Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Η Αιδηψός στο Διαδίκτυο

Βόρεια Εύβοια - Μηνιαία εφημερίδα ενημέρωσης της βόρειας Εύβοιας. Επικοινωνία: Πάνος Βασιλόπουλος Τηλ.: 22270 31261 email: [email protected]
Έκδοση: Φεβρουάριος 2003
Περισσότερα άρθρα από την έκδοση
Περισσότερες εκδόσεις




- - -


Τι ήθελε να γιορτάσει μια παρέα ραδιοερασιτεχνών από την Αιδηψό, εκπέμποντας σε όλο τον κόσμο; Τι φοράνε οι χειροποίητες κούκλες της Μαρίκας Θεοδωροπούλου; Και τέλος, τι λένε τα μηνύματα νέων της Αιδηψού προς την Ελληνική Κοινότητα της Οτάβας του Καναδά; Μια βόλτα στα "ψηφιακά μονοπάτια" του Ίντερνετ δίνει τις απαντήσεις..

Στην ανακοίνωση με αριθμό 515 της ιστοσελίδας της Ohio/Penn Dx - Internet Edition, βρίσκουμε μια παρέα νέων ραδιοερασιτεχνών που γιόρτασαν με τον δικό τους τρόπο το Πολιτιστικό Φεστιβάλ του 2001 στην Αιδηψό. Στο κείμενο -γραμμένο στα αγγλικά - αναφέρεται: "Μια ομάδα Ελλήνων χειριστών θα δραστηριοποιηθεί μεταξύ 15 και 25 Ιουνίου, χρησιμοποιώντας το ειδικό σήμα κλήσης SW1SPA για τον εορτασμό του Πολιτιστικού Φεστιβάλ 2001 της Αιδηψού, στο νησί της Εύβοιας. Το εγχείρημα θα γίνει από μια αξιοζήλευτη θέση στην παραλία της Αιδηψού και θα προσπαθήσουν να είναι "On-Air" όλο το 24ώρο. Οργανωτής της ομάδας είναι ο Κώστας/SV1ENI, που πρόσφερε πολλές διευκολύνσεις στους υπόλοιπους συμμετέχοντες. Εκτός από τον Κώστα, στην ομάδα υπάρχουν ακόμη ο Μάνος/SV1DZB, ο Γιάννης/SV1DKR, ο Στάθης/SV1DKL και ο Αντώνης/SV1ENG. Σκοπεύουν να έχουν δύο σταθμούς με κεραίες για όλες τις ενεργές μπάντες, ειδικά στη διάρκεια των Σαββατοκύριακων (16-17 και 23-24 Ιουνίου). Ο τρόπος λειτουργίας θα γίνει κυρίως με SSB και CW, αλλά θα προσπαθήσουν και με QSO. Τα κυριότερα θέλγητρα της Αιδηψού είναι τα ιαματικά λουτρά και η ομορφιά του φυσικού περιβάλλοντος. Διαχειριστής του όλου σχεδίου θα είναι ο Κώστας/SV1ENI".

Στην ιστοσελίδα "Marika's Koukles", που είναι αφιερωμένη στις δημιουργίες της Μ. Θεοδωροπούλου, γίνεται αναφορά στις παραδοσιακές φορεσιές της Εύβοιας και ειδικότερα της Αιδηψού. Η μετάφραση του κειμένου, που είναι γραμμένο στα αγγλικά, έχει ως εξής: "Οι συλλεκτικές κούκλες είναι της μόδας τον τελευταίο καιρό. Ελάχιστες, όμως, μπορούν να συγκριθούν με εκείνες που κατασκευάστηκαν από τα χέρια της Μαρίκας Θεοδωροπούλου (1904-1992). Η Μαρίκα άρχισε να μαθαίνει τα βασικά της τέχνης της σε πολύ μικρή ηλικία. Φοίτησε στην Σχολή Χειροτεχνημάτων, όπου μαζί με τις άλλες σπουδάστριες εργαζόταν από τις 9 μέχρι τις 5 καθημερινά, φτιάχνοντας κεντήματα στο χέρι. Οι σπουδάστριες δεν αμείβονταν, γιατί οι υπεύθυνοι θεωρούσαν ότι βρίσκονταν σε στάδιο εκμάθησης, αν και η σχολή πωλούσε τα κεντήματα αποκομίζοντας κέρδος. Η εκπαίδευση, όμως, που πήρε η Μαρίκα της φάνηκε πολύ χρήσιμη όταν αποφάσισε να δημιουργήσει τις υπέροχες και ντελικάτες κούκλες της. Η Μαρίκα επισκεπτόταν συχνά το Μουσείο Μπενάκη, όπου και παρατηρούσε με προσοχή τις διάφορες παραδοσιακές ενδυμασίες, τις οποίες και αντέγραψε αργότερα σε μινιατούρες για να τις φορέσει στις κούκλες της. Κατά τη διάρκεια της ζωής της, η Μαρίκα δημιούργησε μια συλλογή από 81 χειροποίητες κούκλες, πολλές από τις οποίες έστειλε από την Ελλάδα στις ΗΠΑ, στον αδελφό της Andrew E. Theodore". Στη συνέχεια γίνεται παρουσίαση των παραδοσιακών ενδυμασιών της Εύβοιας, με τις οποίες η Μαρίκα Θεοδωροπούλου έντυσε κάποιες από τις κούκλες της. "Η Εύβοια", αναφέρεται στο κείμενο, "είναι ένα από τα τρία μεγαλύτερα νησιά της Ελλάδας και παρουσιάζει μια πολύ ενδιαφέρουσα ποικιλία ενδυμασιών, αφού συναντάμε φορεσιές τόσο αστικού όσο και χωριάτικου στυλ. Οι κάτοικοι της Αγίας Αννας ήταν κτηματίες, οι γυναίκες τους όμως παρόλο που φορούσαν την χωριάτικη φορεσιά στολίζονταν με κοσμήματα. Η ενδυμασία αποτελείτο από μερικές στρώσεις βαμβακερού υφάσματος. Τα μεταξωτά μανίκια είχαν δαντελωτά κεντήματα. Από επάνω φορούσαν ένα μάλλινο παλτό. Η ποδιά ήταν λευκή ή κόκκινη και συνήθως την διακοσμούσαν με σκηνές από τη ζωή στη φύση. Το μαντήλι ήταν πάντα δεμένο γύρω από το κεφάλι της γυναίκας. Ένα χρυσό κολιέ κρεμόταν από το λαιμό και το στήθος ήταν στολισμένο με πολλές ασημένιες αλυσίδες, σταυρούς και σειρές από ασημένια κέρματα. Η παραδοσιακή φορεσιά της Αιδηψού, που φοριόταν και σε άλλα σημεία της βόρειας Εύβοιας, μοιάζει με εκείνη της Αγίας Αννας. Διαφέρει, όμως, στο κόψιμο και τα κεντήματα της γυναικείας πουκαμίσας. Τα χρώματα των μεταξένιων κλωστών που χρησιμοποιούσαν για την κατασκευή της παραδοσιακής φορεσιάς της Αιδηψού ήταν λαμπρότερα". Τέλος, στην ιστοσελίδα υπάρχει η περιγραφή της ενδυμασίας της Κύμης, αλλά και της παραδοσιακής φορεσιάς των ανδρών της Εύβοιας, που διέφερε ανά περιοχές. Κοντά στις ακτές, οι άνδρες φορούσαν την τυπική ναυτική βράκα, ενώ στις αγροτικές περιοχές την κλασική φουστανέλα και τα τσαρούχια.

Στο "βιβλίο επισκεπτών" του Διαδικτυακού τόπου της Ελληνικής Κοινότητας της Οτάβας (Hellenic Community of Ottawa) στον Καναδά, ανάμεσα στα πολλά μηνύματα από όλο τον κόσμο υπάρχουν και δύο που προέρχονται από την Αιδηψό. Ας δούμε τι ακριβώς λένε - τα μηνύματα δημοσιεύονται αυτούσια όπως βρέθηκαν στην ιστοσελίδα - και ποιοι τα υπογράφουν:

-Yasou from Greece! Now I can find out what's happening at home. Συγχαρητήρια!

Ivonne Hatzitheodosiou & Stathis Aggelopoulos

Edipsos, Evia, Greece. - Congratulations!! Η κίνηση αυτή είναι πάρα πολύ καλή γιατί έτσι μπορούμε και μαθαίνουμε νέα σας.

Τhanasis & Maria Mavrozoumis outra Edipsos, Evia, Greece.
ΠΑΝΟΣ Δ. ΓΚΕΛΕΜΕΡΗΣ


© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.