουν γνωστό σε όλους για τους στόχους, τους σκοπούς και τις επιδιώξεις του. Γιατί η παιδεία δεν είναι υπόθεση μόνο του αρμόδιου Υπουργείου και των εκπαιδευτικών αλλά όλων μας.
Το πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εάν γίνουν πράξη όλα όσα έχει οραματισθεί ο κλάδος των εκπαιδευτικών, τότε και το Ολοήμερο θα αποδώσει τα μέγιστα στο χώρο της παιδείας και θα καταξιωθεί ακόμα περισσότερο στη συνείδηση των γονιών και της ελληνικής κοινωνίας.
Δημήτριος Αγγελόπουλος Δ/ντής 2ου Δημοτικού Σχολείου Ιστιαίας