Οι ραγδαίες μεταβολές που χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη τεχνο-επιστήμη, αναδεικνύουν κυρίαρχο αίτημα και στόχο της νέας εποχής την κοινωνία της γνώσης. Σε συνδυασμό με την μεγάλη ερήμωση της περιφέρειας - βλέπε χωριά Βόρειας Εύβοιας - απαιτούν, πέρα από το σχεδιασμό-στήριξη της Πολιτείας και μια κινητικότητα από τους γονείς και το Δήμο, προς πολλές κατευθύνσεις για να υπάρξει ελπίδα καλύτερης εκπαίδευσης και έναν από τα κίνητρα συγκράτησης του πληθυσμού στα μικρά χωριά.
Ειδικότερα μία από τις κατευθύνσεις που πρέπει να δώσουν προτεραιότητα οι γονείς των μικρών σχολείων, είναι η συνένωσή τους με άλλα, για να δημιουργηθεί ένα πολυθέσιο σχολείο ή αν υπάρχει ήδη να ενσωματωθούν σε αυτό.
Η ιδέα αυτή δεν είναι τωρινή, αλλά εδώ και μια εικοσαετία που άλλαξαν τα αναλυτικά προγράμματα, τα μικρά σχολεία ονομάστηκαν σχολεία ανάγκης χωρίς προοπτική γιατί:
1. Τα βιβλία είναι γραμμένα για πολυθέσια σχολεία.
2. Γίνεται κύκλος των περισσότερων μαθημάτων (κάθε δεύτερο σχ. έτος οι μαθητές δεν ακολουθούν τα μαθήματα της τάξης τους αλλά της επομένης).
3. Ένας ή δυο εκπαιδευτικοί ασχολούνται με όλες τις τάξεις.
4. Δεν υπάρχουν ειδικότητες (αγγλικών, φυσικής αγωγής κ.ά.)
5. Δεν υπάρχει δυνατότητα για ενισχυτική διδασκαλία.
6. Δεν υπάρχουν εργαστήρια Φυσικής - Χημείας και Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (92 σχολεία της Εύβοιας θα αποκτήσουν Η/Υ μέχρι 22-6-2002).
7. Δεν υπάρχει προοπτική για λειτουργία ολοήμερου σχολείου με όλα τα οφέλη που συνεπάγεται.
8. Δεν υπάρχει μεγάλη δυνατότητα εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων, ούτε λειτουργίας Συλλόγου Γονέων και γενικότερα υπάρχει μια κοινωνική απομόνωση.
Κλείνοντας όμως ένα σχολείο έχεις και αρνητικές επιπτώσεις (που πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη) γιατί:
1. Η μεταφορά των μαθητών (ταξί - λεωφορείο δωρεάν) και το άγνωστο περιβάλλον δημιουργεί άγχος στους γονείς.
2. Δυσχεραίνεται η συχνή προσωπική επαφή του γονιού με το σχολείο λόγω απόστασης.
3. Οι κάτοικοι αισθάνονται πιο έντονη την εγκατάλειψη μετά και την κατάργηση των κοινοτήτων.
4. Μειώνονται κάπως οι θέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών.
Πρέπει λοιπόν, οι γονείς, ζυγίζοντας τα θετικά και αρνητικά στοιχεία που προαναφέραμε (ίσως υπάρχουν και άλλα), να πάρουν τις αποφάσεις τους και να πιέσουν προς όλες τις κατευθύνσεις, ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές και συνθήκες λειτουργίας πολυθέσιων σχολείων με προοπτικές.
Αυτή θα είναι μια προσπάθεια που την οφείλουν στα παιδιά τους, για ένα καλύτερο αύριο και να μην περιμένουν από την πολιτεία να ξεκινήσει τη διαδικασία, γιατί η πολιτεία σκεπτόμενη το πολιτικό και οικονομικό κόστος, δε θα πιέσει καταστάσεις προς την κατεύθυνση που αναφέραμε.
Όλα τα παραπάνω πηγάζουν από μια πραγματικότητα, που ζούμε εδώ και αρκετά χρόνια στο 6/θ Δημοτικό Σχολείο Κηρίνθου, που διαφορετικά θα λειτουργούσε το πολύ 3/θέσιο (40 μαθητές είναι από Κήρινθο), τώρα με 80 μαθητές, αποτελεί παράδειγμα συνένωσης, δίνοντας άλλες προοπτικές εκπαίδευσης, σε μαθητές έξι χωριών (Κηρίνθου, Ζ. Πηγής, Φαράκλας, Καλυβίων, Μετοχίου και Σπαθαρίου).
Με αφορμή την εισαγωγή των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, θα ήθελα να επισημάνω τα υπέρ και τα κατά, υπογραμμίζοντας ότι θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε τα πλεονεκτήματα και να ελαττώσουμε τα μειονεκτήματα, για να υπάρξει επιτυχία αυτής της προσπάθειας.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ Η/Υ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ Η/Υ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΕΝΤΡΗΣ