Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Εύβοια και Χαλκίδα των έργων και τ' ονείρου

Πέμπτη, 24 Μαΐου 2007, 16:04
Περισσότερα νέα από την τοπική επικαιρότητα




-
- - -

Του Παύλοβιτς Αλέξανδρου, < [email protected] > Πολιτικού Επιστήμονα, μέλους της Νομ. Επιτροπης του Συνασπισμού.

Το κείμενο αυτό αποτελεί πρωτόλειο καμβά καταγραφής των προβλημάτων, της υφιστάμενης κατάστασης (σημερινό Status) και καταγράφει καποιες προτεινόμενες λύσεις για την επίλυση των ανωτέρω προβλημάτων. Είναι επιδεκτικό συμπληρώσεων βελτιωτικών και προσδοκώ ν' αποτελέσει στοιχείο αναφοράς για αγώνες υλοποίησης του προτεινόμενου οράματος. Αποτελεί πρωτοβουλία ενός ενεργού πολίτη της Χαλκίδας που περιμένει ευρύτερες συναινέσεις.

Μετά την ολοκλήρωση της περαιτέρω διαμόρφωσης και εμπλουτισμού των θέσεων θα πρέπει να διοργανωθεί δημόσια συζήτηση με σκοπό τη βελτίωση - την περαιτέρω επιστημονική τεκμηρίωση τους και την διαμόρφωση ενός συνολικού διεκδικητικού πλαισίου γι' αυτά τα θέματα, από τους πολίτες - τους φορείς και τους πολιτικούς της Εύβοιας.

Γενικός στόχος: Να διασφαλιστεί ότι τα συστήματα μεταφορών ανταποκρίνονται στις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές ανάγκες ελαχιστοποιώντας παράλληλα τις ανεπιθύμητες επιπτώσεις τους στην οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον. Εχουν σαν βάση και την τουριστική ανάπτυξη της Εύβοιας.

Εξειδίκευση για το νομό: Η στροφή από τις οδικές στις σιδηροδρομικές, τις πλωτές και τις δημόσιες μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων καθώς και η μείωση της έντασης των μεταφορών στο οδικό δίκτυο Χαλκίδας - Αθήνας - ΠΑΘΕ μέσω νέου σχεδιασμού καθώς και αλλαγής της συμπεριφοράς των πολιτών σε συνδυασμό με τη καλύτερη διασύνδεση των διαφόρων μέσων μεταφοράς.

Το ευβοϊκό οδικό δίκτυο είναι από τα πλέον φονικά δίκτυα της χώρας με αυξανόμενο αριθμό ατυχημάτων και νεκρών τα τελευταία χρόνια Ήταν στη 12η θέση το 2004 σε ατυχήματα και νεκρούς, ανέβηκε στην 8η θέση το 2005 και το 2006 πέρασε στην 2η θέση με 58 θανατηφόρα ατυχήματα και 60 νεκρούς.

Μείωση των θανάτων κατά το ήμισυ μέχρι το 2010.

Ένταση των μέτρων ενημέρωσης και πρόληψης για τους οδηγούς μοτοσικλετών. Θέσπιση σε συνεργασία της Νομαρχίας και του δήμου Χαλκίδας συστήματος υλικής και ηθικής επιβράβευσης καταναλωτών που χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς σύμφωνα με τις νέες απαιτήσεις (Δημόσια μέσα, τραίνο αντί αυτοκίνητο, ποδήλατα στη πόλη, υβριδικά ΙΧ).

Η λειτουργία του Προαστιακού και η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ Αθήνας - Χαλκίδας σε άμεση προτεραιότητα επενδυτικού σχεδιασμού για τα επόμενα χρόνια (πλεονεκτήματα η ενεργειακή και οικονομική απόδοση, ασφάλεια, ταχύτητα)

Μέτρα μείωσης της ηχορύπανσης στις προβληματικές οδικές αρτηρίες της Χαλκίδας και των γύρω δήμων.

Τα θεματα

Α. Η Χαλκίδα και οι οδικές-σιδηροδρομικές-ναυτιλιακές διασυνδέσεις της με την Αθήνα-Πειραιά-τη Θήβα και τη Λαμία-το Βόλο, τη Βόρεια και Νότια Εύβοια και τη Σκύρο (καθώς και τους γειτονικούς της δήμους).

Ο τίτλος χαρακτηριστικά ορίζει την πόλη της Χαλκίδας σαν το κέντρο διακίνησης - ατόμων - αυτοκινήτων - εμπορευμάτων από και προς τους τόπους που αναφέρονται ανωτέρω. Τοιουτοτρόπως η πόλη ασφυκτιά κυκλοφοριακά ιδιαίτερα λόγω της μεσαιωνικής δόμησής της των στενών δρόμων, της μη ύπαρξης περιφερειακών και της μέσα από τα χρόνια βαριάς αμέλειας των εντεταλμένων από την πολιτεία φορέων να φροντίσουν για την εξεύρεση λύσης. Επίσης λόγω της νησιωτικής φύσης της Εύβοιας, η κυκλοφορία των αυτοκινήτων οδηγείται στις στενές εισόδους των δύο υφισταμένων γεφυρών μεγιστοποιώντας το πρόβλημα το οποίο καθίσταται σχεδόν άλυτο, λόγω της εντός της πόλης ύπαρξης του λιμανιού και του σταθμού των τρένων. Η περιγραφόμενη ως ανωτέρω κατάσταση πρέπει να εξειδικευθεί και προκαλέσει προτάσεις για το κάθε ένα συγκοινωνιακό μέσο.

Ο Σιδηρόδρομος: Με μακρά ιστορία στο χώρο των συγκοινωνιακών μέσων της πόλης και της σύνδεσής της ιδιαίτερα με την Αθήνα και τις περιοχές Αυλώνας - Σχηματαρίου - Βαθέως

Παρέμεινε για χρόνια ασυγχρόνιστο μέσο μετά την μετεξέλιξη από τον ατμό και το κάρβουνο στις Ντηζελάμαξες.

  • Χρησιμοποιείται ακόμη μονή γραμμή χαμηλής ταχύτητας.
  • Αργοπορεί στο σύνδεσμό του με την Αθήνα (1,5 ώρα). και μέσα από το χρόνο έχασε μεγάλο τμήμα της διακίνησης εμπορευμάτων και παρέμεινε στη διακίνηση επιβατών, ταξιδιωτών.
  • Ο τερματικός σταθμός που γειτονεύει με την παλαιά γέφυρα και φορτίζει το κυκλοφοριακό της πόλης κατά την άφιξή του.
  • Διατηρεί σημαντικούς αποθηκευτικούς χώρους και χώρους ελέγχων στην είσοδο της πόλης.

Για το σιδηρόδρομο προτείνονται:

  • 1. Η απομάκρυνση του τερματικού σταθμού από την είσοδο της πόλης:
    • α) Τα κτίρια σταθμού και αποθηκών να παραχωρηθούν στο δήμο γι' άλλες χρήσης (πολιτιστικές Μουσείο Σιδηροδρόμων κ.α)
    • β) Διάνοιξη λεωφ. Καραμανλή
  • 2. Ο τερματικός σταθμός να μετεγκατασταθεί σε δύο υπό συζήτηση θέσεις
    • α) Στο Μηχανοστάσιο
    • β) Στη Γλύφα μετά τ' αρχαία (Ξηρόβρυση)
  • 3. Εκσυγχρονισμός της γραμμής - ηλεκτροκίνηση - προαστιακός. Τοιουτοτρόπως μειώνεται σημαντικά ο χρόνος μεταφοράς και καθιστά τη Χαλκίδα προάστιο των Αθηνών με όλα τα καλά και κακά του θέματος.
  • 4. Προσπάθεια αύξησης της διακίνησης εμπορευμάτων με χαμηλότερο κόστος.
  • 5. Στη θέση των αποθηκών και ελέγχων του Παλαιού σταθμού να δημιουργηθεί μεγάλο υπαίθριο πάρκιγκ (δεξιά της εισόδους της πόλης).
  • 6. Ο χώρος των γραμμών του τραίνου που συνδέει τον παλαιό σταθμό με τη νέα θέση του σταθμού να μετατραπεί σε δρόμο (πιθανής διπλής κυκλοφορίας) με τη χρήση του ως άνω χώρου ως και της δημιουργίας δρόμου πάνω στον αιγιαλό της περιοχής (από νέα προβλήτα ΟΣΕ προς τον νέο σταθμό). Ο δρόμος αυτός θ' αποσυμφορήσει τη λεωφ. Καραμανλή και θα είναι ο δρόμος από και προς το νέο σταθμό. Η είσοδός του θα γίνει στο χώρο των υφισταμένων ευκαλύπτων μπροστά από τον Παλαιό σταθμό.
  • 7. Τελικά προκύπτει ότι ο εκσυγχρονισμένος σιδηρόδρομος (προαστιακός-ηλεκτροκίνηση) θα συμβάλλει: α) Στο κυκλοφοριακό, β) Στην το υριστική ανάπτυξη και γ) Στη μείωση του κόστους διακίνησης εμπορευμάτων.

Η παλαιά είσοδος της πόλης (λεωφ. Καραμανλή)
Αποτελεί λεωφόρο παλαιάς χάραξης με προβλήματα:

  • Ανυπαρξία πεζοδρομίων
  • Έλλειψη σήμανσης (φανάρια)
  • Έλλειψη τεχνικών έργων για τα όμβρια της ψηλότερης περιοχής προς τα κάτω
  • Τέλος η λεωφόρος στραγγαλίζεται πάνω στη στενή παλαιά γέφυρα.

Με την επισήμανση των ανωτέρω προβλημάτων και την ενδεχόμενη επίλυση των περισσοτέρων εμφανίζεται ο στραγγαλισμός της κυκλοφορίας πάνω στην παλαιά γέφυρα ως το μείζον των προβλημάτων.

Γι' αυτό προτείνεται η βύθιση και υπογειοποίηση της λεωφ. Καραμανλή και η διάνοιξη υπόγειας σήραγγας κάτω από τον πορθμό (βλ. Μελέτη Κιτσίκη & Καπνίση στη Βουλή). Με παράλληλη χρήση της γέφυρας από δύο διελεύσεις δεξιά και αριστερά της γέφυρας και για την διατήρηση της ιστορικότητας της για τουριστικούς λόγους. Έξοδος της σήραγγας στη διασταύρωση Κώτσου και Φριζή. Η σήραγγα πριν την γέφυρα θα διακλαδίζεται υπογείως προς Κάνηθο αριστερά και σταθμό τρένων δεξιά. -Έξοδος και είσοδος Κανήθου στη γωνία του δάσους Καράμπαμπα απέναντι από την Παιδική Χαρά.

Το υφιστάμενο λιμάνι
Βρίσκεται σήμερα στην καρδιά της πόλης με σημαντική εμπορική κίνηση λόγω της εξυπηρέτησης και γειτονικών βιομηχανιών όπως αυτός των Οινοφύτων-της Θήβας ακόμη και της Αττικής, πλην της εξυπηρέτησης της Εύβοιας.

  • Τα φορτηγά και οι νταλίκες εξυπηρέτησης του Λιμανιού δημιουργούν έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα στην είσοδο της Χαλκίδας.
  • Πρόσθετα δε απαιτείται εκσυγχρονισμός του λιμανιού με διάθεση και άλλων προβλητών και με μέσα όπως γερανοί κλπ. Καθώς και η διασφάλιση της ασφάλειας της εργασίας και η ύπαρξη των σχετικών τεχνολογιών (βλ. πρόσφατο τραγικό ατύχημα).

Για τους ανωτέρω λόγους το λιμάνι πρέπει ν' απομακρυνθεί από τη σημερινή του θέση και να εκσυγχρονιστεί κατάλληλα.

Προκρίνονται για μετεγκατάσταση δύο θέσεις:

  • Στο μικρό Βαθύ
  • Στην περιοχή των Ναυπηγείων

Με την απομάκρυνση του λιμανιού θα αξιοποιηθεί κατάλληλα το εμπορικό κέντρο της Αγ. Παρασκευής και ο νότιος κόλπος γι' άλλες χρήσεις (ναυταθλητισμός - υδροπλάνα).

Με την ιδιαίτερη αναφορά στα υδροπλάνα, βλέπουμε να λειτουργεί κυκλοφοριακή σύνδεση της Χαλκίδας με προορισμούς τα νησιά, τη Θεσσαλονίκη, τη Σκύρο αλλά και την Ήπειρο και τη Θράκη.

- Μετά την απομάκρυνση του λιμανιού ο χώρος θα μετατραπεί σε parking και χώρος περιπάτου.

Από την Εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας η σύνδεση με τη Χαλκίδα

  • Ο νέος δρόμος Σχηματαρίου Χαλκίδας πρέπει να ελαττώσει τη χρονική διαδρομή
  • Να λειτουργήσει χωρίς διόδια
  • Να συνεχίσει να υπάρχει η παλαιά διαδρομή ίσως για κυκλοφορία βαρέων οχημάτων
  • Θα αποκτήσει σύγχρονη σύνδεση με την οδό Χαλκίδας - Θηβών μέσω Ριτσώνας - οδός που θα παραμείνει για τουριστικούς λόγους με σύγχρονες παρεμβάσεις αξιοποίησης της.

Η εσωτερική εντός Χαλκίδας κυκλοφορία και συγκοινωνίες
Το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης πηγάζει από τη μεσαιωνική της δομή και την ανυπαρξία περιφερειακών δρόμων.

Τα μέτρα που προτείνονται:

1. Απαγόρευση της κίνησης των Ι.Χ. αυτοκινήτων εντός του εμπορικού και ιστορικού κέντρου. Διαζευκτικά θα μπορούσε να λειτουργήσει δακτύλιος. Οι αρνητικές τυχόν επιπτώσεις αυτού του μέτρου θα εξισορροπηθούν με τέσσερις σημαντικές παρεμβάσεις.

  • α) Η διάνοιξη περιφερειακών δρόμων για την κίνηση και κυκλοφορία από και προς νότια και βόρεια Εύβοια.
  • β) Με τη δημιουργία parkings στις εισόδους της πόλης όπου ο επισκέπτης ή ο πολίτης θα αφήνει το Ι.Χ. αυτοκίνητό του.
  • γ) Με την ενίσχυση των δημοτικών συγκοινωνιακών μέσων με μικρότερα σε όγκο λεωφορεία και την συχνότερη διέλευσή τους και ανεμπόδιστη κυκλοφορία τους. (Πιθανόν και χρήση δημοτικών και όχι μόνο ΚΤΕΛ).
  • δ) Διανοίξεις-παραχωρήσεις και νέες χρήσεις δημοσίων κτιρίων όπως (Αρέθουσα-Σχολή Πεζικού-Αγορά και όλα τα διεκδικούμενα από το δήμο και τη νομαρχία κτίρια).

Ανάλυση των παραπάνω μέτρων:

1. Η διάνοιξη και εκσυγχρονισμός περιφερειακών δρόμων για αποσυμφόρηση της πόλης.

  • α) Μέριμνα ύπαρξης περιφερειακών δρόμων στις απολήξεις των γεφυρών προς την πόλη δηλαδή όχι μόνο οδός που οδηγεί στην πόλη, αλλά και πρόνοια για την κατεύθυνση της κυκλοφορίας προς την περιφέρεια (γειτονικός δήμος-βόρειας και νότιας Εύβοιας).
  • β) Κατασκευή τρίτης γέφυρας στο φάρο Βαθέως για αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας και των δύο υφισταμένων γεφυρών. Η τρίτη αυτή γέφυρα πατάει στην Εύβοια στην περιοχή Αγ. Νικολάου-Μπουρτζίου και απελευθερώνει το κέντρο της Χαλκίδας για τους διακινούμενους προς νότια και βόρεια Εύβοια. Στη γέφυρα αυτή καταλήγει κατόπιν κατασκευής παραλιακός δρόμος της Αττικής από Μαραθώνα στο Βαθύ.
  • γ) Διάνοιξη περιφερειακού δρόμου Χαλκίδας-Αρτάκης (με παράκαμψη της Αρτάκης) στο ύψος LIΝDNER για την αποσυμφόρηση των κινουμένων προς και από Βόρεια Εύβοια.
  • δ) Διάνοιξη και εκσυγχρονισμός όλων των δρόμων προς την πλευρά του Αιγαίου από Κύμη ως παραλία Κοτσικιάς για τουριστικούς λόγους.
  • ε) Διάνοιξη του δρόμου με σήραγγα στη θέση Κανδήλι παραλιακά στον Ευβοϊκό από Λίμνη ως τη Δάφνη.
  • ζ) Διάτρηση και δημιουργία σήραγγας στη θέση Αγιος.
  • η) Δημιουργία γέφυρας στο χωριό Βασιλίνας ή Μαραθιά της Βόρειας Εύβοιας πριν από τη Γλύφα για ζεύξη σταθερή με την απέναντι ακτή ούτως ώστε για τους Ευβοιώτες να υπάρχει επιλογή ταχείας διακίνησης προς Βόλο και Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα και για τους διακινούμενους από Βόρεια Ελλάδα προς Εύβοια.
  • θ) Πλήρης αξιοποίηση του νέου λιμένος στο Κυμάσι - Μαντουδίου για την ανάπτυξη Εμπορικής και τουριστικής ναυτιλιακής συγκοινωνίας. Το αυτό για το Λιμάνι Κύμης, με πιθανή αξιοποίηση του για ελλιμενισμό πετρελαιοφόρων του αγωγού Μπουργκας - Αλεξανδρούπολης με όλες τις συνέπειες θετικές και αρνητικές που θ' αποτελέσουν αντικείμενο ειδικής μελέτης (εργασία-περιβάλλον).

2) Η ύπαρξη και ανάπτυξη Parking στις εισόδους της πόλης. Με δεδομένο ότι η κυκλοφορία Ι.Χ. αυτοκινήτων θα απαγορεύεται στο εμπορικό και ιστορικό κέντρο της πόλης της Χαλκίδας (θα οριστούν τα όρια με ειδική μελέτη). Ως μέσο εξισορρόπησης κρίνεται η ύπαρξη πολλών parkings στις εισόδους της πόλης.

Σαν τέτοιου είδους λειτουργίας προτείνονται οι χώροι:

  • α) Στη θέση των αποθηκών του παλαιού σταθμού των τρένων
  • β) Το υπάρχον στη θέση του Νομαρχιακού μεγάρου (με διεύρυνση προς τη μάντρα του στρατοπέδου)
  • γ) Στο παλαιό Λιμάνι
  • δ) Διεύρυνση του parking της Αγοράς μετά τη μελέτη αξιοποίησής της
  • ε) Στον Αγιο Στέφανο μετά την αξιοποίηση Αρέθουσας- και πηγής της
  • στ) Οι υπό ένταξη στο σχέδιο περιοχές Παναγίτσας - Ξηρόβρυσης να προβλέπουν χώρους parking
  • ζ) Parking στο χώρο του νέου νοσοκομείου.
  • η) Στην περιοχή του Βούρκου. Περιττό να αναφερθεί ότι απ' όλα τα κεντρικά parking στις εισόδους της πόλης θα λειτουργούν αφετηρίες και τέρματα λεωφορείων
  • θ) Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να ληφθεί για χώρους parking στην περιοχή της Κανήθου με την σημαντική οικιστική της ανάπτυξη
  • ι) Ειδική μελέτη θα προβλέψει ωράρια τροφοδοσίας των καταστημάτων και της διακίνησης αυτοκινήτων ειδικές χρήσεις (Νοσοκομείου-Πυροσβεστικής-Αστυνομίας-ταξί κλπ.).

3) Μικρότερα λεωφορεία Δημοσίων συγκοινωνιών και άλλες λύσεις

  • α) Θα αποτελέσουν τα ευέλικτα μέσα διακίνησης εντός της πόλης.
  • β) Να διεκδικηθεί η εντός της πόλης συγκοινωνία να' ναι Δημοτική (εκτός ΚΤΕΛ) χαμηλού κόστους και συχνής εξυπηρέτησης
  • γ) Προσπάθεια εξυπηρέτησης των πολιτών της Κανήθου με δρομολόγηση ταχύπλοου ταξί (χαμηλού κόστους) σε θαλάσσια διασύνδεση της Κανήθου με τη Χαλκίδα σε τρεις θέσεις (προβλήτα Κανήθου -Στρογγυλό και χώρος ιχθυαγοράς με κρηπίδωμα. Νέος σταθμός τρένων με στρογγυλό). Τα δρομολόγιά τους θα γίνονται ανά 10' το πρωί 6.30-8.30π.μ. και 14.00 με 16.00 μ.μ. και 20.00 με 21.00 μ.μ. Όλες τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας ανά ½ ώρα
  • δ) Ειδική μελέτη θα καθορίσει τους δρόμους ελεύθερης διακίνησης των Ι.Χ. αυτοκινήτων και της εν γένει κυκλοφορίας εντός της πόλης

4) Με την διεκδίκηση παραχώρησης και την αξιοποίηση κτιρίων πρέπει να γίνουν και οι κατάλληλες διανοίξεις που θα βοηθούν την κυκλοφορία. Ενδεικτικά αναφέρονται: Η Δημοτική Αγορά-Η Αρέθουσα και τα έναντι κτίρια καθώς και η σχολή πεζικού και το τάγμα.

Β. Το κεντρικό οδικό δίκτυο της Εύβοιας

Οι τρεις βασικοί οδικοί άξονες.(Κεντρικός- Αιγαίου και Ευβοϊκού).
Πρέπει να διευκολύνει την κυκλοφορία δοθέντος ότι η γενικότερη απαίτηση είναι η τουριστική αξιοποίηση του όμορφου νησιού. Γι' αυτό προτείνονται οι 3 άξονες που θα διασχίζουν την Εύβοια από Βορρά προς Νότο.

  • α) Η οδός η συνδέουσα την Αιδηψό με την Κάρυστο εσωτερικά του Ευβοϊκού-παραθαλάσσια.
  • β) Η διατήρηση και εκσυγχρονισμός και συντήρηση του υφισταμένου κεντρικού άξονα. (Με παράκαμψη σήραγγα στον Αγιο).
  • γ) Η οδός η συνδέουσα την Κύμη με το Μαντούδι από την πλευρά του Αιγαίου -παραθαλάσσια και η διασύνδεση της Κύμης με Χαλκίδα με παράκαμψη του Βασιλικού και της Αμαρύνθου.

Σ' αυτό το κείμενο ο αναγνώστης της θ' αναγνωρίσει ότι αναφέρεται σε μέτρα βαθιάς τομής που δεν έλαβαν υπ' όψη τους εμπόδια όπως το πολιτικό κόστος και το οικονομικό κόστος. Τούτο δε διότι χρειάζεται υπέρβαση αυτών των ανασταλτικών παραγόντων προκειμένου τα όνειρά μας για την Εύβοια και τη Χαλκίδα να γίνουν πράξη.

Στην Εύβοια και τους κατοίκους της δεν υπάρχει άλλος χρόνος σκόπιμης-πολιτικής ραστώνης. Απαιτείται αγώνας και σύμπνοια για τη διαμόρφωση του μέλλοντός της.

Η ανωτέρω αναφορά δεν εκφράζει μόνο το ονειρικό είναι ρεαλιστική και εφικτή και θα ζωντανέψει με την πάλη του λαού της.

Η άποψή μου για απόκρουση του φόβου του πολιτικού κόστους αφ' ενός και της μεμψίμοιρης λογικής του οικονομικού κόστους δεν καθιστά τις απόψεις μου για το κυκλοφοριακό και τις συγκοινωνίες της Εύβοιας, πρόχειρες και ουτοπικές, αλλά εκφραστικότατες και σοβαρές, σ' ότι αφορά τις διεκδικήσεις των πολιτών της Εύβοιας και τους στοχασμούς τους γι' αυτά τα μεγάλα προβλήματα του νησιού. Οι τυχόν επικριτές δεν θα βρουν πουθενά στις θέσεις αυτές τον υποκειμενισμό και το προσωπικό συμφέρον που δυστυχώς συμπλέουν και διαπλέκονται με τα όποια δημόσια έργα. Η καταγραφή αυτή δεν αποτελεί προϊόν μεταφυσικής έμπνευσης, απλά αποτελεί συρραφή και συνισταμένη πολλών κατατεθεισών απόψεων - μελετών και διεκδικήσεων χρόνια τώρα από πολλούς Ευβοιώτες κι άλλους μελετητές.

Σ' ότι αφορά δε το ψευτοδίλημμα του οικονομικού κόστους των μεγάλων έργων (γέφυρες-σήραγγες κλπ). Ας κοιτάξει ο απλός πολίτης συναφή μεγάλα έργα που εκεί δεν υπολογίστηκε το κόστος, αλλά η συγκυριακή πολιτική βούληση, (σήραγγες και γέφυρες εντός του Κάμπου στη Νέα Εγνατία -Υποθαλάσσια σήραγγα Πρεβέζης-Λευκάδας αλλά και Θεσσαλονίκης κλπ.).

Όμως το πνεύμα που απαιτείται δεν είναι ανταγωνιστικό. Αλλά όφελος ζωής για την Εύβοια του μέλλοντος υπό προϋποθέσεις κοινής προσπάθειας και διεκδίκησης από όλους!!!

Ενδεχόμενες αρνητικές κρίσεις
Τις ενδεχόμενες αντιρρήσεις-αρνητικές κρίσεις και απόψεις τμήματος της κοινής γνώμης ή ομάδας θιγομένων-εμπλεκομένων ή συντεχνιών είναι δυνατόν να προκαλέσουν:

  • 1. Η πολιτική αντίθεση (εκ μέρους πολιτικών αντιπάλων)
  • 2. Η πλημμελής ανάγνωση των απόψεων και θέσεων που θα κριθούν ως Μαξιμαλιστικές και Ουτοπικές
  • 3. Η προσπάθεια κάποιων να καταπιαστούν κριτικά με το θέμα υπέρογκου κόστους και η κριτική που στέκεται στα θεσμικά (τάχατες δεν έχουν έγγραφει τα έργα σε κάποιο πρόγραμμα)
  • 4. Οι εμφανιζόμενοι ως θιγόμενοι ένεκα των προνομίων που απέκτησαν από τη μέχρι σήμερα υφιστάμενη κατάσταση (ταβέρνες στους δρόμους μοναδικής κυκλοφορίας-ειδικά της μόνης υπάρχουσας σήμερα διαδρομής). Εμπορικά καταστήματα και οικονομικές υποδομές που βασίζονταν στο υφιστάμενο status
  • 5. Κάτοικοι που θα θιγούν από απαλλοτριώσεις
  • 6. Συναισθηματική αρνητική κριτική (για την απομάκρυνση του σταθμού των τρένων και του λιμανιού)
  • 7. Όργανα της τοπικής Αυτοδιοίκησης που διαμαρτύρονται για το χάλασμα της σούπας και της κουτάλας (διαφορετική χάραξη δρόμων)
  • 8. Η απαγόρευση της κυκλοφορίας Ι.Χ. στο Εμπορικό και ιστορικό κέντρο της Χαλκίδας.

Τα επιχειρήματα:

  • 1. Μέχρι σήμερα κανένα μεγάλο οδικό έργο (πλην της κρεμαστής γέφυρας). Δεν έχει γίνει στην Εύβοια.
  • 2. Θέλουμε πραγματικά το νησί ν' αναπτυχθεί τουριστικά; (Όχι με μόνο ουζερί;)
  • 3. Είναι δυνατόν ν' αρκείται ο λαός της Εύβοιας σε ημίμετρα ή μπαλώματα;
  • 4. Μέχρι πότε η Λαμιακή περιφέρεια θα ορίζει την Εύβοια; Και την κατανομή κονδυλίων σ' αυτήν;
  • 5. Μήπως πρέπει να ψάξουμε όλοι να βρούμε τι είναι αυτό που καθιστά τους Βουλευτές της Εύβοιας (ανεξάρτητα από κόμματα) να μην αποτελούν ισχυρή ομάδας της Βουλής; Ενώ αντίθετα βουλευτές άλλων περιφερειών φροντίζουν και κατακτούν για την περιφέρειά τους;
  • 6. Δεν αποτελεί η Εύβοια τη μεγάλη γέφυρα μεταξύ ηπειρώτικης χώρας και Αιγαίου;
  • 7. Ο Νομός της Εύβοιας χαρακτηρίζεται σαν θύλακας ανεργίας κι αφού δεν προσδοκούμε και πολλά από τον ιδιωτικό τομέα δεν θα πρέπει να γίνουν έργα για να τονωθεί η ανάπτυξη του Νομού και να υπάρξουν θέσεις εργασίας;
  • 8. Το κόστος των έργων (ιδιαίτερα οδικών αξόνων-γεφυρών) το βλέπουμε να πηγάζει από τον κρατικό προϋπολογισμό κι από το ταμείο συνοχής.

Θα μπορούσαμε πιθανόν λόγω της χρόνιας εγκατάλειψης του νησιού να προτείνουμε υπό συζήτηση και κάποιους νέους πόρους που θα ενδυναμώσουν τα απαιτούμενα κονδύλια:

  • 1. Ειδική φορολόγηση των ελλιμενιζομένων πλοίων στα λιμάνια της Εύβοιας με 2% υπέρ νέων έργων (άνευ δικαιώματος μετακυλησης στο ναύλο).
  • 2. Φόρος υπερτιμήματος και υπεραξίας των οικοπέδων και οικιών που διέρχεται νέος δρόμος από 1%ο της αντικειμενικής αξίας σε χρήμα το έτος για 10 χρόνια.
  • 3. Φορολόγηση των βιομηχανιών και εμπορικών επιχειρήσεων της Εύβοιας-μόνο των κερδοφόρων (1% του κέρδους για νέα έργα) το χρόνο x 10 χρόνια βάσει των φορολογικών δηλώσεων τους.
  • 4. Φορολόγηση με 100 ευρώ ετησίων όλων των Ευβοέων πολιτών που υποβάλλουν φορολογική δήλωση για πέντε χρόνια (πάνω από το αφορολογητο των 11.000 ευρώ)
  • 5. Πανευβοϊκό λαχείο με τέσσερις κληρώσεις το έτος αξίας 100 ευρώ
  • 6. Για όλα τ' ανωτέρω σύσταση Ειδικού Δημόσιου Ευβοϊκού ταμείου στη Νομαρχια.

Τ' ανωτέρω να ισχύουν με έναρξη και παράδοση των έργων εντός 10 ετών - ειδάλλως δεν ισχύουν. (Αποτελούν δε παράδειγμα- ενεργών πολιτών για τον τόπο τους).

Η ειδική αναφορά σε επιλεκτική εξειδικευμένη φορολόγηση για τα νέα έργα στην Εύβοια-προτάσσεται ως την μόνη λύση-για να ξεπεραστεί ο σκόπελος του μεγάλου κόστους των έργων. Αλλωστε εάν δεν προτείνετο υπό μορφή πρωτοβουλίας, η αντιμετώπιση από το κράτος θα ήταν η αυτή με τις γνωστές μεθόδους των διοδίων.

Η η γνωστή εγκατάλειψη... που χρόνια τη γνωρίζουμε.

  • Αναγνωρίζουμε ότι αποτελεί επαχθές μέτρο (διότι πρόκειται περί διπλής φορολόγησης). Όμως πιστεύουμε ότι αποτελεί τρόπο αντιμετώπισης κόστους μεγάλων έργων σε τοπικό επίπεδο-που το αναλαμβάνει η τοπική κοινωνία.
  • Είναι δε δυνατόν να λειτουργήσει με προείσπραξη δανείου το οποίο θα αποπληρώνεται απ' αυτούς τους τοπικούς πόρους.

Η καταγραφή των προβλημάτων της Εύβοιας που έχουν σχέση με τις συγκοινωνίες-τους οδικούς άξονες και τα μέσα-καθώς και οι προτεινόμενες λύσεις είναι δυνατόν να καταγράφονται και να αναζητούνται λύσεις από μη ειδικούς; ΗΑλλωστε πουθενά στην καταγραφή μας δεν αναφερθήκαμε σε τεχνικές λύσεις και λεπτομέρειες. Γι' αυτό άλλωστε προκαλούμε σε ημερίδα τους αρμόδιους φορείς. Ούτως ώστε να προκύψουν λύσεις περισσότερο εφικτές και τεχνικά τεκμηριωμένες...


© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.