ΣΤΟΝ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟ ΧΩΡΟ
Χαλκίδα 2 Ιουνίου 1995
Κύριε Συνάδελφε, ίσως είναι άκομψο, μπορεί και άδικο το ότι απευθύνομαι μόνο προς την κεφαλή για να διαδηλώσω τη συγκίνηση που μου χάρισε για τρίτη φορά σήμερα -τόσα τα τεύχη της "Προσωπικής Ευθύνης" που έφτασαν στα χέρια μου- η προσπάθεια σας και παραγνωρίζω τα "μέλη". Δάσκαλος όμως σχεδόν τριάντα πέντε χρόνια μπορώ να ξέρω -συγχωρέστε μου τον εγωισμό- τι και πόσα σημαίνει ο ένας, η κένωση του ενός, του Δασκάλου, για να λειτουργήσουν σωστά οι νεαρές υπάρξεις, που του εμπιστεύθηκε η Κοινωνία. Πόσο θαυματουργός μπορεί να είναι ο έρως που οδηγεί στον τόκο εν τω καλώ. Θέλω να σας συγχαρώ όχι μόνο για το περιεχόμενο, την ποιότητα, την ποικιλία, το εύρος της δουλειάς σας, αυτό ασφαλώς θα έχει εντυπωσιάσει δίκαια πολλούς, αλλά και για τον τίτλο. Πιστεύω πως αν λείπει κάτι από την εποχή μας εντελώς, αυτό είναι η ευθύνη, ή όπως σεις πιο καίρια την προσδιορίζετε, η προσωπική ευθύνη. Δεν μπορώ να προσδιορίσω πόσα θα κερδίσει ο κόσμος της Φύσης από την προσπάθεια σας, αν και είμαι σίγουρος πως και αυτός πολλά θα ευεργετηθεί. Μπορώ όμως να φανταστώ πόσο πιο σωστοί άνθρωποι -και αυτό είναι ασύγκριτα πιο σημαντικό, πιο πρωταρχικό- θα γίνουν οι μαθητές σας, αν από την ώρα τούτη καλλιεργήσουν μέσα τους και κερδίσουν τη συνείδηση της προσωπικής ευθύνης για ό,τι κάνουν ή δεν κάνουν, για ό,τι επιτρέψουν να γίνει ή να μη γίνει και τώρα και αργότερα.
Δεχθείτε και διαβιβάστε, παρακαλώ, στους συνεργάτες σας στον ευλογημένο χώρο της χαλκεύσεως χαρακτήρων τις ευχαριστίες μου για τη χαρά που μου χαρίζετε.
Κωστής Κούκης Φιλόλογος - Δ/ντής Λυκείου Ν. Αρτάκης
- Βαρύτερος ο φόρτος της ευθύνης μας κ. Κούκη, μετά την ανάγνωση της επιστολής σας και τη γεύση της ανθρώπινης συγκίνησής σας που μας μετέδωσε. Αλλά και με την εκπαιδευτική σας ιδιότητα και την πολυετή σας πείρα στον ευλογημένο αυτό χώρο, όπως τόσο σωστά τον χαρακτηρίζετε, το μήνυμα σας γίνεται για μας πηγή δύναμης και αισιοδοξίας. Ελπίζουμε ότι θα επικοινωνήσουμε σύντομα και πάλι.
* * * *
ΣΥΓΚΙΝΗΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
Γούβες 5 Ιουνίου 1995
Με ενημέρωσαν τα παιδιά μας για την τελετή απονομής των βραβείων του Πανευβοϊκού Μαθητικού Διαγωνισμού Ποίησης. Συγχαρητήρια και από μένα και από όλο το Σύλλογο καθηγητών του Σχολείου μας (σύνολο δεκαεπτά), θα συνεχίσουμε και τη νέα χρονιά... Ήθελα να παρευρεθώ κι εγώ στην τελετή αλλά δεν μπόρεσα. Έστειλα τα χαιρετίσματα μου με τα παιδιά του Σχολείου μας... Όσον αφορά τη διακίνηση του περιοδικού σας, για το νέο σχολικό έτος, μπορείτε εκ μέρους μου να απευθυνθείτε σε βιβλιοπωλεία της περιοχής μας... Μπορείτε επίσης να στείλετε κάποιο αριθμό τευχών στο Σχολείο μας και να αναλάβω εγώ ή άλλος καθηγητής τη διακίνησή τους.
Μάρθα Ταβουλάρη Δ/ντρια Γυμνασίου-Λυκείου Γουβών
- Αγαπητή κ. Ταβουλάρη, η προθυμία σας να συμβάλετε στην προσπάθεια μας είναι συγκινητική. Και βέβαια θα συνεχίσουμε και τη νέα χρονιά, και με την έκδοση του περιοδικού και με τη διοργάνωση του Μαθητικού Διαγωνισμού Ποίησης. Όσο υπάρχουν ευαίσθητοι άνθρωποι συμπαραστάτες, θα συνεχίζουμε μαζί.
* * * *
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑΣ Ο ΔΗΜΟΣ
Λίμνη 6 Ιουνίου 1995
Από το Δ.Σ. του Πνευματικού Κέντρου, σας συγχαίρουμε για τη θαυμάσια δουλειά που κάνατε, τόσο στη διενέργεια του Πανευβοϊκού Διαγωνισμού Ποιημάτων, όσο και για τη διοργάνωση της βραδιάς για την απονομή των βραβείων στους νικητές. Επίσης εκφράζουμε τα θερμά μας συγχαρητήρια στα παιδιά που συμμετείχαν αλλά και σ' αυτά που οργάνωσαν την εκδήλωση. Τέτοιες προσπάθειες συμβάλλουν τα μέγιστα στην ανάπτυξη της πολιτιστικής μας ζωής.
Γρ. Μαναρίτσας
Δήμαρχος και Πρόεδρος του Πνευματικού Κέντρου Λίμνης
- Αξιότιμε κ. Δήμαρχε, πολλά χρωστάμε στην πολύτιμη βοήθεια που μας προσφέρετε στις προσπάθειες μας. Η ευαισθησία με την οποία αντιμετωπίζετε το έργο μας είναι παραδειγματική. Η συνεργασία μας, άψογη μέχρι τώρα, είναι μία από τις βασικές προϋποθέσεις για τη συνέχιση και την αποτελεσματικότητα των πρωτοβουλιών μας σε σχέση με το περιβάλλον και τον πολιτισμό. Σας εκφράζουμε τις θερμότερες ευχαριστίες μας.
* * * *
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Θεσσαλονίκη 16 Ιουνίου 1996
Αγαπητοί φίλοι, θα ήθελα κατ' αρχήν να σας εκφράσω την αγάπη και το σεβασμό που μου προκαλεί η δουλειά σας -όπως τη βλέπω αποτυπωμένη στην τρίχρονη διαδρομή της "Προσωπικής Ευθύνης". Επίσης θέλω να σας συγχαρώ και για τη δεύτερη συνεχή βράβευσή σας που τη θεωρώ πολύ σωστή. Απ' όσα περιοδικά έτυχε μέχρι τώρα να δω, το δικό σας ξεχωρίζει όχι μόνο για την ευαισθησία του στο περιβάλλον αλλά και για την μαχητική του στάση σε συνδυασμό με την όλο και μεγαλύτερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει η δημοσιογραφία. Προσωπικά μ' ενδιαφέρει η εκπαιδευτική πλευρά της δουλειάς σας (περισσότερο αυτή σε σύγκριση με τη δημοσιογραφική πλευρά), θα ήθελα να σας παρακαλέσω να μου στείλετε περισσότερα στοιχεία, αν είναι δυνατό και εύκολο, για τη δουλειά που κάνετε εδώ και τρία χρόνια... Έτσι κι αλλιώς το ένα περιοδικό χρωστά στο άλλο από πέρυσι μια γνωριμία από κοντά. Εύχομαι αυτό να γίνει σύντομα.
Γιώργος Μπάρμπας
Καθηγητής Γυμνασίου Κρύας Βρύσης Ν. Πέλλας.
- Αγαπητέ κ. Μπάρμπα, είναι ιδιαίτερα τιμητική για μας η έκφραση της αγάπης και του σεβασμού σας προς τη δουλειά μας. Γνωρίζουμε κι εμείς το έργο σας με το εξαίρετο περιοδικό του Σχολείου σας, τις "Μαθητικές Σελίδες", και θέλουμε να συγχαρούμε κι εσάς προσωπικά και όσους καθηγητές και μαθητές αγωνίζονται για την έκδοση. Όλοι όσοι δουλεύουμε για την έκδοση ενός μαθητικού περιοδικού το γνωρίζουμε καλά πόσο δύσκολο έργο είναι αυτό και πόση επιμονή και πίστη χρειάζεται. Σας έχουμε ήδη απαντήσει προσωπικά, αλλά θα θέλαμε κι εδώ να τονίσουμε ότι πάνω απ' όλα η έκδοση ενός μαθητικού περιοδικού έχει εκπαιδευτική αξία. Ίσως μάλιστα να αποτελεί και μια ουσιαστική απάντηση σε όσα προβλήματα και αδιέξοδα συσσωρεύονται σήμερα στο χώρο της εκπαίδευσης, αλλοιώνοντας στην πραγματικότητα τη μορφή αυτού του χώρου και πνίγοντας τα οράματα του. Η έκδοση ενός μαθητικού περιοδικού είναι μια αντίσταση μαθητών και καθηγητών σ' αυτή την πραγματικότητα, την αλλοτριωτική. Γιατί οι αρχές στις οποίες στηριζόμαστε και συνεχίζουμε -όπως κι εσείς- την προσπάθεια μας, είναι αυτές οι αρχές που ποτέ δεν πρόδωσαν την ανθρώπινη εικόνα μας: το κριτικό και ερευνητικό πνεύμα, η υπευθυνότητα, η αγωνιστικότητα, η δημιουργικότητα, η ευαισθησία, η ειλικρίνεια, η συνεργασία, η πίστη στο κοινό καλό... Σας ευχαριστούμε, κ. Μπάρμπα, για το γνήσιο ενδιαφέρον και τα καλά σας λόγια. Ευχόμαστε κι εμείς να τα πούμε σύντομα και από κοντά.
* * * *
ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
Λίμνη, 22/10/1995
Σας παρακαλούμε να δημοσιευθεί το παρακάτω κείμενο διαμαρτυρίας για την κατάσταση που επικρατεί και μας βασανίζει κατά τη μετακίνηση μας με τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ (για να πάμε από τα χωριά μας στο Γυμνάσιο στη Λίμνη). Κάθε πρωί, το Λεωφορείο που είναι καθαρά σχολικό μεταφέρει και πολλούς άλλους επιβάτες, με αποτέλεσμα να είμαστε όρθιοι και στριμωγμένοι μέσα στο λεωφορείο ή και καθισμένοι τρείς - τρείς στα καθίσματα. Το μεσημέρι είναι ακόμα χειρότερα τα πράγματα. Επιβάτες από 9 χωριά στριμώχνονται μέσα σε δύο λεωφορεία μαζί με τους μαθητές. Και δε φτάνει αυτό, αλλά έχουμε και την κακομεταχείριση από τους εισπράκτορες και τους οδηγούς, που συχνά μας βρίζουν με χυδαίες εκφράσεις και μας φέρονται σα να είμαστε ζώα. Αν κάποιο παιδί δεν έχει μαζί του την κάρτα, υποχρεώνεται να πληρώσει το αντίτιμο, αλλά χωρίς να του κόβουν εισιτήριο. Επίσης, το πρωί που δεν υπάρχει εισπράκτορας, οι επιβάτες πληρώνουν αλλά δεν τους δίνεται εισιτήριο. Το θέμα όμως είναι ότι πρέπει να μπει κι άλλο λεωφορείο για τους υπόλοιπους επιβάτες, γιατί ούτε αυτοί πρέπει να ταλαιπωρούνται. Βέβαια το ΚΤΕΛ κοιτάζει να βγάλει όσα περισσότερα γίνεται, κι έτσι σε ένα λεωφορείο 50 θέσεων κόβουν τα διπλά εισιτήρια. Γι' αυτό οι αρμόδιοι πρέπει να ξυπνήσουν και να κάνουν αμέσως ενέργειες, πριν γίνει κανένα σοβαρό ατύχημα. Γιατί τότε κάθε ενέργεια τους θα είναι περιττή. Πριν από 8-9 μήνες συναντηθήκαμε με το Δήμαρχο Λίμνης, τον κ. Γρ. Μαναρίτσα, ο οποίος μας είπε ότι θα κοιτάξει να βρει κάποια λύση. Τίποτα όμως ακόμα. Εμείς όμως θα πάμε πάλι να του το υπενθυμίσουμε. Είχε επίσης ακουστεί ότι η αστυνομία θα έλεγχε τα λεωφορεία, καθώς βγαίνουν από τη Λίμνη. Αυτό ποτέ δεν έγινε. Μόνο που επιβάλλεται να γίνεται, και πολύ συχνά μάλιστα. Σας ευχαριστούμε θερμά και σας παρακαλούμε να κάνετε κι εσείς ό,τι μπορείτε για να λήξει κάποτε αυτό το μαρτύριο.
ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΛΥΚΕΙΟΥ ΛΙΜΝΗΣ
Γεωργία Γερογιάννη, Αθανάσιος Γερογιάννης, Βούλα Μάρκου, Στάθης Μάρκου, Χρυσάνθη Φέκκα, Μπάμπης Γεωργίου, Βαγγελιώ Γερογιάννη, Βούλα Κάβουρα, Δέσποινα Αναστασίου, Αλέξης Βασιλείου, Γεωργία Ζούτσου, Νατάσα Κατσουλάκη, Θανάσης Γερογιάννης, Ελένη Γεωργατζή, Νικόλαος Γιαννάκης.
- Φίλοι μας, παρά πολλοί μαθητές διαμαρτύρονται καθημερινά για το μεγάλο αυτό πρόβλημα που θίγετε με την επιστολή σας. Και στο προηγούμενο τεύχος μας θίξαμε κι εμείς αυτό το θέμα, όπως θα είδατε. Αλλά απάντηση καμία, ούτε κι ενέργειες έγιναν από τους αρμοδίους, πέρα από κάποιες τυπικές επιστολές. Όπως φαίνεται, το μόνο που απομένει είναι η δυναμική κινητοποίηση των ίδιων των μαθητών.
* * * *
Η ΛΙΜΝΙΩΤΙΚΗ ΦΩΝΗ ΚΟΝΤΑ ΜΑΣ
Η εφημερίδα της "Ενωσης Λιμνιών Εύβοιας" παρακολουθεί από κοντά τις εκδοτικές και πολιτιστικές μας προσπάθειες και μας συμπαραστέκεται από το 1992-93, όταν ξεκινούσαμε με την "Π.Ε.". Στο φύλλο του Μαΐου-Ιουνίου 1995 αφιερώνει μία σελίδα της στο θέμα της βράβευσης του περιοδικού μας από τα "ΝΕΑ", όπως και στο Μαθητικό Διαγωνισμό Ποίησης που διοργανώσαμε, όπου η κ. Ν. Κομπορόζου (πρόεδρος της Πανευβοϊκής Ομοσπονδίας Ελλάδος) γράφει: "Εμείς τους διαβεβαιώνουμε ότι εάν ζητήσουν τη συμπαράσταση μας τόσο σαν Πανευβοϊκή Ομοσπονδία, όσο και σαν Ένωση Λιμνιών Ευβοίας θα είμαστε κοντά τους".
- Ευχαριστούμε τη "Λιμνιώτικη Φωνή" και την "Πανευβοϊκή Ομοσπονδία" (εφημ. "Πανευβοϊκή") για τη μέχρι τώρα συμπαράσταση τους και πιστεύουμε ότι θα μας συντρέξουν και στο Διαγωνισμό Ποίησης, συμβάλλοντας στη χρηματοδότηση των βραβείων.