Στις 6 Φεβρουαρίου γιορτάσθηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη η Ημέρα ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου. Η ημέρα αυτή αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση μας για ασφαλέστερη χρήση του Διαδικτύου. Η αναγκαιότητα δε της ασφάλειας, αποδεικνύεται εξαιρετικά κρίσιμη ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια όπου η χρήση του Διαδικτύου από νέους χρήστες γνωρίζει σημαντική απήχηση.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Εθνικού Δικτύου Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΔΕΤ) για το 2003, το ποσοστό των νέων ηλικίας 15 έως 17 και 18 έως 24 ετών που χρησιμοποιούσε το Ίντερνετ, ανήλθε στο 53,5% και 47,9%, την στιγμή που στις ίδιες ηλικίες τα ποσοστά για το 2001 βρίσκονταν στο 20,20% και 25,80% αντίστοιχα.
Το ΙΝΚΑ επισημαίνει ότι η αγορά προϊόντων και υπηρεσιών μέσω του Ίντερνετ θεωρείται ευκαιρία από τους καταναλωτές λόγω των χαμηλών και άμεσα συγκρίσιμων τιμών, της γρήγορης εξυπηρέτησης και της μεγάλης ποικιλίας σε προϊόντα και υπηρεσίες που προσφέρονται.
Όσο όμως απλή και γρήγορη φαίνεται μια τέτοια διαδικασία, τόσο τελικά απαιτούνται από τους καταναλωτές ορισμένες βασικές προφυλάξεις ώστε το θέμα της ασφάλειας να είναι ουσιαστικό και εφαρμόσιμο.
Το ΙΝΚΑ προτείνει στους αγοραστές μέσω Ίντερνετ:
- Να πραγματοποιούν τις αγορές τους από «επώνυμα» ηλεκτρονικά καταστήματα, ακόμα και αν οι τιμές τους είναι ακριβότερες από τις χαμηλότερες τιμές που επικρατούν στο Διαδίκτυο.
- Παρόλο που η πληρωμή της παραγγελίας πραγματοποιείται με διάφορους τρόπους όπως ηλεκτρονική μεταφορά χρημάτων, τραπεζική ή ταχυδρομική επιταγή, στην πλειονότητα των αγορών χρησιμοποιείται το «πλαστικό χρήμα». Ως εκ τούτου, οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην δημοσιοποίηση του αριθμού της κάρτας τους. Πολλά ύποπτα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ζητούν από τους καταναλωτές τον αριθμό της πιστωτικής τους κάρτας προσφέροντας προσφορές και εκπτώσεις. Αποφεύγεται να απαντάτε σε τέτοιου είδους μηνύματα γιατί το πιθανότερο είναι η υπερχρέωση της πιστωτικής σας κάρτας.
Πέρα όμως από την χρήση του Ίντερνετ για αγορά προϊόντων και υπηρεσιών, οι νέοι συνήθως χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο ως μέσο επικοινωνίας και γνωριμίας. Με το πιο πρόσφατο παράδειγμα της αυτοκτονίας ενός δεκαοκτάχρονου νέου με την υπόδειξη ως τρόπου αυτοκτονίας ένα φυτοφάρμακο από έναν άλλον χρήστη, η Ελληνική κοινωνία ταράχτηκε και συνειδητοποίησε τον κίνδυνο που παραμονεύει τους νεαρούς χρήστες.
Το ΙΝΚΑ ενημερώνει γονείς ότι τα παιδιά:
- Είναι πιθανόν να εκτεθούν σε πορνογραφικό υλικό εν αγνοία τους.
- Μπορούν να έρθουν σε επικοινωνία με άγνωστα και επικίνδυνα άτομα.
- Υπόκεινται σε ψυχολογικές πιέσεις από διαφημίσεις του Ίντερνετ.
- Με την συνεχή ενασχόλησή τους στο Διαδίκτυο, είναι πιθανόν να παραμελήσουν τα καθήκοντά τους, να παραγκωνίσουν την κοινωνική τους ζωή, τις δραστηριότητες και υποχρεώσεις.
Τα παιδιά επομένως πρέπει να:
- Συζητούν με τους γονείς τους ή με κάποιο ενήλικο για την περιήγησή τους στις Ιστοσελίδες του Ίντερνετ, και να αποκαλύπτουν κάτι περίεργο που είδαν ή διάβασαν.
- Να μην παρέχουν προσωπικές (όνομα, τόπο κατοικίας, τηλέφωνο) και απόρρητες [κωδικό πρόσβασης (password)] πληροφορίες σε ξένους μέσω του Διαδικτύου.
- Η συνομιλία μέσω καναλιών επικοινωνίας ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, να διακόπτεται στην περίπτωση που τα παιδιά αισθανθούν άβολα ή νιώσουν κίνδυνο.
Οι γονείς, οι οποίοι δυστυχώς λείπουν την περισσότερη ώρα από το σπίτι μη έχοντας φυσικά άλλη επιλογή εξαιτίας του σύγχρονου τρόπου ζωής, πρέπει να:
- Ασχοληθούν - ενημερωθούν πως λειτουργεί το Ίντερνετ, τις παροχές και οφέλη αλλά και τους κινδύνους που ελλοχεύει.
- Συνέπεια του παραπάνω, είναι να αφιερώνουν χρόνο στα παιδιά τους, αφού γνωρίζουν πλέον πως λειτουργεί το Ίντερνετ, να συζητούν μαζί τους και να είναι ενήμεροι για ότι τους συμβαίνει.
- Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής θα πρέπει να είναι στο σαλόνι και όχι στο υπνοδωμάτιο του παιδιού. Έτσι διασφαλίζεται ο έλεγχος τόσο της χρήσης του Ίντερνετ όσο και της περιήγησης των παιδιών σε συγκεκριμένες απαγορευμένες ιστοσελίδες.
Το ΙΝΚΑ είναι στην διάθεση των καταναλωτών για όποια καταγγελία έχουν να κάνουν σχετικά:
- Με τις τιμές των προϊόντων / υπηρεσιών.
- Με την παραλαβή ελαττωματικών ή διαφορετικών προϊόντων από αυτά που παρήγγειλαν μέσω Διαδικτύου.
- Με την μη ικανοποίηση των αιτημάτων τους έπειτα από την σχετική τους απαίτηση στις ιστοσελίδες που αγόρασαν προϊόντα ή / και υπηρεσίες.
|