Μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό τού ΥΠΕΧΩΔΕ από το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου Πανεπιστημίου αναφέρει ότι έως το 2008 θα έχουν γίνει σημαντικές πληθυσμιακές ανακατατάξεις στην Αττική και τους γειτονικούς νομούς της. Θα υπάρξουν δύο ρεύματα εξόδου από το Λεκανοπέδιο. Το πρώτο και πιο άμεσο χρονικά αφορά τη μετακίνηση πληθυσμού προς τα Μεσόγεια, ενώ το δεύτερο "μετακομίσεις" προς τις γειτονικές πόλεις που θα συνδεθούν με την Αθήνα μέσω του προαστιακού σιδηροδρόμου.
Ο προαστιακός σιδηρόδρομος αποτελεί τον καταλύτη σε αυτές τις πληθυσμιακές μετακινήσεις που προβλέπεται να συμβούν. Σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, τουλάχιστον 100.000 οδηγοί θα αφήνουν τα αυτοκίνητά τους και θα εξυπηρετούνται από τα δρομολόγια του προαστιακού. Ο ΟΣΕ υπολογίζει ότι με τον προαστιακό, το 2004 θα μετακινούνται 120.000 επιβάτες ημερησίως και το 2010 περίπου 250.000. Έως το 2006 αναμένεται ότι τα ηλεκτροκίνητα τρένα του ΟΣΕ θα εκτελούν τα δρομολόγια του προαστιακού τόσο προς τη Χαλκίδα όσο και προς Λουτράκι και Κόρινθο. Έως τότε άλλωστε θα έχουν ολοκληρωθεί και τα έργα του νέου τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής στην Κακιά Σκάλα, τα οποία περιλαμβάνουν δύο γέφυρες συνολικού μήκους 176 μέτρων και δύο σήραγγες μήκους 3.192 μέτρων.
Ο προαστιακός σιδηρόδρομος θα ενώνει την Αθήνα με το νέο αεροδρόμιο, τη Θήβα, τη Χαλκίδα, καθώς και την Κόρινθο, το Λουτράκι και το Κιάτο. H διαδρομή Αθήνα - Αεροδρόμιο θα διαρκεί 35 λεπτά ενώ η διαδρομή Πειραιάς - Αεροδρόμιο 47'. Ο προαστιακός σιδηρόδρομος θα συναντά τα δίκτυα του Μετρό και των ΗΣΑΠ σε πέντε σημεία. Ο ΟΣΕ αναμένεται να διενεργήσει διαγωνισμό για την επιλογή φορέα που θα αναλάβει τη λειτουργία του προαστιακού ώς το 2006, ενώ με επόμενο διαγωνισμό θα επιχειρηθεί να βρεθεί ιδιώτης που μετά την υπογραφή σύμβασης παραχώρησης θα διαχειριστεί το νέο δίκτυο. Ακόμα μεγαλύτερη ώθηση αναμένεται να δώσει στο νέο μέσο η σύνδεσή του με το λιμάνι του Πειραιά που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2006. Ως σημείο τερματισμού του προαστιακού στον Πειραιά ορίζεται ο σιδηροδρομικός σταθμός στην Ακτή Καλαμισιώτη, δίπλα στον ηλεκτρικό σταθμό του ΗΣΑΠ. Ο υπάρχων σταθμός (ένα παλαιό νεοκλασικό κτίριο) θα αναβαθμιστεί, ενώ θα δημιουργηθούν και νέες αποβάθρες. Επίσης, προβλέπεται να αναβαθμιστεί ο σιδηροδρομικός διάδρομος Αγίου Ιωάννη Ρέντη - σταθμού Πειραιά με κανονική διπλή γραμμή. Οι δύο σταθμοί του προαστιακού σιδηροδρόμου και του ΗΣΑΠ θα συνδεθούν με εναέρια γέφυρα (passage). "H αλήθεια είναι ότι οι αλλαγές αυτές εγκυμονούν και πολλούς κινδύνους", αναφέρει ο αρχιτέκτονας κ. Γιώργος Τζιρτζιλάκης. "Δεν πρέπει να πέσουμε στην παγίδα και να μετατρέψουμε την Κόρινθο, τη Χαλκίδα, το Λουτράκι σε μικρά αντίγραφα της Αθήνας. Δεν πρόκειται με αυτές τις πόλεις να συμβεί ότι είχε γίνει στο παρελθόν με την Κηφισιά και τον Πειραιά. Δεν θα ενωθούν με την Αθήνα. Αυτός είναι ένας ακόμη λόγος που υπαγορεύει στις πόλεις αυτές να διατηρήσουν την προσωπικότητά τους. Να μην αλλοιώσουν το χαραχτήρα τους", συμπληρώνει. Πηγή: Νέα (http://ta-nea.dolnet.gr/)
|