Οι μεγάλες διακυμάνσεις στις τιμές των σχολικών ειδών είναι το κύριο πόρισμα της έρευνας που πραγματοποίησε το ΙΝΚΑ, από τις 20 μέχρι τις 30 Αυγούστου, εν' όψει της νέας σχολικής χρονιάς. Η έρευνα του ΙΝΚΑ, με αντικείμενο τα ανώνυμα και επώνυμα σχολικά είδη που διατίθενται στην αγορά, βασίστηκε σε τιμοληψίες που πραγματοποιήθηκαν στα μεγαλύτερα πολυκαταστήματα σχολικών ειδών και παιχνιδιών και στις μεγάλες αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, εμφανίζεται σημαντικό εύρος τιμών στα περισσότερα σχολικά προϊόντα, γεγονός που καταδεικνύει τόσο τη μεγάλη ποικιλία σχολικών ειδών που διατίθενται στην αγορά όσο και τις μεγάλες διαφοροποιήσεις των τιμών μεταξύ των καταστημάτων. Ειδικότερα, βάσει της έρευνας, παρατηρείται στην αγορά η ταυτόχρονη κυκλοφορία ακριβών προϊόντων - συνήθως επώνυμων ειδών - με άλλα πιο οικονομικά, τα οποία παρουσίασαν ελάχιστη έως μηδενική αύξηση στην τιμή τους, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
«Αυξήσεις τιμών εντοπίζονται κυρίως στα εισαγόμενα είδη και ειδικότερα στα επώνυμα προϊόντα που διαφημίζονται στην τηλεόραση. Τα είδη αυτά συνήθως καλύπτουν κατασκευασμένες ανάγκες των μαθητών.» αναφέρει ο Πρόεδρος του ΙΝΚΑ, κ. Kων. Τσέκερης. Και συμπληρώνει: «Οι διαφημίσεις εξακολουθούν να διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό τις αγοραστικές προτιμήσεις των νέων καταναλωτών. Είναι λογικό επακόλουθο λοιπόν, οι εταιρείες να καλύπτουν το κόστος της διαφήμισης των προϊόντων τους, αυξάνοντας την τελική τιμή τους, στα ράφια των καταστημάτων.»
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τζίρος της αγοράς σχολικών ειδών υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 300 εκ. € τη φετινή χρονιά, ενώ την περίοδο από 1 έως 15 Σεπτεμβρίου, οι εταιρείες του χώρου των σχολικών ειδών διαθέτουν άνω του 80% των προϊόντων όλης της σχολικής περιόδου.
Με στόχο να κατευθύνει τους καταναλωτές στις πιο συμφέρουσες αγορές σχολικών ειδών, το ΙΝΚΑ προτείνει τα εξής:
Σύγκριση τιμών. Στα ράφια των πολυκαταστημάτων σχολικών ειδών και των σούπερ μάρκετ, διατίθενται τα ίδια σχολικά προϊόντα, αλλά σε διαφορετικές τιμές. Η σύγκριση τιμών σε όμοια είδη σε διαφορετικά καταστήματα, οδηγεί τον καταναλωτή στις πιο οικονομικές αγορές.
Αγορά περσινών σχεδίων επώνυμων ειδών. Αποτελεί πάγια τακτική των καταστημάτων να προσφέρουν σχολικά είδη (κυρίως τσάντες και είδη που εξαντλούνται εύκολα όπως, στυλό, μολύβια, χρώματα κ.λ.π.) σε πολύ χαμηλότερες τιμές, όταν αυτά προέρχονται από την προηγούμενη σεζόν. Με την αγορά περσινών ειδών και ο μαθητής αποκτά μια επώνυμη μάρκα της αρεσκείας του και οι γονείς δαπανούν μικρότερα ποσά από τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Λίστα με τα είδη που είναι απολύτως αναγκαία. Τα περισσότερα από τα σχολικά είδη δεν ανταποκρίνονται σε πραγματικές ανάγκες των παιδιών. Μια συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με τα σχολικά είδη που πραγματικά χρειάζονται και όχι εκείνα τα οποία έχουν υψηλό κόστος χωρίς ουσιαστικά να προσφέρουν κάτι περισσότερο, είναι απαραίτητη πριν την αγορά των σχολικών ειδών.
Παραίνεση του ΙΝΚΑ αποτελεί επίσης η αγορά σχολικών ειδών από τα καταστήματα της UNICEF, Το χαμόγελο του παιδιού και άλλα κοινωφελή ιδρύματα και οργανισμούς, που ασχολούνται με την προστασία και στήριξη των παιδιών. Σχολικά είδη καλαίσθητα, από ποιοτικά υλικά και σε ιδιαίτερα προσιτές τιμές.
Tέλος, το ΙΝΚΑ εφιστά την προσοχή των γονιών-καταναλωτών σε ορισμένα σχολικά είδη, τα οποία κρύβουν κινδύνους για την υγεία των μαθητών. Για παράδειγμα, η χρήση ορισμένων διορθωτικών σε υγρή μορφή, με διαλύτες που εμπεριέχουν χλωροφόρμιο, μπορεί να προκαλέσει δύσπνοια, αλλεργίες, πονοκεφάλους και ερεθισμό στα μάτια και το δέρμα των παιδιών. Πριν από την αγορά τους επομένως, απαιτείται έλεγχος της σύστασής τους, στην ετικέτα τους.
Επίσης, το ΙΝΚΑ συνιστά στους μαθητές να χρησιμοποιούν μπογιές από φυσικά χρώματα καθώς και να προτιμούν τους άοσμους μαρκαδόρους από τους μαρκαδόρους με έντονη οσμή, οι οποίοι περιέχουν επιβλαβείς ουσίες που προκαλούν πονοκέφαλο, δύσπνοια και ζαλάδες. Τέλος, ενδείκνυται η αγορά ντοσιέ από χαρτί, καθώς τα ντοσιέ από πλαστικό ενδέχεται να περιέχουν χημικές ουσίες καρκινογένεσης.
|