Το ότι πρέπει να φοράει ο καθένας μας, είτε ως οδηγός είτε ως επιβάτης την ζώνη ασφαλείας, όλοι το γνωρίζουμε. Το επιβάλει και ο ΚΟΚ, και τιμωρείτε με πρόστιμο όποιος δεν την χρησιμοποιεί. Εξάλλου όταν κάποιος έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με την οδήγηση, για να πάρει το δίπλωμα του, από το πρώτο ως το τελευταίο μάθημα, πάντα φοράει την ζώνη ασφαλείας. Γιατί όμως συχνά μπορεί να βλέπουμε να μην γίνετε χρήση της; Ίσως είναι θέμα νοοτροπίας και απαιτείται χρόνος για την αποδοχή της. Δεν θα πρέπει να πιστεύει κανείς ότι π.χ. είναι πολύ καλός οδηγός και μπορεί να αντιμετωπίσει τα πάντα ή ότι οδηγεί αργά, άρα είναι και ασφαλής, ή ότι ζώνη φορούν οι αρχάριοι και οι φοβισμένοι κ.λ. Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα γίνονται μέσα σε κατοικημένες περιοχές με μικρές ταχύτητες και έχουν πολλούς και σοβαρούς τραυματισμούς. Θα πρέπει να φοράμε την ζώνη πάντα γιατί αυτό είναι το σωστό και έτσι κάνει ο κάθε οδηγός ή επιβάτης που σέβεται την ζωή και την σωματική του ακεραιότητα.
Ουσιαστικά όμως γιατί πρέπει να φοράει κάποιος την ζώνη ασφαλείας; Γιατί σε κάποιο απότομο φρενάρισμα ή σύγκρουση, αυτοί που δεν φορούν ζώνη θα εκτιναχτούν έξω από το όχημα ή θα χτυπήσουν στο τιμόνι ή στο μπροστινό τζάμι ή στο αμάξωμα, ενώ εκείνοι που φορούν θα έχουν περισσότερες πιθανότητες, να διατηρήσουν τις αισθήσεις τους και να απομακρυνθούν από το όχημα χωρίς σοβαρούς ή και καθόλου τραυματισμούς. Εξάλλου πολλοί τραυματισμοί και αναπηρίες θα είχαν αποφευχθεί, αφού και στατιστικά έχει αποδειχτεί ότι σε περίπτωση ατυχήματος με ταχύτητες από 30 KM/H και πάνω, αν δεν χρησιμοποιούνται οι ζώνες το αποτέλεσμα είναι σοβαροί ή θανάσιμοι τραυματισμοί.
Ας δούμε όμως και πως λειτουργούν οι ζώνες ασφαλείας τριών σημείων, επειδή τέτοιες έχουν τα περισσότερα κοινά οχήματα.
Αυτές συγκρατούν τον κορμό και την λεκάνη του σώματος, επιτρέποντας την ελεύθερη κίνηση των άκρων και ονομάζονται ζώνες τριών σημείων γιατί όταν τις φοράμε μας συγκρατούν από τρία σημεία τον αμαξώματος. Για το μπροστινό καθίσματα του οδηγού, το πρώτο σημείο είναι ο ίδιος ο μηχανισμός της ζώνης που βρίσκεται στερεωμένος στο κάτω μέρος της κεντρικής κολόνας της καμπίνας, αριστερά τον οδηγού, το δεύτερο σημείο είναι το πάνω μέρος της ίδιας κολόνας απ' όπου βγαίνει η ζώνη καθώς την τραβάμε και το τρίτο σημείο είναι το κλείστρο, εκεί που κουμπώνουμε την ζώνη όταν την φορέσουμε, και είναι στερεωμένο στο ίδιο το κάθισμα ή στην μεσαία κολόνα του πατώματος. Η λειτουργία της είναι πολύ απλή, σε κάθε απότομη επιβράδυνση, ή απότομο τράβηγμα της ο μηχανισμός που έχει, μπλοκάρει (σταματάει) και δεν αφήνει να ξετυλιχτεί άλλο η ζώνη, συγκρατώντας τον επιβάτη κοντά στο κάθισμα, ενώ όταν χαλαρώσει το τράβηγμα ο μηχανισμός ξεμπλοκάρει και επιτρέπει στη ζώνη να λειτουργεί απλά όπως πριν επιτρέποντας στους επιβάτες την άνετη κίνηση τους. Επίσης ο ίδιος ο μηχανισμός έχει ελατήριο για να τυλίγει αυτόματα και να τραβάει την ζώνη στην αρχική της θέση, όταν την ξεκουμπώνουμε.
Η πρώτη κίνηση λοιπόν μόλις μπούμε στο αυτοκίνητο είναι να φορέσουμε σωστά την ζώνη, δηλαδή να μην είναι στριμμένος ο ιμάντας της, και να ρυθμίσουμε το ύψος από το σημείο που βγαίνει η ζώνη στην κολόνα, έτσι ώστε αυτή ξεκινώντας από τον ώμο μας να περνά διαγώνια από τον θώρακά μας.
Τώρα πιστεύω ότι είμαστε έτοιμοι για την οποιαδήποτε μετακίνησή μας, πάντα με ασφάλεια.
Του Σταθαρά Γιάννη