Η έναρξη των εκπτώσεων φέτος στα εμπορικά καταστήματα ορίσθηκε την 1η Φεβρουαρίου, με καταλυτική ημερομηνία την 28η Φεβρουαρίου. Σε αυτό το διάστημα, η πλειονότητα του καταναλωτικού κοινού θα σπεύσει να επωφεληθεί των χαμηλών τιμών των προϊόντων, υποπίπτοντας όμως σε μια σειρά λαθών που ουσιαστικά θα έχει ως αποτέλεσμα την μελλοντική τους οικονομική επιβάρυνση. Συνεπώς οι καταναλωτές, οφείλουν να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί τόσο πριν όσο και κατά την διάρκεια των αγορών τους.
Το ΙΝΚΑ λοιπόν εφιστά την προσοχή στο καταναλωτικό κοινό στα ακόλουθα:
Το προϊόν στο οποίο ισχύει η έκπτωση, πρέπει υποχρεωτικά να συνοδεύεται από πινακίδα στην οποία θα αναγράφονται:
- Η αρχική τιμή του προϊόντος
- Η ποσοστιαία μεταβολή επι της % της αρχικής τιμής.
- Η τελική τιμή του προϊόντος.
- Σύνηθες φαινόμενο των εμπόρων είναι:
- Η αναγραφή τιμής προϊόντων υψηλότερης της πραγματικής.
- Η διάθεση στην κατανάλωση ειδών β' διαλογής, τα οποία έχουν αγοραστεί για αυτόν τον σκοπό.
Το ΙΝΚΑ συμβουλεύει τους καταναλωτές:
- Καταγράψτε τις ανάγκες σας: Πρίν βγείτε στην αγορά θα πρέπει να έχετε αξιολογήσει και καταγράψει τις ανάγκες σας. Δίχως ανάλογη προετοιμασία, το πιθανότερο είναι να αγοράσετε κάτι το οποίο μάλλον περιττό θα κριθεί παρά ουσιαστικά χρήσιμο και αναγκαίο.
- Να αντιμετωπίζετε με επιφυλακτικότητα τις μεγάλες εκπτώσεις: Εξετάστε την ποιότητα και την τιμή των προϊόντων και να κάνετε πάντα σύγκριση τιμών ιδίων προϊόντων από κατάστημα σε κατάστημα πριν προβείτε στην επιθυμητή αγορά.
- Μην αγοράζετε προϊόντα επειδή είναι φθηνά: Τέτοια λογική μπορεί να αποβεί μοιραία για την υποτιθέμενη σωστή διαχείριση χρήματος που θέλουμε να κάνουμε. Τα προϊόντα θα είναι περιττά όσο φθηνά και αν είναι.
- Προτιμάτε εποχιακά είδη: Κατά την περίοδο των εκπτώσεων, μπορείτε να επωφεληθείτε κυρίως από εποχιακά είδη (ένδυσης - υπόδησης), τα οποία θα τα βρείτε φθηνότερα παρά από είδη οικιακής χρήσεως, ηλεκτρονικές συσκευές, εξολπισμό, έπιπλα. Οι τιμές αυτών των προϊόντων αυξομειώνονται καθ' όλη την διάρκεια τους έτους. Έτσι μπορείτε να πετύχετε μια συμφέρουσα τιμή στα ανάλογα προϊόντα σε όλη την διάρκεια του χρόνου και όχι απαραίτητα σε περίοδο εκπτώσεων.
- Πιστωτικές Κάρτες: Ειδικά την περίοδο των εκπτώσεων οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα φειδωλοί στην χρήση πιστωτικών καρτών, αφού η υπερχρέωση πλέον αυτών των καρτών αποτελεί την μεγαλύτερη πληγή για τα περισσότερα νοικοκυριά. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι οφειλές των νοικοκυριών από πιστωτικές κάρτες - σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας Ελλάδας - φθάνουν στο ποσό των 7,374.7 εκατ. € το 2004, με ποσοστό αύξησης 23,5% από το 2003! Προσοχή λοιπόν στην υπερχρέωση των πιστωτικών καρτών!
Ελαττωματικό προϊόν: Σε περίπτωση αγοράς ελαττωματικού προϊόντος, ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα:
- Επιδιόρθωσης του προϊόντος.
- Αντικατάστασης του προϊόντος.
- Επιστροφής χρηματικού ποσού.
Η περίοδος των εκπτώσεων αποτελεί ευκαιρία για τους καταναλωτές να αγοράσουν σε χαμηλότερες τιμές κανονικά και όχι ελαττωματικά προϊόντα. Οι συνήθεις δικαιολογίες των εμπόρων: «σε περιόδους εκπτώσεων αλλαγές προϊόντων και επιστροφές χρημάτων δεν γίνονται», δεν ισχύουν στην περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος.
Δεύτερη γνώμη: Πηγαίνοντας να αγοράσετε καποιο προϊόν, θα μπορούσατε να εμπιστευθείτε την γνώμη ενός δεύτερου ατόμου. Τις περισσότερες φορές η αυξημένη μας επιθυμία κατανάλωσης και εξοικονόμησης χρήματος, μας καθιστά άκαμπτους να αποφασίσουμε εάν ένα προϊόν είναι καλό και ταιριάζει στις ανάγκες μας. Η ήρεμη γνώμη του άλλου ατόμου, θα μας βοηθήσει να αποφασίσουμε και να αξιολογήσουμε τις ουσιαστικές μας ανάγκες.
Απόδειξη: Μην ξεχνάτε ποτέ να ζητάτε την απόδειξη που συνοδεύει τις αγορές σας. Το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για τις αγορές μας βαραίνει πρωτίστως εμάς τους ίδιους.
Να θυμόμαστε πάντα ότι η βιασύνη και η νοοτροπία του να προλάβουμε πριν εξαντληθούν τα προϊόντα, δεν αποτελεί τον καλύτερο τρόπο συμπεριφοράς την περίοδο των εκπτώσεων. Ιδιαίτερα να προσέχουμε οι αγορές μας να μην γίνονται σε ώρες αιχμής των καταστημάτων, γιατί ελοχεύει ο κίνδυνος κλοπής προσωπικών μας ειδών. Έτσι αντί να επωφεληθούμε των προσφορών, θα επωφεληθούν οι επιτήδιοι «εραστές» του χρήματος ζημιώνοντας φυσικά την τσέπη μας.
|