Ο βουλευτής Εύβοιας Δημήτρης Πιπεργιάς, μαζί με άλλους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ κατέθεσαν ερώτηση στον υπουργό Ανάπτυξης, στην οποία αναφέρονται στη δεινή θέση που έχουν έρθει οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αλλά και στην ανικανότητα της κυβέρνησης να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα. Αναλυτικά η ερώτηση των βουλευτών αναφέρει:
"Με τον ν. 3279/2004 και πολλές τυμπανοκρουσίες το Υπουργείο Ανάπτυξης ανακήρυξε το 2005 ως «Έτος Ανταγωνιστικότητας».
Εμείς, από την αρχή, επισημάναμε ότι η ανταγωνιστικότητα είναι μέσο και διαρκής στόχος και πρέπει να αποτελεί συστατικό στοιχείο συνολικού σχεδίου για την αειφόρο ανάπτυξη, την οικονομία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ένα τέτοιο σχέδιο θα έπρεπε να είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους, με πρωτοβουλία και πρόταση της Κυβέρνησης. Αντ' αυτού, φαίνεται ότι η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει το θέμα ως ένα τρέχον γραφειοκρατικό και παρέπεμψε το σχεδιασμό αυτό, σε Υπουργική Απόφαση.
Μέχρι σήμερα τουλάχιστον, τέτοιο συγκεκριμένο σχέδιο δεν έχει παρουσιαστεί από την Κυβέρνηση και πολύ περισσότερο, δεν έχει προωθηθεί η υλοποίησή του.
Η αποτυχία της Κυβέρνησης, να προωθήσει αποτελεσματικά την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, αποτυπώνεται στα μέχρι τώρα πενιχρά έως μηδενικά αποτελέσματα. Οι επικοινωνιακού τύπου, αποσπασματικές, νομοθετικές παρεμβάσεις που προώθησε, χωρίς σχέδιο και στόχους, μοιάζουν περισσότερο ως "Πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμένοι" παρά με τμήματα του ίδιου σχεδίου, της ίδιας Κυβέρνησης.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης θεωρεί ως επιτυχία του την έκδοση σειράς γραμματοσήμων, τη διαφημιστική προβολή στις στάσεις των λεωφορείων της Αθήνας και τα έντυπα με τους πολύχρωμους λογότυπους.
Με αυτές τις πολιτικές η Κυβέρνηση κατάφερε να πισωγυρίσει τη χώρα κατά εννιά θέσεις στην κατάταξη ανταγωνιστικότητας. Από την 37η την πήγε στην 46η.
Από τον προϋπολογισμό του 2006 απουσιάζει παντελώς η χρηματοδότηση σχεδίου για την ανταγωνιστικότητα, που ουσιαστικά δεν υπάρχει και συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά η μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και η καθήλωση των χρηματοδοτήσεων για την έρευνα και την τεχνολογία.
Οι επενδύσεις σε όλους τους τομείς βάλτωσαν γιατί η Κυβέρνηση απέτυχε για 20 μήνες να βελτιώσει το επενδυτικό κλίμα στη χώρα, αφού ουσιαστικά βασίστηκε μόνο στους νόμους για τον "επαναπατρισμό" και το "ξέπλυμα" του μαύρου χρήματος.
Ο πολυδιαφημισμένος Αναπτυξιακός νόμος (ν. 3299/04) δεν κατάφερε ακόμη να εκταμιεύσει ούτε 1 € για επενδύσεις, αφού μόλις πριν λίγες μέρες (στις 14-11-2005) εκδόθηκε η απόφαση που προβλέπεται από τον ν. 3299/04 για τα δικαιολογητικά που απαιτούνται και το πρότυπο της τραπεζικής εγγυητικής επιστολής, προκειμένου να εισπραχθούν προκαταβολές από τους επενδυτές. Ο κ. Φώλιας σε απάντησή του, στα πλαίσια κοινοβουλευτικού ελέγχου, εκτιμά ότι θα πραγματοποιηθούν εκταμιεύσεις μέσα στο 2006.
Τον Ιούλιο, υπογράφηκε επιτέλους η ΚΥΑ, που ήταν απαραίτητη για τα επενδυτικά σχέδια παραγωγής και μεταποίησης αγροτικών προϊόντων, η οποία χρειάζεται, σύμφωνα και με δήλωση του Υπουργείου Οικονομίας, τροποποίηση γιατί εξαιρεί τις δυναμικές "υπό κάλυψη" καλλιέργειες (θερμοκήπια) και την αναδιάρθρωση των καλλιεργειών.
Πρόσφατα δημοσιεύθηκε το σχέδιο Κ.Υ.Α. σύμφωνα με την οποία δεν μπορούν να ενταχθούν στον Αναπτυξιακό νόμο, τουριστικές επιχειρήσεις στις περισσότερες περιοχές της χώρας, για την επέκταση, τον εκσυγχρονισμό ή την ίδρυσή τους.
Διαφημίζει το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητας την ένταξη των μικρών επιχειρήσεων στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητας, που είναι έργο ΠΑ.ΣΟ.Κ. και εξαίρεσε τη μεγάλη πλειοψηφία των βιοτεχνικών και εμπορικών επιχειρήσεων καθώς και των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών με τα αδιαφανή κριτήρια που εφάρμοσε.
Με το φορολογικό νόμο, που ψηφίστηκε πέρυσι, η Κυβέρνηση ενίσχυσε με 1 δις € τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις και τις τράπεζες και στοχεύει να τα εισπράξει από τους μικρομεσαίους και τους εργαζόμενους.
Μείωσε κατά 30% το συντελεστή φορολόγησης των διανεμόμενων κερδών, που λειτουργεί ως αντικίνητρο για τις επενδύσεις και ταυτόχρονα κατάργησε τη δυνατότητα για το αφορολόγητο αποθεματικό του 35%, που αποτελούσε σημαντική φορολογική ελάφρυνση των επιχειρήσεων και ήταν ισχυρό κίνητρο για επενδύσεις.
Δεν μείωσε τους συντελεστές φορολόγησης για 630.000 μικρομεσαίους και επανέφερε την περαίωση με αυξημένους συντελεστές.
Η περίφημη απλοποίηση των διαδικασιών για την ίδρυση και λειτουργία των επιχειρήσεων δημιούργησε περισσότερη γραφειοκρατία.
Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή, η Ν.Δ. δεν αποδέχθηκε τις επεξεργασμένες προτάσεις μας, για την πραγματική απλούστευση των διαδικασιών Ίδρυσης και Λειτουργίας των επιχειρήσεων. Ένα χρόνο μετά την ψήφιση του νόμου, ακόμη δεν εκδόθηκαν οι Υπουργικές Αποφάσεις και οι κοινές Υπουργικές Αποφάσεις για την εφαρμογή του νόμου.
Αντί να ενδυναμώσει και να επεκτείνει σ' όλη την Ελλάδα τον πετυχημένο θεσμό των Κέντρων Υποδοχής των Επενδύσεων, που θεσμοθετήθηκαν και λειτούργησαν πιλοτικά από το ΠΑ.ΣΟ.Κ., προχώρησε σ' ένα αναποτελεσματικό σύστημα, που αναπαράγει τη γραφειοκρατία.
Ψήφισε το Γενικό Εμπορικό Μητρώο ως υποχρέωση απλής εφαρμογής της σχετικής Ευρωπαϊκής Οδηγίας, χωρίς ουσιαστική παρέμβαση για τη δημιουργία ευνοϊκού διοικητικού περιβάλλοντος για τις επιχειρήσεις, αφού δεν καταργήθηκε καμιά από τις συναρμοδιότητες των διαφόρων υπηρεσιών. Δεν αποδέχθηκε τις προτάσεις μας για τη θεσμοθέτηση Γενικού Επιχειρηματικού Μητρώου, ως αξιόπιστη και πιστοποιημένη τράπεζα πληροφοριών και τη δημιουργία του Ενιαίου Κέντρου Διατυπώσεων και Εξυπηρέτησης των επιχειρήσεων, σε κάθε Επιμελητήριο.
Σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση, πριν από την έναρξη εργασιών μιας επιχείρησης και πριν από την πραγματοποίηση οποιασδήποτε συναλλαγής, πρέπει να υποβληθεί στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.: Δήλωση Έναρξης Εργασιών, Δικαιολογητικά και δηλώσεις, που φτάνουν κατά περίπτωση τα 32 συνολικά, ανάλογα με τη μορφή της επιχείρησης, Υποχρεωτική αυτοψία του χώρου της επαγγελματικής στέγης και Έγκριση από τον Έφορο για να ξεκινήσει νόμιμα η άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας.
Μέχρι τώρα, η έναρξη, μεταβολή και διακοπή γίνεται με απλή δήλωση και τα κατά περίπτωση δικαιολογητικά και δηλώσεις τα τηρεί ο επιχειρηματίας στην έδρα της επιχείρησης για ενδεχόμενο έλεγχο.
Η Κυβέρνηση, με την πολιτική της, τάσσεται ξεκάθαρα πια με τα πραγματικά οικονομικά ρετιρέ: το μεγάλο εισαγωγικό κεφάλαιο, τους μεγαλοβιομήχανους και τα υπερκέρδη των Τραπεζών.
- Η απελευθέρωση του ωραρίου
- Η απελευθέρωση ίδρυσης των πολυκαταστημάτων λιανικού εμπορίου και
- Η απορύθμιση των εργασιακών σχέσεων
Είναι μέτρα, απομείωσης της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων και ιδιαίτερα των μικρομεσαίων, που έχουν ως αποτέλεσμα την ανακατανομή του μεριδίου της αγοράς υπέρ των πολύ μεγάλων αλυσίδων και τη μείωση της πραγματικής απασχόλησης.
Έτσι δεν προωθείται ο υγιής ανταγωνισμός, αλλά ευνοούνται οι ολιγοπωλιακές καταστάσεις, που σε συνδυασμό με τον αθέμιτο ανταγωνισμό οδηγούν
- σε σταδιακό κλείσιμο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και
- στη μείωση των θέσεων εργασίας.
Οι καταναλωτές έρχονται αντιμέτωποι με μια νέας μορφής ακρίβεια και η αγορά μπροστά σε πραγματικά φαινόμενα συνδυασμένων πρακτικών και στρέβλωσης του ανταγωνισμού.
Η Κυβέρνηση, σε αντιστάθμισμα, υπόσχεται:
- Στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις την υποτιθέμενη ενίσχυση τους, με μερίδιο της αγοράς που θα αποσπάσουν από το υπαίθριο εμπόριο.
- Στους καταναλωτές, απεριόριστες ώρες για να ψωνίζουν, χωρίς όμως να ενισχύεται το βαλάντιο τους, χωρίς να ενδιαφέρεται για τα εισοδήματά τους.
Η πραγματικότητα αποδεικνύει ότι η Κυβέρνηση απέτυχε παταγωδώς να δημιουργήσει ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με έρευνα των Ευρωεπιμελητηρίων (Eurochambres Economic Survey 2006) το 50% των ελληνικών επιχειρήσεων υποστηρίζει ότι η γενικότερη οικονομική κατάσταση στη χώρα μας κατά το έτος 2005 επέδρασε αρνητικά στη δραστηριότητά τους και μόνο το 20% απάντησε πως η εξέλιξη της οικονομίας φέτος είχε θετικό αντίκτυπο στην επιχειρηματική τους ανάπτυξη. Για το 2006, πάνω από το 40% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δηλώνει ότι η κατάσταση θα είναι η ίδια.
Ακόμη, σύμφωνα με τα στοιχεία από τις έρευνες συγκυρίας που δημοσίευσε στις 30 Νοεμβρίου ο ΙΟΒΕ, η εξέλιξη σε τρεις βασικούς δείκτες ήταν αρνητική και τον Οκτώβριο:
Ο δείκτης Οικονομικού κλίματος διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο στις 88,8 μονάδες από 102,5 που ήταν το 2004 και από 104,9 που ήταν ο Μ.Ο. των ετών 1998-2004. Ο ίδιος δείκτης στην Ε.Ε.-25 διαμορφώθηκε στις 101,8 μονάδες, που είναι επίπεδο ανώτερο από το μακροχρόνιο μέσο όρο.
Ο δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στη μεταποίηση διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο στις 96,9 μονάδες από 102,6 το 2004 και από 104,4 που ήταν ο Μ.Ο. των ετών 1998-2004.
Ο δείκτης Εμπιστοσύνης Καταναλωτών έπεσε τον Οκτώβριο κατά 2 μονάδες ακόμη και διαμορφώθηκε στις -37 μονάδες, που είναι το χαμηλότερο επίπεδο από τα τέλη του 2003, από -26 μονάδες που ήταν το 2004 και από -28 μονάδες που ήταν ο Μ.Ο. των ετών 1998-2004.
Η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών μειώνεται καθημερινά και η ασφυξία στην αγορά παίρνει εκρηκτικές διαστάσεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Τειρεσία, που ανακοινώθηκαν πρόσφατα, η ασφυξία στην αγορά διογκώνεται. Το δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2005 οι ακάλυπτες επιταγές έφτασαν τα 104.383 τεμάχια και το συνολικό ποσό έφθασε το 1.237.074.435,00 €. Το ίδιο διάστημα οι απλήρωτες συναλλαγματικές έφθασαν τα 111.886 τεμάχια και το συνολικό ύψος έφθασε τα 149.202.680,00€.
Για τους λόγους αυτούς επερωτάται η Κυβέρνηση:
- Για την έλλειψη συγκεκριμένου σχεδίου για την βελτίωση του οικονομικού περιβάλλοντος και την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
- Για τη μεγάλη καθυστέρηση έκδοσης των εκτελεστικών αποφάσεων (Κ.Υ.Α. και Υ.Α.) και των Π.Δ. για την εφαρμογή των νόμων (Ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων, Αναπτυξιακός νόμος κ.λ.π.)
- Για τη μονομερή ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων.
- Για τον αποκλεισμό μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων από τα προγράμματα του Ε.Π.ΑΝ.
- Για την αδυναμία εξασφάλισης των απαραίτητων πόρων, για την έρευνα και την τεχνολογία".
|