Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

25ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εύβοια - Έκδοση του Γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Εύβοιας. Η επιμέλεια είναι της Θάλειας Καλαμπαλίκη, Υπεύθυνης Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Νοέμβριος 2000
Περισσότερα άρθρα από την έκδοση

"Λουλούδια"

Κριτήρια επιλογής
Τα λουλούδια με τα ωραία τους χρώματα προκαλούν το ενδιαφέρον των παιδιών. Τα βοηθούν να αναπτύξουν ευγενικά αισθήματα και τρυφερότητα. Με το να αγαπάς τα λουλούδια και γενικά όλα τα φυτά αγαπάς και το περιβάλλον.

Στόχοι και Σκοποί

  • Να γνωρίσουν τα φυτά και να τα ονομάζουν.
  • Να καλλιεργήσουν τα εκφραστικά τους μέσα με την ζωγραφική, την χειροτεχνία και την δραματοποίηση, το παραμύθι και το κουκλοθέατρο.
  • Να αγαπήσουν από μικρά τα λουλούδια και να τα φροντίζουν, ομορφαίνοντας έτσι το περιβάλλον.
  • Να αποκτήσουν αισθήματα ευθύνης με την περιποίηση των φυτών στο χώρο του σχολείου τους.

Δραστηριότητες

- Αποξήρανση λουλουδιών - Δημιουργία φυτολογίου
Τα παιδιά έφεραν στο Νηπιαγωγείο φύλλα και λουλούδια και τα αποξηράναμε. Με τα αποξηραμένα λουλούδια κάναμε διάφορες χειροτεχνικές εργασίες όπως ημερολόγια, καλαθάκια, κάρτες για τη γιορτή της μητέρας, καδράκια κ.ά. Τέλος δημιουργήσαμε ένα άλμπουμ - φυτολόγιο της τάξης.

- Επισκέψεις σε ανθοπωλεία της γειτονιάς
Μια μέρα πραγματοποιήσαμε επίσκεψη σ' ένα κοντινό ανθοπωλείο. Η προετοιμασία της επίσκεψης είχε γίνει την προηγούμενη μέρα στο νηπιαγωγείο. Στο ανθοπωλείο τα παιδιά θαύμασαν τα λουλούδια και έκαναν πολλές πολλές ερωτήσεις στον ανθοπώλη.

  • Πρώτα ρώτησαν τα ονόματα των φυτών, που υπήρχαν στο ανθοπωλείο.
  • Μετά ενδιαφέρθηκαν για τον τρόπο διατήρησης των φυτών.
    Ο ανθοπώλης τα πληροφόρησε ότι τα ποτίζει τόσο συχνά όσο χρειάζεται ανάλογα με το είδος και τη γλάστρα που είναι φυτεμένα.
  • Στη συνέχει έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα λουλούδια που βρίσκονταν στο ψυγείο και ρώτησαν γι' αυτά.
  • Τέλος ο ανθοπώλης τα ενημέρωσε ότι τα λουλούδια και γενικά όλα τα φυτά παθαίνουν ορισμένες ασθένειες όπως οι άνθρωποι και πρέπει να τους ρίξουμε φάρμακα για να γίνουν «καλά» και πράσινα όπως ήταν πριν.
  • Ο ενθουσιασμός των παιδιών ήταν τόσο μεγάλος, που όταν τα ρώτησα «ποιος θα γίνει ανθοπώλης;» μου απάντησαν σχεδόν όλα θετικά!

- Εκδρομές σε αγρούς και σε δημόσιους χώρους με λουλούδια
Επισκεφθήκαμε χώρους με φυτά την άνοιξη και είδαμε τα ανθισμένα λουλούδια. Συγκρίναμε την ανοιξιάτικη εικόνα με αυτή των χειμερινών μηνών. Τα περισσότερα παιδιά προτίμησαν την ανοιξιάτικη εικόνα της φύσης με τα πολύχρωμα λουλούδια και τα καταπράσινα φυτά. Έτσι παρατηρώντας τις μεταβολές της φύσης από εποχή σε εποχή μαθαίνουν και τον τρόπο λειτουργίας της φύσης.

- Φύτεμα λουλουδιών
Επειδή στο Νηπιαγωγείο δεν υπάρχει καθόλου αυλή ή χώμα για να φτιάξουμε τον δικό μας κήπο αποφασίσαμε με τα παιδιά να φυτέψουμε λουλούδια σε γλάστρες. Αγοράσαμε γλάστρες χώμα και λουλούδια και ένα πρωί όταν ήρθαν όλα τα παιδιά στο Νηπιαγωγείο αρχίσαμε να φυτεύουμε κάθε φυτό στη γλάστρα του. Μετά αυτές τις γλάστρες τις τοποθετήσαμε στην είσοδο του Νηπιαγωγείου και έτσι φτιάξαμε τον δικό μας κήπο τον οποίο φροντίζουμε κάθε μέρα. Χωρίστηκαν τα παιδιά σε μικρές ομάδες και κάθε ομάδα ανέλαβε τη φροντίδα ενός λουλουδιού. Με αυτή τη δραστηριότητα κάναμε και το Νηπιαγωγείο μας πιο όμορφο και τα παιδιά απόκτησαν αισθήματα ευθύνης αφού τα λουλούδια είναι πλέον στη δική τους φροντίδα.

Συμπεράσματα
Τα νήπια εργάστηκαν με προθυμία και ζήλο στην εφαρμογή όλου του προγράμματος. Τους άρεσε πάρα πολύ. Απόκτησαν γνώσεις. Καλλιέργησαν τις αισθήσεις τους. Απέκτησαν μια ευαισθησία απέναντι στα λουλούδια και γενικά απέναντι στην φύση. Αναπτύχθηκε το πνεύμα συνεργασίας γιατί συνεργάσθηκαν πολλές φορές δύο και τρία νήπια μαζί για να δημιουργήσουν κάτι. Ανέπτυξαν κριτική και συγκριτική σκέψη. Ήρθαν σε άμεση επαφή με το περιβάλλον και το γνώρισαν καλύτερα. Οι σκοποί του προγράμματος πιστεύω ότι επιτεύχθηκαν γιατί συμμετείχαν όλα τα νήπια και καθ' όλη τη διάρκεια της εφαρμογής του, τα παιδιά έμαθαν πολλά πράγματα για τα λουλούδια, διασκέδασαν, χάρηκαν τη φύση με τις ομορφιές της και ένιωσαν μεγάλη ικανοποίηση γιατί είχαν την ευκαιρία να φυτέψουν και να φροντίσουν μόνα τους ορισμένα φυτά.
Πιστεύω ότι προγράμματα Περιβαλλοντικής Αγωγής πρέπει να εφαρμόζονται κάθε χρόνο στα Νηπιαγωγεία γιατί προσφέρουν πολλά και στα νήπια και στη Νηπιαγωγό.

Αθηνά Προυσαέα

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.