Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

13ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εύβοια - Έκδοση του Γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Εύβοιας. Η επιμέλεια είναι της Θάλειας Καλαμπαλίκη, Υπεύθυνης Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Νοέμβριος 2000
Περισσότερα άρθρα από την έκδοση

"Το δάσος πηγή ζωής"

Σκοπός - Στόχοι του προγράμματος
Ξεκινώντας αυτή την προσπάθεια είχαμε βάλει σαν στόχο, την ευαισθητοποίηση των παιδιών, απέναντι στο πρόβλημα που υπάρχει με την καταστροφή των δασών.

Στόχος μας επίσης ήταν η καλύτερη ενημέρωση όσον αφορά την επίδραση του δάσους στην ισορροπία της φύσης.

Να γνωρίσουν την αλυσίδα ζωής και να προβληματισθούν σχετικά με το πρόβλημα που υπάρχει αν σπάσει αυτή η αλυσίδα.

Συνεργασία
Συνεργασθήκαμε με τους γονείς των παιδιών, το Δασαρχείο Χαλκίδας που μας έδωσε αφίσες, και το 15ο Δημ. Σχολείο που μας έδωσε τις σχετικές βιντεοκασέτες.

Δραστηριότητες

1. Ενημέρωση και γενική συζήτηση για το περιβάλλον και τη φύση, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το περιβάλλον μας. Ανταλλαγή απόψεων και προβληματισμός για τις αιτίες που καταστρέφουν τα δάση. Συζήτηση για τη χρησιμότητα του δάσους στη ζωή μας και για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, για την προστασία του.

2. Παρατήρηση: Επισκεφθήκαμε το δάσος της περιοχής μας δύο φορές. Την πρώτη φορά η επίσκεψη ήταν σε καμένο και αναδασωμένο σημείο του δάσους. Εκεί τα παιδιά κάνανε τις παρατηρήσεις τους και τις προτάσεις τους για την αναδάσωση. Τη δεύτερη φορά οργανώσαμε εκδρομή στην άλλη πλευρά του δάσους, όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να βγάλουν αποτυπώματα των κορμών διάφορων δέντρων, φύλλων κ.λ.π. Μαζέψανε διάφορα υλικά (φλούδες, ξύλα, χόρτα, λουλούδια κ.λ.π.) τα οποία αξιοποιήθηκαν στις χειροτεχνίες.

3. Συγκέντρωση φωτογραφιών και αφισών: Συγκεντρώσαμε αφίσες και φωτογραφίες δέντρων, πουλιών, ζώων και εντόμων που ζουν στο δάσος και στολίσαμε την τάξη μας για όλο το χρονικό διάστημα που ασχολούμαστε με το θέμα.

4. Προβολή βιντεοταινιών και σλάιτς: Προβλήθηκαν ταινίες με θέματα: α) Ένα δάσος γεννιέται, β) Το δάσος και οι λειτουργίες του, γ) Για ένα καλύτερο περιβάλλον, δ) Η προστασία των πουλιών, ε) Ανακύκλωση του χαρτιού, ζ) Ας σώσουμε τα δάση. Επίσης τα παιδιά είδαν σειρές σλάιτς με θέμα: α) Κάτω από τα νεκρά φύλλα, β) Κάτω από τη φλούδα, γ) Πίσω από τους θάμνους.

5. Δραστηριότητες σχετικές με το θέμα σε όλους τους τομείς αγωγής και ανάπτυξης.

  • α) Αισθητική καλλιέργεια (ζωγραφική, χειροτεχνία, κολλάζ, αποτυπώματα φύλλων κ.λ.π.).
  • β) Δραματοποίηση παραμυθιού (Γιατί το έλατο, το πεύκο και ο κέδρος κρατούν τα φύλλα τους το χειμώνα).
  • γ) Μουσική αγωγή: Διάφορα τραγούδια για το δάσος.
  • δ) Πηλοπλαστική: Τα παιδιά έφτιαξαν με τον πηλό ζώα και δέντρα.
  • ε) Καλλιτεχνική έκφραση των νηπίων, στα πλαίσια της θεατρικής τέχνης: Με τα παιδιά ετοιμάσαμε και παρουσιάσαμε θεατρική παράσταση με θέμα «Το δάσος κινδυνεύει».
  • στ) Προμαθηματικός τομέας: Με τα υλικά που συγκεντρώσαμε σχηματίσαμε σύνολα - υποσύνολα. Συγκρίναμε μεγέθη, ομαδοποιήσαμε και ταξινομήσαμε.
  • ζ) Ψυχοκινητικός τομέας: Παίξαμε διάφορα παιχνίδια μίμησης πουλιών που πετάνε, δέντρων που κουνιούνται με το φύσημα, ζώων κ.λ.π.
  • η) Κοινωνικοσυναισθηματικός τομέας: Παίξαμε στο δάσος διάφορα ομαδικά παιχνίδια, σχετικά με το θέμα μας.
  • θ) Πραναγνωστικό στάδιο: Τα παιδιά μετά απ' όλες τις εργασίες που προηγήθηκαν εκφράστηκαν με τον τρόπο τους, μέσα από τις πινακίδες που μας πρότειναν να γράψουμε και να τοποθετήσουμε στο δασάκι που είναι κοντά στο σχολείο μας. Τις γράψαμε σε χαρτόνι και τις βάλαμε στο διάδρομο του σχολείου, όπου και είχαμε φτιάξει ένα δάσος με κορμούς και κλαδιά δέντρων. Τις δέσαμε σε ατομικό βιβλίο για τα νήπια με τη δική τους εικονογράφηση. Το βιβλίο μας έχει τίτλο «Μηνύματα και φαντασία νηπίων για το δάσος». Όλα τα έργα των παιδιών παρουσιάσθηκαν σε έκθεση που έγινε στην αίθουσα τελετών των 15ου Δημ. Σχολείου όπου δόθηκε και η σχετική θεατρική παράσταση στα πλαίσια της αποχαιρετιστήριας γιορτής.

Αξιολόγηση του προγράμματος
Το θέμα που διαλέξαμε ήταν προσιτό και αγαπητό στα παιδιά. Έτσι συνεργαστήκαμε πολύ καλά αν και είχαμε πολλά προνήπια. Βέβαια το θέμα είναι ανεξάντλητο, αλλά νομίζω ότι τους στόχους που βάλαμε τους πετύχαμε. Τα παιδιά ενημερώθηκαν και προβληματίστηκαν για το θέμα, όσο βέβαια τους επιτρέπει η ηλικία των 4 ετών. Γνώρισαν και παρατήρησαν από κοντά το δάσος και τις λειτουργίες του. Εκφράσθηκαν μέσα από τις διάφορες δραστηριότητες και φάνηκε μέσα από τα μηνύματά τους, ότι κατάλαβαν την ανάγκη που υπάρχει να συμβάλλουν και αυτά στο να σώσουμε τα δάση και γενικά το περιβάλλον.

Βασιλική Βλάνδου, Αγγελική Καλαρρύτη

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.