Η ηθική, σ' ότι αφορά στα εξωτερικά γνωρίσματα, ποικίλλει από εποχή σε εποχή και από τόπο σε τόπο. Μεταβάλλεται παρακολουθώντας τις κοινωνικές και ιστορικές εξελίξεις. Όπως αλλάζουν οι καιροί, έτσι αλλάζουμε και μεις και φυσικά οι αντιλήψεις μας περί ηθικής. Κάτι, λοιπόν, που σε παλαιότερους καιρούς φαινόταν ανήθικο, στους τωρινούς μπορεί να φαίνεται φυσιολογικό.
Είναι αναμφίβολο ότι ζούμε σε μία εποχή μεταβατική που την χαρακτηρίζει ρευστότητα. Αυτό επιτρέπει μια χαλάρωση των ηθών σε βαθμό μάλιστα που να μην τηρούνται ούτε τα προσχήματα. Οι άνθρωποι κάνουν ένα πλήθος χοντροκοπιές και χυδαιότητες και αυτό το ονομάζουν απελευθέρωση. Έτσι φθάνουν και στην ασυδοσία.
Εδώ νομίζουμε ότι βρίσκεται το πιο επικίνδυνο σύμπτωμα σήψης για την ηθική μας υγεία. Η δε αποκορύφωση της σήψης αυτής είναι η ιδεολογικοποίηση της ανηθικότητας. Φθάσαμε στο σημείο να ηρωικοποιήσουμε και να ωραιοποιούμε το έγκλημα. Να εξωραΐζουμε την ανέντιμη πράξη. Και αυτό προσβάλλει την ηθική στην ουσία της. Διαστρεβλώνει την έννοια και υποβαθμίζει τελείως τη σημασία της. Μια έντιμη θέση τη λέμε υποτιμητικά ηθικολογία, ενώ την ανέντιμη πράξη μας τη βαφτίζουμε έκφραση της φυσικής και της πολιτικής μας ελευθερίας.
Από τη στιγμή όμως που έχει αρχίσει η διάβρωση των ιδεών και η υπονόμευση των ηθικών αντιλήψεων, αντιλαμβανόμαστε ότι δε θ' αργήσει να επέλθει η σήψη των κοινωνικών ηθών. Αλλωστε το κακό έχει προχωρήσει αρκετά. Ο πολιτικός πλουραλισμός, ο αριθμός, το οργανωμένο έγκλημα, η διάδοση των ναρκωτικών, ο μαρασμός της οικογένειας, η έλλειψη συναισθηματισμού στις μεταξύ μας σχέσεις και η εμπορευματοποίηση του σεξ είναι τα σοβαρότερα συμπτώματα της σήψης.
Αν αφήσουμε την απάθεια να μας κυριέψει, αν αδιαφορήσουμε στην εξάπλωση του κακού, τότε θα οδηγηθούμε σ' έναν απύθμενο ηθικό ξεπεσμό.
Επειδή οι δημοτικές εκλογές πρέπει να διεξάγονται με βάση κάποιες σταθερές αξίες και ηθικές αρχές, θεωρώ ότι οι πολιτικοί θα πρέπει να διακατέχονται από αξίες και αρχές τέτοιες, ώστε με τις πράξεις να αποδεικνύουν κάθε στιγμή τον απόλυτο σεβασμό σ' αυτές. Γιώργος Πλατανιώτης
|