...η  Εύβοια  στο  διαδίκτυο  από  το 1999

Οριστικά ο δρόμος Σχηματάρι - Χαλκίδα στο συνδυασμό παραχώρησης

Τρίτη, 28 Ιουνίου 2005, 15:55


- - -


Συζητήθηκε στη Βουλή τη Δευτέρα 27 Ιουνίου ερώτηση του βουλευτή Δημήτρη Πιπεργιά με θέμα το δρόμο Χαλκίδα - Σχηματάρι και την επιβολή νέων διοδίων. Η ερώτηση του βουλευτή ανέφερε:

«Οι κοινωνικοί φορείς του Νομού Εύβοιας οργάνωσαν και πραγματοποίησαν στις 25 Μαΐου, συγκέντρωση διαμαρτυρίας των κατοίκων του νομού και συμβολικό αποκλεισμό της εθνικής οδού στα διόδια του Σχηματαρίου.

Η διαμαρτυρία έγινε, γιατί η κυβέρνηση παρά το γεγονός ότι η κατασκευή του σύγχρονου αυτοκινητόδρομου στο τμήμα της οδού Σχηματάρι-Χαλκίδα θα χρηματοδοτηθεί ως δημόσιο έργο, η συντήρηση και η εκμετάλλευσή του εντάχθηκαν σε συνδυασμό παραχώρησης που θα έχει σαν αποτέλεσμα την επιβολή νέων διοδίων.

Οι κοινωνικοί φορείς θεωρούν ότι η επιβολή νέων διοδίων είναι άδικη, γιατί επιχειρείται την ίδια στιγμή που η κατάσταση των βασικών οδικών αξόνων του νομού της Εύβοιας είναι απαράδεκτη και η κατασκευή νέων σύγχρονων οδικών αξόνων δεν προωθείται.
Σημειώνεται ότι όσοι χρησιμοποιούν το εθνικό οδικό δίκτυο στο τμήμα Αθήνα-Χαλκίδα καταβάλλουν υπερδιπλάσια διόδια ανά χιλιόμετρο από όσους κινούνται στο εθνικό οδικό δίκτυο στο τμήμα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και θεωρούν πρόκληση την επιβολή νέων διοδίων που θα χρηματοδοτήσουν μάλιστα, μέσω του συνδυασμού παραχώρησης, την κατασκευή οδικών έργων στην δυτική Ελλάδα και την Ήπειρο (Ιόνια Οδός).

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  • Προτίθεται ναι προωθήσει άμεσα η κυβέρνηση την κατασκευή νέων σύγχρονων οδικών αξόνων στο νομό Εύβοιας από Βορρά προς Νότο και από Ανατολή προς Δύση;
  • Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η χρηματοδότησή τους, προτίθεται να αφαιρέσει την εκμετάλλευση του τμήματος του αυτοκινητόδρομου Σχηματάρι-Χαλκίδα από το συνδυασμό παραχώρησης και να προχωρήσει στη σύσταση νέου συνδυασμού παραχώρησης με στόχο την κατασκευή νέων οδικών αξόνων στην Εύβοια;».

Ο υφυπουργός Χωροταξίας, Περιβάλλοντος και Δημοσίων Έργων κ. Ξανθόπουλος απάντησε τα εξής:

"Ας θυμίσουμε καταρχήν με δύο λόγια το ιστορικό της υπόθεσης. Το τμήμα Σχηματάρι-Χαλκίδα πράγματι καθυστέρησε. Δεν υπήρχαν πλήρεις μελέτες, τελικώς έγιναν και σε σχετικά σύντομο χρόνο επιτέλους έχουμε τις προσφορές των ενδιαφερομένων. Το έργο γίνεται ως δημόσιο έργο, όπως σωστά επισημαίνει ο κ. Πιπεργιάς και βέβαια ελπίζουμε σε μερικές μέρες να μπορούμε να ανακοινώσουμε και την τελική ανάδειξη του μειοδότη για να ξεκινήσει η κατασκευή του.

Ένα δεύτερο γεγονός είναι ότι το έργο αυτό καλώς ή κακώς είχε ενταχθεί από πλευράς διοδίων, αν και δημόσιο έργο, στη σύμβαση παραχώρησης του ειδικού τμήματος της Ιονίας οδού, δηλαδή του τμήματος Αντίρριο-Γιάννενα διότι είχε θεωρηθεί ότι πρέπει να εισπράττει διόδια από το έργο αυτό ο παραχωρησιούχος, δεδομένου ότι το όλο έργο Αντίρριο-Γιάννενα είναι πολύ ακριβό και πρέπει να έχει μία δυνατότητα άντλησης πόρων και από το κομμάτι Σχηματάρι-Χαλκίδα.

Καλώς ή κακώς, έτσι είχε γίνει εδώ και τρία χρόνια, κύριε Πιπεργιά. Αυτό το γεγονός μας ακολουθεί μέχρι σήμερα, δεδομένου ότι έχουν ήδη γίνει προεπιλογές πριν αναλάβουμε εμείς την Κυβέρνηση και οποιαδήποτε αλλαγή, όπως θα ξέρετε, ουσιαστικώς ακυρώνει το διαγωνισμό και τον πηγαίνει μερικά ακόμα χρόνια πίσω.

Συνεπώς, είναι ένα δεδομένο αυτό. Αν δεν μας αρέσει, είναι μία ιστορία την οποία εγώ σέβομαι και σέβομαι και την ευαισθησία σας, αλλά δεν μπορεί να αλλάξει.

Αυτό, όμως, που είναι γεγονός -και συμφωνώ απόλυτα μαζί σας- είναι το εξής: Και θα πληρώνει διόδια ο κάτοικος της Εύβοιας και δε θα έχει οδικό δίκτυο; Πράγματι, σήμερα δεν έχει οδικό δίκτυο, είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Έχει ένα δίκτυο πραγματικά απαράδεκτο. Αυτό θα το έχει διαπιστώσει καθένας που έχει πάει στην Εύβοια έστω και για διακοπές.

Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, μαζί με την περιφέρεια που είναι και υπεύθυνη για το δίκτυο αυτό, λήφθηκε η απόφαση να γίνει πάλι από εθνικούς πόρους, δηλαδή ως δημόσιο έργο και ενδεχομένως με κάποιες χρηματοδοτήσεις -αν είναι δυνατές- από το Δ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, μία ριζική ανάπλαση του οδικού δικτύου της Εύβοιας.

Συγκεκριμένα, θα σας πω με δύο λόγια τη γενική γραμμή και στη δευτερολογία μου θα συμπληρώσω λεπτομέρειες, αν θέλετε να τις ακούσετε. Ο μεγάλος άξονας Ψαχνά-Αιδηψός περίπου 85 χιλιομέτρων είναι πράγματι σε κακά χάλια. Μέχρι τώρα έχουν γίνει μελέτες και γίνονται συνέχεια μελέτες για τη βελτίωση ενός τμήματος του άξονα αυτού, αλλά με ελλιπείς πιστώσεις και χρηματοδοτήσεις οι οποίες ούτε καν επαρκούν για την ολοκλήρωση των μελετών αυτών.

Εν πάση περιπτώσει, μπήκαν τα χρήματα από εθνικούς πόρους και αναμένεται ότι σε δυόμισι χρόνια από σήμερα θα έχει ολοκληρωθεί ένα κομμάτι περίπου 20 χιλιομέτρων από τον άξονα αυτό.

Ερώτημα: Τι γίνεται με τα υπόλοιπα 65 χιλιόμετρα; Με απόφαση που λήφθηκε προ δύο μηνών εντάσσεται και το υπόλοιπο έργο στα έργα που πρέπει να μελετηθούν τώρα και να αρχίσουν να κατασκευάζονται στα πλαίσια του Δ' Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, δηλαδή το 2007, έτσι ώστε επιτέλους αυτός ο άξονας να γίνει.

Ο άλλος άξονας ο οποίος, αν θέλετε, είναι ένα άλλο απαραίτητο κομμάτι, ο άξονας Χαλκίδα-Κύμη επίσης προωθείται ως αναγνωριστικό έργο στη φάση αυτή με στόχο να ανευρεθεί τρόπος να χρηματοδοτηθεί ενδεχομένως με μία σύμβαση παραχώρησης, αλλά αυτό είναι ακόμα πρώιμο. Θα σας απαντήσω ενδεχομένως σε μερικούς μήνες, όταν θα έχει ολοκληρωθεί αυτή η πρώτη τεχνικοοικονομική αναγνώριση του έργου αυτού".

Ο κ. Πιπεργιάς απάντησε:

"Οποιος επισκεφθεί την Εύβοια ένα σαββατοκύριακο καλοκαιριού θα διαπιστώσει το τραγικό πρόβλημα που υπάρχει με το οδικό δίκτυο. Αρκεί να σας πω ότι προχθές, το Σάββατο, υπήρχε μποτιλιάρισμα στη θέση Βαθύ που κρατούσε τα διερχόμενα αυτοκίνητα τουλάχιστον τρεις ώρες, δηλαδή μία απόσταση που θα έπρεπε λογικά να διανυθεί σε ένα χρόνο δέκα λεπτών, κρατούσε τρεις ώρες μόνο εξαιτίας του μποτιλιαρίσματος.

Το έργο αυτό έχει περάσει από πολλές φάσεις. Τελικά κακώς παραμένει στη σύμβαση παραχώρησης, κύριε Υπουργέ. Δε δικαιολογείται το έργο αυτό, τη στιγμή που έφυγε σαν έργο από τη σύμβαση παραχώρησης, να παραμένει στη σύμβαση παραχώρησης όσον αφορά την εκμετάλλευση.

Λέτε ότι τα διόδια του Σχηματαρίου Χαλκίδας θα χρηματοδοτήσουν την Ιόνια Οδό. Λογικό το επιχείρημα. Αλλά οι κάτοικοι της Εύβοιας λένε: "εμείς θα πληρώνουμε τη στιγμή που δεν έχουμε δρόμο για να χρηματοδοτήσουμε την οδό στην Ήπειρο, την οδό στην Αιτωλοακαρνανία;". Όταν μάλιστα στην Ήπειρο έχουν γίνει βασικά εθνικά έργα και υποδομές και στην Εύβοια δεν έχει γίνει τίποτα. Λογικά, λοιπόν, αυτή η διαμαρτυρία τους είναι εύλογη.

Είχαμε συζητήσει με την προηγούμενη Κυβέρνηση, όταν αποφασίστηκε να φύγει το έργο από τη σύμβαση παραχώρησης, είπαμε ότι θα αφαιρεθεί το έργο συνολικά από τη σύμβαση και στο κομμάτι της εκμετάλλευσης και ότι θα εξεταστεί το ενδεχόμενο να γίνει κάτι άλλο. Εμείς λοιπόν λέμε, τη στιγμή που δεν προχωράει το δίκτυο, υπάρχουν μελέτες που ωριμάζουν -και για μελέτες μου μιλήσατε- σήμερα από το 1986. Είναι ντροπή. Από το 1986 μέχρι το 2005 να μην έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για την παράκαμψη της Χαλκίδας, για την παράκαμψη της Αμαρύνθου, για την παράκαμψη του Βασιλικού. Θεωρείται αυτός ο δρόμος ως ο πλέον επικίνδυνος από όλο το εθνικό δίκτυο από πλευράς ατυχημάτων. Και εσείς μου λέτε για μελέτες που θα ολοκληρωθούν το 2007 και για άλλες που θα γίνουν μετά το 2007; Ενώ τα διόδια θα τα εισπράξει ο παραχωρησιούχος άμεσα; Αυτά τα πράγματα είναι απαράδεκτα, κύριε Υπουργέ.

Εμείς επαναφέρουμε το αίτημα και σας λέμε ότι οι φορείς και οι κάτοικοι της Εύβοιας δεν θα αφήσουν το θέμα αυτό χωρίς συνέχεια. Έτσι λοιπόν προτείνουμε το έργο να φύγει και όσον αφορά στην εκμετάλλευσή του από το συνδυασμό παραχώρησης και να γίνει κάτι άλλο. Τουλάχιστον η εκμετάλλευση αυτού του τμήματος του εθνικού οδικού δικτύου να χρηματοδοτήσει τους οδικούς άξονες της Εύβοιας. Για να πάει κάποιος από την Κάρυστο στην Αιδηψό χρειάζεται οκτώ ώρες, κύριε Υπουργέ. Έλεος επιτέλους. Ας πάρετε μια πρωτοβουλία να την επικροτήσουμε".

Ο Κ. Ξανθόπουλος παίρνοντας το λόγο, είπε τα εξής:

"Κατανοώ την αγανάκτηση του κ. Πιπεργιά αλλά θα έπρεπε να το είχε εκφράσει πιο έντονα στην προηγούμενη Κυβέρνηση. Δεν ξέρω αν είχαν συζητήσεις, όμως όταν παραλάβαμε εμείς το Μάρτιο του 2004 τον άξονα παραχώρησης «Αντίρριο-Γιάννενα» δυστυχώς ρητά ανέφερε ότι το κομμάτι «Σχηματάρι- Χαλκίδα» ανήκε από πλευράς εκμετάλλευσης και διοδίων στον άξονα της Ιόνιας Οδού. Και μάλιστα είχαν ήδη προχωρήσει τα πράγματα τόσο πολύ ώστε κάθε επιστροφή σήμαινε ακύρωση του διαγωνισμού και «φτου και απ' την αρχή». Δηλαδή, πίσω δυόμισι με τρία χρόνια. Αυτή είναι η αλήθεια. Αν σας είχαν πει κάτι άλλο, τότε κάποιος δεν σας είχε πει την αλήθεια την εποχή εκείνη. Τα χαρτιά είναι όλα στην διάθεσή σας και μπορώ να τα καταθέσω αν θέλετε οποιαδήποτε στιγμή.
Συνεπώς είναι χωρίς επιστροφή αυτή η, κατά την άποψή σας και τη δική μου, σωστή δυνατότητα. Αντ' αυτής λοιπόν λέμε ότι σε δυόμισι χρόνια θα έχει ολοκληρωθεί το έργο και όχι οι μελέτες. Οι μελέτες ολοκληρώνονται σε μερικούς μήνες".

  Τοπικά Νέα     Δημοφιλέστερα  
Εμφάνιση όλων των άρθρων του Ιουνίου 2005