Το 91% των πολιτών, σε έρευνα του ΙΝΚΑ μέσω Διαδικτύου, θεωρεί ότι το Κόστος Ζωής, είναι το υπ'αριθμόν ένα πρόβλημα της καθημερινότητάς τους.
Το ίδιο προκύπτει και από τα 136.434 παράπονα που κατεγράφησαν κατά το 2003, στα οποία πρωτεύουν τα παράπονα για το Κόστος Ζωής, με 13.418 παράπονα ή ποσοστό 9,83% επί του συνόλου.
Όμως στα υπόλοιπα παράπονα ένα ποσοστό 67,2% συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με το πρόβλημα του Κόστους Ζωής (το 2002 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 43,6%, δηλαδή αύξηση 54,13%).
Πρωταθλητές των παραπόνων αναδεικνύονται οι κάτοικοι των Νομών: Χανίων, Ιωαννίνων, Αττικής, Ρεθύμνου και Κυκλάδων.
Σε επίπεδο Δήμων, στο Νομό Αττικής, πρωταθλητές των παραπόνων αναδεικνύονται κατά σειρά οι δημότες των Δήμων: Ύδρας, Αμαρουσίου, Ν. Σμύρνης, Φιλοθέης και Σπάτων (οι δημότες Αθηναίων είναι στην 6η θέση).
Αντίστοιχα στο Νομό Θεσσαλονίκης, πρωταθλητές των παραπόνων αναδεικνύονται κατά σειρά οι δημότες των Δήμων: Θέρμη, Πανοράματος, Μενεμένης, Τριανδρίας και Συκεών (οι δημότες Θεσ/νίκης είναι στη 12η θέση).
Αύξηση Παραπόνων Κατά 6,27% είναι αυξημένες, σε σχέση με το 2002, οι συνολικές καταγγελίες - αναφορές, οι οποίες κατεγράφησαν στο ΙΝΚΑ κατά τη διάρκεια του 2003.
Εντυπωσιακές διαφοροποιήσεις στην κατάταξη παρουσιάζονται: στις Ασφάλειες (από την 14 στην 6η θέση), στις Μισθώσεις Ακινήτων, στις Παραπλανητικές Διαφημίσεις - Μεθόδους Πωλήσεων, στη ΔΕΗ και στο Ψωμί.
Το ΙΝΚΑ επισημαίνει πως η εικόνα του πίνακα παραπόνων / αναφορών -με εξαίρεση προϊόντα και υπηρεσίες που μπήκαν δυναμικά στην καθημερινότητά μας τα τελευταία χρόνια, όπως Κέντρα Αδυνατίσματος, Πιστωτικές Κάρτες, Κινητή Τηλεφωνία- παρουσιάζει έντονες ομοιότητες ως προς την ποσοστιαία κατανομή τους (γιατί οι αριθμοί είναι βεβαίως πλέον πολύ μεγαλύτεροι) με τους αντίστοιχους πίνακες της περιόδου 1977, 1978, 1979, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΚΑ, το 57,8% των αναφορών έγιναν από άνδρες, το 31,9% από γυναίκες ενώ το 10,3% προήλθε από νομικά πρόσωπα αλλά και επιχειρήσεις, οι οποίες έπεσαν θύματα άλλων επιχειρήσεων, αγοράζοντας προϊόντα και/ή υπηρεσίες από αυτές.
Είναι χαρακτηριστικό επίσης το γεγονός ότι τα καταγραφόμενα στη χώρα μας παράπονα και καταγγελίες καταναλωτών (με τηλεφωνήματα, επιστολές, fax, προσωπικές επισκέψεις, συνεντεύξεις, έρευνες, e-mail, κ.λπ.) στα μόνιμα, έκτακτα και κινητά γραφεία πληροφοριών-καταγγελιών ΙΝΚΑ, είναι περισσότερα, όχι μόνο σε ποσοστό επί του πληθυσμού αλλά και σε απόλυτους αριθμούς, από τα αντίστοιχα παράπονα-καταγγελίες που καταγράφονται σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Την πλέον εντυπωσιακή άνοδο παρουσιάζουν διαχρονικά τα παράπονα για τα Κέντρα Αδυνατίσματος.
Ασφαλώς, σημαντικό ρόλο στην αυξομείωση των παραπόνων, ανά τομέα αλλά και γεωγραφικό διαμέρισμα, παίζουν τα ερεθίσματα που δέχονται οι πολίτες-καταναλωτές από τα συμβαίνοντα στην αγορά, τα ΜΜΕ και το ΙΝΚΑ, όπως ασφαλώς και από τις τοπικές δράσεις και τη συχνότητα-διάρκεια παρουσίας των έκτακτων και κινητών μονάδων πληροφοριών-καταγγελιών.
|