Σας παρουσιάζουμε την Κυκλοφοριακή Μελέτη για την πόλη της Χαλκίδας που εκπονήθηκε από το Γραφείο "Διάβαση" με εκπρόσωπο τον κ. Καρεκλά. Η μελέτη παρουσιάστηκε και στο Δημοτικό Συμβούλιο Χαλκιδέων και εγκρίθηκε ομόφωνα.
Αντικείμενο και στόχοι μελέτης
Στόχος της μελέτης είναι η καλύτερη κυκλοφοριακή λειτουργία του συνόλου της πόλης. Αποτελέσματα των βελτιώσεων αυτών θα είναι μία πόλη με ανθρώπινο πρόσωπο, με αναβαθμισμένο το ιστορικό, εμπορικό και διοικητικό τηςκέντρο, με εύκολη πρόσβαση στα σχολεία της, στο νοσοκομείο της και στους χώρους αναψυχής της, αλλά προπάντων η κατά το δυνατόν εξασφάλιση της οδικής ασφάλειας των χρηστών του δικτύου της. Είναι γεγονός ότι οποιαδήποτε τροποποίηση δημιουργεί θετικές αλλά και αρνητικές επιπτώσεις. Στην παρούσα μελέτη έγινε η μέγιστη προσπάθεια για την καλύτερη δυνατή εξισορρόπηση των όποιων ωφελειών και των όποιων δυσμενών επιπτώσεων προκύπτουν από την τροποποίηση της κυκλοφοριακής οργάνωσης της πόλης.
Πρώτος στόχος της μελέτης είναι η καταγραφή και ανάλυση της υπάρχουσας κυκλοφοριακής κατάστασης του δήμου Χαλκιδέων, καθώς και η καταγραφή των υφιστάμενων προβλημάτων της πόλης.
Ο τρόπος αντιμετώπισης των κυκλοφοριακών προβλημάτων μίας πόλης είναι ο καθορισμός ενός στρατηγικού σχεδίου για το σύνολο της πόλης και στην συνέχεια ο καθορισμός των σταδίων εφαρμογής του προς υλοποίηση του που θα λαμβάνει υπ' όψη όλες τις παραμέτρους ώστε να τακτοποιεί τις μετακινήσεις προσώπων και αγαθών, επιλύοντας υπάρχοντα προβλήματα και αντιμετωπίζοντας μελλοντικές κυκλοφοριακές ανάγκες.
Η Φιλοσοφία της Τελικής Πρότασης
Μετά από τον εντοπισμό των προβλημάτων έπρεπε κατ' αρχάς να καθορισθεί η γενικότερη φιλοσοφία της κυκλοφοριακής λειτουργίας της πόλης.
Της τακτοποίησης της οργάνωσης του δικτύου των οδών προηγείται η παροχή χώρων στάθμευσης και η οργάνωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΕ). Τα υπάρχοντα και συλλεχθέντα στοιχεία καθώς και η ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης συνηγορούν στην απομάκρυνση των διαμπερών κινήσεων μέσα από το κέντρο της πόλης όπως επίσης και στην παροχή εναλλακτικών μέσων πρόσβασης σ' αυτό.
Επομένως τα βήματα που ακολουθήθηκαν επιγραμματικά ήταν τα παρακάτω:
Η Οργάνωση της Στάθμευσης: Ο καθορισμός των χωρών στάθμευσης σε συγκεκριμένες τοποθεσίες όπως και η οργάνωση της στάθμευσης παρά την οδό, με τρόπο τέτοιο ώστε να αποσυμφορηθεί το κέντρο από τις παράνομες σταθμεύσεις και να δοθεί στην κυκλοφορία μεγαλύτερο τμήμα από την επιφάνεια της οδού για την κυκλοφορία των οχημάτων.
Η Οργάνωση της Αστικής Συγκοινωνίας: Η δημιουργία αστικής συγκοινωνίας ώστε να εξυπηρετούνται οι χώροι στάθμευσης και επιτέλους ο κάτοικος της πόλης να έχει εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης πλην του αυτοκινήτου του.
Η Κυκλοφοριακή Οργάνωση του Υφιστάμενου Οδικού Δικτύου: Προτάθηκε να δημιουργηθεί μία περιμετρική διαδρομή ώστε να αποφεύγονται οι μετακινήσεις μέσα από το κέντρο της πόλη. Στην συνέχεια προτάθηκε μία μικρότερη περιμετρική διαδρομή στα όρια του ιστορικού και εμπορικού κέντρου της πόλης και τέλος έγιναν παρεμβάσεις σε συγκεκριμένες διασταυρώσεις ώστε να δυσκολευθεί η κίνηση προς το κέντρο ενώ διευκολύνθηκαν άλλες διαδρομές.
Οι προτεινόμενες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις εκτός της αποφυγής των μετακινήσεων μέσω του κέντρου έχουν ως βασικούς στόχους, την δημιουργία συνθηκών διαχωρισμένης χωρίς μεγάλες καθυστερήσεις μετακίνησης των οχημάτων, άνετης και ασφαλούς κυκλοφορίας των πεζών και βελτίωσης του περιβάλλοντος χώρου.
Στάθμευση
Σε προηγούμενη φάση της μελέτης διαπιστώθηκε ότι στην κεντρική περιοχή του δήμου, διατίθονται 1.930 νόμιμες θέσεις στάθμευσης παρά την οδό, από τις οποίες καταμετρήθηκαν 183 θέσεις που υπόκεινται σε χρονικό περιορισμό (στάθμευση εκ περιτροπής).
Στο σύνολο της κεντρικής περιοχής του δήμου, μέσω των ερευνών χαρακτηριστικών στάθμευσης, διαπιστώθηκε ότι η ζήτηση στάθμευσης υπερβαίνει τις συνολικές νόμιμες θέσεις στάθμευσης κατά τις ώρες της έρευνας εκτός από την τελευταία ώρα. Η μέγιστη ζήτηση, έφτασε το 138% των νόμιμων θέσεων στάθμευσης (δηλαδή 2.670 οχήματα) μεταξύ 10:00-11:00. Το μέγιστο έλλειμμα φτάνει τα 740 οχήματα το χρονικό 10:00 με 11:00.
Ο ρυθμός αύξησης των επιβατικών αυτοκινήτων, εξακολουθεί να είναι έντονος σε ολόκληρο το Νομό της Εύβοιας, και προπαντός στην πόλη της Χαλκίδας, και ξεπερνά συνεχώς τον ρυθμό εξεύρεσης νέων θέσεων στάθμευσης (είτε κατασκευάζοντας χώρους στάθμευσης εκτός οδού, είτε λαμβάνοντας διαχειριστικά μέτρα στάθμευσης παρά την οδό). Όπως έχει αποδειχθεί από παραδείγματα σε άλλες πόλεις της Ελλάδος, η αύξηση των θέσεων στάθμευσης σε περιοχές όπου η ζήτηση στάθμευσης είναι υψηλή, δεν επιλύει το πρόβλημα παρά μόνο περιστασιακά. Σύντομα, η περίσσεια θέσεων στάθμευσης, κάνει την περιοχή ανταγωνιστικότερη έναντι άλλων γειτονικών ή με παρόμοια χαρακτηριστικά περιοχών (π.χ. εμπορικά κέντρα, περιοχές αναψυχής) με αποτέλεσμα την πλήρη κάλυψη των επιπλέον θέσεων και επιδείνωση εκ νέου του προβλήματος.
Μία λύση που φαίνεται ότι θα μπορούσε να αμβλύνει το πρόβλημα, είναι να οργανωθεί ένα σύστημα αστικής δημόσιας συγκοινωνίας και συνεπώς μία αύξηση των μετακινήσεων με τα δημόσια μέσα μεταφοράς. Αλλη λύση είναι η αποτροπή της χρήσης του επιβατικού αυτοκινήτου στην κεντρική περιοχή προσφέροντας εναλλακτικές διαδρομές και η εφαρμογή ελεγχόμενης στάθμευσης αποτρέποντας μεγάλης διάρκειας στάθμευση. Για την μεταστροφή αυτής της συνήθειας των μετακινούμενων, απαιτείται η λήψη πολλών μέτρων, τα κυριότερα εκ των οποίων είναι:
Στην περίπτωση του Δήμου Χαλκιδέων, τα μέτρα που περιγράφονται μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε συνδυασμό για να δημιουργηθεί μία ολοκληρωμένη στρατηγική για την στάθμευση της πόλης.
Τα μέτρα που για την πόλη της Χαλκίδας είναι απαραίτητα είναι:
Βραχυπρόθεσμα προτείνεται κατ' αρχάς η κατασκευή τριών υπαίθριων χώρων στάθμευσης στα ακόλουθα σημεία: Καραγιάννη 200-300 θέσεις, Αρεθούσης 200-300 θέσεις και Χαϊνά 200-300 θέσεις
Σκοπός της κατασκευής αυτών των χώρων στάθμευσης είναι να δημιουργηθούν θέσεις για μεγάλη διάρκεια στάθμευσης εκτός της κεντρικής περιοχής. Προτείνεται να μην υπάρχει χρέωση για τη στάθμευση στους χώρους αυτούς, έτσι ώστε να μην επιβαρύνονται οι επισκέπτες και κυρίως οι εργαζόμενοι της κεντρικής περιοχής.
Ειδικότερα στο χώρο στάθμευσης στην οδό Καραγιάννη για την ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων προτείνεται να κατασκευαστεί κυκλική πλατεία στην οποία θα επιτρέπεται η αριστερόστροφη κίνηση. Επίσης η οδός Αντιγόνου στο τμήμα μεταξύ των οδών Ευβοίας και Καραγιάννη θα αποτελείται από μία λωρίδα κυκλοφορίας 3,5 μ. Στην οδό αυτή θα βρίσκεται η οδός του χώρου στάθμευσης. Τέλος η οδός Ευβοίας και η οδός Καραγιάννη από την κυκλική πλατεία μέχρι και την οδό Αντιγόνου θα λειτουργούν ως οδοί δύο κατευθύνσεων.
Για την μεταβίβαση των επισκεπτών και εργαζομένων από τους χώρους στάθμευσης στην κεντρική περιοχή προτείνονται συνδέσεις με την κεντρική περιοχή μέσω γραμμών "express" του νέου συστήματος αστικών συγκοινωνιών.
Στη συνέχεια προτείνονται χώροι στάθμευσης για οχήματα εκτός Ι.Χ. όπως ακολούθως:
Ταξί: προτείνεται να μεταφερθεί η πιάτσα των ταξί στην πλατεία του Αγ. Νικολάου από την οδό Καραμουρτζούνη στην οδό Λυκόφρωνος. Ο αριθμός των θέσεων στάθμευσης που θα δημιουργηθούν θα παραμείνει ο ίδιος.
Φορτοταξί: σήμερα τα φορτοταξί σταθμεύουν επί της οδού Βελισσαρίου μεταξύ των οδών Ελ. Βενιζέλου και Φαβιέρου στην αριστερή πλευρά της οδού όπως κατευθυνόμαστε προς την οδό Φαβιέρου. Προτείνεται σαν πρώτο μέτρο να μεταφερθεί η πιάτσα στην δεξιά πλευρά του δρόμου. Με την εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης η στάθμευση των φορτοταξί θα πρέπει να μεταφερθεί είτε επί της Ελ. Βενιζέλου μεταξύ των οδών Σπ.Καπνίση και Κυμαίων είτε επί της οδού Μαυρογένους μεταξύ των οδών Β. Ηπείρου και Ωρίωνος.
Αστικά Λεωφορεία: δύο εναλλακτικές θέσεις προτείνονται για χώρους στάθμευσης των αστικών λεωφορείων: (ι) στο οικοδομικό τετράγωνο μεταξύ των οδών Αρεθούσης, Αλιβερίου και Ήρας και (ιι) στον υπό κατασκευή σταθμό λεωφορείων του ΚΤΕΛ.
Δ.Χ.Φ: για τα δημόσιας χρήσης φορτηγά οχήματα προτείνεται ως χώρος στάθμευσης η λωρίδα, που βρίσκεται στην περιοχή της Πλάκας, μεταξύ της περιφερειακής οδού Χαλκίδας-Β.Εύβοιας και της θάλασσας.
Τουριστικά Λεωφορεία: στον ίδιο χώρο στάθμευσης που προτείνεται για τα Δ.Χ.Φ. προτείνεται να σταθμεύουν και τα τουριστικά λεωφορεία. Σε περίπτωση που η συστέγαση είναι αδύνατη θα πρέπει να αναζητηθεί περιοχή εκτός της περιοχής μελέτης.
Οι προηγούμενες προτάσεις αφορούσαν την στάθμευση εκτός οδού, ακολουθούν οι προτάσεις στάθμευσης παρά την οδό. Η στάθμευση παρά την οδό οργανώθηκε με ρυθμίσεις: (1) που θα επιτρέπουν την στάθμευση χωρίς περιορισμό, (2) που θα απαγορεύουν την στάθμευση και (3) που θα επιτρέπουν την στάθμευση εκ περιτροπής.
Αυτές οι ρυθμίσεις κρίνονται απαραίτητες αφού κατά κανόνα τις καθορίζουν το πλάτος της οδού, η κυκλοφοριακή ικανότητα της οδού και η ανάγκη για διαπλάτυνση των πεζοδρομίων ώστε ένας πεζός να έχει τη δυνατότητα να κινηθεί επ' αυτών με ασφάλεια.
Κατά κανόνα στους μονόδρομους η στάθμευση προτείνεται να γίνεται στην δεξιά πλευρά της οδού, πρώτον για να είναι σύμφωνη με τον ΚΟΚ και δεύτερον για λόγους ασφάλειας, επειδή ο οδηγός έχει την δυνατότητα να ελέγξει από τον καθρέφτη τυχόν διερχόμενο αυτοκίνητο πριν εξέλθει του οχήματος του, ενώ ο συνοδηγός στερείται αυτής της δυνατότητας.
Παρακάτω αναφέρονται όλες οι οδοί: (1) που απαγορεύεται η στάθμευση, (2) που ισχύει η στάθμευση εκ περιτροπής και (3) που υπάρχουν θέσεις Α.Μ.Ε.Α.
Οδοί που απαγορεύεται η στάθμευση και από τις δύο πλευρές
Οδοί που απαγορεύεται η στάθμευση από μία πλευρά
Οδοί στάθμευσης εκ περιτροπής
Οδοί θέσεων Α.Μ.Ε.Α.
Μακροπρόθεσμα προτείνεται η εφαρμογή συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στο κέντρο της πόλης όπου δεν απαγορεύεται η στάθμευση. Το μέτρο αυτό θα επιτρέπει την στάθμευση για μέγιστη διάρκεια δύο ωρών κατά την ημέρα. Το μέτρο δε θα ισχύει για τους μόνιμους κάτοικους της κεντρικής περιοχής οι οποίοι θα εφοδιαστούν με ειδικές κάρτες που θα τους επιτρέπουν να σταθμεύουν στην κεντρική περιοχή χωρίς περιορισμό. Το όριο της ελεγχόμενης στάθμευσης θα εξαρτηθεί από τα αποτελέσματα των ερευνών που θα γίνουν πριν την εφαρμογή του μέτρου και συγκεκριμένα από τον αριθμό των αυτοκινήτων που θα ανήκουν στους κατοίκους της περιοχής, από το πιο κομμάτι του κύριου οδικού δικτύου θα ενσωματώνεται εντός της περιοχής, πόσες θέσεις στάθμευσης θα υπάρχουν παρά το κράσπεδο και πόσες εκτός, ποια τιμή θα έχει ο δείκτης εναλλαγής και ποια θα επιδιώκεται κ.α.
Στην ενότητα Α που οριοθετείται από τους οδούς Ν.Σκαλκώτα, Φρυζή, Παπαναστασίου, Νεοφύτου, Επ. Κοτοπούλη και Μπαλαλαίων παρατηρείται πως καθ' όλη την διάρκεια της ημέρας υπάρχει ένα έλλειμμα της τάξης των 400 οχημάτων. Βεβαίως με την κατασκευή του νέου δημοτικού χώρου στάθμευσης 250 θέσεων στην διασταύρωση Νεοφύτου με Ελ. Βενιζέλου το έλλειμμα μειώνεται στις 150 θέσεις. Επομένως κρίνεται απαραίτητη η εύρεση ενός ακόμη χώρου στάθμευσης, στην περιοχή αυτή, 250θέσεων για να μπορεί να καλύπτει και μελλοντικές ανάγκες στάθμευσης της περιοχής.
Στην ενότητα Β που οριοθετείται από τις οδούς Βελισσαρίου, Σιώκου, Προμαχώνας, Χατζοπούλου, Επ. Κοτοπούλη, Νεοφύτου, Παπαναστασίου και Φριζή παρουσιάζεται ένα έλλειμμα θέσεων στάθμευσης της τάξης των 100 οχημάτων το οποίο μετά τις 2:00μ.μ. μετατρέπεται σε πλεόνασμα της τάξης των 50 οχημάτων. Επομένως και σε αυτή την περιοχή είναι απαραίτητη η εύρεση ενός χώρου στάθμευσης της τάξης των 200θέσεων.
Στην ενότητα Γ που οριοθετείται από τις οδούς Μπαλαλαίων, Επ.Κοτοπούλη, Χατζοπούλου, Βασ.Κουκούλη, Νεοφύτου και Κριέζη παρατηρείται ένα έλλειμμα της τάξης των 200οχημάτων. Επομένως η ύπαρξη ενός χώρου στάθμευσης 300θέσεων θα ήταν απαραίτητο για την περιοχή.
Μία τέταρτη ενότητα, η ενότητα Δ, που οριοθετείται από τις οδούς Κριέζη, Νεοφύτου, Βασ.Κουκούλη, Χατζοπούλου, Τζαβέλλα, Καρακλέων, Προαστείου και Κατσικογιάννη και όπου δεν έγιναν ακριβείς μετρήσεις σε όλες τις οδούς της εκτιμάται ότι θα παρουσιάζει ένα έλλειμμα θέσεων στάθμευσης της τάξης των 100 οχημάτων κατά τις ώρες αιχμής. Επομένως η ύπαρξη και εδώ ενός χώρου στάθμευσης 200 θέσεων που θα εξυπηρετεί την πεοιοχή κρίνεται αναγκαία.
Συμπερασματικά από τις τέσσερις αυτές ενότητες προκύπτει το συμπέρασμα πως σήμερα υπάρχει ένα έλλειμμα θέσεων της τάξεως των 550 θέσεων στάθμευσης ενώ επίσης παρατηρήθηκε ότι όσο απομακρύνεται κανείς από το κέντρο της πόλης τόσο η ζήτηση της στάθμευσης μειώνεται. Ήδη στα όρια του κέντρου παρουσιάζεται πλεόνασμα θέσεων στάθμευσης. Αυτό αποδεικνύει πως οι υπόλοιπες περιοχές της πόλης, που κατά κύριο λόγο είναι περιοχές αμιγούς κατοικίας, δεν παρουσιάζουν έλλειψη θέσεων στάθμευσης καθόλη τη διάρκεια της ημέρας.
Προϋπόθεση για την επιτυχία των μέτρων αυτών είναι η ύπαρξη αυστηρής αστυνόμευσης κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η αστυνόμευση μπορεί να πραγματοποιείται αποτελεσματικότερα με τη δημιουργία της Δημοτικής Αστυνομίας που ο βασικός της σκοπός είναι η εύρυθμη λειτουργία της πόλης.
Οργάνωση Αστικής Συγκοινωνίας
Για την αποθάρρυνση της εισόδου των IX αυτοκινήτων των εργαζομένων αλλά και όσων κατοίκων της πόλης κατεβαίνουν στο κέντρο για άλλες δραστηριότητες προτείνεται ως εναλλακτική λύση μια αξιόπιστη αστική συγκοινωνία με σύγχρονα και ευέλικτα μικρά λεωφορεία.
Επίσης προτείνονται τρεις γραμμές "epress" που εξυπηρετούν τους νέους σταθμούς αυτοκινήτων που θα κατασκευαστούν περιμετρικά του κέντρου της πόλης. Για την καλή και γρήγορη εξυπηρέτηση των επιβατών από/προς τους σταθμούς αυτοκινήτων οι γραμμές αυτές θα περιλαμβάνουν μόνο μια ενδιάμεση στάση.
Δίκτυο Γραμμών Μικρών Λεωφορείων
Η δημιουργία ενός συστήματος αστικής δημόσιας συγκοινωνίας από μικρά λεωφορεία που θα αυξήσουν την συχνότητα των δημοσίων μέσων μεταφοράς και την επέκταση των δρομολογίων τους στο οικιστικό ιστό της πόλης αποτελεί προϋπόθεση για την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στην πόλη. Με τα προτεινόμενα δρομολόγια και τις συχνότητες των μικρών λεωφορείων δημιουργούνται συνδέσεις από και προς όλες τις συνοικίες με το κέντρο της πόλης. Το μέτρο αυτό προσφέρει εναλλακτικό μέσο μεταφοράς από το επιβατικό αυτοκίνητο στην πόλη, και ενισχύει τα προαναφερόμενα μέτρα στάθμευσης.
Η χάραξη των γραμμών και η τοποθέτηση των στάσεων έγιναν με κριτήριο την κάλυψη του μεγαλύτερου δυνατού ποσοστού της πόλης με μέγιστη ακτίνα βαδίσματος από/προς τις στάσεις τα 250-300 μέτρα. Στην πρώτη φάση λειτουργίας των μικρών λεωφορείων προτείνονται οι γραμμές:
Γραμμή Α: Αγία Μαρίνα - Παπαθανασίου
Η αφετηρία της γραμμής θα είναι επί της Λ.Αυλίδος (μπροστά από το γήπεδο ποδοσφαίρου) μεταξύ των οδών Λαμπούσας (πλησίον της οδού Ορίων) και Λαμπούσας. Η διαδρομή που θα ακολουθεί θα είναι κυκλική: Λ.Αυλίδος, Χουρμουζιάδη, Καραγιάννη, Σπ.Καπνίση, Φαβιέρου, Παπαναστασίου, Νευφύτου, Λ.Χαϊνα, Γρ.Αργυροκάστρου, Υψηλάντου, Παπανικολάου, 25ης Μαρτίου, Βρυσακίων, Εθν.Συμφιλίωσης, Ρεγκούκου, Μιαούλη, Ν.Τζιαρντίνη, Φαρμακίδου, Αγγελή Γοβιού, Κώτσου, Παπαναστασίου, Ελ.Βενιζέλου, Ευβοίας (κυκλικά στην νέα πλατεία), Καραγιάννη, Λειβαρά, Καρύστου, Πετρογιάννη, Λαμπούσας (κυκλικά), Λ.Αυλίδος.
Οι στάσεις της γραμμής αυτής αναφέρονται στη συνέχεια:
Γραμμή Β: Βροντού
Με αφετηρία την οδό Νεοφύτου, μεταξύ των οδών Κριεζώτου και Νεοπτόλεμου και συγκεκριμένα στο σημείο που σήμερα υπάρχει στάση λεωφορείου, θα δημιουργηθεί ειδική εσοχή που θα χωρά δύο minibus. Η διαδρομή θα γίνεται μέσω των οδών Νεοφύτου, Τζαβέλα, Καρακλέων, Προαστείου, Κωνσταντινουπόλεως, Χρυσοστόμου Σμύρνης, Κυδωνιών, Αγγελοπούλου και η επιστροφή μέσω Ελλ. Στρατιώτη, Μεσσαπιών, Χαραλάμπους, Ηρακλέους Γαζέπη, Κριεζώτου, Αρεθούσης, Ελ.Βενιζέλου, Νεοφύτου.
Οι στάσεις της γραμμής αυτής αναφέρονται στη συνέχεια:
Γραμμή Γ: Αγιος Ιωάννης
Η γραμμή αυτή θα έχει κοινή αφετηρία με την γραμμή Β. Η διαδρομή που θα ακολουθεί θα είναι η εξής: Νεοφύτου, Τζαβέλα, Καρακλέων, Προαστείου, Μεσσαπιών, Ληλαντιών, Μεγ.Αλεξάνδρου, Ζωής και η επιστροφή μέσω Αλιβερίου, Αμαρυνθιών, Αιγαίωνος, Πανιωνίων, Αγ. Ιωάννου, Αναπαύσεως, Ματσούκα, Μεσσαπιών, Χαραλάμπους, Ηρακλέους Γαζέπη, Κριεζώτου, Αρεθούσης, Ελ. Βενιζέλου, Νεοφύτου.
Οι στάσεις της γραμμής αυτής αναφέρονται στη συνέχεια:
Γραμμή Δ: Μπαταριά - Αλωνάκι
Η γραμμή αυτή έχει σκοπό να εξυπηρετήσει τις περιοχές Βουλιαγμένης και Μπαταρία και θα έχει αφετηρία στην οδό Βελισσαρίου μεταξύ των οδών Φαβιέρου και Σιώκου, όπου χρειάζεται ειδική εσοχή για το minibus.
Η διαδρομή της γραμμής είναι Βελισσαρίου, Σιώκου, Παπασκιαδά, Ελ. Βενιζέλου, 28ης Οκτωβρίου, Ορίωνος, Σκύρου, Αντιγόνου, Ευβοίας, Καραγιάννη, Λ. Αυλίδος, Πάπαποστόλου, Βεργή, Αυλίδος, Οξύλιθου, Α. Λύκου, Αγ. Μαρίνης, Χαρ. Πανταζή και η επιστροφή μέσω Βεργή, Πάπαποστόλου, Χουρμουζιάδη, Ευβοίας, Αντιγόνου, Σκιάθου, Ωρίωνος, 28ης Οκτωβρίου, Βελισσαρίου.
Οι στάσεις της γραμμής αυτής αναφέρονται στη συνέχεια:
Γραμμή Ε1 express
Ο σταθμός αυτοκινήτων στην οδό Καραγιάννη εξυπηρετείται από την γραμμή Ε1 και η διαδρομή της γραμμής πραγματοποιείται μέσω των οδών Καραγιάννη (αφετηρία εντός του χώρου στάθμευσης), Καπνίση, Φαβιέρου, Παπαναστασίου, Ελ. Βενιζέλου και η επιστροφή μέσω Βελισσαρίου, Σιώκου και Καραγιάννη.
Η γραμμή αυτή θα κάνει μόνο μία στάση επί της Παπαναστασίου (μεταξύ των οδών Φαβιέρου και Ελ.Βενιζέλου).
Γραμμή Ε2 express
Ο σταθμός αυτοκινήτων στην οδό Αρεθούσης εξυπηρετείται από την γραμμή Ε2 και η διαδρομή της γραμμής πραγματοποιείται μέσω των οδών Ήρας (αφετηρία), Αρεθούσης, 28ης Οκτωβρίου, Ελ. Βενιζέλου, Βελισσαρίου και επιστροφή από Φαβιέρου, Παπαναστασίου, Ελ. Βενιζέλου, 28ης Οκτωβρίου, Αρεθούσης, Ήρας.
Οι στάσεις που θα πραγματοποιεί η γραμμή αυτή είναι: στην οδό 28ης Οκτωβρίου (μεταξύ των οδών Ωρίωνος και Πηλίκα), στην οδό Βελισαρίου (μεταξύ των οδών Φαβιέρου και Σιώκου) και πάλι στην οδό 28ης Οκτωβρίου (μεταξύ των οδών Κουρητών και Βορ. Ηπείρου) κατά την επιστροφή.
Γραμμή Ε3 express
Ο σταθμός αυτοκινήτων στην οδό Χαϊνά εξυπηρετείται από την γραμμή Ε3ι η διαδρομή της γραμμής πραγματοποιείται μέσω των οδών Χαϊνά (αφετηρία Αβάντων, Κριεζώτου και η επιστροφή από Κακαρά, Αποστολίδου και καταλήγει Χαϊνά.
Οι στάσεις που θα πραγματοποιεί η γραμμή αυτή είναι: στην Λ.Χαϊνα (μεταξύ των οδών Αποστολίδου και Κυδωνιών), στην οδό Κριεζώτου (μεταξύ των οδών Αβάντων και Κακαρά) και στην επιστροφή στην οδό Αποστολίδου (μεταξύ των οδών Αθ.Γκορτζή και Ιστιαίας).
Κυκλοφοριακή Οργάνωση του Υφιστάμενου Οδικού Δικτύου
Τα μέτρα που προτείνονται απαιτούν νέα κυκλοφοριακή οργάνωση του κύριου οδικού δικτύου στην κεντρική περιοχή και παράλληλα τις όποιες τοπικές ρυθμίσεις συνεπάγονται. Παρακάτω περιγράφονται τα προτεινόμενα μέτρα αναλυτικά.
Μεγάλη Περιμετρική Διαδρομή
Για την αποφυγή των διαμπερών κινήσεων μέσα στο κέντρο της πόλης, δημιουργείται μια μεγάλη περιμετρική διαδρομή γύρω από την κεντρική περιοχή της διευκολύνοντας τις κινήσεις των οχημάτων που κινούνται σε αυτή τη διαδρομή.
Η διαδρομή αυτή θα είναι στο σύνολο της αμφίδρομη και θα είναι σημασμένη έτσι ώστε να έχει όλες τις διασταυρώσεις με τις κάθετες οδούς και θα υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες όπου διασταυρώνεται με κύριους άξονες του οδικού δικτύου. Η διαδρομή θα αποτελείται από τις ακόλουθες οδούς σε δεξιόστροφη φορά:
Για την διευκόλυνση των κινήσεων στον δακτύλιο προτείνεται: (α) η εγκατάσταση νέων σηματοδοτών στην διασταύρωση των οδών Αρεθούσης - Αγ. Ιωάννου, (β) η κατασκευή στρογγυλής πλατείας στην συμβολή των οδών Αγγ. Γοβίου, Λιάσκα, Κώτσου και Π. Γέφυρα (Σχέδιο 1), (γ) η μονοδρόμηση των οδών Αγ.Ιωάννου,Αναπαύσεως,Κραταιμένους και Δρυόπων.
Κατά μήκος του μεγάλου δακτυλίου ο οδηγός στην πορεία του συναντά τέσσερις φωτεινούς σηματοδότες. Αναλυτικότερα ακολουθώντας την προηγούμενη περιγραφή της διαδρομής ο πρώτος φωτεινός σηματοδότης συναντάται στην διασταύρωση Λ.Αθηνών-Μακαρίου. Στη συνέχεια επί της οδού Αρεθούσης συναντώνται άλλες δύο σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις: Αρεθούσης-Σκύρου-Μακαρίου και Αρεθούσης-Αγ.Ιωάννου. Η τελευταία σηματοδοτούμενη διασταύρωση είναι αυτή στην συμβολή των οδών Προαστείου-Λ.Χαινά. Κατά την αντίθετη κίνηση (προς Κάνηθο) οι φωτεινοί σηματοδότες που συναντά ο οδηγός μειώνονται κατά έναν αφού δε θα διέρχεται από τη διασταύρωση Αρεθούσης - Μαυρογένους.
Μικρή περιμετρική διαδρομή
Η μικρή περιμετρική διαδρομή θα αποτελείται από τους ακόλουθους μονόδρομους: Κώτσου, Παπαναστασίου, Νεοφύτου, Κατσικογιάννη, Ρεγκούκου, Μιαούλη, Φαρμσκίδου και Αγγελή Γοβιού. Η διαδρομή αυτή κινείται στο όριο του κέντρου της πόλης και θα αποτελεί επίσης διαδρομή προτεραιότητας μικρότερου επιπέδου εξυπηρέτησης. Η μικρή περιμετρική διαδρομή κόβεται στα δύο από την Λεωφόρο Ελ. Βενιζέλου που λόγω των γεωμετρικών της χαρακτηριστικών κατ' εξαίρεση διασχίζει τον μικρό δακτύλιο ενοποιώντας τον άξονα Παπαναστασίου-Νεοφύτου με την Αγγελή Γοβιού στην κατεύθυνση προς την θάλασσα. Η αντίθετη κατεύθυνση θα δέχεται κυκλοφοριακό φόρτο μόνο από την οδό Βαρατάση αφού το πρώτο τμήμα της Ελ.Βενιζέλου από την Αγγελή Γοβιού μέχρι την οδό Βαρατάση, σε αυτή την κατεύθυνση, δεν θα φορτίζεται πλέον από την οδό Φαρμακίδου. Το τελευταίο θα επιτευχθεί με νησίδα που θα ξεκινά από το δεξιό πεζοδρόμιο της Ελ. Βενιζέλου (κατεύθυνση προς θάλασσα) και θα καταλήγει σε διαχωριστή νησίδα που προτείνεται να κατασκευασθεί στα πρώτα 50 μ, περίπου, της οδού Αγγελή Γοβιού. Οι κινήσεις με αυτό τον τρόπο δεν θα εμπλέκονται γιατί ο κυκλοφοριακός φόρτος της οδού Φαρμακίδου θα διοχετεύεται στο δεξιό κατάστρωμα της Αγγελή Γοβιού ενώ ο φόρτος της Ελ.Βενιζέλου στο αριστερό κατάστρωμα της Αγγελή Γοβιού υποχρεώνοντας πλέον την κυκλοφορία να κινείται στην οδό Αγγελή Γοβιού σε δύο λωρίδες κυκλοφορίας, ενώ μέχρι σήμερα εκινείτο μόνο σε μία λόγω των διπλοσταθμευμένων οχημάτων.
Εμπορική διαδρομή
Τέλος δημιουργείται εντός του εμπορικού κέντρου με αντίθετη φορά της μικρής περιμετρικής διαδρομής μία άλλη διαδρομή που θα ξεκινά από την Λ. Χαϊνά, θα συνεχίζει στην οδό Αβάντων, μετά δεξιά στην οδό Κριεζώτου και δεξιά στην οδό Καραμουρτζούνη-Κακαρά που με τη σειρά της θα καταλήγει στην οδό Κατσικογιάννη αφού θα διανοιχθεί ο πεζόδρομος μπροστά από τον Ι.Ν. Αγ. Νικολάου.
Οι μονοδρομήσεις και οι πεζοδρομήσεις που προτείνονται θα λειτουργήσουν σε συνδυασμό με τις προτεινόμενες διαδρομές και τις προαναφερόμενες παρεμβάσεις.
Ετσι η πεζοδρόμηση της οδού Συγγρού (επιτρέπεται μόνο η είσοδος οχημάτων προς την οδό Ι.Ιωαννίδου που θα χαρακτηρισθεί ως οδός ήπιας κυκλοφορίας), η αντιδρόμηση της οδού Κριεζωτου στο πρώτο τμήμα της από την οδό Φαρμακίδου μέχρι και την οδό Καραμουρτζουνη, η μετατροπή σε οδό ήπιας κυκλοφορίας της Ερμού με κατεύθυνση από την οδό Φαρμακίδου προς την οδό Καραμουρτζουνη, η αντιδρόμηση των οδών Τσιριγώτη και Περικλέους Σταύρου δημιουργούν εκείνο το πλέγμα που αποκλείει την διαμπερή κίνηση μέσα από το εμπορικό κέντρο και εξυπηρετεί την πρόσβαση σε αυτό με το όχημα τους σε όσους έχουν πραγματική ανάγκη όπως οι κάτοικοι, οι καταστηματάρχες, οι φορτοεκφορτωτές, οι ΑΜΕΑ κ.α.
Κυκλοφοριακή Οργάνωση
Οι προηγούμενες περιγραφείσες παρεμβάσεις υλοποιούνται με τις ακόλουθες επεμβάσεις σε οδούς και διασταυρώσεις:
Αγγελή Γοβιού: Διαχωρισμός της οδού Αγγελή Γοβιού σε δύο μονοδρόμους με κεντρική νησίδα, ώστε ο ένας να φορτίζεται με τον κυκλοφοριακό φόρτο της οδού Φαρμακίδου και ο άλλος με το φόρτο της Λ. Ελ. Βενιζέλου
Ελ. Βενιζέλου: Η προβληματική διασταύρωση της οδού Αγγελή Γοβιού με την οδό Ελ. Βενιζέλου που αποτελούσε σημαντικό εμπόδιο στα οχήματα που κινούνται στην οδό Φαρμακίδου-Τζιαρντίνι πλέον θα λειτουργεί με ελεύθερη ροή μετά τη νέα διαμόρφωση των κρασπέδων όπως περιγράφηκε ανωτέρω.
Αρεθούσης: Αντιδρόμηση της οδού Αρεθούσης μεταξύ των οδών Κριεζώτου και Ελ. Βενιζέλου (μονοδρόμηση με κατεύθυνση προς Ελ. Βενιζέλου)
Κριεζώτου: Αντιδρόμηση της οδού Κριεζώτου μεταξύ των οδών Νεοφύτου και Αρεθούσης (μονοδρόμηση με κατεύθυνση προς Αρεθούσης). Το μέτρο αυτό μαζί με την αντιδρόμηση του τμήματος της οδού Αρεθούσης επιτρέπει την κατάληξη της οδού Γαζέπη την Ελ. Βενιζέλου και την κάθετη διάσχιση της απέναντι στην οδό Βελισσαρίου. Επίσης αντιδρόμηση το τμήμα της μεταξύ των οδών Φαρμακίδου και Καραμουρτζούνη με κατεύθυνση προς την Καραμουρτζούνη.
Παπαναστασίου: Μονοδρόμηση της οδού Παπαναστασίου μεταξύ των οδών Κώτσου και Ελ. Βενιζέλου (με κατεύθυνση προς την οδό Ελ. Βενιζέλου). Στην μονοδρόμηση αυτή πρέπει να γίνει κατάλληλη αναδιαμόρφωση των κρασπεδορείθρων ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες εσοχές για στάση των ΤΑΧΙ, αριστερή στροφή προς την Ελ. Βενιζέλου και παράλληλα να γίνει προσπάθεια να διασωθούν τα δένδρα που βρίσκονται στην κεντρική νησίδα.
Αξονες Φριζή - Σιώκου και Καπνίση - Φαβιέρου: Αντιδρόμηση των δυο αξόνων για να δημιουργηθεί μια φυσική συνέχεια από και προς το κέντρο της πόλης από την οδό Καραγιάννη. Δηλαδή η οδός Φρυζή αντιδρομείται στο τμήμα από την οδό Κώτσου μέχρι την οδό Σιώκου με κατεύθυνση προς τη Σιώκου. Η οδός Σιώκου αντιδρομείται στο τμήμα από την οδό Φριζή έως την οδό Καραγιάννη με κατεύθυνση προς Καραγιάννη. Επίσης η οδός Καπνίση αντιδρομείται στο τμήμα από την οδό Σιώκου έως την οδό Ελ. Βενιζέλου με κατεύθυνση προς την οδό Ελ. Βενιζέλου. Τέλος η οδός Φαβιέρου αντιδρομείται στο τμήμα από την οδό Σπ. Καπνίση έως την οδό Παπαναστασίου με κατεύθυνση προς την Παπαναστασίου. Οι αντιδρομήσεις αυτές καταργούν τις εμπλοκές των οχημάτων και επιτρέπουν την ελεύθερη ροή διότι όλες οι κινήσεις είναι δεξιόστροφες.
Αβάντων: Αντιδρόμηση της οδού Αβάντων από την Λεωφ. Χαϊνά μέχρι και την οδό Κριεζώτου με κατεύθυνση προς την οδό Κριεζώτου.
Κακαρά: Αντιδρόμηση της οδού Κακαρά από τον Ι.Ν. Αγ. Νικολάου μέχρι την Λεωφ. Χαϊνά με κατεύθυνση προς την οδό Χαϊνά. Τονίζεται ότι η οδός Καραμουρτζούνη ενοποιείται με την οδό Κακαρά αφού διανοιχθεί οδός πλάτους 2.80μ. έμπροσθεν του Ι. Ν. Αγ.Νικολάου. Σε όλο το μήκος αυτής της διάνοιξης το υλικό επίστρωσης θα είναι ίδιο με αυτό της πλατείας, αλλά με κατάλληλη πρόσφυση για τα οχήματα. Ολόκληρη η επιφάνεια θα είναι υπερυψωμένη κατά 5-7 εκατοστά (ένα μεγάλο σαμαράκι) σε σύγκριση με το υπόλοιπο κατάστρωμα της οδού, ώστε να εξασφαλίζεται μειωμένη ταχύτητα μπροστά από την πλατεία. Επίσης θα τοποθετηθούν κάγκελα εκατέρωθεν της στένωσης ενώ θα γίνει και η κατάλληλη οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση. Πάνω στην στένωση θα δημιουργηθεί διάβαση πεζών και θα τοποθετηθούν αναλάμποντες κίτρινοι φανοί.
Συγγρού: Πεζοδρόμηση μεταξύ της Ελ. Βενιζέλου με Κριεζώτου επιτρέποντας την κίνηση οχημάτων μόνο προς την οδό Ιωαννίδη.
Αξονες Αγ.Ιωάννου- Αναπαύσεως και Κραταιμένους - Δρυόπων - Αρεθούσης: Η μονοδρόμηση της Αγ Ιωάννου από την οδό Αρεθούσης μέχρι την οδό Αναπαύσεως με κατεύθυνση προς την οδό Αναπαύσεως και της οδού Αναπαύσεως από την οδό Αγ.Ιωάννου έως την οδό Μεσσαπίων με κατεύθυνση προς την οδό Μεσσαπιών δημιουργεί την ανάγκη δημιουργίας αντίδρομου (ζευγαριού). Τον ρόλο αυτό θα το παίζουν οι οδοί Ματσούκα (αμφίδρομη) και οι μονόδρομοι Κραταιμένους, Δρυόπων και Αρεθούσης. Δηλαδή η οδός Κραταιμένους μονοδρομείται από την οδό Αναπαύσεως έως την οδό Δρυώπων με κατεύθυνση προς την οδό Δρυώπων και η οδός Δρυώπων μονοδρομείται στο τμήμα από την οδό Κραταιμένους έως την οδό Αρεθούσης με κατεύθυνση προς την οδό Αρεθούσης.
Αλλες αντιδρομήσεις μονοδρομήσεις οδών, που σκοπό έχουν την αποτροπή της διερχόμενης κυκλοφορίας μέσα από περιοχές κατοικίας, την ορθολογικότερη αξιοποίηση των αξόνων με σημαντική κυκλοφοριακή ικανότητα και την αποφυγή σημείων εμπλοκών, περιγράφονται παρακάτω.
Στο εμπορικό κέντρο:
Στην συνοικία των Εργατικών Κατοικιών:
Στην Συνοικία Δ':
Αλλες αντιδρομήσεις και μονοδρομήσεις που προτείνονται να γίνουν στην πόλη είναι:
Αλλα διαχειριστικά μέτρα:
Στην περιοχή 'Κανήθου' και μπροστά από το 21° Δημοτικό Σχολείο (στην βόρεια πλευρά του σχολείου) προτείνεται να απαγορευθεί η διέλευση οχημάτων μεταξύ των οδών Δ. Σολωμού και Καψάλη για το χρονικό διάστημα από 7:30 π.μ.μέχρι 16.00 μ.μ.
Τέλος για την αποφυγή κυκλοφορικής συμφόρησης και εμπλοκής των οδών επιβάλλεται να οριστούν ώρες φορτοεκφόρτωσης των οχημάτων τροφοδοσίας και απορριμματοφόρων. Από τις μετρήσεις διακύμανσης των κυκλοφοριακών φόρτων των κύριων αξόνων της πόλης τα χρονικά διαστήματα που ο φόρτος εμφανίζεται μειωμένος και η στάση των οχημάτων τροφοδοσίας δεν θα δημιουργούν προβλήματα στην κυκλοφορία είναι: (ι) από τις 5:00 π.μ.-7:00 π.μ και (ιι) μετά τις 10:00 μ.μ.
Προτεινόμενη Ιεράρχηση Οδικού Δικτύου
Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις της κυκλοφοριακής οργάνωσης συνεπάγουν και τροποποιήσεις της ιεράρχησης του οδικού δικτύου, ώστε αυτό να προσαρμόζεται όσο το δυνατό καλύτερα στις προτεραιότητες που θέτονται κάθε φορά (αποτροπή διερχόμενης κυκλοφορίας, προτεραιότητα κάποιον κινήσεων έναντι άλλων κ.α.).
Οι ορισμοί των βαθμίδων της ιεράρχησης των οδικών αξόνων δίνονται ακολούθως:
Η ιεράρχηση των οδών καθορίζει αυστηρά την προτεραιότητα έναντι των άλλων. Με αυτό τον τρόπο οι πρωτεύουσες οδοί έχουν προτεραιότητα έναντι όλων των οδών, οι δευτερεύουσες έναντι όλων των οδών πλην των πρωτευουσών και οι συλλεκτήριες μόνο έναντι των τοπικών οδών. Μεταξύ δύο τοπικών οδών προτεραιότητα έχει ο εκ δεξιών κινούμενος σύμφωνα με τον ΚΟΚ. Μεταξύ δύο πρωτευουσών η ρύθμιση γίνεται με σηματοδότη, ενώ τέλος μεταξύ δύο δευτερευουσών οδών εφόσον η ρύθμιση δεν γίνεται με φωτεινό σηματοδότη κατά κανόνα προτεραιότητα δίδεται στην οδό με τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο.
Με την παρούσα πρόταση, προτείνονται οι παρακάτω τροποποιήσεις επί της υφιστάμενης ιεράρχησης:
Επίσης, προτείνεται η αναβάθμιση των οδών Βελισαρίου, Σκιάθου, Κακαρά (από Αντωνίου μέχρι Εθν. Συμφιλίωσης), Καραμουρτζουνη, Λυκόφρωνος, Περ. Σταύρου (από Μιαούλη μέχρι Αβάντων) και Σαμαρτζή (από Κακαρά μέχρι Νεοφύτου) από τοπικές οδούς σε συλλεκτήριες οδούς.
Με βάση όλες τις παραπάνω τροποποιήσεις η ιεράρχηση του δικτύου ταξινομείται ως ακολούθως:
Πρωτεύουσες αρτηρίες:
Δευτερεύουσες αρτηρίες:
Συλλεκτήριες οδοί:
Τοπικές οδοί: Ολες οι υπόλοιπες οδοί της περιοχής μελέτης.
Η ιεράρχηση του οδικού δικτύου θα υλοποιηθεί με την τοποθέτηση των κατάλληλων πινακίδων σήμανσης. Οπου δεν υπάρχει σήμανση που να καθορίζει την προτεραιότητα ισχύει ο ΚΟΚ, δηλαδή ο ερχόμενος από τα δεξιά έχει την προτεραιότητα. Πέραν της σήμανσης όμως, για την υλοποίηση της προτεινόμενης ιεράρχησης, καθώς και την εφαρμογή της προταθείσας κυκλοφοριακής οργάνωσης, απαιτείται και η τοποθέτηση / επαναλειτουργία φωτεινών σηματοδοτών στις εξής διασταυρώσεις:
Τέλος για την ορθή λειτουργία των διασταυρώσεων σε μερικές από αυτές είναι απαραίτητη η απαγόρευση αριστερών στροφών ή και αναστροφών. Πιο συγκεκριμένα οι στροφές που απαγορεύονται είναι οι εξής:
Επίσης ως μεσοπρόθεσμες ρυθμίσεις μπορούν να αναφερθούν:
Προτεινόμενες πεζοδρομήσεις και διαπλατύνσεις πεζοδρομίων.
Οι πεζοδρομήσεις που προτείνονται είναι ελάχιστες, όμως σημαντικός είναι ο αριθμός των πεζοδρομίων που προτείνεται η διαπλάτυνση των, ώστε και με την συμβολή κάποιων διαβάσεων πεζών να επιτευχθεί η συνεχής και ασφαλή κίνηση των πεζών μέσα στην πόλη.
Προτεινόμενες Πεζοδρομήσεις
Προτείνεται να πεζοδρομηθεί η οδός Συγγρού στο τμήμα από την Ιωαν. Ιωαννίδου μέχρι την οδό Κριεζώτου και στο υπόλοιπο τμήμα από την Ιωαν. Ιωαννίδου μέχρι την Ελ. Βενιζέλου να δημιουργηθεί οδός ήπιας κυκλοφορίας η οποία θα οδηγεί στην Ιωαν. Ιωαννίδου που και αυτή προτείνεται να χαρακτηρισθεί ως οδός ήπιας κυκλοφορίας.
Επίσης στην πλατεία Αθανάτων θα δημιουργηθεί μία κυκλική πλατεία όπως φαίνεται στα σχήμα 2 και θα πεζοδρομηθεί η οδός Ερίζου Παύλου από την οδό Παπαλουκά μέχρι την οδό Καλογεροπούλου και η Καλογεροπούλου από την οδό Λιάσκα έως την οδό Κώτσου.
Όπως γίνεται αντιληπτό στους παραπάνω πεζόδρομους δεν είναι δυνατή η διέλευση των οχημάτων. Πιο συγκεκριμένα για όλη την έκταση της πόλης οι οδοί που απαγορεύεται η διέλευση των οχημάτων είναι όλοι οι πεζόδρομοι που αναφέρονται παρακάτω:
Στο σημείο αυτό θα αναφερθούν και οι οδοί που είναι ήπιας κυκλοφορίας:
Προτεινόμενες Διαπλατύνσεις Πεζοδρομίων
Οι διαπλατύνσεις των πεζοδρομίων είναι απαραίτητες στην περιοχή μελέτης που χαρακτηρίζεται από έλλειψη πεζοδρομίων. Οπου υπάρχουν πεζοδρόμια κατά κανόνα δεν διαθέτουν επαρκές πλάτος, ώστε οι πεζοί να κινούνται άνετα πάνω σε αυτά. Προτείνεται ένα πλήθος οδών, κυρίως στο κέντρο της πόλης, που είναι αναγκαία η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων των και μαζί με τα ήδη υπάρχοντα διαπλατυσμένα πεζοδρόμια να δημιουργηθεί ένα δίκτυο πεζοδρομίων που θα εξυπηρετεί τους πεζούς. Πρέπει να σημειωθεί πως για τις οδούς αυτές προτείνεται πλάτος καταστρώματος από 2.80μ-3.00μ έτσι ώστε να μην είναι δυνατή η στάθμευση οχημάτων παρά το κράσπεδο.
Οι οδοί που προτείνονται διαπλατύνσεις των πεζοδρομίων είναι οι ακόλουθες:
Προτεινόμενες θέσεις Διαβάσεων Πεζών
Για να είναι δυνατή η συνεχής πορεία των πεζών μέσα στην πόλη χωρίς να κινδυνεύουν από τα διερχόμενα οχήματα είναι απαραίτητη η δημιουργία διαβάσεων.
Οι θέσεις που προτείνονται είναι οι εξής:
Συμπεράσματα
Οι επεμβάσεις που προτάθηκαν στην τελική πρόταση, έχουν ως σκοπό την βελτίωση των συνθηκών της κυκλοφορίας των οχημάτων και των πεζών, καθώς και των συνθηκών στάθμευσης στον Δήμο Χαλκιδέων.
Οι μονοδρομήσεις και αντιδρομήσεις που προτείνονται, αποτελούν το κύριο μέσο υλοποίησης του παραπάνω στόχου όχι όμως και τον μοναδικό, θα πρέπει να εφαρμοσθούν όλα τα προτεινόμενα μέτρα όπως νέοι χώροι στάθμευσης, νέα δρομολόγια MMM, minibus, γραμμές express, πεζόδρομοι κ.α. Από την μελέτη των κυκλοφοριακών φόρτων όπως προέκυψαν από την χρήση του μοντέλου προσομοίωσης, το οδικό δίκτυο που διέρχεται μέσα από τον δήμο δεν αναμένεται να επιβαρυνθεί με επιπλέον κυκλοφορία οχημάτων. Η σημερινή εικόνα όμως, θα μεταβληθεί σημαντικά, καθώς θα παρουσιαστούν κυκλοφοριακοί φόρτοι σε άξονες οι οποίοι μέχρι σήμερα παρουσίαζαν μικρότερη κυκλοφορία σε όφελος άλλων φορτισμένων οδικών τμημάτων. Με τον τρόπο αυτό, επιτυγχάνεται ορθολογικότερη χρήση του δικτύου.
Τα αποτελέσματα που πετυχαίνονται από τα μέτρα που προτείνονται να εφαρμοσθούν και που μερικά από αυτά αποδεικνύονται και από τη χρήση του κυκλοφοριακού μοντέλου είναι τα ακόλουθα:
Η πόλη της Χαλκίδας έχει τη δυνατότητα να γίνει πιο ανθρώπινη παρέχοντας στους πολίτες και επισκέπτες της την εύκολη πρόσβαση στο ιστορικό και εμπορικό κέντρο της, τη δυνατότητα πεζής μετακίνησης εντός αυτού και τη μερική απομάκρυνσή του ΙΧ ειδικά από τους παράνομους χώρους στάθμευσης και τα λιγοστά πεζοδρόμιά της.