"Εμείς το σχολείο και το δάσος"
Σκοπός
Γνώση της δομής και λειτουργίας του φυσικού περιβάλλοντος
Στόχοι
- Εμπειρία των μαθητών σε συλλογικές ενέργειες και σε εργασίες ομάδας.
- Η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα του περιβάλλοντος.
- Η προσωπική συμμετοχή των μαθητών στη μελέτη θεμάτων της καθημερινής τους ζωής στην περιοχή, σήμερα και στο μέλλον.
Συνεργασία
Με την Υπεύθυνη Π.Ε. της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κα Θάλεια Καλαμπαλίκη, το Σύλλογο Διδασκόντων, το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων.
Δραστηριότητες
Έγιναν μια σειρά από δραστηριότητες βιωματικής προσέγγισης αντικειμένων και μετακινήσεις στο προς μελέτη πεδίο (Field Trip). Οι δραστηριότητες έγιναν σε ωριαίες ενότητες, μέσα στο κανονικό πρόγραμμα οι περισσότερες.
Χρησιμοποιήθηκαν ώρες από το μάθημα «Μελέτη του Περιβάλλοντος» καθώς και από το «Αισθητική Αγωγή».
- Η εργασία των μαθητών γίνονταν σε ομάδες των τριών ή τεσσάρων ατόμων.
- Οι δραστηριότητες είχαν σχέση με τη ζωή των μαθητών στα χωριά τους και στο νησί, με το σχολικό περιβάλλον και με το δάσος, ήταν δε εποχιακά επίκαιρες.
Ορισμένες από τις δραστηριότητες είναι οι παρακάτω:
- Ένα δέντρο για υιοθέτηση
- Η ανάπτυξη των φυτών
- Το φως είναι απαραίτητο
- Χρειαζόμαστε ένα σπίτι
- Πού είναι η άγρια ζωή;
- Τα ψάρια
- Μαθαίνουν τα σκουπίδια κολύμπι;
- Η ζωή στις θάλασσες
- Η ζωή στο μη αλμυρό νερό
- Το οικοσύστημα του δάσους
- Αποτύπωμα κορμού (κάθε δέντρο έχει τη δική του προσωπικότητα)
- Η ιστορία ζωής του δέντρου
- Θόρυβοι γύρω σου
- Ένα δέντρο από μνήμης
- Όπως ένα δέντρο
- Οι αισθήσεις των φυτών
- Σχεδίασε ένα παιχνίδι
- Τι υπάρχει μέσα στο καλάθι των αχρήστων μας;
- Φυσικό ή ανθρώπινο κατασκεύασμα;
- Μπορούμε να φτιάξουμε ανακυκλωμένο χαρτί.
- Πού είναι μακριά;
- Μια μάσκα ζώου
- Τέχνη από παλιόχαρτα.
- Αν δεν υπήρχε χαρτί.
- Μπορούμε να χρησιμοποιούμε λιγότερο χαρτί;
- Οι λέξεις του δάσους
- Ζωγράφισε με πινέλα ότι βλέπεις (στο δάσος)
- Το σπίτι που θα ήθελα να μείνω
- Κάθε δέντρο για τον εαυτό του
- Οι ρίζες των δέντρων
- Κάθετη δομή του δάσους
- Ζωγραφική με την αφή
- Φροντίζω τα δέντρα της αυλής του σχολείου.
Αξιολόγηση - Συμπεράσματα - Προτάσεις
- Η αξιολόγηση του προγράμματος έγινε μέσα από την παρουσίαση των καλλιτεχνικών έργων τα οποία δημιούργησαν οι μαθητές στα πλαίσια των δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Επικουρικά έγινε συζήτηση - ανασκόπηση με τους μαθητές πάνω στα αντικείμενα που διδάχτηκαν.
- Οι μαθητές έμαθαν, αρκετά καλά για την ηλικία τους, να εργάζονται σε μικρές ομάδες και σαν μεγάλη ομάδα όλοι μαζί στην τάξη. Ευαισθητοποιήθηκαν πάνω σε θέματα περιβάλλοντος, γνωρίζοντας ορισμένες λειτουργίες του, ποιες είναι οι ανθρώπινες δραστηριότητες και τι μπορούμε να κάνουμε για την καθημερινή προστασία του.
- Βγήκαν στο περιβάλλον, στην αυλή του σχολείου (η οποία έχει αρκετά δέντρα) και ακόμη έζησαν αρκετές ώρες κάθε μήνα μέσα στο δάσος.
- Οι μαθητές φρόντισαν τα δέντρα της αυλής του σχολείου στις 5 Ιουνίου την παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος.
- Επίσης έκαναν καμπάνια ενημέρωσης των συμμαθητών τους των γονέων και των κατοίκων των τεσσάρων χωριών, από τα οποία προέρχονταν, για τα σκουπίδια στις θάλασσες.
Νίκος Γκουντούρας
© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.