Οι πρόσφατες κατολισθήσεις στην Εύβοια αναδεικνύουν την ανάγκη για την άμεση εκτέλεση έργων υποδομής, που θα δίνουν μακροχρόνιες λύσεις στα προβλήματα σύνδεσης του νομού και θα συντελούν στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη του. Οι προσβάσεις στη Βόρειο Εύβοια και στις περιοχές της Κύμης και της Καρυστίας έχουν γίνει ιδιαίτερα προβληματικές μετά τις καταστροφές σε πολλά τμήματα του οδικού δικτύου, τα οποία απειλούν την οικονομία όλου του νομού. Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ζημιές ύψους (15 δις. Δρχ.) που παρουσιάζονται κυρίως στο οδικό δίκτυο. Οι κατολισθήσεις σε Αγία Αννα, Ηλια, Βουτά και Κοκκινομηλιά που ευτυχώς δεν είχαν ανθρώπινα θύματα, έχουν περιορίσει τις εναλλακτικές λύσεις για την πρόσβαση των δημοτών και των τουριστών στην ευρύτερη περιοχή της Ιστιαίας, πλήττοντας την οικονομία του τόπου. Η οδική σύνδεση της Χαλκίδας με τη Βόρεια Εύβοια είναι πραγματικά μια περιπέτεια, αποθαρρύνοντας τις μετακινήσεις αλλά και τις εκδρομές τουριστών. Έτσι η κύρια σύνδεση της Βορείου Ευβοίας με την Αθήνα είναι πλέον μόνο η γραμμή φεριμπότ Αιδηψού- Αρκίτσας, η οποία όμως δεν λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως και δεν μπορεί να εξυπηρετήσει έκτακτα περιστατικά. Οι εξαγγελίες των αρμοδίων υπουργών που επισκέφτηκαν τις πληγείσες περιοχές πρέπει να μη μείνουν στη σφαίρα των υποσχέσεων, αλλά να πάρουν άμεσα τον δρόμο της υλοποίησης, προτού να είναι αργά για την οικονομία του νομού, που ήδη έχει χτυπηθεί από τις γενικότερες συνθήκες ύφεσης. Ωστόσο, ακόμη και αν επιδιορθωθούν τα προβλήματα στο οδικό δίκτυο, μέσω παρακάμψεων, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι το φαινόμενο των κατολισθήσεων δεν θα επαναληφθεί. Πολύ περισσότερο όταν όλοι οι κάτοικοι της Β. Εύβοιας γνωρίζουν ότι η οδική σύνδεση Αιδηψού- Λίμνης είναι πλέον ιδιαίτερα επικίνδυνη, λόγω των συχνών κατολισθήσεων. Πιστεύουμε στις αναπτυξιακές δυνατότητες του τόπου μας και γνωρίζουμε ότι δυστυχώς κανένα μεγάλο έργο του νομού δεν θα ενταχθεί στα τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης που έχει διαχειρισθεί η χώρα μας τα τελευταία 20 χρόνια. Για το λόγο αυτό θεωρούμε επιτακτική την ανάγκη για την οριστική επίλυση της σύνδεσης της Βόρειας Εύβοιας με τον υπόλοιπο νομό. Μόνο μια ολοκληρωμένη λύση θα επιδράσει ευεργετικά στην οικονομία της περιοχής και θα μειώσει την ανεργία που μαστίζει το νομό, θα τονώσει τους επαγγελματίες μας, θα αναδείξει τις τοπικές κοινωνίες και θα ενισχύσει το αίσθημα της ασφάλειας στους δημότες.
Η λύση που προτείνουμε είναι η κατασκευή της παραλιακής οδού Αιδηψού- Λίμνης- Καντηλίου-Χαλκίδας, ενός έργου με ανταποδοτικό χαρακτήρα για το νομό και άμεσης απόσβεσης. Η κατασκευή του νέου άξονα έχει προϋπολογισθεί σε 15 δις. δρχ. Όσο δηλαδή το κόστος των καταστροφών από τις κατολισθήσεις του χειμώνα! Το έργο συντομεύει τις αποστάσεις στο νομό εντυπωσιακά: για παράδειγμα η διαδρομή Χαλκίδα- Λίμνη από 86 χλμ. Περιορίζεται σε 53χλμ.,η Χαλκίδα- Αιδηψός από 115 σε 82 χλμ. Και η Χαλκίδα- Ιστιαία από 131 σε 84 χλμ. Μόνο από την εξοικονόμηση καυσίμων το ετήσιο όφελος υπολογίζεται σε 2 δις. δρχ., που σημαίνει πλήρη απόσβεση του έργου σε μόλις 7 χρόνια. Για το έργο αυτό υπάρχει ήδη περιβαλλοντική μελέτη και το μόνο που απομένει είναι η πολιτική βούληση για την έναρξη της κατασκευής του. Η Εύβοια δεν αντέχει άλλες καθυστερήσεις στην προώθηση των αναπτυξιακών έργων. Βλέπουμε το παράδοξο η Εύβοια να αποτελεί το γεωγραφικό κέντρο της Ελλάδας και ουσιαστικά να είναι απομονωμένη από την υπόλοιπη χώρα! Οι κατολισθήσεις έδειξαν πόσο ευαίσθητες είναι οι οδικές συνδέσεις του νομού μας. Είναι καιρός πια η Εύβοια να μπει στην τροχιά της ανάπτυξης με έργα που δεν θα επουλώνουν προσωρινά πληγές, αλλά θα θεραπεύουν οριστικά τα προβλήματα. Είναι καιρός πια για αποφάσεις.
Γράφει ο Δημήτρης Κατούνης πολιτευτής της Νέας Δημοκρατίας
|