Του Παύλοβιτς Αλέξανδρου, < [email protected] > Πολιτικού Επιστήμονα, μέλους της Νομ. Επιτροπης του Συνασπισμού.
Το κείμενο αυτό αποτελεί πρωτόλειο καμβά καταγραφής των προβλημάτων, της υφιστάμενης κατάστασης (σημερινό Status) και καταγράφει καποιες προτεινόμενες λύσεις για την επίλυση των ανωτέρω προβλημάτων. Είναι επιδεκτικό συμπληρώσεων βελτιωτικών και προσδοκώ ν' αποτελέσει στοιχείο αναφοράς για αγώνες υλοποίησης του προτεινόμενου οράματος. Αποτελεί πρωτοβουλία ενός ενεργού πολίτη της Χαλκίδας που περιμένει ευρύτερες συναινέσεις.
Μετά την ολοκλήρωση της περαιτέρω διαμόρφωσης και εμπλουτισμού των θέσεων θα πρέπει να διοργανωθεί δημόσια συζήτηση με σκοπό τη βελτίωση - την περαιτέρω επιστημονική τεκμηρίωση τους και την διαμόρφωση ενός συνολικού διεκδικητικού πλαισίου γι' αυτά τα θέματα, από τους πολίτες - τους φορείς και τους πολιτικούς της Εύβοιας.
Γενικός στόχος: Να διασφαλιστεί ότι τα συστήματα μεταφορών ανταποκρίνονται στις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές ανάγκες ελαχιστοποιώντας παράλληλα τις ανεπιθύμητες επιπτώσεις τους στην οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον. Εχουν σαν βάση και την τουριστική ανάπτυξη της Εύβοιας.
Εξειδίκευση για το νομό: Η στροφή από τις οδικές στις σιδηροδρομικές, τις πλωτές και τις δημόσιες μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων καθώς και η μείωση της έντασης των μεταφορών στο οδικό δίκτυο Χαλκίδας - Αθήνας - ΠΑΘΕ μέσω νέου σχεδιασμού καθώς και αλλαγής της συμπεριφοράς των πολιτών σε συνδυασμό με τη καλύτερη διασύνδεση των διαφόρων μέσων μεταφοράς.
Το ευβοϊκό οδικό δίκτυο είναι από τα πλέον φονικά δίκτυα της χώρας με αυξανόμενο αριθμό ατυχημάτων και νεκρών τα τελευταία χρόνια Ήταν στη 12η θέση το 2004 σε ατυχήματα και νεκρούς, ανέβηκε στην 8η θέση το 2005 και το 2006 πέρασε στην 2η θέση με 58 θανατηφόρα ατυχήματα και 60 νεκρούς.
Μείωση των θανάτων κατά το ήμισυ μέχρι το 2010.
Ένταση των μέτρων ενημέρωσης και πρόληψης για τους οδηγούς μοτοσικλετών. Θέσπιση σε συνεργασία της Νομαρχίας και του δήμου Χαλκίδας συστήματος υλικής και ηθικής επιβράβευσης καταναλωτών που χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς σύμφωνα με τις νέες απαιτήσεις (Δημόσια μέσα, τραίνο αντί αυτοκίνητο, ποδήλατα στη πόλη, υβριδικά ΙΧ).
Η λειτουργία του Προαστιακού και η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ Αθήνας - Χαλκίδας σε άμεση προτεραιότητα επενδυτικού σχεδιασμού για τα επόμενα χρόνια (πλεονεκτήματα η ενεργειακή και οικονομική απόδοση, ασφάλεια, ταχύτητα)
Μέτρα μείωσης της ηχορύπανσης στις προβληματικές οδικές αρτηρίες της Χαλκίδας και των γύρω δήμων.
Τα θεματα
Α. Η Χαλκίδα και οι οδικές-σιδηροδρομικές-ναυτιλιακές διασυνδέσεις της με την Αθήνα-Πειραιά-τη Θήβα και τη Λαμία-το Βόλο, τη Βόρεια και Νότια Εύβοια και τη Σκύρο (καθώς και τους γειτονικούς της δήμους).
Ο τίτλος χαρακτηριστικά ορίζει την πόλη της Χαλκίδας σαν το κέντρο διακίνησης - ατόμων - αυτοκινήτων - εμπορευμάτων από και προς τους τόπους που αναφέρονται ανωτέρω. Τοιουτοτρόπως η πόλη ασφυκτιά κυκλοφοριακά ιδιαίτερα λόγω της μεσαιωνικής δόμησής της των στενών δρόμων, της μη ύπαρξης περιφερειακών και της μέσα από τα χρόνια βαριάς αμέλειας των εντεταλμένων από την πολιτεία φορέων να φροντίσουν για την εξεύρεση λύσης. Επίσης λόγω της νησιωτικής φύσης της Εύβοιας, η κυκλοφορία των αυτοκινήτων οδηγείται στις στενές εισόδους των δύο υφισταμένων γεφυρών μεγιστοποιώντας το πρόβλημα το οποίο καθίσταται σχεδόν άλυτο, λόγω της εντός της πόλης ύπαρξης του λιμανιού και του σταθμού των τρένων. Η περιγραφόμενη ως ανωτέρω κατάσταση πρέπει να εξειδικευθεί και προκαλέσει προτάσεις για το κάθε ένα συγκοινωνιακό μέσο.
Ο Σιδηρόδρομος: Με μακρά ιστορία στο χώρο των συγκοινωνιακών μέσων της πόλης και της σύνδεσής της ιδιαίτερα με την Αθήνα και τις περιοχές Αυλώνας - Σχηματαρίου - Βαθέως
Παρέμεινε για χρόνια ασυγχρόνιστο μέσο μετά την μετεξέλιξη από τον ατμό και το κάρβουνο στις Ντηζελάμαξες.
Για το σιδηρόδρομο προτείνονται:
Η παλαιά είσοδος της πόλης (λεωφ.
Καραμανλή)
Αποτελεί λεωφόρο παλαιάς χάραξης με προβλήματα:
Με την επισήμανση των ανωτέρω προβλημάτων και την ενδεχόμενη επίλυση των περισσοτέρων εμφανίζεται ο στραγγαλισμός της κυκλοφορίας πάνω στην παλαιά γέφυρα ως το μείζον των προβλημάτων.
Γι' αυτό προτείνεται η βύθιση και υπογειοποίηση της λεωφ. Καραμανλή και η διάνοιξη υπόγειας σήραγγας κάτω από τον πορθμό (βλ. Μελέτη Κιτσίκη & Καπνίση στη Βουλή). Με παράλληλη χρήση της γέφυρας από δύο διελεύσεις δεξιά και αριστερά της γέφυρας και για την διατήρηση της ιστορικότητας της για τουριστικούς λόγους. Έξοδος της σήραγγας στη διασταύρωση Κώτσου και Φριζή. Η σήραγγα πριν την γέφυρα θα διακλαδίζεται υπογείως προς Κάνηθο αριστερά και σταθμό τρένων δεξιά. -Έξοδος και είσοδος Κανήθου στη γωνία του δάσους Καράμπαμπα απέναντι από την Παιδική Χαρά.
Το υφιστάμενο λιμάνι
Βρίσκεται σήμερα στην καρδιά
της πόλης με σημαντική εμπορική κίνηση λόγω της εξυπηρέτησης και γειτονικών
βιομηχανιών όπως αυτός των Οινοφύτων-της Θήβας ακόμη και της Αττικής, πλην της
εξυπηρέτησης της Εύβοιας.
Για τους ανωτέρω λόγους το λιμάνι πρέπει ν' απομακρυνθεί από τη σημερινή του θέση και να εκσυγχρονιστεί κατάλληλα.
Προκρίνονται για μετεγκατάσταση δύο θέσεις:
Με την απομάκρυνση του λιμανιού θα αξιοποιηθεί κατάλληλα το εμπορικό κέντρο της Αγ. Παρασκευής και ο νότιος κόλπος γι' άλλες χρήσεις (ναυταθλητισμός - υδροπλάνα).
Με την ιδιαίτερη αναφορά στα υδροπλάνα, βλέπουμε να λειτουργεί κυκλοφοριακή σύνδεση της Χαλκίδας με προορισμούς τα νησιά, τη Θεσσαλονίκη, τη Σκύρο αλλά και την Ήπειρο και τη Θράκη.
- Μετά την απομάκρυνση του λιμανιού ο χώρος θα μετατραπεί σε parking και χώρος περιπάτου.
Από την Εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας η σύνδεση με τη Χαλκίδα
Η εσωτερική εντός Χαλκίδας κυκλοφορία και
συγκοινωνίες
Το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης πηγάζει
από τη μεσαιωνική της δομή και την ανυπαρξία περιφερειακών δρόμων.
Τα μέτρα που προτείνονται:
1. Απαγόρευση της κίνησης των Ι.Χ. αυτοκινήτων εντός του εμπορικού και ιστορικού κέντρου. Διαζευκτικά θα μπορούσε να λειτουργήσει δακτύλιος. Οι αρνητικές τυχόν επιπτώσεις αυτού του μέτρου θα εξισορροπηθούν με τέσσερις σημαντικές παρεμβάσεις.
Ανάλυση των παραπάνω μέτρων:
1. Η διάνοιξη και εκσυγχρονισμός περιφερειακών δρόμων για αποσυμφόρηση της πόλης.
2) Η ύπαρξη και ανάπτυξη Parking στις εισόδους της πόλης. Με δεδομένο ότι η κυκλοφορία Ι.Χ. αυτοκινήτων θα απαγορεύεται στο εμπορικό και ιστορικό κέντρο της πόλης της Χαλκίδας (θα οριστούν τα όρια με ειδική μελέτη). Ως μέσο εξισορρόπησης κρίνεται η ύπαρξη πολλών parkings στις εισόδους της πόλης.
Σαν τέτοιου είδους λειτουργίας προτείνονται οι χώροι:
3) Μικρότερα λεωφορεία Δημοσίων συγκοινωνιών και άλλες λύσεις
4) Με την διεκδίκηση παραχώρησης και την αξιοποίηση κτιρίων πρέπει να γίνουν και οι κατάλληλες διανοίξεις που θα βοηθούν την κυκλοφορία. Ενδεικτικά αναφέρονται: Η Δημοτική Αγορά-Η Αρέθουσα και τα έναντι κτίρια καθώς και η σχολή πεζικού και το τάγμα.
Β. Το κεντρικό οδικό δίκτυο της Εύβοιας
Οι τρεις βασικοί οδικοί άξονες.(Κεντρικός- Αιγαίου και
Ευβοϊκού).
Πρέπει να διευκολύνει την κυκλοφορία δοθέντος ότι η
γενικότερη απαίτηση είναι η τουριστική αξιοποίηση του όμορφου νησιού. Γι' αυτό
προτείνονται οι 3 άξονες που θα διασχίζουν την Εύβοια από Βορρά προς Νότο.
Σ' αυτό το κείμενο ο αναγνώστης της θ' αναγνωρίσει ότι αναφέρεται σε μέτρα βαθιάς τομής που δεν έλαβαν υπ' όψη τους εμπόδια όπως το πολιτικό κόστος και το οικονομικό κόστος. Τούτο δε διότι χρειάζεται υπέρβαση αυτών των ανασταλτικών παραγόντων προκειμένου τα όνειρά μας για την Εύβοια και τη Χαλκίδα να γίνουν πράξη.
Στην Εύβοια και τους κατοίκους της δεν υπάρχει άλλος χρόνος σκόπιμης-πολιτικής ραστώνης. Απαιτείται αγώνας και σύμπνοια για τη διαμόρφωση του μέλλοντός της.
Η ανωτέρω αναφορά δεν εκφράζει μόνο το ονειρικό είναι ρεαλιστική και εφικτή και θα ζωντανέψει με την πάλη του λαού της.
Η άποψή μου για απόκρουση του φόβου του πολιτικού κόστους αφ' ενός και της μεμψίμοιρης λογικής του οικονομικού κόστους δεν καθιστά τις απόψεις μου για το κυκλοφοριακό και τις συγκοινωνίες της Εύβοιας, πρόχειρες και ουτοπικές, αλλά εκφραστικότατες και σοβαρές, σ' ότι αφορά τις διεκδικήσεις των πολιτών της Εύβοιας και τους στοχασμούς τους γι' αυτά τα μεγάλα προβλήματα του νησιού. Οι τυχόν επικριτές δεν θα βρουν πουθενά στις θέσεις αυτές τον υποκειμενισμό και το προσωπικό συμφέρον που δυστυχώς συμπλέουν και διαπλέκονται με τα όποια δημόσια έργα. Η καταγραφή αυτή δεν αποτελεί προϊόν μεταφυσικής έμπνευσης, απλά αποτελεί συρραφή και συνισταμένη πολλών κατατεθεισών απόψεων - μελετών και διεκδικήσεων χρόνια τώρα από πολλούς Ευβοιώτες κι άλλους μελετητές.
Σ' ότι αφορά δε το ψευτοδίλημμα του οικονομικού κόστους των μεγάλων έργων (γέφυρες-σήραγγες κλπ). Ας κοιτάξει ο απλός πολίτης συναφή μεγάλα έργα που εκεί δεν υπολογίστηκε το κόστος, αλλά η συγκυριακή πολιτική βούληση, (σήραγγες και γέφυρες εντός του Κάμπου στη Νέα Εγνατία -Υποθαλάσσια σήραγγα Πρεβέζης-Λευκάδας αλλά και Θεσσαλονίκης κλπ.).
Όμως το πνεύμα που απαιτείται δεν είναι ανταγωνιστικό. Αλλά όφελος ζωής για την Εύβοια του μέλλοντος υπό προϋποθέσεις κοινής προσπάθειας και διεκδίκησης από όλους!!!
Ενδεχόμενες αρνητικές κρίσεις
Τις ενδεχόμενες
αντιρρήσεις-αρνητικές κρίσεις και απόψεις τμήματος της κοινής γνώμης ή ομάδας
θιγομένων-εμπλεκομένων ή συντεχνιών είναι δυνατόν να προκαλέσουν:
Τα επιχειρήματα:
Θα μπορούσαμε πιθανόν λόγω της χρόνιας εγκατάλειψης του νησιού να προτείνουμε υπό συζήτηση και κάποιους νέους πόρους που θα ενδυναμώσουν τα απαιτούμενα κονδύλια:
Τ' ανωτέρω να ισχύουν με έναρξη και παράδοση των έργων εντός 10 ετών - ειδάλλως δεν ισχύουν. (Αποτελούν δε παράδειγμα- ενεργών πολιτών για τον τόπο τους).
Η ειδική αναφορά σε επιλεκτική εξειδικευμένη φορολόγηση για τα νέα έργα στην Εύβοια-προτάσσεται ως την μόνη λύση-για να ξεπεραστεί ο σκόπελος του μεγάλου κόστους των έργων. Αλλωστε εάν δεν προτείνετο υπό μορφή πρωτοβουλίας, η αντιμετώπιση από το κράτος θα ήταν η αυτή με τις γνωστές μεθόδους των διοδίων.
Η η γνωστή εγκατάλειψη... που χρόνια τη γνωρίζουμε.
Η καταγραφή των προβλημάτων της Εύβοιας που έχουν σχέση με τις συγκοινωνίες-τους οδικούς άξονες και τα μέσα-καθώς και οι προτεινόμενες λύσεις είναι δυνατόν να καταγράφονται και να αναζητούνται λύσεις από μη ειδικούς; ΗΑλλωστε πουθενά στην καταγραφή μας δεν αναφερθήκαμε σε τεχνικές λύσεις και λεπτομέρειες. Γι' αυτό άλλωστε προκαλούμε σε ημερίδα τους αρμόδιους φορείς. Ούτως ώστε να προκύψουν λύσεις περισσότερο εφικτές και τεχνικά τεκμηριωμένες...