Το μονοθέσιο Δημοτικό Σχολείο Καστέλλας στο δήμο Μεσσαπίων συγκαταλέγεται σε εκείνα που εξετάστηκαν στο πλαίσιο έρευνας, που πραγματοποιήθηκε σε 28 κοινότητες των Ρομά από το Ελληνικό Παρατηρητήριο Συμφωνιών των Αρχών του Ελσίνκι, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Δικαιωμάτων των Ρομά και η Ελληνική Ομάδα για τα δικαιώματα των Μειονοτήτων.
Το πρόβλημα που υπάρχει βέβαια είναι ήδη γνωστό, αλλά διαπιστώθηκε πως δεν έχει ληφθεί μέριμνα για την αντιμετώπισή του.
Συγκεκριμένα στην κοινότητα της Καστέλλας έγινε διαχωρισμός των παιδιών Ρομά από το 3ο Δημοτικό Σχολείο της περιοχής, όπου δεν τους ήθελαν, και δημιουργήθηκε παράρτημα κοντά στον καταυλισμό των Ρομά, προκειμένου να πάνε τα τσιγγανόπουλα.
Στη συνέχεια το παράρτημα μετονομάστηκε Μονοθέσιο Δημοτικό Σχολείο Καστέλλας.
Το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε η έρευνα είναι ότι συνεχίζεται ο αποκλεισμός των παιδιών Ρομά από την εκπαίδευση, καθώς οι τοπικές κοινωνίες κάνουν διακρίσεις και προκαλούνται αντιδράσεις.
Η Ελληνική Ομάδα για τα Δικαιώματα των Μειονοτήτων (ΕΟΔΜ) και το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι (ΕΠΣΕ) αναδημοσίευσαν άρθρο στη «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» για τη συνεχιζόμενη απαράδεκτη κατάσταση στο θέμα της (μη) πρόσβασης των παιδιών Ρομά στην εκπαίδευση, βασισμένο στην έρευνα των ΕΟΔΜ και ΕΠΣΕ που στάλθηκε και στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου και από αυτή στους κατά τόπους εισαγγελείς στις 26 Αυγούστου.
Στο άρθρο μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής: "Οι εκπρόσωποι των οργανώσεων εξηγούν ότι η εκπαίδευση στα «αμιγή σχολεία» για τσιγγάνους μαθητές είναι είτε υποβαθμισμένη, είτε ανύπαρκτη. Τονίζουν δε, ότι παρά την καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για τον εκπαιδευτικό αποκλεισμό μαθητών Ρομά στο Ψάρι Ασπροπύργου, ο σχολικός διαχωρισμός και αποκλεισμός είναι πραγματικότητα για την πλειονότητα των τσιγγανόπουλων.
Στην εγκύκλιο που στάλθηκε φέτος από το υπουργείο Παιδείας στις αρμόδιες διευθύνσεις αλλά και στο διδακτικό προσωπικό των σχολικών μονάδων της χώρας, επισημαίνονται πρώτη φορά οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που έχουν μέχρι σήμερα χρησιμοποιηθεί για τον αποκλεισμό των τσιγγανόπαιδων από τα σχολεία και ζητάει την παράκαμψή τους. Πολλοί μίλησαν για ένα θετικό πλην όμως αυτονόητο βήμα, το οποίο στην πράξη αποδείχτηκε μετέωρο.
Ο Παν. Δημητράς, εκπρόσωπος του Ελληνικού Παρατηρητηρίου Συμφωνιών του Ελσίνκι, είναι κατηγορηματικός: «Η Ελλάδα καταδικάστηκε μία φορά και εκκρεμούν άλλες δύο προσφυγές. Εάν δεν θέλει να εισπράττει συνεχώς καταδίκες, πρέπει η κεντρική διοίκηση να αλλάξει πολιτική. Να ανοίξει το δρόμο για την άρση των πάσης φύσεων αποκλεισμών των παιδιών Ρομά από την εκπαίδευση»."