Στο στόχαστρο του Βασίλη Κεδίκογλου μπήκαν οι δηλώσεις και διακηρύξεις του Ευβοιώτη υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. Κώστα Μαρκόπουλου. Ο κ. Κεδίκογλου καταθέτει τις παρατηρήσεις και θέσεις του σε θέματα που έχει εξαγγείλει ο υπουργός, όπως για το παλιό υδροθεραπευτηριο Αιδηψού, το αρχαίο θέατρο Ερέτριας, κ.α.. Συγκεκριμένα:
"1. Λιμενική Επιτροπή Χαλκίδας: Φαίνεται να αγνοείται ότι ο Γραμματέας της κάθε Περιφέρειας, εν προκειμένω της Στερεάς Ελλάδας, δεν είναι υφιστάμενος κανενός Υπουργού. Αποτελεί διοικητική αρχή, με αρμοδιότητες δοσμένες από τον νόμο και διορίζεται και παύεται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Είναι υπόλογος έναντι του Πρωθυπουργού. 1.2. Ο Γενικός Γραμματέας στον τομέα της ευθύνης του είναι, οιονεί, Πρωθυπουργός. 1.3. Οι πράξεις και αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα προσβάλλονται και ακυρώνονται μόνον από τα Διοικητικά Δικαστήρια. Η απαίτηση κάποιων μελών της Λιμενικής Επιτροπής, αυτή να αποφανθεί επί ενστάσεως εγκυρότητας της απόφασης του Γραμματέα για τον ορισμό των μελών της, είναι και άκυρη και παράνομη. Αν είχαν κάποιους λόγους, που δεν φαίνονται, έπρεπε να προσφύγουν στα Δικαστήρια.
2. Αναστήλωση του Παλαιού Υδροθεραπευτηρίου Αγ. Αναργύρων Αιδηψού. Ο Υπουργός με την δήλωσή του παριστάνει ότι αγνοεί, ενώ του γνωστοποιήθηκε εγγράφως, ότι το έργο αυτό έχει προϊστορία δηλ υπάρχει απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και έχει εκδοθεί και η άδεια οικοδομής (αναστήλωσης) από την Πολεοδομία Ιστιαίας, από τον Ιούνιο του 2002. Διαφορετικά δεν θα μιλούσε περί ανωριμότητας του έργου προς κατασκευή. Όταν φθάνομε στην έκδοση της άδειας οικοδομής ο καθένας αντιλαμβάνεται πως ό,τι απαιτείται για την κατασκευή υπάρχει, ήτοι μελέτες, επίβλεψη, προϋπολογισμός, κεφάλαια κ.λ.π. Αυτό που ενδεχομένως μπορεί να λείπει, είναι ο φάκελος Δημοπράτησης. Μετά τόσα χρόνια πρέπει να υπάρχει. Η άδεια οικοδομής λήγει τον Ιούλιο του 2010 και αν έως τότε δεν έχουν αρχίσει οι εργασίες είναι ενδεχόμενο ο τότε Υπουργός Πολιτισμού να ζητήσει αλλαγές με άδηλη την ταχύτητα της εξέλιξης.
Το έργο αυτό, αναστηλούμενο αποτελεί μεγάλο πόλο οικονομικής, τουριστικής, ιστορικής και επιστημονικής κίνησης. Αυτό που άμεσα επιβάλλεται είναι η έναρξη εργασιών.
Ανακοινώθηκε ότι θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Είναι γνωστόν ότι ιδιωτικά έργα - η ΕΤΑ είναι ιδιοκτήτης και ιδιωτικός φορέας - δεν εντάσσονται στο ΕΣΠΑ.
Ερωτάται όμως γιατί να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ; Αν πλεονάζουν πόροι του ΕΣΠΑ υπάρχουν χώροι να διατεθούν λ.χ. το Κάστρο και το Δρακόσπιτα της Καρύστου, η Ανάδειξη της ακριβούς θέσης της Αρχαίας Ιστιαίας και Κύμης. Σε κάθε περίπτωση όμως αυτοί οι πόροι πρέπει να ανήκουν στο Υπουργείο Πολιτισμού εκτός και αν ο ιδιοκτήτης είναι άλλος, εκτός του ΥΠ.ΠΟ. Η ΕΤΑ όταν προέβη στην έκδοση της αδείας οικοδομής είχε τα χρήματα. Που πήγαν; Πέραν αυτού, η ΕΤΑ εισπράττει ετησίως, ως δικαιώματα, από την Αιδηψό περί το 1,00 εκατ. ΕΥΡΩ καθαρά. Τα χρήματα αυτά ανήκουν κατά προτεραιότητα στην Αιδηψό. Τα έργα που κατασκεύασε από 35ετίας ο ΕΟΤ (Υδροθεραπευτήριο - Πλάζ θαλασσίων λουτρών) έχουν προ πολλού εξοφληθεί και αποσβεστεί. Μάλιστα τα κτίρια της πλάζ χρήζουν αμέσου προστασίας λόγω διαβρώσεως, με ό,τι αυτό σημαίνει.
Ο κ. Υπουργός λοιπόν οφείλει αμέσως να προχωρήσει μέσω της ΕΤΑ στην επικαιροποίηση του προϋπολογισμού και του φακέλου του έργου και την άμεση δημοπράτηση.
Η Τοπική Κοινωνία δεν πρόκειται να δεχθεί περαιτέρω αφαίμαξη πόρων της και περαιτέρω καθυστέρηση θα απαντηθεί σκληρά από την Κοινωνία της Βόρειας Εύβοιας. Η Αιδηψός είναι πνεύμων όλης της περιοχής και τόπος, αναλογικά, μεγάλων κρατικών εσόδων, από Φ.Π.Α. και Φ. Εισοδήματος, λόγω υψηλής κατανάλωσης.
3. Η αμμοερήμωση των Παραλιών: Η Αιδηψός ευρίσκεται υπό την άμεση απειλή της αμμοερρήμωσης. Δεν υπάρχει αμμουδιά. Η παραλία από το ακρωτήριο της πλάζ του Ε.Ο.Τ. εώς τον Αγ. Νικόλαο και από την θέση Ριβιέρα έως τον μυχό του κόλπου στερείται αμμουδιάς. Είναι φαινόμενο παρόμοιο με της παραλίας του Ξενία, της Σκύρου όπου οι τεχνικές υπηρεσίες του Ε.Ο.Τ. με σύστημα κυματοθραυστών αμμοπαγίδων επανέφεραν μεγαλύτερη αμμουδιά, μεγάλου πλάτους. Το ίδιο γίνεται και στη θέση Κεφάλες του Δήμου Ασμηνίου. Η Αμμουδιά για τα παραθεριστικά κέντρα είναι εφόδιο, κυρίως πόλος έλξης τουριστών.
Το ίδιο φαινόμενο παρουσιάζεται και σε όλη την παραλία της Κύμης από το Στόμιο έως την Πλατάνα και το "Σουτ - τσίνοι". Με αμμοπαγίδες όλη αυτή η περιοχή, μεγάλης προτίμησης παραθερισμού από λαϊκά στρώματα, μπορεί να αποκτήσει πλατειά αμμώδη παραλία και ο κρηπιδότοιχος κατά μήκος του δρόμου να απαλλαγεί από την λιθορριπή για την υποστήριξή του. Είναι αυτονόητο ότι η αμμουδιά κατά μήκος όλης της περιοχής θα μεταβάλλει άρδην την τουριστική της στάθμη.
Παρόμοια φαινόμενα παρουσιάζονται στις αναδυόμενες ανατολικές ακτές Χιλιαδού - Βλαχιά - Μετόχι κ.λ.π..
Τα έργα προσάμμωσης είναι έργα τουριστικής υποδομής, πρωτίστως, αλλά και προστασίας του Περιβάλλοντος, μικρού κόστους αμέσου προτεραιότητας και προς αυτά αναμένομε την δράση του Υπουργείου Τουρισμού. Αναμένομε την ανάθεση μελετών ακτομηχανικής για προσάμμωση και αντίστοιχη διάθεση πιστώσεων για την κατασκευή. Φαίνεται όμως εις μάτην. Επ' αυτών ο Υπουργός στην Αιδηψό ουδέν ανέφερε.
4. Το "Κύμα" της Αιδηψού. Ο κ. Υπουργός αναφέρθηκε και στο "Κύμα" και μάλιστα απρεπώς. Υπαινίχθηκε ότι ο υπογράφων παρενέβη και καθυστέρησε η πρόοδος της αποκατάστασης. Παριστάνει τον αγνοούντα ότι όλη η διαδικασία στην οποία παρέσυρε την Λιμενική Επιτροπή βρισκόταν και ίσως βρίσκεται ακόμη στο κενό, εκτός νομιμότητας και οι δαπάνες που έγιναν ίσως καταλογιστούν στα μέλη της Λιμενικής Επιτροπής προσωπικώς, πράγμα που με κάθε τρόπο πρέπει να προληφθεί.
Πιο συγκεκριμένα: όπως προκύπτει από δημοσίευμα του Προέδρου της (Πανευβοικόν Βήμα 29.5.2008) η Λιμενική Επιτροπή ευθύς ως ανέλαβε τα καθήκοντα της, Μάιος του 2006, αποφάσισε την αναστήλωση ενός ιστορικού μνημείου που ανήκε στο Υπουργείο Οικονομικών και ευρίσκεται εκτός της χερσαίας ζώνης του Λιμένος.
Το πρώτο πράγμα που είχε να κάνει η Λιμενική Επιτροπή, ήταν να απευθυνθεί εγγράφως στο Υπουργείο Οικονομικών και να ερωτήσει αν της επιτρεπόταν και με ποιες προϋποθέσεις και όρους μπορούσε να προβεί στην αναστήλωση του έργου, και κυρίως αν ενομιμοποιείτο να δαπανήσει αποθεματικά του Λιμενικού Ταμείου για το έργο, δεδομένου ότι το Λιμενικό Ταμείο δεν είναι αυτοδιοικούμενο Νομικό Πρόσωπο Δ.Δ. Ακόμη ποιος θα είναι ο υπόλογος, η απόδοση κ.λ.π. Το ιδιοκτησιακό και το οικονομικό καθεστώς ήταν και είναι το πρόβλημα και όχι το τεχνικό. Ως προς το τεχνικό οι πάντες γνωρίζουν ότι για κάθε οικοδομική εργασία χρειάζεται άδεια οικοδομής, ακόμη και αν είναι δημόσιας ιδιοκτησίας, όταν δε το κτίριο είναι ιστορικό - διατηρητέο χρειάζεται η έγκριση των βασικών μελετών από την αρμόδια Εφορεία, εδώ Νεωτέρων Μνημείων, του Υπουργείου Πολιτισμού.
Αντ' αυτών ο κ. Υπουργός, ως βουλευτής, μετά του Προέδρου της Λιμενικής Επιτροπής ανεβοκατέβαιναν στο Υπουργείο Πολιτισμού (!) τελείως αναρμόδιο για το ιδιοκτησιακό και οικονομικό (!) για να λάβουν την απάντηση «ότι υπήρχε κενό Νόμου» (Π.Β. 29 Μαίου 2007 επιστολή του Προέδρου της Λιμενικής Επιτροπής). Ακόμη και απόφοιτοι του Γυμνασίου γνωρίζουν ότι το κενό νόμου καλύπτεται μόνον με νόμο. Στην ίδια επιστολή ο Πρόεδρος γράφει: «...για να βρεθεί τελικώς, λύση και να πάρουμε από το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών την έγκριση για την συνέχιση των διαδικασιών...». Που αυτή η έγκριση; Προφορική;
Το Υπουργείο Οικονομικών με έγγραφό του (Αθήνα 26.3.2007 Αρ.Πρωτ: 1022351/1662/Β0010) είχε απαντήσει: «άποψη της υπηρεσίας μας είναι ότι το Λιμενικό Ταμείο Αιδηψού δεν νομιμοποιείται να προβεί στην συντήρηση του εν λόγω κτίσματος».Μετά την απάντηση αυτή, αντί να προστρέξουν (Βουλευτής και Λιμενική Επιτροπή) εγγράφως στον Υπουργό Οικονομικών για την έκδοση ειδικής απόφασης που να εξουσιοδοτεί την Λιμενική Επιτροπή να διαχειριστεί τις διαδικασίες αναστήλωσης και να δαπανήσει αποθεματικά του Λιμενικού Ταμείου προέβησαν αυθαιρέτως σε ανάθεση μελετών. Χωρίς λόγο, όχι και χωρίς σκοπιμότητα, περιέπλεξαν τα πράγματα. Κάτι που ήταν μια απλή αλληλογραφία έγινε μείζον θέμα νομιμότητας.
Η Κτηματική Υπηρεσία της Εύβοιας (Κ.Υ.) κάμνοντας χρήση άρθρου μου στο Πανευβοικό Βήμα (31/7/2008) παρενέβη και η Διεύθυνση Περιουσίας με έγγραφο της (Α.Π. 1027148/1582/13010/30.3.2009) γνωστοποιεί επιτέλους (!) ότι η διοίκηση και διαχείριση του έργου ανατίθεται στο Λιμενικό Ταμείο. Προσοχή: Μόνον διοίκηση και διαχείριση με υπογραφή του Δ/ντού της υπηρεσίας, όχι Υπουργού ή άλλου εξουσιοδοτημένου πολιτικού προσώπου. Όχι επίσης έγκριση για διάθεση κεφαλαίων και δαπάνες από τα αποθεματικά του Λιμενικού Ταμείου. Γι' αυτό, τις δαπάνες, δεν νομιμοποιείται ο Διευθυντής. Αλλο πράγμα διοίκηση και διαχείριση και άλλο πράγμα δαπάνες ιδίων κεφαλαίων, όταν μάλιστα το έργο είναι εκτός χερσαίας ζώνης και όλοι οι ειδικοί λογαριασμοί έχουν πλέον καταργηθεί.
Κανένα έργο δεν εκτελείται χωρίς υπογραφή πολιτικού προσώπου του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας αν είναι εντός χερσαίας ζώνης, του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Οικονομικών αν είναι εκτός χερσαίας ζώνης.
Με βάση το παραπάνω έγγραφο κατέστη δυνατή η πληρωμή της αμοιβής του αναδόχου για την γεωτεχνική μελέτη, (μετά μακρά κυοφορία...) πληρωμή προσωρινή και αμφιβόλου νομιμότητας, φοβούμαι. Ερωτώ χωρίς τη δημοσίευση του άρθρου μου, στο "Πανευβοικό Βήμα" θα γινόταν η παρέμβαση της Κ.Υ. Ευβοίας και η πληρωμή, κατ' εμέ μη σύννομη.
Εδώ που είναι τα πράγματα αντί να συκοφαντεί, το καλύτερο που έχει να κάμει ο Υπουργός Τουρισμού είναι να παρακαλέσει τον Υπουργό Οικονομικών να εκδώσει απόφαση που να επιτρέπει στην Λιμενική Επιτροπή, πλήν της διοίκησης και διαχείρισης, να δαπανήσει και αποθεματικά του Λιμενικού Ταμείου για το έργο. Διαφορετικά, για να μην καταλογισθούν οι δαπάνες εις βάρος των μελών της Λιμενικής Επιτροπής, δεν απομένει άλλη λύση από την προσφυγή στον ιδιωτικό τομέα. Γι' αυτήν καλύπτεται η Λιμενική Επιτροπή. Αυτή η λύση καίτοι απελευθερώνει κεφάλαια του Λιμενικού Ταμείου, ώστε να διατεθούν σε υποδομές που ελλείπουν, δεν αρέσει διότι αποκλείει το ρουσφετολόγι των διορισμών, σερβιτόρων, παρασκευαστών, διαχειριστών κ.λ.π.
Αν δεν είχε προτιμηθεί η αυτοπροβολή και ο βαυκαλισμός και ακολουθείτο ο δρόμος της συνεργασίας με την Κτηματική Υπηρεσία και το Υπουργείο Οικονομικών το "Κύμα" θα ήταν από διετίας έτοιμο. Δύσκολο πράγμα όμως η μετριοφροσύνη και η εφαρμογή της νομιμότητας (!).
Τη μεγάλη ευθύνη φέρει η Περιφέρεια. Επί πέντε χρόνια δεν άσκησε την παραμικρή εποπτεία και ανέχεται η Λιμενική Επιτροπή να αναλαμβάνει ατυχείς πρωτοβουλίες και το έργο να παραμένει στάσιμο με τον κίνδυνο κατάρρευσης.
5. Αρχαίο Θέατρο Ερετρίας: Ο Υπουργός Πολιτισμού αναφέρθηκε και στο Αρχαίο Θέατρο Ερετρίας, ένα αρχαιολογικό Μνημείο μείζονος Εθνικής σημασίας. Εδήλωσε ότι υπάρχει οριστική μελέτη εγκεκριμένη από το Κ.Α.Σ. (Kεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο), προϋπολογισμός κόστους και το έργο θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ οριστικά προς κατασκευή. Εύχομαι.
Εδώ προκύπτουν ερωτήματα: Είναι δυνατόν η πορεία ενός Αρχαιολογικού Μνημείου μείζονος σημασίας για το οποίο ασχολήθηκαν αρχαιολογικές σχολές διεθνούς κύρους, αρμοδιότητας του ΥΠ.ΠΟ να ανακοινώνεται από τον Υπουργό Τουρισμού; Κατ' αυτόν τον τρόπο ο Υπουργός Πολιτισμού υποβαθμίζει ένα Εθνικό Αρχαιολογικό Μνημείο, προσβάλλει την Ευβοϊκή Κοινωνία και να είναι βεβαία η Κυβέρνηση ότι θα λάβει σκληρή απάντηση. Τα μνημεία της Πολιτιστικής μας κληρονομιάς δεν είναι αντικείμενα εμπορίου Τουριστικών Υπηρεσιών ώστε να ρυθμίζονται από το Υπουργείο Τουρισμού.
Αφήνουμε κατά μέρος την εικόνα της Κυβέρνησης: ένας Υπουργός να αναγγέλλει δράσεις αρμοδιότητας άλλου Υπουργού. Έτσι η Κυβέρνηση δίνει εικόνα σοβαρότητας; Σε κάθε περίπτωση οι δηλώσεις του Υπουργού Τουρισμού είναι άνευ αξίας αν δεν επαληθευθούν από τον Υπουργό Πολιτισμού, αν δεν περιληφθεί το έργο σε ΣΑΕ (Συλλογική Απόφαση Έργων) και δεν κατοχυρωθεί με αποφάσεις έγκρισης και διάθεσης πίστωσης. Ανάλογα είναι τα πράγματα και για την Αγορά της Χαλκίδας.
6. Μαρίνα Σκύρου. Υπάρχει στο νομό μας ακόμη ένα πρόβλημα κατ' εξοχήν αρμοδιότητας του Υπουργείου Τουρισμού και μείζονος σημασίας: είναι η μαρίνα της Σκύρου. Ένα έργο για το οποίον δαπανήθηκαν πολλά δισεκατομμύρια δρχ. και παραμένει ανενεργό. Ο αρμόδιος Υπουργός δεν μας είπε λέξη.
Ένα έργο που προοιωνίζεται αναβάθμιση του τουρισμού της Σκύρου, νέους ορίζοντες, μεγάλη Τουριστική και Εμπορευματική κίνηση και σημαντικά Κρατικά Έσοδα από δαπάνες ανεφοδιασμού (Φ.Π.Α. - Φ.Κ.Κ. κ.λ.π.). Ως έχουν τα πράγματα τα οφέλη, τα έσοδα απολαμβάνουν οι Μαρίνες της Τουρκίας, Μικράς Ασίας.
Αυτή καθ', αυτή, η μαρίνα είναι άριστη και έτοιμη, πλην των εγκαταστάσεων ξηράς. Υπάρχει ένα πρόβλημα στον είσπλου και τον απόπλου και λόγω βάθους στην περιοχή της εισόδου για σκάφη κάποιου βυθίσματος, και πρόβλημα ανεμοπροστασίας. Η είσοδος είναι "Κόντρα στον καιρό". Χρειάζεται μικρό έργο προσηνέμου προστασίας. Το καλύτερο ίσως είναι με ένα μώλο να συνδεθούν οι δύο βραχονησίδες, η κάθετος στην είσοδο με την μικρή νησίδα απέναντί της. Σε κάθε περίπτωση την απάντηση θα δώσει μελέτη από ένα ειδικό γραφείο τόσον για τα Τεχνικά ζητήματα όσο και για τη διαχείριση και εμπορευσιμότητα της μαρίνας. Η μελέτη αυτή έπρεπε να είχε συνταχθεί από το 2004. Ο λαός της Εύβοιας και ειδικώτερα της Σκύρου αναμένει. Η μαρίνα δεν χρειάζεται παρά μόνον διασφάλιση του είσπλου και απόπλου και τις αναγκαίες χερσαίες εγκαταστάσεις, υπηρεσιών, ανεφοδιασμού και επικοινωνιών, έργα μικρού κόστους και μεγάλου οφέλους. Ανάλογη με τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Τουρισμού θα είναι και η απάντηση του Σκυριανού λαού. Η υπομονή εξαντλήθηκε.
Ο κ. Λιάσκος προσπάθησε να διορθώσει αρχίζοντας με τον κυματοθραύστη που κατασκευάστηκε κάθετα στην είσοδο από την ένωση των βραχονησίδων αλλά φαίνεται ότι οι υπηρεσίες τον παρεπλάνησαν και ο μικρός χρόνος παραμονής του στο Υπουργείο δεν του επέτρεψε περαιτέρω παρέμβαση.
Είναι καιρός να αντιληφθούν όλοι, Κυβέρνηση Κόμματα και Υπουργοί ότι η περίοδος της ανοχής και αναμονής, αδιαμαρτύρητα παρήλθε. Η Εύβοια του λοιπού διεκδικεί και ανάλογα θα ανταμείψει".