Η νέα σχολική χρονιά που ξεκινάει πρέπει να αποτελέσει ευκαιρία να ξανασκεφτούμε όλοι το διατροφικό παρόν των παιδιών μας και να προνοήσουμε για το μέλλον τους.
Καπνιστές, πότες, αγύμναστοι και υπέρβαροι/παχύσαρκοι είναι, σε μεγάλο ποσοστό, οι Έλληνες μαθητές, σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας του ΙΝΚΑ αλλά και άλλων ερευνών από Ευρωπαϊκούς φορείς.
Το ΙΝΚΑ αρχίζει εκστρατεία κατά της νόσου της παχυσαρκίας, με μία σειρά δράσεων στις οποίες ζητά την συμμετοχή όλων.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ειδικές εκδόσεις, CD-DVD και ταινίες οι οποίες θα διανεμηθούν στα σχολεία, σε ειδικές εκδηλώσεις απευθυνόμενες σε μαθητές, σε δασκάλους-καθηγητές αλλά και στα μέλη των συλλόγων γονέων-κηδεμόνων. Περιλαμβάνει ειδικές παρουσιάσεις και περιοδείες της κινητής έκθεσης του ΙΝΚΑ για το ίδιο θέμα.
Το, συνήθως μεγάλο χαρτζιλίκι, όπως αποδεικνύεται από τη φετινή έρευνα του ΙΝΚΑ, είναι, εκτός από παράγων κακής διαιτητικής συμπεριφοράς παιδιών & νέων, και καταστροφικός παράγων σε ό,τι αφορά στην κατανάλωση αλκοόλ και προϊόντων καπνού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΙΝΚΑ η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών και τσιγάρων αρχίζει, οριακά, τόσο στα αγόρια όσο και στα κορίτσια από την ηλικιακή ομάδα 10 - 12 ετών και κορυφώνεται στις ηλικιακές ομάδες 13 - 15 ετών και 16 - 18 ετών.
Το 85% των παιδιών, παίρνουν υπερβολικό χαρτζιλίκι, καθημερινά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ανεπίτρεπτη οικονομική αυτονόμηση των παιδιών. Διότι τα ποσά αυτά διατίθενται από τα παιδιά άκριτα, σε άχρηστα 'τρόφιμα' μέσα σε καθεστώς άγνοιας, απουσίας εκπαίδευσης - πληροφόρησης, αδιαφορίας και παρανομιών.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΚΑ οι παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά τη διατροφική-διαιτητική συμπεριφορά των μαθητών είναι οι εξής:
- Η μη λήψη επαρκούς πρωινού στο σπίτι (ποσοστό 83%)
- Η μη λήψη κολατσιού από το σπίτι (ποσοστό 89%)
- Η αυτονόμησή τους ως καταναλωτών εξαιτίας των εξοργιστικά υψηλών ποσών τα οποία τους δίδονται για χαρτζιλίκι
- H αύξηση της συμμετοχής του έτοιμου φαγητού από το 1993 μέχρι το 2003 κατά 248%.
- Η υπερβολική παιδική τηλεοληψία
- Η ουσιαστική κατάργηση της «ώρας φαγητού» στην οικογένεια
- Το κόστος ζωής (το οποίο οδηγεί σε υπερεργασία και των δύο γονέων)
Η τηλεόραση Η έλλειψη χώρων παιχνιδιού, χρόνου των γονέων και απουσίας επικοινωνίας παιδιών-γειτόνων, καθιστούν την παιδική τηλεοληψία το σημαντικότερο παράγοντα απασχόλησης, ψυχαγωγίας και διαπαιδαγώγησης των παιδιών. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο χρόνος παιδικής τηλεοληψίας κυμαίνεται μεταξύ 24 - 37 ωρών, κάθε εβδομάδα.
Αυτές οι ώρες είναι ώρες απουσίας σωματικής και πνευματικής άσκησης και συνοδεύονται από άκριτη και μηχανιστική κατανάλωση περιττών ποσοτικά και ποιοτικά «εύκολων» τροφίμων.
Οι εταιρείες τροφίμων που απευθύνονται στα παιδιά και προωθούν ανθυγιεινά φαγητά (junk foods) συνεισφέρουν στην αύξηση της παιδικής παχυσαρκίας. Τα παιδιά παρασύρονται από τις διαφημίσεις και ωθούνται στην άκριτη κατανάλωση των προϊόντων που προωθούνται.
Εξάλλου, στις παραδοσιακές μεθόδους προώθησης (τηλεόραση, ραδιόφωνο, Τύπος) έχουν προστεθεί και οι νέες τεχνολογίες -καταιγισμός διαφημιστικών μηνυμάτων στο Διαδίκτυο, αυτόκλητα εμπορικά e-mail/spam- όπου ο έλεγχος από τους γονείς είναι δύσκολος.
|