Η διοργάνωση των Ολυμπιακών αγώνων στην Ελλάδα αποτέλεσε από την αρχή μια μεγάλη πρόκληση. Πρώτα για τη σωστή και άρτια οργάνωση τους και έπειτα γιατί μέσα απ' αυτό το θεσμό θα παρουσιάσουμε το πρόσωπο της σύγχρονης Ελλάδας σ' όλο τον κόσμο.
Πώς όμως θα οργανωθούν οι Ολυμπιακοί αγώνες όταν ο κόσμος αμφιβάλει, όταν οι νέοι και οι μαθητές δε γνωρίζουν και αδιαφορούν;
Έγινε λοιπόν η σωστή πολιτική κίνηση. Στόχος είναι η Παιδεία. Με τα προγράμματα Ολυμπιακής παιδείας ο μαθητής εξοικειώνετε και με τον αθλητισμό και με τον πολιτισμό. Με αφετηρία τις αξίες του Ολυμπισμού το σχολείο ανοίγει τις πόρτες του στην κοινωνία και μαθητές και γονείς συμμετέχουν σε δραστηριότητες και πρωτοβουλίες με στόχο τον αθλητισμό, τον πολιτισμό, την ειρήνη, την αλληλεγγύη το «ευ αγωνίζεσθαι», το σεβασμό στην ιδιαιτερότητα, τη συλλογική δράση, την εθελοντική προσφορά.
Το πρόγραμμα Ολυμπιακής παιδείας που εφαρμόστηκε στο Δημοτικό Σχολείο Ροβιών για δυο σχολικές χρονιές είχε πολλή μεγάλη επιτυχία.
Ήρθαν άξιοι εκπαιδευτικοί που κέντρισαν το ενδιαφέρον των παιδιών και σε συνδυασμό με το πλούσιο υλικό σε βιβλία, εικόνες, βιντεοκασέτες οι ώρες αυτές έγιναν οι αγαπημένες των μαθητών.
Η έγκριση χρηματοδότησης του προγράμματος «Από την αρχαία Ολυμπία ως το Ελύμνιο» που υποβλήθηκε από το Λύκειο, Γυμνάσιο, Δημοτικό Λίμνης και Ροβιών αποδεικνύει δύο πράγματα. Πρώτον, ο στόχος της παιδείας επιτεύχθηκε: Εκπαιδευτικοί και μαθητές ενδιαφέρθηκαν, ασχολήθηκαν, δούλεψαν για αυτό το μεγάλο θέμα που λέγεται Ολυμπιακοί αγώνες. Ολυμπιακή παιδεία.
Δεύτερο, η πολιτεία ενθαρρύνει και θέλει να αναβαθμίσει ακόμη περισσότερο την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου με δραστηριότητες έξω από τα στενά όρια του σχολείου. Δίνει έτσι την ευκαιρία σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς μέσα από τη δημιουργική και ζωντανή συμμετοχή να συστρατευθούν για να επιτευχθούν οι ευρύτεροι στόχοι της Ολυμπιακής Παιδείας.
Μια από τις δραστηριότητες του εγκεκριμένου προγράμματος ήταν και η τριήμερη εκδρομή στην αρχαία Ολυμπία.
Οι γονείς ήταν επιφυλακτικοί στην αρχή, μια και οι μικροί μαθητές του σχολείου πρώτη φορά πήγαιναν τόσο μακρινή εκδρομή χωρίς τη συνοδεία τους. Όμως όσο προχωρούσαν οι προετοιμασίες οι αμφιβολίες διαλύθηκαν κι εκείνοι βοηθούσαν και συμμετείχαν ενεργά.
Οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Ροβιών χωρίστηκαν σε ομάδες εργασίας με ξεχωριστό αντικείμενο η κάθε ομάδα. Συγκέντρωσαν πληροφορίες και υλικό για τους αγώνες και την αρχαία Ολυμπία. Προετοιμάσαμε αναπαράσταση της αφής της Ολυμπιακής φλόγας και με τη βοήθεια των γυμναστών έγιναν τα αθλήματα: «Δρόμος ενός σταδίου» και «Διελκυστίνδα». Τέλος τα παιδιά έφτιαξαν μια μεγάλη σημαία των Ολυμπιακών Αγώνων.
Η εκδρομή μας είχε μεγάλη επιτυχία. Όχι μόνο γιατί είδαμε και μάθαμε πολλά και σπουδαία, αλλά και γιατί η συμπεριφορά των μαθητών μας ήταν άψογη.
Τα παιδιά έδειξαν υπευθυνότητα, αντοχή, υπομονή και ωριμότητα. Ήταν φρόνιμα, προσεχτικά, συμμετείχαν στις ομάδες εργασίας με ενθουσιασμό, ήξεραν ακριβώς τι έπρεπε να κάνουν. Οι «καλοί τρόποι» που τους μαθαίνουν γονείς και δάσκαλοι εφαρμόστηκαν κατά γράμμα αυτές τις ημέρες της εκδρομής.
Στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας ακολουθούσαν την ξεναγό και ρουφούσαν με ορθάνοιχτα αυτιά και μάτια αυτά που τους έλεγε. Δεν τα ένοιαξε ο ήλιος που έκαιγε τα κεφάλια μας, τα παιδιά άκουγαν, ρωτούσαν και ξαναρωτούσαν και κοίταζαν γύρω τους με θαυμασμό. Η αναπαράσταση από τους μαθητές του Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου των αθλημάτων του Δρόμου, του Αλματος σε μήκος και της Πάλης μέσα στον αρχαιολογικό χώρο ήταν σπουδαία εμπειρία για όλους.
Στο ξενοδοχείο οι μαθητές ζωγράφισαν και έγραψαν τις εντυπώσεις τους. Μια δυο παραγράφους είπαμε εμείς οι δάσκαλοι, όμως οι μαθητές δεν μπορούσαν να συγκρατηθούν. Να γράψουμε και για το ναό του Δία και για το χρυσελεφάντινο άγαλμα, για το στάδιο, για τους Ολυμπιονίκες, για την Καλλιπάτειρα, για το βωμό και τη φλόγα, την εκεχειρία. Τι να πρωτογράψουμε;
Το άλλο μεγάλο κέρδος που είχαμε όλοι απο αυτήν την εκδρομή ήταν ότι δόθηκε η ευκαιρία να αναπτυχθούν σχέσεις φιλίας μεταξύ των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών. Οι μαθητές των σχολείων γνωρίστηκαν καλύτερα, κάθισαν μαζί, κουβέντιασαν, εργάστηκαν. Οι μεγάλοι μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου πρόσεχαν τους μικρούς και έγιναν όλοι μια παρέα. Εμείς, δάσκαλοι και καθηγητές καθίσαμε στο ίδιο τραπέζι, κουβεντιάσαμε για τους μαθητές μας, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στη δουλειά μας και στα σχολεία μας.
Γυρίσαμε πίσω στις Ροβιές χαρούμενοι γιατί είχαμε δει, μάθει και κάνει πολύ ωραία και σπουδαία πράγματα.
Όλες αυτές τις δραστηριότητες και τις εμπειρίες δε θα τις κρατήσουμε: για τον εαυτό μας αλλά θα τις κάνουμε γνωστές στους συμμαθητές, στους γονείς και στους συντοπίτες μας, πραγματοποιώντας διάφορες εκδηλώσεις: Εκθέσεις ζωγραφικής με τα έργα των παιδιών και φωτογραφίας, με τις φωτογραφίες που τράβηξαν από τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας, θεατρικές παραστάσεις και αθλήματα. Όλοι θα γίνουν κοινωνοί της πολύ ωραίας αυτής εργασίας.
Τελειώνοντας πιστεύω, ότι πέρα από την προσπάθεια της πολιτείας να οργανώσει άρτια τους Ολυμπιακούς αγώνες κάνοντας συμμέτοχους όλους τους πολίτες, η φιλοσοφία της Ολυμπιακής παιδείας πάει πιο μακριά από το 2004. θέλει να πετύχει τη στενή σχέση και αλληλεπίδραση πολιτισμού και εκπαίδευσης. Να αναπτύξει ισόρροπα όλες τις ψυχοσωματικές ικανότητες των μαθητών ώστε να γίνουν «καλοί και αγαθοί» πολίτες.
Θέλω να ευχαριστήσω όλους τους συναδέλφους και μαθητές για την άριστη συνεργασία και για την ευκαιρία που μου έδωσαν να συμμετέχω σ' αυτό το πρόγραμμα!
Της Μαμούχας Αικατερίνης Δασκάλα του Δημοτικού Σχολείου Ροβιών
|