Τα κράτη μέλη της ΕΕ και οι υπό ένταξη χώρες έχουν σημειώσει μεγάλη πρόοδο στη χρήση ευρυζωνικών υπηρεσιών και στην παροχή δημοσίων υπηρεσιών σε απευθείας σύνδεση, είναι ένα από τα συμπεράσματα της ενδιάμεσης ανασκόπησης για το σχέδιο δράσης eEurope 2005 που έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το σχέδιο δράσης eEurope, το οποίο τέθηκε σε εφαρμογή το 2000, επιδιώκει να εξασφαλίσει ότι η Ένωση αξιοποιεί πλήρως το δυναμικό της κοινωνίας της πληροφορίας για την προώθηση της ανάπτυξης μέσω της αύξησης της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, το σχέδιο eEurope επικεντρώνεται στην ευρεία διάδοση ευρυζωνικών υπηρεσιών και στην ανάληψη δράσης για την προώθηση της χρήσης τους. Στην έκθεση επισημαίνεται ο σημαντικός ρόλος της δημόσιας διοίκησης σε τομείς όπως οι κρατικές προμήθειες, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση(e-government),η ηλεκτρονική υγεία (eHealth), η ηλεκτρονική μάθηση (e-learning) και το ηλεκτρονικό επιχειρείν (e-business), κυρίως όσον αφορά τη θέσπιση του κατάλληλου ρυθμιστικού πλαισίου. Το παρόν σχέδιο δράσης δεικνύει σημεία σταθερής προόδου στους περισσότερους τομείς, αλλά παρά τα θετικά βήματα, απαιτούνται περαιτέρω προσπάθειες για την ανταλλαγή εμπειριών και την προσαρμογή των υπηρεσιών στις ανάγκες των χρηστών, καθώς και πολιτική βούληση. Η ενδιάμεση έκθεση αποτελεί τη βάση συζητήσεων με τα κράτη μέλη και τα ενδιαφερόμενα μέρη, ώστε να εντοπιστούν οι αναγκαίες αλλαγές στα μέσα του 2004.
«Η ηλεκτρονική Ευρώπη (eEurope) αποτελεί καθοριστικό στοιχείο της στρατηγικής μας για την προώθηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, διασφαλίζοντας συγχρόνως, ότι οι πολίτες σε κάθε μεριά τη Ένωσης θα είναι σε θέση να αντλήσουν πλήρως τα οφέλη της κοινωνίας της πληροφορίας. Η Ηλεκτρονική Ευρώπη έχει πλέον καθιερωθεί, αλλά όπως έδειξε η έκθεση, απαιτείται η συνεργασία με τα κράτη μέλη για να δοθεί περαιτέρω ώθηση», τόνισε ο αρμόδιος για τις Επιχειρήσεις και την Κοινωνία της Πληροφορίας Επίτροπος Erkki Liikanen.
Η ηλεκτρονική Ευρώπη συνδυάζει το σωστό ρυθμιστικό περιβάλλον για τις επενδύσεις, την προώθηση της παροχής νέων υπηρεσιών και υποδομής και την ενθάρρυνση της ζήτησης των υπηρεσιών και της χρηματοδοτούμενης από την ΕΕ έρευνας στις νέες τεχνολογίες των πληροφοριών και τω επικοινωνιών. Η έκθεση δεικνύει ότι το ποσοστό των βασικών δημόσιων υπηρεσιών που παρέχονται πλέον σε απευθείας σύνδεση αυξήθηκε από 17% σε 43% μεταξύ του Οκτωβρίου 2001 και του Οκτωβρίου 2003. Η χρήση ευρυζωνικών συνδέσεων, ιδίως των συνδέσεων υψηλής ταχύτητας, έχει σχεδόν διπλασιαστεί σε διάστημα ενός έτους και έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος σε πολλούς τομείς πολιτικής.
Η ενδιάμεση επισκόπηση επισημαίνει τους τομείς στους οποίους θα πρέπει να επικεντρωθεί η μελλοντική δράση. Ειδικότερα, οι μελλοντικές προτεραιότητες περιλαμβάνουν: τη διαλειτουργικότητα, τη πολυπλατφορμική πρόσβαση, την αξιοποίηση της πρακτικής εμπειρίας άλλων κρατών μελών, το περιεχόμενο των νέων υπηρεσιών υψηλής ταχύτητας και την ανάπτυξη επιχειρηματικών μοντέλων για τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες.
Βασικά συμπεράσματα Η έκθεση αναλύει την πρόοδο σε έξι τομείς:
Ηλεκτρονική διακυβέρνηση (e-government): Η τεχνολογία της πληροφορίας και των επικοινωνιών συμβάλλει στον εκσυγχρονισμό των εθνικών διοικήσεων και στη βελτίωση της ποιότητας και του εύρους των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ωστόσο, υφίστανται μεγάλες διαφορές όσον αφορά την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών και τη δυνατότητα των χρηστών να επικοινωνούν ηλεκτρονικά με τη δημόσια διοίκηση.
Ηλεκτρονική μάθηση (e-learning): Σχεδόν το σύνολο των σχολείων και των άλλων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων σε όλη την Ευρώπη βρίσκεται σε απευθείας σύνδεση. Ωστόσο, για να αξιοποιηθούν πλήρως τα οφέλη, η ηλεκτρονική μάθηση απαιτεί αξιόπιστες τεχνολογίες και πρόσβαση σε απευθείας σύνδεση υψηλής ταχύτητας, καθώς επίσης και την κατάλληλη εκπαίδευση του διδακτικού προσωπικού.
Ηλεκτρονική υγεία (e-health): Στοχεύοντας στην αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη βελτίωση της πρόσβασης, στην παροχή βελτιωμένης υγειονομικής περίθαλψης και στη μείωση του κόστους, η ηλεκτρονική υγεία (e-Health) βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής υγείας σε εθνικό, περιφερειακό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Τα περισσότερα κράτη μέλη επενδύουν σημαντικά ποσά στην ηλεκτρονική υγεία.
Ηλεκτρονικό επιχειρείν (e-business): Τα στοιχεία για το ηλεκτρονικό εμπόριο δεικνύουν μια σταθερή αύξηση στις αγορές και τις πωλήσεις σε απευθείας σύνδεση, αλλά απαιτούνται ακόμη σημαντικές προσπάθειες για την ενσωμάτωση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών στις επιχειρηματικές δραστηριότητες. Το νομοθετικό πλαίσιο για το ηλεκτρονικό επιχειρείν βρίσκεται στο στάδιο της προετοιμασίας, με τη μεταφορά σχετικών οδηγιών της ΕΕ στην εθνική νομοθεσία των κρατών μελών (οδηγίες για τις ηλεκτρονικές υπογραφές (e-signatures), το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce) και τα δικαιώματα αναπαραγωγής).
Ευρυζωνικές υπηρεσίες: Τα κράτη μέλη συμφώνησαν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, την άνοιξη του 2003, να θεσπίσουν εθνικές στρατηγικές σε αυτόν τον τομέα και τα περισσότερα κράτη μέλη τις έχουν ήδη κοινοποιήσει στη Επιτροπή. Η ΕΕ αναλαμβάνει δράση για την προώθηση των επενδύσεων στις υποδομές των ευρυζωνικών υπηρεσιών στις λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές της Ευρώπης, τις αγροτικές και απομακρυσμένες περιοχές και στις υποβαθμισμένες αστικές.
Ασφάλεια: Η ασφάλεια του δικτύου και των πληροφοριών αποτελεί προϋπόθεση της κοινωνίας της πληροφορίας. Η δημιουργία ευρωπαϊκής υπηρεσίας για την ασφάλεια του δικτύου και των πληροφοριών, αργότερα κατά το τρέχον έτος αποτελεί ενθαρρυντικό σημείο. Ωστόσο, το 54% μόνο των επιχειρήσεων διαθέτουν επίσημη πολιτική «ασφαλείας» για την αντιμετώπιση αυτών των θεμάτων.
Ηλεκτρονική ένταξη (e-inclusion): Η έκθεση εισηγείται την εφαρμογή προτύπων ηλεκτρονικής πρόσβασης της ΕΕ (e-accessibility) και των κατευθυντηρίων γραμμών της Πρωτοβουλίας για την Προσβασιμότητα σον Παγκόσμιο Ιστό. Η ΕΕ προτείνει επίσης νέα μέτρα για τη βελτίωση της πρόσβασης των μειονεκτουσών ομάδων του πληθυσμού και των λιγότερο ευνοημένων περιοχών.
|