Το ΙΝΚΑ επισημαίνει πως η μεγάλη διάρκεια (12 Ιουλίου - 31 Αυγούστου) των φετινών καλοκαιρινών εκπτώσεων στη χώρα μας είναι κατανοητή λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων. Όμως θα πρέπει τάχιστα να προχωρήσουμε σε σύντμηση αυτής της διάρκειας και συγκεκριμενοποίηση του χρόνου έναρξης-λήξης, με σκοπό την προστασία του υγιούς εμπορίου και του καταναλωτή, καθώς η μεγάλη διάρκεια των εκπτώσεων συχνά αποτελεί θερμοκήπιο ανάπτυξης αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.
Το ΙΝΚΑ εφιστά την προσοχή των καταναλωτών, έτσι ώστε να αξιοποιήσουν καλύτερα την περίοδο των εκπτώσεων. Το 2003 κατεγράφησαν 253 παράπονα (ενώ συνολικά από το 1970 - 2003 έχουν καταγραφεί 8.827 παράπονα για το θέμα των εκπτώσεων). Την εκπτωτική περίοδο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου του 2004 κατεγράφησαν 119 παράπονα.
Όμως πολύ περισσότερα παράπονα (8.715) κατεγράφησαν το 2003 για τις πιστωτικές κάρτες, μέσω των οποίων, τουλάχιστον το 68% των καταναλωτών πραγματοποιεί τις αγορές του και στις εκπτώσεις. Κατά το α' εξάμηνο του 2004 κατεγράφησαν 4.363 παράπονα/αναφορές για τις πιστωτικές κάρτες.
Η άκριτη προσφυγή σε σύγχρονες μορφές δανεισμού μας οδηγεί σε περιπέτειες.
Το ΙΝΚΑ υπενθυμίζει πως για το εμπόριο οι μεγάλες και ουσιαστικές εκπτώσεις έχουν νόημα -πλην ειδικών εξαιρέσεων- στα προϊόντα που απαξιώνονται από την εποχικότητα και τη μόδα.
Δηλαδή, σχεδόν αποκλειστικά στα είδη ένδυσης.
Το ΙΝΚΑ συμβουλεύει τους καταναλωτές να είναι προσεκτικοί στις αγορές τους κατά την περίοδο των εκπτώσεων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πιο συγκεκριμένα:
- Προγραμματίστε τις αγορές: Θα πρέπει πριν βγείτε για ψώνια να σκεφτείτε καλά τι ανάγκες έχετε και μη δημιουργείτε τεχνητές ανάγκες για τη χαρά της κατανάλωσης.
- Να είστε επιφυλακτικοί στις μεγάλες εκπτώσεις: Εξετάστε την ποιότητα των προϊόντων, την προέλευσή τους και κυρίως βεβαιωθείτε ότι η τιμή που αναφέρεται στην τιμή πριν από την έκπτωση είναι πραγματικά αυτή.
- Μην αγοράζετε πράγματα επειδή είναι φθηνά: Aν αγοράζετε με αυτήν τη λογική τότε αυτό που αγοράζετε δεν είναι φθηνό. Είναι απλά περιττό και δεν κερδίζετε απολύτως τίποτε.
- Μην ξεκινάτε με μια διαφήμιση στο κεφάλι: Αποκλείεται η πραγματικότητα να ανταποκρίνεται στην ωραιοποιημένη εικόνα.
- Αποφύγετε το συνωστισμό και τις ώρες αιχμής: Οι γυναίκες ας αποφεύγουν να φοράνε πολλά χρυσαφικά και η τσάντα τους να κλείνει με φερμουάρ. Ανάμεσα στον πολύ κόσμο υπάρχουν και μερικοί που δεν θέλουν να ξοδέψουν αλλά σκοπεύουν να «ελαφρύνουν» το δικό σας πορτοφόλι.
- Αγοράζετε εποχιακά είδη ή είδη μόδας. Μην περιμένετε ότι θα έχετε την ευκαιρία να αγοράσετε μία τηλεόραση ή ένα πλυντήριο σε καλή τιμή. Αντίθετα μπορεί να πετύχετε καλές τιμές σε ρούχα, μάλλινα, χειμερινά κοστούμια, παπούτσια και είδη της φετινής μόδας.
- Αν αγοράσετε ελαττωματικό προϊόν, να το επιστρέψετε αμέσως και να το αντικαταστήσετε με άλλο ή να πάρετε πίσω τα χρήματά σας. Οι δικαιολογίες του τύπου «είναι προσφορά» ή ότι στις εκπτώσεις «δεν γίνονται δεκτές επιστροφές» δεν ισχύουν για τα ελαττωματικά προϊόντα. Οι εκπτώσεις δεν γίνονται για να πουλήσουν οι έμποροι ελαττωματικά προϊόντα αλλά τα κανονικά σε μειωμένες τιμές.
- Πάρτε μαζί σας και ένα δεύτερο άτομο. Κάποιο άτομο που να λέει ήρεμα τη γνώμη του και να μην αγχώνεται στη διαδικασία της κατανάλωσης.
- Μην ξεχνάτε να ζητάτε αποδείξεις για όλες τις αγορές.
|