Παραμένει ψηλά στα θανατηφόρα τροχαία η Εύβοια
Πηγή: Βήμα, του Δ. Βυθούλκα
www.tovima.gr/print_article.php?e=B&f=15340&m=A46&aa=1
Κάθε νεκρός στην άσφαλτο είναι σημαντικός, ακόμη κι όταν προκαλεί ο ίδιος, με τον τρόπο που οδηγεί, το θάνατό του. Αλλά όταν στον απολογισμό του ίδιου έτους αλλιώς μετράει τα θύματα των δρόμων η Στατιστική Υπηρεσία και αλλιώς η Αστυνομία, η οποία παραδόξως τα βγάζει πάντα λιγότερα - για να εμφανίσει καλύτερα αποτελέσματα; - υπάρχει πρόβλημα. Και το πρόβλημα, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές του Πολυτεχνείου Κρήτης, οι οποίοι για μία ακόμη χρονιά χαρτογράφησαν τα τροχαία στη χώρα, φωτογραφίζοντας τη βελτίωση ή τη χειροτέρευση των συνθηκών των δρόμων και των συμπεριφορών των οδηγών στις διάφορες περιοχές, ένα αποτέλεσμα έχει: περισσότερα τροχαία και περισσότερα θύματα στους δρόμους κάθε φορά που κάνουμε πως δεν τα είδαμε. Και όλα αυτά διαπιστώνονται την περίοδο που βρίσκεται σε εξέλιξη η μεγάλη έξοδος για το Πάσχα. «Από έρευνα και διασταύρωση των στοιχείων ανά περιοχή που έγινε από το εργαστήριό μας διαπιστώθηκε ότι τα δεδομένα της Στατιστικής Υπηρεσίας είναι πλησιέστερα στην πραγματικότητα, ενώ της Αστυνομίας διαφοροποιούνται σημαντικά» επισημαίνεται στη νέα έρευνα του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης για το 2007. «Για παράδειγμα, οι νεκροί από τροχαία το 2007 για την Αστυνομία είναι 1.449 άτομα, ενώ για τη Στατιστική Υπηρεσία 1.578. Παρ' ότι και οι δύο πηγές θεωρούνται επίσημες, η διαφοροποίηση είναι σημαντική» παρατηρεί ο διευθυντής του Εργαστηρίου, καθηγητής κ. Κ. Ζοπουνίδης.
Οπως επισημαίνουν στις παρατηρήσεις τους οι ερευνητές, η «διχογνωμία» Αστυνομίας και Στατιστικής Υπηρεσίας ως προς τον πραγματικό αριθμό των θυμάτων τροχαίων «δημιουργεί απορίες και παραμένει αναπάντητο το ερώτημα γιατί εμφανίζεται αυτή η αναξιοπιστία και η παρουσίαση λανθασμένων στοιχείων, η οποία δημιουργεί αμφισβήτηση στους επιστήμονες και στους ερευνητές για μια σημαντική δημόσια υπηρεσία όπως η Αστυνομία». Και προειδοποιούν: «Με το να αποκρύβουν δεδομένα δεν θα εμφανισθούν επιτευχθέντες οι τεθέντες από την Ευρωπαϊκή Ενωση στόχοι κάθε έτος ως το 2010, όπου πρέπει ο αριθμός των νεκρών από τροχαία να είναι 1.050 άτομα».
Στους δρόμους όλης της χώρας, σύμφωνα με την έρευνα του 2007, έγιναν 1.424 δυστυχήματα με τραγικό απολογισμό 1.589 νεκρούς και άλλα 1.438 σοβαρά και 12.435 ελαφρά ατυχήματα. Ακόμη, στα τροχαία αυτά 1.792 άτομα τραυματίστηκαν σοβαρά και 17.526 ελαφρά. Εναν χρόνο νωρίτερα είχαν καταγραφεί 1.487 θανατηφόρα, 1.607 σοβαρά και 12.833 ελαφρά ατυχήματα, με αποτέλεσμα 1.646 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους, 1.987 να τραυματιστούν σοβαρά και 18.333 ελαφρά.
Την πρώτη πεντάδα των επικίνδυνων, μετά την Κορινθία και τη Βοιωτία, συμπληρώνουν εφέτος οι νομοί Ευβοίας, Καβάλας και Αιτωλοακαρνανίας με τους δύο τελευταίους να παρουσιάζουν ραγδαία επιδείνωση, ανεβαίνοντας μέσα σε έναν χρόνο από τη 13η στην 4η και από τη 16η στην 5η θέση αντίστοιχα. Ασφαλέστεροι σε όλη τη χώρα, τουλάχιστον στατιστικώς, εμφανίζονται οι νομοί Γρεβενών, Κερκύρας (αν και τους πιο τουριστικούς μήνες του καλοκαιριού, με την έντονη κυκλοφορία, οι δρόμοι της κρύβουν πολλές παγίδες), Ευρυτανίας και Χίου.
Αναλύοντας τα δεδομένα σε κάθε νομό, οι ερευνητές μέτρησαν 54 νεκρούς σε τροχαία στην Κορινθία το 2007, τέσσερις περισσότερους από το 2006, ενώ 38 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε τροχαία στη Βοιωτία. Οι δύο νομοί και η Εύβοια, που τους ακολουθεί στην τρίτη θέση της κλίμακας επικινδυνότητας, όπως σημειώνουν οι ερευνητές «αποτελούν ένα επικίνδυνο τόξο, η... χορδή του οποίου τεντώνεται δυστυχώς με την ορμή της εξόδου από την πρωτεύουσα». Οποιος οδηγός αναχωρεί από την Αθήνα προς Κεντρική Ελλάδα ή Πελοπόννησο πρέπει αναγκαστικά να διέλθει μέσα από περιοχές που εμφανίζουν υψηλή πιθανότητα τροχαίου ατυχήματος.
Ο νομός της Εύβοιας βρίσκεται το 2007 στην τρίτη θέση με 43 θανατηφόρα ατυχήματα και 47 νεκρούς, ενώ το 2006 βρισκόταν στη δεύτερη θέση.
Γενικά το 2007 καταγράφηκε σε όλους τους δείκτες - ατυχημάτων και παθόντων - μείωση. Η μεγαλύτερη στα σοβαρά ατυχήματα (-10,5%) και στους σοβαρά τραυματίες (-9,8%) σε σχέση με το 2006. Κατά 3,5% μειώθηκαν και τα θύματα. Μάλιστα για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των θυμάτων των δρόμων έπεσε, έστω και οριακά, κάτω από τα 1.600 άτομα. Τα τελευταία χρόνια έμοιαζε παγιωμένος μεταξύ 1.630-1.660 ατόμων, αλλά ούτως ή άλλως αναλογικά παραμένει ακόμη ένας από τους μεγαλύτερους πανευρωπαϊκά, αφού κάθε χρόνο συνεχίζει να χάνεται στους ελληνικούς δρόμους μια μικρή κωμόπολη.
Και κάθε χρόνο τα αυτοκίνητα αυξάνονται, με ρυθμούς υψηλότερους από αυτούς της ανάπτυξης και της βελτίωσης του οδικού δικτύου, παρατηρούν οι συγκοινωνιολόγοι. Πράγμα που σημαίνει ότι τα προβλήματα δεν τελειώνουν ποτέ. Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως αναφέρει η έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης, το 2007 κυκλοφόρησαν 373.157 καινούργια αυτοκίνητα και 104.256 μοτοσικλέτες, σημειώνοντας νέο ρεκόρ πωλήσεων. Τουλάχιστον υπάρχει σε αυτό, σύμφωνα με τους μελετητές, και ένα θετικό: Ο στόλος των οχημάτων ανανεώνεται με ικανοποιητικό ρυθμό. Αλλά - το αρνητικό - από τα παλιά οχήματα την ίδια περίοδο οδηγήθηκαν μόλις 50.500 για ανακύκλωση και καταστροφή...
Οι ερευνητές - την έρευνα διενήργησε το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, υπό την εποπτεία των κκ. Κ. Ζοπουνίδη, καθηγητή, διευθυντή του Εργαστηρίου, Μιχαήλ Νικολαράκη, διδάκτορα, και Μιχάλη Δούμπου, επίκουρου καθηγητή - ζητούν ύστερα από την έκδοση των αποτελεσμάτων της την άμεση λήψη μέτρων στους νομούς Κορινθίας, Βοιωτίας και Εύβοιας, οι οποίοι αποδεικνύονται οι πιο αδύναμοι κρίκοι στην κλίμακα των ατυχημάτων, κατά συνέπεια και στην αστυνόμευση, που παραμένει ελλιπής. Υπενθυμίζουν μάλιστα ότι έχει εγκαταλειφθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες και πρέπει άμεσα να επανενεργοποιηθεί το στρατηγικό σχέδιο «Καθ' οδόν» για τη μείωση των ατυχημάτων, το οποίο είχε εξαγγελθεί με τυμπανοκρουσίες πριν από δύο χρόνια.
Επόμενο άρθρο | Προηγούμενο άρθρο |