Ο πρώην βουλευτής του ΣΥΝ, Β. Αποστόλου, εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση με την οποία σχολιάζει τον προϋπολογισμό του 2004:
"Αρχίζει σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2004. Την ίδια βέβαια στιγμή ο απολογισμός του 2003 είναι τόσο τραγικός που όχι μόνο διέψευσε τις προβλέψεις αλλά και οδήγησε τη χώρα μας στη σύναψη δανείου 1,2 δις ευρώ για την κάλυψη τρεχουσών αναγκών.
Κύριο χαρακτηριστικό κι αυτού του προϋπολογισμού είναι η εικονικότητα των στοιχείων του. Στην προσπάθειά του δε να ενσωματώσει το πρόσφατο εξαγγελθέν από τον πρωθυπουργό προεκλογικό "κοινωνικό πακέτο" αλλά και να προσπεράσει τη διαπίστωση της ευρωπαϊκής επιτροπής για διπλασιασμό των ελλειμμάτων εξωραΐζει τα οικονομικά μεγέθη με μια λογιστική λαθροχειρία που φτάνει μέχρι την εξαφάνιση δαπανών εκατοντάδων εκατ. ευρώ.
Ας δούμε 3 βασικά μεγέθη για να διαπιστώσουμε αν αποτυπώνουν την πραγματικότητα:
1) Φορολογικά έσοδα. Οι φοροελαφρύνσεις και η απουσία νέων φορολογικών βαρών που αναφέρονται σε πολλά σημεία της Εισηγητικής Έκθεσης δεν συνάδουν με τις προβλέψεις για αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 2,7 δις ευρώ που ως ποσοστό αγγίζει την προβλεπόμενη ονομαστική αύξηση του Α.Ε.Π.
Και το ερώτημα που μπαίνει είναι από πού θα προέλθουν αυτά τα πρόσθετα έσοδα; Η απάντηση είναι απλή: Από τη μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, που σημαίνει ότι για τα μεσαία ιδιαίτερα εισοδήματα η όποια ονομαστική αύξηση θα απορροφηθεί από την φορολογία και την κατάργηση μιας σειράς φοροαπαλλαγών και βέβαια από την αύξηση της έμμεσης φορολογίας.
Αν βέβαια δεν συμβαίνει αυτό τότε οδηγούμεθα στο συμπέρασμα ότι τα στοιχεία είναι πλασματικά.
2) Δημόσιο χρέος - έλλειμμα. Το δημόσιο χρέος αν και ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώνεται ελαφρά εν τούτοις ως απόλυτο μέγεθος αυξάνεται σε σχέση με το 2003 κατά 4,35%. Όμως κι αυτή η μείωση είναι αποτέλεσμα αλχημειών στην εικόνα του ενδοκυβερνητικού χρέους που εμφανίζεται μειωμένο εξαιτίας των ρυθμίσεων που έγιναν με τις ξένες τράπεζες, για την ανάληψη δανείων για εξοπλισμούς αλλά και γιατί δεν λαμβάνει υπόψη του τη μεγάλη αύξηση των εγγυήσεων του δημοσίου για δάνεια φορέων και ιδιωτικών επιχειρήσεων που τις περισσότερες φορές είναι "δανεικά κι αγύριστα".
Όσον αφορά το έλλειμμα 1,2% του ΑΕΠ είναι όχι μόνο τεχνητά μειωμένο λόγω της ανάληψης πολλών δαπανών από τον ειδικό λογαριασμό των αποκρατικοποιήσεων αλλά και εξωπραγματικό, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιμένει και παρά τις διορθώσεις που έκανε ο Υπουργός Οικονομικών προβλέπει ότι θα ξεπεράσει το 2% του ΑΕΠ.
3) Ρυθμός ανάπτυξης. Ο στόχος της αύξησης του ΑΕΠ κατά 4,2% όχι μόνο είναι ανεδαφικός, όπως δείχνει η εμπειρία των τελευταίων χρόνων - ανάλογοι στόχοι δεν εκπληρώθηκαν - αλλά και στηρίζεται σε μια αύξηση της απορροφητικότητας του Γ΄ ΚΠΣ κατά 40% πράγμα ανέφικτο όπως δείχνει η μέχρι σήμερα πορεία του.
Αν σ' αυτά τα στοιχεία προστεθούν και οι διαπιστώσεις της EUROSTAT που ανάγκασαν πρόσφατα την ελληνική κυβέρνηση να αναθεωρήσει μεγέθη που αφορούν στο δημόσιο χρέος τότε σίγουρα οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι κι αυτός ο προϋπολογισμός είναι όχι μόνο αποτέλεσμα της δημιουργικής λογιστικής αλλά και της παραποιημένης απεικόνισης των αριθμών".
|