Το πλαίσιο διοικητικής συνεργασίας που θα εξασφαλίζει την αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων προστασίας των καταναλωτών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και η δημιουργία μιας αξιόπιστης βάσης δεδομένων που θα λειτουργήσει ως εργαλείο αξιολόγησης και ανάπτυξης των σχετικών πολιτικών, είναι, μεταξύ άλλων, οι βασικοί στόχοι που θέτει η ελληνική προεδρία της ΕΕ.
Αυτό επισήμανε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Χρήστος Θεοδώρου, μιλώντας στην Ευρωπαϊκή Συνάντηση Καταναλωτικών Οργανώσεων που πραγματοποιήθηκε στην Ερέτρια, την Τετάρτη 7 Μαϊου, μια ημέρα πριν την αντίστοιχη συνάντηση των αρμόδιων υπουργών της ΕΕ.
Ο κ. Θεοδώρου υπογράμμισε ότι σήμερα υπάρχουν ακόμη νομικά και πρακτικά εμπόδια που δεν επιτρέπουν την πλήρη ανάπτυξη μιας διοικητικής συνεργασίας.
Όπως είπε, "χρειάζεται να μας απασχολήσει η δημιουργία ενός νομοθετικού πλαισίου για τη συνεργασία ανάμεσα στις αρχές των κρατών-μελών", ενώ προσέθεσε ότι αύριο στην άτυπη συνάντηση υπουργών θα αποτυπωθεί Οδηγία για τη διαμόρφωση ίσων όρων στις διασυνοριακές συναλλαγές και για τον αθέμιτο ανταγωνισμό.
Τη λήψη δέσμης μέτρων για την προστασία του καταναλωτή προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως ανακοίνωσε την Πέμπτη ο αρμόδιος Επίτροπος Ντέιβιντ Μπερν, κατά τη διάρκεια της Ατυπης Συνόδου υπουργών αρμοδίων για θέματα Καταναλωτή.
Αναφερόμενος στο νέο πλαίσιο περί προστασίας του καταναλωτή, ο κ. Μπερν παρουσίασε τους τρεις βασικούς άξονες που προβλέπουν:
- Τη δημιουργία ενιαίας βάσης δεδομένων με πληροφορίες για την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ώστε η πολιτική για τον καταναλωτή να εξασφαλίσει έναν χρήσιμο εργαλείο υποστήριξής της.
- Τη θέσπιση δημόσιας αρχής σε κάθε κράτος-μέλος για την πιστή εφαρμογή της νομοθεσίας, ώστε να αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά περιπτώσεις εμπόρων που δρουν στην εσωτερική αγορά για να αποφύγουν τη δικαιοσύνη. Ανάμεσα στις αρμοδιότητες της νέας αρχής θα είναι η διενέργεια έρευνας και η επιβολή κυρώσεων στους φορείς και τις αρχές που δεν ασκούν αποτελεσματικά το έργο τους.
- Τη δημιουργία ενός ενιαίου πλαισίου για την αντιμετώπιση των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών. Στο στόχαστρο της ΕΕ πρόκειται να τεθούν πρακτικές, όπως το επιθετικό μάρκετινγκ, η παραπλανητική διαφήμιση, η αδυναμία άσκησης σωστών παροχών μετά την πώληση των προϊόντων, η άρνηση αποζημίωσης, η μη αποδοχή επιστροφής προϊόντων και η έλλειψη εγγυήσεων.
Ειδικότερα για το τελευταίο θέμα, ο επίτροπος τόνισε ότι τον ερχόμενο μήνα θα είναι σε θέση να κοινοποιήσει στα αρμόδια όργανα της ΕΕ την πρότασή του για το πώς αντιλαμβάνεται η ΕΕ τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και πώς θα αντιμετωπιστούν επαρκώς.
Συμπλήρωσε, δε, ότι στον κανονισμό για τις αθέμιτες πρακτικές θα εμπλέκεται και το ποινικό δίκαιο, χωρίς να γίνεται σαφής διάκριση από το αστικό και θα λειτουργεί συμβουλευτικά προς τις δικαστικές αρχές.
Αναφερόμενος γενικότερα στο νέο θεσμικό πλαίσιο για την προστασία των καταναλωτικών δικαιωμάτων, ο κ. Μπερν εκτίμησε ότι η εφαρμογή του θα καταστεί εφικτή μετά την πάροδο περίπου δύο ετών, θα είναι αποτρεπτική για τη "συστηματική απάτη", ιδιαίτερα μέσω του διαδικτύου, και θα προσδιορίζει επακριβώς -με την έννοια της "μαύρης λίστας"- τις αθέμιτες δραστηριότητες.
Απαντώντας σε ερώτηση για την μη συμμόρφωση των τραπεζών στις δικαστικές αποφάσεις για καταχρηστικούς όρους στις συμβάσεις με τους καταναλωτές, ο επίτροπος κατέστησε σαφές ότι "για να λειτουργήσει καλύτερα η εσωτερική αγορά, θα πρέπει όλοι οι μετέχοντες σε αυτήν να σέβονται και να εφαρμόζουν τις αποφάσεις των δικαστηρίων".
Από την πλευρά του, ο προεδρεύων του Συμβουλίου υπουργός Ανάπτυξης Ακης Τσοχατζόπουλος τόνισε την ανάγκη διασφάλισης της δυναμικής παρουσίας του καταναλωτικού κινήματος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και της εγγύησης της συμμετοχής των ενώσεων καταναλωτών στην ανάπτυξη πολιτικών για τη θωράκιση των οικονομικών συμφερόντων των πολιτών.
|