Αυξημένη minimum κατά 35% και maximum κατά 47% αναμένεται να είναι η μέση οικογενειακή δαπάνη για ντίζελ θέρμανσης τον φετινό χειμώνα έναντι του περυσινού. Αυτό προκύπτει από έρευνα της STAT BANΚ, σύμφωνα με την οποία οι ετήσιες ανάγκες θέρμανσης των ελληνικών νοικοκυριών αλλά και δημοσίων χώρων υπολογίζονται 4,2 εκατομμύρια χιλιόλιτρα πετρελαίου. Στην περίπτωση λοιπόν που η κατανάλωση αυτή παραμείνει στα ίδια επίπεδα, τα ελληνικά νοικοκυριά υπολογίζεται ότι θα ξοδέψουν μεταξύ 1,8 και 2 δισεκατομμυρίων ευρώ για την αγορά ντίζελ θέρμανσης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τον προηγούμενο χειμώνα (2003-2004) τα ελληνικά νοικοκυριά ξόδεψαν περίπου 1,36 δισεκατομμύρια ευρώ για την αγορά πετρελαίου θέρμανσης. Οι ποσότητες αυτές είχαν διατεθεί τον περυσινό χειμώνα στη μέση τιμή των 0,3220 ευρώ το λίτρο. Την φετινή περίοδο η μέση τιμή εμφανίζει διαφοροποιήσεις από το ξεκίνημα της χειμερινής σαιζόν. Αρχικώς η μέση τιμή (των διαφόρων εταιριών) ξεκίνησε με 0,4690 ευρώ ενώ στα μέσα Νοεμβρίου διαμορφώθηκε στα 0,4300 ευρώ το λίτρο.
Τα παραπάνω στοιχεία είναι ενδεικτικά της πρόσθετης επιβάρυνσης των νοικοκυριών στο συγκεκριμένο τομέα από χρόνο σε χρόνο. Χαρακτηριστικά αξίζει να αναφερθεί ότι το 2001 μια πολυκατοικία 12 διαμερισμάτων ξόδευε για εφτά χιλιάδες λίτρα ντίζελ θέρμανσης ένα ποσό της τάξης των 1.980 ευρώ. Φέτος προβλέπεται ότι θα ξοδέψει κάτι παραπάνω από 3.000 ευρώ, κάτι που αποτελεί σημαντική επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού. Οι δαπάνες για αγορά ντίζελ θέρμανσης κινούνται σε διαρκώς ανοδική πορεία. Συγκεκριμένα, η συνολική αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης για την περίοδο 2001-2005 είναι της τάξεως του 70%.
Πόσο, όμως, προβλέπεται να στοιχίσει σε κάθε μεμονωμένο νοικοκυριό η χειμερινή θέρμανση; Σύμφωνα με εκτιμήσεις εκπροσώπων της αγοράς,
- οι ανάγκες θέρμανσης μιας απλής γκαρσονιέρας είναι της τάξεως των 200 λίτρων για ολόκληρο το χειμώνα, ποσότητα η οποία «μεταφράζεται» σε ένα ποσό των 85-90 ευρώ.
- αντιστοίχως, ένα «δυάρι» διαμέρισμα χρειάζεται περίπου 500 λίτρα για τη θέρμανσή του, γεγονός που σημαίνει ότι διαμένοντες σε αυτό θα χρειαστούν για το συγκεκριμένο σκοπό περίπου 215-225 ευρώ.
- το «τριάρι», με χειμερινή κατανάλωση 650 λίτρων πετρελαίου θέρμανσης, απαιτεί ένα ποσό της τάξεως των 280-290 ευρώ.
- το «τεσσάρι» με αντίστοιχη κατανάλωση 800 λίτρων, χρειάζεται ένα κονδύλι περίπου 345-355 ευρώ.
- εκεί που τα πράγματα δυσκολεύουν είναι οι μονοκατοικίες. Ενδεικτικά, οι ανάγκες θέρμανσης μια μονοκατοικία που έχει μια κατανάλωση χειμερινής περιόδου 1.650 λίτρα, απαιτούν ένα κονδύλι της τάξεως των 720 ευρώ...
Η συνολική αγορά καυσίμων το 2004 (Ιανουάριος - Ιούλιος) Στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων οδηγούν οι σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Αυτό εκτιμούν εκπρόσωποι των πρατηριούχων. Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία που έθεσαν υπόψη του κ. Γ. Σαλαγκούδη, υφυπουργού Ανάπτυξης, το9μηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου υπήρξε μείωση στην κατανάλωση βενζινών της τάξης του 2%. Αυτό σημαίνει ότι πολλοί αυτοκινητιστές «αντιστάθμισαν» τις μεγάλες αυξήσεις στα καύσιμα με λιγότερα χιλιόμετρα, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμων.
Το συμπέρασμα αυτό δεν επιβεβαιώνεται ωστόσο από τα στοιχεία 7μήνου (Ιανουαρίου - Ιουλίου 2004) του υπουργείου Ανάπτυξης, κάτι που ίσως μπορεί να εξηγηθεί με το γεγονός ότι οι έντονα ανοδικές τάσεις στις τιμές των καυσίμων ξεκίνησαν στα τέλη Ιουνίου 2004. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η κατανάλωση βενζινών το 7μηνο αυξήθηκε κατά 5,9% . Αντιστοίχως, η συνολική αγορά βενζινών και ντίζελ αυξήθηκε κατά 2% το 7μηνο του 2004 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2003.
Πάντως, η αισθητή αύξηση των τιμών οδήγησε - εκτός των άλλων - και στην όξυνση των ανταγωνισμού των εμπορικών επιχειρήσεων του κλάδου, που διεξάγουν έναν αδυσώπητο πόλεμο τιμών, με στόχο να προσελκύσουν τον καταναλωτή. Δεν είναι τυχαίο, από αυτή την άποψη ότι πέντε μόνον εταιρίες (από τις 20 του κλάδου) κατόρθωσαν να αυξήσουν τα μερίδια αγοράς τους κατά το διάστημα Ιανουαρίου - Ιουλίου του 2004: οι συγκεκριμένες εταιρίες είναι αυτές που κατά τεκμήριο ασκούν επιθετικότερη πολιτική τιμών. Πρόκειται για τις εταιρίες Elin Oil, Aegean Oil, El Petrol, Cyclon, Αργώ και Texaco Hellas. Οι εν λόγω εταιρίες δεν κινήθηκαν απλώς σε ανοδική τροχιά αλλά αύξησαν τις πωλήσεις τους με ρυθμό υψηλότερο του μέσου όρου αύξησης της αγοράς.
|