Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Δημοτικό Σχολείο Λ. Αιδηψού - Τάξη: Στ

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εύβοια - Έκδοση του Γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Εύβοιας. Η επιμέλεια είναι της Θάλειας Καλαμπαλίκη, Υπεύθυνης Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Νοέμβριος 2000
Περισσότερα άρθρα από την έκδοση

«Η πόλη μας. Χθες - σήμερα»

Σκοπός
Να γνωρίσουν τα παιδιά μέσα από την παρατήρηση και την εμπειρία, τα κυριότερα στοιχεία της πόλης δηλαδή την ιστορική συνέχεια, την παραγωγή πολιτιστικών αγαθών και την πρόοδο της κοινότητας.

Επιμέρους στόχοι: Γνωριμία με τους αρχαιολογικούς χώρους. Γνωριμία με το φυσικό περιβάλλον και τις ομορφιές του. Γνωριμία με την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική των κτιρίων. Γνωριμία με τα σύγχρονα έργα και αξιολόγησή τους. Ευαισθησία για τη διαφύλαξη και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Συνεργασία
Για την υλοποίηση του προγράμματος συνεργαστήκαμε με το Δήμο Λ. Αιδηψού, με την αρχαιολογική υπηρεσία, με τους φορείς της κοινότητας (αρχιτέκτονες, μηχανικούς, Ε.Ο.Τ. κ.λ.π.).

Δραστηριότητες - Μεθοδολογία
Το πρώτο βήμα στο ξεκίνημα ενός προγράμματος είναι η επιλογή του προς μελέτη θέματος. Επιλέξαμε το παραπάνω θέμα με σκοπό, την εισαγωγή, σε πρώτη φάση, των παιδιών σε θέματα περιβαλλοντικής αγωγής, γι' αυτό και η γενικότητα του θέματος είναι προσδιοριστική.

Βασιστήκαμε στο γνήσιο ενδιαφέρον των παιδιών για εξερεύνηση του περιβάλλοντος και την έμφυτη τάση τους για δράση.

Πρώτο μέλημά μας ήταν η δημιουργία ομάδων εργασίας και η ανάθεση σε κάθε μία απ' αυτές συγκεκριμένου έργου. Έτσι συγκροτήσαμε τέσσερις ομάδες με ανάλογα υποθέματα: (αρχαιολογικοί χώροι, φυσικές ομορφιές, κτίρια με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, σύγχρονα έργα).

Η κάθε ομάδα εργάστηκε ως εξής. Συγκέντρωση πληροφοριών από διάφορες πηγές (εγκυκλοπαίδειες, ΕΟΤ, Δήμο προφορική διήγηση, περιοδικά, βιβλία) για το καθένα από τα υποθέματα. Εντοπισμός και φωτογράφηση από τους ίδιους τους μαθητές των συγκεκριμένων πλέον επιλογών. Παρατήρηση, έρευνα και συλλογή στοιχείων για το καθένα από αυτά. Οι ομάδες αφού διεκπεραίωσαν τις εργασίες τους προέβησαν σε ανακοίνωση των εργασιών τους και προφορική κατάθεση των δραστηριοτήτων και εμπειριών τους.

Έτσι η πρώτη ομάδα με το θέμα «φυσικές ομορφιές» ανακοίνωσε ότι η περιοχή της Αιδηψού είναι μια συνύπαρξη τριών επιμέρους οικισμών που αποτελούν τη σημερινή πόλη. Είναι η παραθαλάσσια λουτρόπολη της Αιδηψού, το ηπειρωτικότερα χτισμένο καταπράσινο χωριό της Αιδηψού και ο παραλιακός Αγιος Νικόλαος με τις πλαζ και τις ταβέρνες του. Και οι τρεις οικισμοί απολαμβάνουν μιας ιδιαίτερης εύνοιας της φύσης. Νερά θερμά αναβλύζουν από τα έγκατα της γης, υπέροχες πεντακάθαρες ακρογιαλιές, καταπράσινοι λόφοι, μεγάλες εκτάσεις με αιωνόβιους πλάτανους και τρεχούμενα νερά δίνουν μια μαγευτική φυσική εικόνα. Η ομάδα κατέθεσε και φωτογραφίες που τραβήχτηκαν από τα μέλη της και πιστοποιούν τα παραπάνω.

Η δεύτερη ομάδα με το θέμα αρχαιότητες της πόλης ανακοίνωσε ότι στην περιοχή έχει διαπιστωθεί ανθρώπινη δραστηριότητα από τη Νεολιθική εποχή, όπως μαρτυρούν οι ανασκαφές στη θέση «Κουμπί» λίγο έξω από την πόλη. Η επίσκεψη και ξενάγηση στο αρχαιολογικό μουσείο τους έδωσε ανάγλυφη την εικόνα της πλούσιας δραστηριότητας κατά τη Ρωμαϊκή εποχή.

Κατά την περίοδο αυτή η Αιδηψός γίνεται κέντρο κοσμοπολίτικο, χώρος διασκέδασης, απολαύσεων και λουτροθεραπείας.

Ο Σύλλας, Ρωμαίος στρατηγός σημαδεύει με το πέρασμά του την Αιδηψό. Τον θυμόμαστε κοιτώντας τη «Σπηλιά του Σύλλα», τον λουτρώνα Ρωμαϊκής περιόδου. Μαρτυρίες του Στράβωνα και του Πλουτάρχου πιστοποιούν τα παραπάνω. Και η δεύτερη ομάδα κατέθεσε φωτογραφίες που τραβήχτηκαν από τα μέλη της.

Η τρίτη ομάδα με θέμα κτίρια, με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, αφού επισκέφθηκε το Δημαρχείο και συναντήθηκε με την ομάδα ανάπλασης της Αιδηψού που αποτελείται από μηχανικούς και αρχιτέκτονες και προχώρησε στη φωτογράφηση και τη συλλογή πληροφοριών για το καθένα. Έτσι κατέθεσε φωτογραφίες και πληροφορίες για τα εξής κτίρια: Θέρμαι Σύλλα, Πετί Παλαί, Αι Πηγαί, Νεφέλη, Κύμα, Δημοτικό Σχολείο, Παρνασσός, Παλλάδιο και Ηράκλειο.

Η τέταρτη ομάδα με θέμα «σύγχρονα έργα στην πόλη» αφού ανέπτυξε τους πρώτους προβληματισμούς και δέχτηκε τις απαραίτητες κατευθύνσεις προσπάθησε να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις της δουλεύοντας μεθοδικά ερχόμενη σε συνεννόηση με τους φορείς της κοινότητας απ' όπου θα αντλούσε το απαραίτητο υλικό.

Από τις εμπειρίες τους και τις προφορικές πληροφορίες τους κατέγραψαν σαν σύγχρονα έργα το λιμάνι, την αναπαλαίωση και ανάπτυξη του παλιού ξενοδοχείου «Θέρμαι Σύλλα» και το μεγάλο έργο του βιολογικού καθαρισμού και του αποχετευτικού συστήματος της πόλης που βρίσκεται στο στάδιο της ανάπτυξης.

Αξιολόγηση - Συμπεράσματα
Το πρόγραμμα που είχε κατ' αρχή εισαγωγικό χαρακτήρα μια και πρώτη φορά τα παιδιά εντάσσονται σ' ένα προκαθορισμένο πρόγραμμα περιβαλλοντικής αγωγής πέτυχε σε ικανοποιητικό βαθμό το σκοπό και τους στόχους του. Η ομαδικότητα, η πρωτοβουλία, η συνεργασία, η έρευνα βοήθησαν τους μαθητές ν' αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και ν' αναγνωρίσουν τα σημεία της πόλης με γενικότερο ενδιαφέρον. Η περιήγησή τους στην πόλη δεν θα πρέπει να τελειώσει εδώ. Η πρώτη αυτή οργανωμένη δουλειά θα πρέπει να συνεχιστεί έτσι ώστε να μπορέσουν να εμβαθύνουν και να αξιολογήσουν προσεκτικά την κοινωνική ζωή και τ' αγαθά του πολιτισμού.

Ευάγγελος Σχοινάς, Ιωάννης Μαυροζούμης

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.