Λίμνη, Ιστορία

Ονοματολογία - Μυθολογία:

Η ονομασία της Λίμνης προέρχεται από το αρχαίο όνομα του δήμου Ελυμνίων, μετά από συγκοπή της πρώτης και της τελευταίας συλλαβής του. Μια επιβεβαίωση, ίσως, του ισχυρισμού αυτού αποτελεί η παλαιότερη ονομασία της πόλης "Λίμνι".

Ιστορικοί χρόνοι:

Στην περιοχή της Λίμνης, σύμφωνα με την επικρατέστερη άποψη, τοποθετείται η αρχαία πόλη Ελύμνιον. Το αρχαίο Ελύμνιο πρέπει να είναι μια από τις αρχαιότερες ευβοϊκές πόλεις, αφού σύμφωνα με τη μυθολογία εκεί έγιναν οι γάμοι του Δία και της Ηρας.

Το "νυμφικόν Ελύμνιον" (όπως χαρακτηρίζεται σε αποσπάσματα έργων του Σοφοκλή αλλά και άλλων αρχαίων συγγραφέων), είναι συνδεδεμένο με το πρωτοσμίξιμο του Διός και της Ηρας. Μία άλλη αναφορά για το Ελύμνιον βρίσκουμε στον Καλλίστρατο (2ος αιώνας π.Χ.), ο οποίος το αναφέρει σαν μία κώμη της Εύβοιας.

Το Ελύμνιο σύμφωνα με τις ενδείξεις ήταν μία μικρή ευβοϊκή πόλη που άλλοτε βρισκόταν υπό την πολιτική επιρροή της Χαλκίδας και άλλοτε, πιο συχνά αυτό, υπό την επιρροή της Ιστιαίας.

Ρωμαϊκοί - Βυζαντινοί χρόνοι:

Στα ρωμαϊκά και μεσοβυζαντινά χρόνια ευημερεί ξανά λόγω της ναυτοσύνης του ενώ δέχεται επιδρομές από πειρατές και διάφορους επίδοξους κατακτητές. Για το λόγο αυτό ο οικισμός μεταφέρεται, κατά το 900 π.Χ., προς το εσωτερικό στις θέσεις Καστριά και Παναγιά. Ισως κατά τη μέση βυζαντινή περίοδο και σίγουρα κατά την υστεροβυζαντινή, στο Ελύμνιο τοποθετείται η Επισκοπή Καναλιών.

Κατά τον 11ο μ.Χ. αιώνα στο Ελύμνιο καταφθάνει μια σημαίνουσα ασκητική μορφή της εποχής, ο κτήτορας της ονομαστής Μονής του Αγίου Ιωάννου του θεολόγου στην Πάτμο, Όσιος Χριστόδουλος, ο οποίος εγκαθίσταται στην ερημωμένη από τους πειρατές παραλιακή πόλη, μαζί με Κώες και Πάτμιους εποίκους. Στη βόρεια άκρη της παραλίας της Λίμνης υπάρχει το σπηλαιώδες εκκλησάκι του Οσίου Χριστόδουλου.

Μεσαιωνικοί χρόνοι - Τουρκοκρατία:

Στα χρόνια της Φραγκοκρατίας, το Ελύμνιο βρίσκεται οχυρωμένο στα "Καστριά του" και παρουσιάζει ακμή στην εποχή του ξακουστού ιππότη Λικάριου (13ος αιώνας), ενώ στα πρώτα χρόνια της Τουρκοκρατίας βρίσκεται να κατοικείται από 44 φορολογούμενες οικογένειες.

Στα μέσα του 16ου αιώνα, Αιγαιοπελαγίτες έποικοι, φέρεται, να καταφθάνουν στο Ελύμνιο. Την ίδια περίοδο θαυματουργικά και μέσω θαλάσσης, καταφθάνει και η παλαιά εικόνα της Παναγιάς Λιμνιάς, που θα γίνει το θρησκευτικό παλλάδιο του τόπου. Τα ίδια χρόνια το Ελύμνιο κατηφορίζει πάλι στην παραλία και οι κάτοικοι κτίζουν τη σημερινή πόλη της Λίμνης. Το 1790 αρκετές οικογένειες της Λίμνης μεταναστεύουν στη Σκιάθο ιδρύοντας εκεί τη δική τους "Λιμνιώτικη" συνοικία, που μέχρι και σήμερα ονομάζεται "τα Λιμνιά".

Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας η ναυτοσύνη της Λίμνης εξακολουθεί να είναι αναπτυγμένη, με αποτέλεσμα να αποτελέσει μεγάλο όπλο στα χέρια των επαναστατών του 1821. Ήταν απόλυτα φυσικό λοιπόν η Λίμνη να πρωτοστατήσει στην ευβοϊκή εξέγερση για την απαλλαγή των Ελλήνων από τον τουρκικό ζυγό.

Νεότεροι χρόνοι:

Στα χρόνια της απελευθέρωσης δημιουργείται στη Λίμνη ένας σημαντικότατος εμπορικός στόλος που προσφέρει σημαντικά στην ελληνική ναυτιλία. Οι ναυτικοί και οι ναυπηγοί της Λίμνης υπήρξαν ονομαστοί σ' ολόκληρη την Ελλάδα. Το ίδιο και τα καράβια της.

Λιμνιώτης ήταν ο αρχιεπαναστάτης της Εύβοιας Αγγελής Γοβιός. Πρωτοπαλίκαρο του Οδυσσέα Ανδρούτσου πρωτοστάτησε στη θρυλική μάχη στό Χάνι της Γραβιάς. Ανέλαβε να εκπροσωπήσει τον Ανδρούτσο και να ηγηθεί των επαναστατών της Εύβοιας. Τα Βρυσάκια Ψαχνών ήταν η μοιραία γι' αυτόν τοποθεσία. Εκεί γνώρισε το θρίαμβο της νίκης απέναντι στις οργανωμένες τούρκικες ορδές του Ομέρ Βρυώνη και του Ομέρ Μπέη της Καρύστου, και εκεί έπεσε ηρωικά, ένα χρόνο αργότερα.

Στα χρόνια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου και της γερμανικής κατοχής, η Λίμνη πρωτοστατεί και πάλι, αναδεικνύοντας μεγάλες μορφές της πανελλήνιας εθνικής μας αντίστασης. Λέλα Καραγιάννη, Κώστας Καραγιώργης, Κώστας Γαμβέτας, είναι μερικά μόνο από τα ονόματα.

Ο λόγιος και ιστορικός συγγραφέας Νίκος Μπελλάρας, ο καθηγητής Ιωάννης Βογιατζής, ο διάσημος συγγραφέας, ευθυμογράφος και χρονογράφος Νίκος Τσιφόρος, ο αρχιμουσικός Ιωάννης Μαργαζιώτης και ο ζωγράφος Χάρης Βογιατζής, κατάγονται επίσης από το Ελύμνιο.

Η ύπαρξη του λευκόλιθου στην ευρύτερη περιοχή της Λίμνης, οδήγησε πολλούς επιχειρηματίες Έλληνες και ξένους να στήσουν επιχειρήσεις για την εξόρυξή του. Μια σημαντική επιχείρηση που στήθηκε ήταν η Αγγλοκρήκ, που απασχολούσε μεγάλο αριθμό εργατών.


Γενικά

Δ.Δ. Κεχριών

Δ.Δ. Κουρκουλών

Δ.Δ. Λίμνης

Δ.Δ. Ροβιών

Δ.Δ. Σκεπαστής

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου του παρόντος web site
με οποιοδήποτε τρόπο χωρίς την έγγραφη άδεια του εκδότη.
Τουριστικός oδηγός Ευβοίας Βόρεια Εύβοια Κεντρική Εύβοια Νότια Εύβοια Σκύρος Οδικός χάρτης Δορυφορικός χάρτης
Χρήσιμα τηλέφωνα στην κατηγορία
"Δήμος Ελυμνίων"
Αυτοδιοίκηση:
• Δήμος Ελυμνίων: 22270 31603, 22270 31222
• Νομαρχία Ευβοίας: 22213 51400, 22210 36000

Θρησκευτικοί χώροι:
• Μονή Οσίου Δαβίδ Γέροντος: 22270 71297, 22270 71143
• Μονή Αγίου Νικολάου Γαλατάκη: 22270 31489

Πολιτισμός:
• Τοπικό ιστορικό αρχείο Λίμνης: 22270 31124
• Λαογραφικό μουσείο Λίμνης: 22270 31335
• Ναυτικό μουσείο Λίμνης: 22270 31900

Μετακινήσεις:
• ΚΤΕΛ νομού Ευβοίας: Αιδηψός: 22620 60211, Ιστιαία: 22260 52284, Χαλκίδα: 22210 20400, Αθήνα: 210 8317163

Υπηρεσίες:
• Αστυνομικό τμήμα Λίμνης: 22270 32111, 22270 31209
• Αστυνομικός σταθμός Ροβιών: 22270 71111
• Λιμενικός σταθμός Λίμνης: 22270 31496
• Πυροσβεστικό κλιμάκιο Λίμνης: 22270 32530, 22270 32199

Υγεία:
• Περιφερειακό ιατρείο Λίμνης: 22270 32222
• Περιφερειακό ιατρείο Ροβιών: 22270 71298

Διάφορα:
• Ναυτικός όμιλος Λίμνης: 22270 31900
• Χειροτεχνικός συνεταιρισμός γυναικών Λίμνης: 22270 32359
Κεντρική σελίδα Στατιστικά Βιβλιογραφία Απογραφή πληθυσμού Επικοινωνία