To 39,6% των Ελλήνων δεν θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2004. Αιτίες για την μη πραγματοποίηση διακοπών είναι: Οικονομικοί λόγοι 71%, επαγγελματικές υποχρεώσεις 19%, οικογενειακές υποχρεώσεις 8% και άλλοι λόγοι 2%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας έρευνας, το 73% κάνει διακοπές σε ιδιόκτητο, συγγενικό ή φιλικό σπίτι. Συγκεκριμένα οι Έλληνες διαμένουν:
Σε ιδιόκτητο σπίτι 44 %, σε συγγενικό-φιλικό σπίτι 29%, σε ξενοδοχείο - ενοικ. σπίτι/ δωμάτιο, κ.λ.π. το 27 %.
Η διάρκεια των διακοπών όλης, από κοινού, της οικογένειας, φαίνεται ότι περιορίζεται όλο και περισσότερο. 7 ημέρες, το 24%, 10 ημέρες, το 36%, 15 ημέρες το 31%, 20 ημέρες το 7% και 30 ημέρες το 2%. Αυτή η σύντμηση της διάρκειας των διακοπών, οφείλεται κυρίως σε οικονομικούς παράγοντες (οικονομική δυσπραγία, σε συνδυασμό με πρόσθετη εργασία) αλλά και σε κοινωνικούς παράγοντες, όπως χαλάρωση των οικογενειακών δεσμών τόσο μεταξύ γονέων όσο και κυρίως μεταξύ παιδιών και γονιών.
Παράλληλα, μπορεί να οφείλεται, σε ένα ποσοστό και στην διασπορά των διακοπών σε περισσότερες εποχές (π.χ. 3ήμερα, Χριστούγεννα, Πάσχα, με συνήθη επιμήκυνση της διάρκειας των διακοπών, κ.λ.π.).
Η θάλασσα συγκεντρώνει τις προτιμήσεις του 78%, το βουνό το 18% και οι εκτός Ελλάδας τουριστικοί προορισμοί το 4%.
Σύμφωνα με υπολογισμούς του ΙΝΚΑ, το κόστος για διαμονή-διατροφή 15 ημερών, μιας 4μελούς οικογένειας, κυμαίνεται γύρω στα 2.500 ευρώ.
9.427 παράπονα από έλληνες και ξένους τουρίστες Το 2003, τα Κέντρα Πληροφοριών-Καταγγελιών ΙΝΚΑ, κατέγραψαν 9.427 καταγγελίες τουριστών σε όλη την Ελλάδα, φέρνοντας, τον τομέα τουρισμός - ψυχαγωγία στην 4η θέση των παραπόνων.
Στην γενική κατάταξη παραπόνων (1970 - 2003), ο τομέας Τουρισμός-Ψυχαγωγία, καταλαμβάνει επίσης την 4η θέση, με 91.859 παράπονα (6,91% επί του συνόλου).
Κέντρα - εστιατόρια - ταβέρνες, τιμές προϊόντων - υπηρεσιών, ποιότητα προϊόντων - υπηρεσιών, είναι οι τομείς που συγκεντρώνουν τα περισσότερα παράπονα των τουριστών.
Ιδιαίτερα παράπονα από πλευράς ξένων τουριστών, αφορούν στην λειτουργία των μουσείων - αρχαιολογικών χώρων, στις τράπεζες, στην οδική σήμανση και στα ταξιδιωτικά γραφεία (πλειοψηφούν έναντι των παραπόνων Ελλήνων).
Τα στοιχεία από τις αναφορές των ανταποκριτών της Υπηρεσίας Προστασίας Τουριστών ΙΝΚΑ/ Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος, κατά το 2003, είναι πραγματικά απογοητευτικά.
Το 2003 παρουσιάσθηκε ρεκόρ παραπόνων τουριστών, με 9.427 παράπονα και αναφορές, οφειλόμενο, κυρίως, σε τρεις παράγοντες:
Α) Αυξημένο ποσοστό ευκαιριακών επιχειρήσεων στον τουριστικό τομέα οι οποίες «επενδύουν» εκμεταλλευόμενες, το εναλλασσόμενο της πελατείας.
Β) Ακόμη πιο έντονη απουσία εποπτικών μηχανισμών της πολιτείας.
Γ) Προσαρμογή επιπέδου του τουριστικού προϊόντος στις μαζικές πωλήσεις, στον κοινωνικό τουρισμό, στα all included, κ.λπ.
Είναι προφανές ότι το επίπεδο του τουριστικού προϊόντος καθορίζεται από τις τιμές πώλησής του στα διεθνή πρακτορεία αλλά και στον κοινωνικό τουρισμό.
Οι πελάτες του κοινωνικού τουρισμού αντιμετωπίζονται συχνά σαν πελάτες δεύτερης κατηγορίας και είναι βέβαιο ότι θα πρέπει να αναζητηθούν μέθοδοι για την βελτίωση αυτής της κατάστασης.
Παράλληλα οι τιμές διάθεσης στα διεθνή πρακτορεία, αδικούν τους έλληνες τουρίστες οι οποίοι πληρώνουν «τιμές πόρτας».
Κυριότερο χαρακτηριστικό της κατάστασης στον ελληνικό τουρισμό δεν αποτελεί ίσως το πλήθος των παραπόνων αλλά η ανάδυση μιας αντίληψης και πρακτικής απόλυτης μετριότητας και συμβατικότητας, στα προσφερόμενα προϊόντα και υπηρεσίες.
Αυτή η μετριότητα δεν προκαλεί ενδεχομένως αναφορές και καταγγελίες, αφήνει όμως μία αίσθηση μη ικανοποίησης και απογοήτευσης.
Είναι χαρακτηριστική η καταγγελία πελατών ταβέρνας στην Εύβοια όπου, όπως αναφέρουν, «παραγγείλαμε 26 διαφορετικά είδη τροφίμων και ποτών. Αναμενόμενη ποιότητα, είχε μόνο. ..το γνωστό διεθνές αναψυκτικό».
Τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΝΚΑ, για το γεγονός ότι ένα σημαντικό ποσοστό των Ελλήνων (39,6%) δεν πραγματοποιεί καλοκαιρινές διακοπές όπως και για το γεγονός ότι η διάρκεια των διακοπών έχει συντμηθεί, με προφανή αιτία τα οικονομικά προβλήματα, επιβεβαιώνονται από την Ε.Ε. και άλλους φορείς.
Ψαλίδα αισχροκέρδειας Σύμφωνα με τις έρευνες του ΙΝΚΑ, οι διαφορές τιμών, για το ίδιο προϊόν ή υπηρεσία, στις τουριστικές περιοχές παρουσιάζουν θεαματικές διαφορές - συχνά εξοργιστικές - σε σχέση με τον μέσο όρο, της υπόλοιπης χώρας.
Το φαινόμενο αυτό πρέπει να αντιμετωπισθεί, με συντονισμένες ενέργειες της Πολιτείας και με αλλαγή της νοοτροπίας των τοπικών εποπτικών αρχών (κακώς εννοούμενη τοπικιστική αντιμετώπιση εάν οι παραπονούμενοι είναι Έλληνες και κακώς εννοούμενη εθνικιστική αντιμετώπιση εάν οι παραπονούμενοι είναι ξένοι).
Εκτός των τιμών όμως, σημαντικό πρόβλημα παρουσιάζεται στα ζητήματα της ποιότητας, της εξυπηρέτησης και της δημόσιας υγείας, όπου οι αποδυναμώσεις των μηχανισμών ελέγχου, έχουν δημιουργήσει δυνατότητες περαιτέρω ασυδοσίας για τους ευκαιριακούς επιχειρηματίες.
Πλιάτσικο Οι ευκαιριακές επιχειρήσεις - οι οποίες στον τομέα του τουρισμού, αντιπροσωπεύουν πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από άλλους - επενδύοντας στο εναλλασσόμενο της πελατείας, εκθέτουν μόνιμα τη χώρα μας και τον Ελληνικό τουρισμό.
Από το 2002 όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά, δεδομένου ότι, για τους Ευρωπαίους τουλάχιστον, το ενιαίο νόμισμα δίνει τη δυνατότητα συγκρίσεων.
Έτσι, οι καταγγελίες οι οποίες κατεγράφησαν από το ΙΝΚΑ, είχαν συχνά την επωδό: "δεν θα ξαναπατήσουμε στην Ελλάδα" ή "μας αρέσει πολύ η Ελλάδα αλλά την επόμενη φορά θα προτιμήσουμε κάτι άλλο".
Είναι προφανές πως αν δεν συνειδητοποιήσουμε πως "υπάρχουν και αλλού πορτοκαλιές που κάνουν φθηνότερα και ίσως καλύτερα πορτοκάλια" και αν δεν απομονώσουμε το τμήμα αυτό των επιχειρήσεων του τουριστικού τομέα, το οποίο εκτρέπεται, θα αντιμετωπίσουμε και άμεσα σημαντικά προβλήματα.
Υπηρεσία Προστασίας Τουριστών ΙΝΚΑ Φέτος το καλοκαίρι θα λειτουργήσουν 71 Κέντρα Υποδοχής Παραπόνων και συγκεκριμένα 27 παραρτήματα της Υπηρεσίας Προστασίας Τουριστών ΙΝΚΑ, 14 συνεργαζόμενα γραφεία Πληροφοριών και περίπου 30 γραφεία Νομικών Συμβουλών από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Κρήτη και από την Κέρκυρα μέχρι την Ρόδο.
Η ανοιχτή τηλεφωνική γραμμή παραπόνων Ελλήνων και ξένων τουριστών, το 11721 αλλά και η συμβατική 210 36 32 443, ο αριθμός fax. 210 36 33 976 και το Κέντρο Πληροφοριών ΙΝΚΑ, Ακαδημίας 7 - 106 71 Αθήνα (8ος όροφος), έχουν κοινοποιηθεί σε οργανώσεις καταναλωτών σε όλον τον κόσμο και στους βασικούς επιχειρηματικούς φορείς του τουριστικού κυκλώματος, προκειμένου να γίνουν γνωστά στους τουρίστες έτσι ώστε αυτοί να γνωρίζουν που να απευθυνθούν, για οποιοδήποτε πρόβλημά τους.
Παράλληλα 2 Κινητές Μονάδες του ΙΝΚΑ, θα περιοδεύσουν στο διάστημα αυτό σε όλη την Ελλάδα, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας ενημέρωσης των τουριστών, καταγραφής αλλά και επίλυσης προβλημάτων.
|