Κατά τη διάρκεια του 2005, το ΚΕ.Π.ΚΑ. - Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών δέχτηκε 16.464 καταγγελίες - παράπονα Καταναλωτών. Σε σχέση με το 2004 (15680 καταγγελίες - παράπονα), παρουσιάζεται μια αύξηση της τάξης του 5%.
1. Στην πρώτη θέση, βρίσκεται το χαράτσι της Χαλκιδικής. Τα ποσοστά του παρουσιάζουν αύξηση, από το 10,51%, σε 16,09%.
2. Στη δεύτερη θέση, βρίσκονται οι καταγγελίες, για τις Τράπεζες, οι οποίες, επίσης, παρουσιάζουν αύξηση, από 10,31% σε 13,69%. Οι Τράπεζες, παρά την παρέμβαση και τις συστάσεις της Τράπεζας της Ελλάδος και τα πρόστιμα, που επιβλήθηκαν, σε ορισμένες από αυτές, συνεχίζουν τις επιθετικές εμπορικές πρακτικές, συνεχίζουν να αμφισβητούν αποφάσεις του Αρείου Πάγου, συνεχίζουν να «χαρατσώνουν» τους Έλληνες Πολίτες-Καταναλωτές.
3. Στην τρίτη θέση, βρίσκονται οι καταγγελίες, για ελαττωματικά προϊόντα. Τα ποσοστά τους παρουσιάζουν αύξηση, από 11,48% σε 13,41%. Αυτό αποδεικνύει την άποψη του ΚΕ.Π.ΚΑ. ότι, δυστυχώς, αρκετές επιχειρήσεις αρνούνται την ευθύνη τους, απέναντι στον Καταναλωτή.
4. Οι καταγγελίες, για Ινστιτούτα Αδυνατίσματος και Γυμναστήρια, παρουσιάζουν σημαντική μείωση. Αυτό καταδεικνύει ότι οι Καταναλωτές αρχίζουν να αποκτούν γνώση και συνείδηση των παγίδων της αγοράς και να αυτοπροστατεύονται. Παρόλη, όμως, τη μείωση, το ΚΕ.Π.ΚΑ. πιστεύει ότι ο αριθμός των συγκεκριμένων καταγγελιών εξακολουθεί να είναι αρκετά υψηλός και χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη επαγρύπνηση.
5. Οι καταγγελίες, για ακατάλληλα τρόφιμα, έχουν διπλασιαστεί. Αυτό καταδεικνύει την απόλυτη ανάγκη εντατικοποίησης των ελέγχων, για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας.
6. Οι καταγγελίες, για τις ΔΕΚΟ, τις Υπηρεσίες Τουρισμού, τα ενοίκια και τα κοινόχρηστα παρουσιάζουν ύφεση. Όμως, και αυτές, ως απόλυτοι αριθμοί καταγγελιών, είναι ιδιαίτερα υψηλοί. Οι ΔΕΚΟ και τα τουριστικά γραφεία πρέπει να κατανοήσουν ότι εξυπηρετούν βασικές ανάγκες του κοινωνικού συνόλου και πρέπει να λειτουργούν, με κοινωνική ευθύνη.
7. Φέτος, μπήκε ξεχωριστά η κατηγορία supermarket, από την κατηγορία αλλοιωμένα τρόφιμα, γιατί υπάρχουν σωρεία καταγγελιών, για αθέμιτες και παράνομες εμπορικές πρακτικές, από τα supermarket. Το ΚΕ.Π.ΚΑ. έχει κάνει σειρά παρεμβάσεων, στο Υπουργείο Ανάπτυξης και στο Σ.Ε.Σ.Μ.Ε., για τη διόρθωση αυτών των πρακτικών. Έχει, επίσης, ενημερώσει, κατ' επανάληψη, τους Καταναλωτές, πώς να αποφεύγουν τις παγίδες.
8. Υπερδιπλασιασμό παρουσιάζουν οι καταγγελίες, για αυξήσεις τελών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Δυστυχώς, πολλοί εκλεγμένοι άρχοντες των τοπικών κοινωνιών προσφεύγουν, σε υπέρογκες αυξήσεις των τελών, για να ισοσκελήσουν τους ισολογισμούς των Δήμων ή των Νομαρχιών.
9. Η σταθερή τηλεφωνία αποτελεί μια νέα κατηγορία. Η κακή λειτουργία αρκετών εναλλακτικών παρόχων ανάγκασε το ΚΕ.Π.ΚΑ. να παρέμβει, κατ' επανάληψη, στην Ε.Ε.Τ.Τ., ώστε να σταματήσει η αυθαιρεσία των συγκεκριμένων εναλλακτικών παρόχων.
10. Η εξυπηρέτηση, μετά την πώληση και οι πωλήσεις, εκτός εμπορικού καταστήματος, παρουσιάζουν μικρή αύξηση, ενώ με βάση το υφιστάμενο αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο θα έπρεπε να έχουν ελαχιστοποιηθεί. Φαίνεται ότι κάποιοι δε «βάζουν μυαλό».
11. Οι καταγγελίες, για τα γνωστά τηλεπαιχνίδια, μηδενίστηκαν. Είναι φυσικό, αφού, επιτέλους, κινήθηκαν οι διαδικασίες, τόσο από τη δικαιοσύνη όσο και από το Ε.Σ.Ρ.
12. Το 2005, το ΚΕ.Π.ΚΑ. δέχτηκε αρκετές καταγγελίες για το φυσικό αέριο και, για το λόγο αυτό, δημιούργησε νέα κατηγορία. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει την ανάγκη θεσμοθέτησης Χάρτη Υποχρεώσεων με τους Καταναλωτές, ώστε να εξαλειφθούν τα προβλήματα στις συναλλαγές τους.
13. Στις λοιπές περιπτώσεις, περιλαμβάνονται καταγγελίες, για καθαριστήρια, ΤΑΞΙ, κινητή τηλεφωνία, αυξήσεις τιμών, νοθεία βενζίνης κ.λπ.
Το μεγαλύτερο ποσοστό των καταγγελιών (99,31%) επιλύθηκε, προς όφελος των Καταναλωτών, μετά από παρέμβαση του ΚΕ.Π.ΚΑ., στους προμηθευτές. Από το υπόλοιπο 0,69%, το 0,28% παραπέμφθηκε, στην Επιτροπή Φιλικού Διακανονισμού της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης, όπου κερδίσθηκαν όλες οι υποθέσεις, οι οποίες συζητήθηκαν.
|