«Κατοικία - Ένδυμα - Λόγος»
Κριτήριο για την επιλογή του παραπάνω θέματος αποτέλεσε η σχέση που αναπτύσσει ο άνθρωπος σε πρωτεύοντα βαθμό με την έννοια «Κατοικία & Ενδυμα», καθ' όσον και τα δύο καθορίζονται σαν βιοτικές ανάγκες και διαμορφώνουν τόσο την κοινωνική του παρουσία, όσο και τον ίδιο του το χαρακτήρα.
Ιδιαίτερα δε, η κατοικία είναι συνυφασμένη με την ίδια την ύπαρξη του ατόμου, γι' αυτό και παρουσιάζεται μαζί με τον ήλιο σαν η πρώτη έκφραση του παιδιού σε επίπεδο ζωγραφικής.
Κατοικία και ένδυμα επιδρούν στον χαρακτήρα του και επηρεάζουν άμεσα την συμπεριφορά του, ακόμα δε καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό και την κοινωνική του εξέλιξη.
Επιπρόσθετα προστέθηκε και το θέμα «ΛΟΓΟΣ» επειδή μαζί με την κατοικία και το ένδυμα χαρακτηρίζουν μια περιοχή και της αποδίδουν τα ιδιαίτερα εκεί χαρακτηριστικά, που την κάνουν να ξεχωρίζει από κάποια άλλη.
π.χ. κτίσματα Μάνης και κτίσματα Πηλίου ..... διαφέρουν
ένδυμα Μάνης και ένδυμα Πηλίου ........ διαφέρουν
γλώσσα Μάνης και γλώσσα Πηλίου ........ διαφέρουν
Παρ' όλες τις μικρές ίσως διαφορές που μπορεί να υπάρχουν ανάμεσα στη Μάνη και σ' ένα χωριό του Πηλίου, παρατηρούμε ότι η κατοικία, το ένδυμα και η γλώσσα (ιδιωματισμοί, διάλεκτος), π.χ. στη Μάνη όταν εξεταστούν σε συνολικό και γενικό επίπεδο, αυξάνουν αυτή τη διαφορά της με το Πήλιο και δημιουργούν μια ξεχωριστή γεωγραφική οντότητα.
Με αυτό το σκεπτικό θελήσαμε να δώσουμε στα παιδιά την ευκαιρία να ασχοληθούν με τα τοπικά στοιχεία και να γίνει μια προσέγγιση από πλευράς των σε διαφορετικό επίπεδο.
Να καταλάβουν ότι ένα σπίτι δεν είναι απλώς ένα κτίσμα που τυχαία έγινε έτσι, αλλά ότι υπήρξαν πολλοί παράγοντες που διαμόρφωσαν έτσι το σχέδιο, τα υλικά κατασκευής, το μέγεθος κ.λ.π. Να κατανοήσουν ότι το ιδιαίτερο ένδυμα μιας περιοχής, είναι αποτέλεσμα επίδρασης διάφορων παραγόντων και ιδιαίτερα του κλίματος κάθε περιοχής.
Συνεργασία
Τα παιδιά συνεργάστηκαν με τους γονείς και ιδιαίτερα με τους παππούδες των, σχετικά με πληροφορίες παλιάς κατοικίας και ενδύματος, συνεργάστηκαν επίσης με την αρχαιολογική υπηρεσία Καρύστου, το πολιτιστικό τμήμα Δήμου, τη Γιοκάλειο Βιβλιοθήκη. Αντλησαν επίσης πληροφορίες από ανθρώπους επαγγελματίες χτίστες, πολ. μηχανικούς, ράφτες, καθηγητές φιλολόγους κ.λ.π.
Δραστηριότητες
Αξιολόγηση - Συμπεράσματα - Προτάσεις
Η αξιολόγηση έγινε πρώτα σε επίπεδο τάξεων που συνεργάστηκαν, ώστε να διαπιστώσουν το τελικό αποτέλεσμα και μετά έγινε σε επίπεδο σχολείου και συγκεκριμένα των 4 τελευταίων τάξεων. Μετά παρουσιάστηκε η εργασία στους γονείς των παιδιών. Τα παιδιά έμειναν ευχαριστημένα τόσο από την επιλογή των θεμάτων όσο και από τον τρόπο εργασίας, που ενώ δεν ήταν κουραστικός, το τελικό αποτέλεσμα βγήκε πολύ σύνθετο και σαν γενική εργασία τους έδωσε μια άλλη αίσθηση απ' αυτή που περίμεναν.
Οι γονείς έμειναν ενθουσιασμένοι από τις ικανότητες των παιδιών και γενικώς έκπληκτοι από τη μεθοδολογία τους. Θαύμασαν επίσης τις υποκριτικές ικανότητες των παιδιών και τις χειροκρότησαν ειλικρινά.
Πρόταση των παιδιών ήταν να τους δίνεται περισσότερος χρόνος για τέτοιες εργασίες και οι δραστηριότητες να είναι περισσότερες σε πρακτικό και κατασκευαστικό επίπεδο, παρά σε γλωσσικό. Η εμπειρία που απεκόμισαν επίσης οι συνάδελφοι δάσκαλοι θα τους φανεί πολύ χρήσιμη σε μια άλλη εργασία.
Γιώργος Τσακνάκης (υπεύθ. προγράμματος), Μαρία Παπαϊωάννου, Ανέστης Ιορδάνογλου, Γερασιμ. Λιναρδάτος