Ψήφισμα με το οποίο ζητείται η αντιμετώπιση των προβλημάτων της Εύβοιας εστιάζοντας στα προβλήματα του οδικού δικτύου εκδόθηκε από τους φορείς του νομού μετά τη σύσκεψη στις 20 Απριλίου.
Οι φορείς της Εύβοιας ζητούν συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά και τονίζουν ότι θα προχωρήσουν σε γενική κινητοποίηση την Τετάρτη 25 Μαϊου με συγκέντρωση στα διόδια Σχηματαρίου.
Θα ακολουθήσει και δεύτερο ψήφισμα το οποίο θα περιλαμβάνει τα υπόλοιπα μεγάλα προβλήματα του νομού, όπως νοσοκομείο, ΤΕΙ, ΒΙΠΕ, Εφετείο κλπ. και θα σταλεί στους αρμόδιους υπουργούς.
Ακολουθεί το κείμενο του ψηφίσματος των κοινωνικών φορέων του νομού:
"Σήμερα Τετάρτη 20/4/2005 συσκεφθήκαμε στη Χαλκίδα, οι φορείς της Αυτ/σης α΄ και β΄ βαθμού, οι εκπρόσωποι του Επιχειρηματικού κόσμου, των εργαζομένων, των αγροτών και τα επιμελητήρια με σκοπό τη συζήτηση των μεγάλων προβλημάτων που απασχολούν τον τόσο και τους πολίτες και τη λήψη των αναγκαίων αποφάσεων.
Είναι κοινή διαπίστωση όλων των Ευβοέων πολιτών, ότι αν και πέρασαν τρία κοινοτικά πλαίσια Στήριξης, στην Εύβοια δεν έγιναν τα απαραίτητα έργα υποδομής (υρίως οδοποιίας) για να βγουν πολλές περιοχές από την απομόνωση και να αποκτήσει ο Νομός ένα ικανοποιητικό οδικό δίκτυο, να ξεπεράσει την στασιμότητα στην οικονομία και να αντιμετωπίσει τη μάστιγα της ανεργίας (Εχουμε από τα υψηλότερα ποσοστά στη χώρα).
Η Εύβοια ήταν έξω από τους σχεδιασμούς όλων των κυβερνήσεων που πέρασαν μέχρι σήμερα, αφού ποτέ δεν διέθεσαν ποσά για έργα υποδομής χρηματοδοτούμενα από τα Τομεακά Προγράμματα και σήμερα το εθνικό και το διευρωπαϊκό δίκτυο του νομού είναι όπως ήταν στη δεκαετία του 1950.
Το αποτέλεσμα της εγκατάλειψης είναι, να έχει σήμερα η Εύβοια το μικρότερο ΑΕΠ στην περιφέρεια Στερεάς με 76%, μετά την Ευρυτανία, τη Φθιώτιδα, τη Φωκίδα και φυσικά τη Βοιωτία, ενώ λόγω της γειτνίασης με το λεκανοπέδιο, θα έπρεπε να είναι από τους πλουσιότερους νομούς της χώρας.
Η Περιφέρεια Στερεάς, όπως όλα δείχνουν, θα βρεθεί εκτός στόχου 1 και επομένως εκτός Δ΄ ΚΠΣ.
Με τέτοια αδιαφοαρία που έχει διαχρονικά επιδείξει η Πολιτεία, αναρωτιόμαστε πως και πότε μπορεί να κατασκευαστεί το εθνικό και διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο της Εύβοιας, μήκους 250 χλμ., αρμοδιότητας του ΥΠΕΧΩΔΕ και μάλιστα χωρίς συμμετοχή του νομού στο Δ΄ ΚΠΣ.
Η λογική απάντηση είναι πως ποτέ δεν πρόκειται να κατασκευαστεί το οδικό δίκτυο, αν περιμένουμε τις πρωτοβουλίες της Κεντρικής Εξουσίας.
Η εικόνα της εγκατάλειψης, με την ανυπαρξία υποδομών και κυρίως με το απαράδεκτο και επικίνδυνο βασικό οδικό δίκτυο του Νομού συμπληρώνεται με το "χαράτσι" που έχει επιβληθεί από το 1992, όταν καθιερώθηκαν τα διόδια στο Καπανδρίτι με αποτέλεσμα οι Ευβοείς να πληρώσουν υπερδιπλάσια τιμή διοδίων ανά χλμ., σε σχέση με όλους τους υπόλοιπους Ελληνες, που χρησιμοποιούν τον ΠΑΘΕ.
Μετά την αύξηση που ισχύει από 10-4-05, η τιμή ανά χλμ. της διαδρομής Χαλκίδα - Αθήνα - Χαλκίδα (108 χλμ. του ΠΑΘΕ) είναι 0,0370 ευρώ, ενώ η διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Αθήνα είναι 0,0180 ευρώ ανά χλμ. και η διαδρομή ΑΘήνα - Λαμία - Αθήνα είναι 0,0142 ευρώ ανά χλμ.
Είναι φανερό ότι στο διάστημα των 13 ετών έχουν καταβληθεί, χωρίς να οφείλονται, δεκάδες δις δρχ. και σα να μην έφτανε αυτό, μας επιφυλάσσεται και άλλο "χαράτσι".
Ο δρόμος Σχηματάρι - Χαλκίδα (22 χλμ.) είχε δημοπρατηθεί και θα χρηματοδοτηθεί από το Περιφερειακό Πρόγραμμα. προβλέπεται όμως να παραχωρηθεί για εκμετάλλευση δηλ. για είσπραξη διοδίων με σκοπό να αποπληρωθεί η κατασκευή της Ιονίας οδού μήκους 147 χλμ.
Μετά από διεξοδική συζήτηση, αποφασίσαμε και διεκδικούμε με κάθε μέσο και κυρίως με αγωνιστικές κινητοποιήσεις:
1. Την ένταξη και κατασκευή όλων των έργων οδοποιίας που είναι ώριμα ή πρόκειται να ωριμάσουν μέσα στο χρόνο, στα Τομεακά Προγράμματα και στο Περιφερειακό Επιχειρ. Πρόγραμμα (ΠΕΠ) του Γ΄ ΚΠΣ, ή σε άλλο Πρόγραμμα.
2. Να χρηματοδοτηθούν οι μελέτες, των υπολοίπων τμημάτων, του Διευρωπαϊκού Δικτύου Σχηματάρι - Κύμη και του εθνικού οδικού δικτύου Χαλκίδα - Ιστιαία και να προωθηθούν για ένταξη και κατασκευή στο τομεακό πρόγραμμα του Δ΄ΚΠΣ ή στο ταμείο συνοχής, ή να κατασκευαστούν από εθνικούς πόρους.
3. Αν οριστικοποιηθεί η μη συμμετοχή μας στο Δ΄ΚΠΣ να εκπονηθεί αντίστοιχο πρόγραμμα και να χρηματοδοτηθεί από Εθνικούς Πόρους
4. Να μην περιληφθεί το Σχηματάρι - Χαλκίδα στη Σύμβαση Παραχώρησης για την κατασκευή της Ιονίας Οδού. Είναι αδιανόητο, να έχουμε οδικό δίκτυο της δεκαετίας του 1950 και να καλούμαστε να πληρώσουμε για την κατασκευή δρόμου άσχετου με το δικό μας απαράδεκτο οδικό δίκτυο.
5. Η καταβολή των διοδίων πρέπει να είναι ίδια για όλους τους Ελληνες και να υπολογίζεται ανά χιλιόμετρο και να μη διαιωνίζεται μια απαράδεκτη κατάσταση επειδή έτσι την βρήκαμε (διπλά διόδια).
6. Να μην αποδοθούν τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, που υπολογίζεται άνω των 150.000.000 ευρώ με την κατασκευή τμημάτων του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου του νομού, από εθνικούς πόρους.
Ζητάμε συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό κ. Γ. Σουφλιά, για τη συζήτηση και την αντιμετώπιση των προβλημάτων που εκθέσαμε.
Αν δεν υπάρχει διάθεση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, αποφασίσαμε και θα προχωρήσουμε σε γενική κινητοποίηση όλου του νομού την Τετάρτη 25 Μαϊου και συγκέντρωση στα διόδια Σχηματαρίου κάτι που θα επαναληφθεί και σε άλλες ημερομηνίες, με διάφορες μορφές, για όσο διάστημα κριθεί αναγκαίο".
|