|
Συζητήθηκε στη Βουλή την Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου η ερώτηση του βουλευτή Δημήτρη Πιπεργιά σχετικά με την ακύρωση της δημοπράτησης του έργου κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Σχηματάρι-Χαλκίδα. Η επίκαιρη ερώτηση του κυρίου Πιπεργιά είχε ως εξής: "Κατά την ομιλία του στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης στις 11/9/2004 ο Πρωθυπουργός κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής δήλωσε τη στροφή της κυβερνητικής πολιτικής προς την περιφέρεια. Σε πλήρη αναντιστοιχία όμως με την εξαγγελία του Πρωθυπουργού έρχεται η απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ να ακυρώσει το διαγωνισμό δημοπράτησης του έργου κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Σχηματάρι-Χαλκίδα, που είχε ολοκληρωθεί στις 3 Μαρτίου 2004. Η ακύρωση του διαγωνισμού συνεπάγεται σημαντική καθυστέρηση στην κατασκευή του τόσο σημαντικού για την περιφέρεια και συγκεκριμένα την Εύβοια έργου. Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός: Ποιοι λόγοι οδήγησαν στην ακύρωση του διαγωνισμού; Θα επαναπροκηρυχθεί, με ποια διαδικασία και πότε το έργο;" Ο Υφυπουργός κ. Καλογιάννης στην απάντησή του, είπε: "Θα δώσω ορισμένα αναλυτικά στοιχεία για την πορεία του συγκεκριμένου έργου που αναφέρεται στην επίκαιρη ερώτηση, στοιχεία από τα οποία θα φανεί ότι δεν υπάρχει καμία απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ να ακυρώσει το διαγωνισμό. Το τεχνικό αντικείμενο του υπό συζήτηση έργου αφορά στην κατασκευή ενός νέου οδικού άξονα από το Σχηματάρι έως την υψηλή γέφυρα Χαλκίδας, μήκους 9.159 χιλιομέτρων. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 58,6 εκατομμύρια ευρώ και στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται τα απρόβλεπτα, οι αναθεωρήσεις και ο Φ.Π.Α. Στο έργο περιλαμβάνονται έργα αποχέτευσης ομβρίων και αποστράγγισης, κατασκευή δύο γεφυρών, κατασκευή κιβωτοειδών και σωληνωτών οχετών, έργα σήμανσης, ασφάλισης, ηλεκτροφωτισμού και πρασίνου, καθώς επίσης και η αποκατάσταση της υφιστάμενης εθνικής οδού Σχηματαρίου- Βαθέως Χαλκίδος. Το έργο αναμένεται να ενταχθεί στο Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και συγκεκριμένα να χρηματοδοτηθεί από το 3ο ΠΕΠ Στερεάς Ελλάδος. Στις 29 Δεκεμβρίου του 2003 δημοπρατήθηκε το έργο ως δημόσιο έργο με προέγκριση από το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών. Στις 3 Μαρτίου του 2004 κατέθεσαν προσφορές είκοσι εννέα εταιρίες ή κοινοπραξίες. Στις 7 Απριλίου του 2004 συντάχθηκε το δεύτερο πρακτικό της επιτροπής του διαγωνισμού και ανακοινώθηκε στις εταιρίες και κοινοπραξίες ότι γίνονται όλες δεκτές. Κατά της διακήρυξης ασκήθηκαν προσφυγές και στη συνέχεια ασφαλιστικά μέτρα των εταιριών: "Χριστόφορος Κωνσταντινίδης Α.Ε." και Κοινοπραξία "Αθηναϊκή Τεχνική Α.Ε. - ΦΙΛΙΠΠΟΣ Α.Ε.". Τα ασφαλιστικά μέτρα εκδικάστηκαν στις 21 Ιουλίου 2004 και εξεδόθησαν οι υπ' αριθμόν 647 και 667/2004 αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας με τις οποίες απερρίφθησαν τα ασφαλιστικά μέτρα. Κατά τη φάση ελέγχου των τυπικών δικαιολογητικών ασκήθηκε προσφυγή και ασφαλιστικά μέτρα στις 28 Ιουλίου του 2004 από την Κοινοπραξία "ΘΕΜΕΛΗ Α.Ε. -ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ Α.Τ.Ε.", για τα οποία είχε ορισθεί δικάσιμος στο Συμβούλιο της Επικρατείας η 27η Σεπτεμβρίου, χθες δηλαδή. Αναβλήθηκε όμως και αυτή η συζήτηση για τον προσεχή Οκτώβριο. Παράλληλα, κατά τη διαδικασία ένταξης του έργου στο 3ο ΠΕΠ Στερεάς Ελλάδος ζητήθηκαν από τη διαχειριστική αρχή πρόσθετα στοιχεία: Πρώτον, σύνταξη μελέτης κόστους-οφέλους που θα συνοδεύει την αίτηση μεγάλου έργου. Δεύτερον, σύνταξη συμπληρωματικών μελετών, ώστε να διασφαλιστεί το προτεινόμενο κόστος των έργων, τα 58,6 εκατομμύρια ευρώ. Ήδη η πρώτη μελέτη έχει συνταχθεί, έχει ολοκληρωθεί, ενώ όσον αφορά τις απαιτούμενες συμπληρωματικές μελέτες προχωρά άμεσα η υπηρεσία στην ανάθεσή τους, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης των συγκεκριμένων μελετών την 31η Δεκεμβρίου 2004". Ο κ. Πιπεργιάς κατά τη δευτερολογία του είπε: "Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θεωρώ χρέος μου μιλώντας για έναν οδικό άξονα να αποτίσω φόρο τιμής και να εκφράσω τη λύπη μου για το τραγικό ατύχημα που συνέβη στο Ασπρονέρι Φθιώτιδας, ένα ατύχημα το οποίο είχε σαν αποτέλεσμα επτά νέοι άνθρωποι, επτά μαθητές να χάσουν τη ζωή τους στην άσφαλτο σ' ένα απαράδεκτο εθνικό δίκτυο. Επίσης, θέλω να τονίσω ότι όταν τα συμφέροντα συγκρούονται πολλές φορές -συγκρούονται γι' αυτά τα δημόσια έργα- δεν είναι έτσι χωρίς συνέπειες, η σύγκρουση δεν φεύγει από την επικαιρότητα χωρίς πολλές φορές να αφήσει τραγικά θύματα. Έτσι, λοιπόν, έχουμε ένα έργο οδικό σ' ένα δύσκολο πάλι σημείο του οδικού δικτύου στην περιφέρεια, ένα κομμάτι του οδικού δικτύου από το Σχηματάρι μέχρι τη Χαλκίδα, στο οποίο έχουν σημειωθεί πάρα πολλά ατυχήματα το τελευταίο διάστημα και το οποίο μετά από πολλές καθυστερήσεις είχε ενταχθεί στο Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και είχε δημοπρατηθεί. Και βλέπουμε ότι υπήρχαν ενστάσεις επί ενστάσεων, προσβολές επί προσβολών, προκειμένου αυτό το έργο να πάει πίσω, προκειμένου να εξυπηρετηθούν κάποια συμφέροντα. Αντίστοιχα και στο "πέταλο του Μαλιακού" έτσι ασκήθηκαν διάφορες πιέσεις, παρεμβάσεις, ανατροπές, προκειμένου να μη γίνουν τα προγραμματισμένα έργα, να μη γίνει παραδείγματος χάρη η υποθαλάσσια ζεύξη του Μαλιακού, με αποτέλεσμα να έχουμε αυτά τα τραγικά ατυχήματα και το αίμα στην άσφαλτο. Πιστεύω, κύριε Υπουργέ, ότι τα όσα αναφέρατε θα ξεπεραστούν με την επαναπροκήρυξη του έργου. Ευχή και προσδοκία μας, όλων των κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων στην Εύβοια είναι αυτό το έργο να προχωρήσει επιτέλους και να τελειώσει, να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί σύμφωνα με το διάγραμμα που είχε ανακοινωθεί, μέχρι το τέλος του 2006. Διότι δεν θα έχουμε ουσιαστική στροφή στην περιφέρεια εάν τέτοια πολύ σημαντικά για την περιφέρεια έργα δεν προχωράνε, αλλά ακυρώνονται γιατί κάποιες κοινοπραξίες προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας". Ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων συμπληρώνοντας την ομιλία του είπε: "Οτι οι συμπληρωματικές μελέτες στις οποίες αναφέρθηκα αφορούν στάδια οριστικών μελετών τεχνικών έργων και κόμβων καθώς και παράπλευρων και εγκάρσιων οδών που σύμφωνα με την αρχική διακήρυξη του έργου προβλέπονταν να γίνουν κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου στη φάση σύνταξης από πλευράς αναδόχου της μελέτης εφαρμογής του έργου. Είναι προφανές μετά από όσα είπα ότι η καθυστέρηση που παρουσιάζεται στο συγκεκριμένο έργο ασφαλώς δεν οφείλεται στο ΥΠΕΧΩΔΕ αλλά στις επανειλημμένες προσφυγές των διαφόρων τεχνικών εταιρειών. Είναι ξεκάθαρο ότι η πολιτική βούληση του Υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ είναι να προωθήσει όχι μόνο το συγκεκριμένο έργο αλλά όλα τα δημόσια έργα στη χώρα. Γι' αυτό άλλωστε από τους πρώτους νόμους που ήρθαν στο Κοινοβούλιο ήταν η αλλαγή του μαθηματικού τύπου. Θέλω να πω για το συγκεκριμένο έργο ότι δεδομένου ότι η ολοκλήρωση των διαδικασιών, λόγω των δικαστικών εμπλοκών που έχουν παρουσιασθεί, έχουν επιφέρει μια καθυστέρηση πλέον των εννέα μηνών από τη διακήρυξη του έργου χωρίς να έχουν μέχρι σήμερα ανοιχθεί οι οικονομικές προσφορές και εφόσον μετά την εκδίκαση των συγκεκριμένων ασφαλιστικών μέτρων υπάρχει πιθανότητα και νέων προσφυγών, τότε στη συγκεκριμένη περίπτωση το ΥΠΕΧΩΔΕ μπορεί να οδηγηθεί στην ακύρωση του διαγωνισμού και στην επαναδημοπράτηση του συγκεκριμένου έργου με το νέο πλέον νόμο περί δημοσίων έργων".
|
|