Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Νηπιαγωγείο Βρύσης

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εύβοια - Έκδοση του Γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Εύβοιας. Η επιμέλεια είναι της Θάλειας Καλαμπαλίκη, Υπεύθυνης Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Νοέμβριος 2000
Περισσότερα άρθρα από την έκδοση

"Τα ποτάμια του χωριού μου"

Σκοπός - Στόχοι του προγράμματος

  • Να ασχοληθούν με τον περιβάλλοντα χώρο του χωριού τους και συγκεκριμένα με τα ποτάμια.
  • Να κατανοήσουν τον κύκλο του νερού.
  • Να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του νερού για τον άνθρωπο, τη φύση.
  • Να αναπτύξουν αισθήματα συνεργασίας, να προβληματιστούν, να αναζητούν λύσεις με ενεργό συμμετοχή στα δρώμενα.
  • Να εξερευνήσουν το ποτάμι σαν βιότοπο.

Συνεργασία με φορείς - πρόσωπα
Με το δημοτικό σχολείο Βρύσης, με Συνταξιούχο δάσκαλο που μας παρείχε κάποιες πληροφορίες, με τους γονείς των νηπίων.

Δραστηριότητες
Δραστηριότητες νοητικού τομέα:
διακρίσεις ως προς το σχήμα, χρώμα, σύσταση της ύλης, οσμή, ήχο, γεύση. Χαρτογραφήσεις, μετρήσεις.

  • Καταστάσεις προβληματισμού: κουβέντα γύρω από τη ρύπανση του νερού (πετρέλαιο, υπόνομοι, απορρίμματα, σκουπίδια, απόβλητα, όξινη βροχή, ψάρεμα). Το νερό που το βρίσκουμε - Το νερό που το χρησιμοποιούμε.
  • Οικονομία ή σπατάλη στο νερό; Και πώς; (Κάνοντας ντους, χωρίς βρύσες που στάζουν, ποτίζοντας με κουβά...).
  • Σχεδιάσαμε αφίσα για να υπενθυμίζουμε και στους άλλους να μην σπαταλούν πολύ νερό (την κρεμάσαμε στο σχολείο, στο σπίτι).
  • Κάναμε έρευνα, διανέμοντας ερωτηματολόγιο για το πόσο νερό καταναλώνουμε ο καθένας στο σπίτι του. Κάναμε συγκρίσεις και αυτοκριτική.
  • Χρήσεις του νερού (για φυτά, ζώα, άνθρωποι, τεχνητή έλλειψη νερού).
  • Η χρησιμότητα του νερού: ύδρευση - παραγωγή ενέργειας.
  • Κάναμε πειράματα με το νερό (εξάτμιση, υγροποίηση του νερού, του αέρα όταν ψυχθεί, ο υδρατμός μετατρέπεται σε σταγόνα, ο πάγος έχει λιγότερο βάρος, το νερό διαλύει ορισμένα υλικά (το θερμό μάλιστα γρηγορότερα). Επιδράσεις του νερού στα φυτά (πείραμα).

Δραστηριότητες Προμαθηματικού τομέα: Χωροχρονικές σχέσεις, έννοιες: πάνω-κάτω, μακριά-κοντά... Προσαρμογή στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα δραστηριοτήτων σχετικών με το νερό. Συγκρίσεις - εκτιμήσεις βάρόυς. Διατάξεις με ασυνεχή ποσά.

Δραστηριότητες Προαναγνωστικού τομέα: Εισαγωγή νέου λεξιλογίου, γλωσσικά παιχνίδια, κατασκευή ιστοριών από εικόνες, πλάθουμε ιστορίες από τη φαντασία μας, κάνουμε ιστορία - κόμικς.

Δραστηριότητες Προγραφικού τομέα: Προσανατολισμός στο χώρο, διεύθυνση της γραφικής κίνησης, τα νήπια κινούνται με σημείο αναφοράς το ποτάμι, καταγράφουν διαδρομές.

Δραστηριότητες Κοινωνικού-Συναισθηματικού τομέα: Οργανώνουμε επίσκεψη με συνταξιούχο δάσκαλο το σπίτι του οποίου είναι γεμάτο με παλιά αντικείμενα καθημερινής χρήσης.

Το Νηπ/γείο οργανωμένη ομάδα εξερεύνησης του περιβάλλοντος.

- 1η Επίσκεψη στο ποτάμι Μανικιάτης (με συνοδεία γονέων). Έχουμε άμεση πρόσβαση στο ποτάμι, κουβεντιάσαμε, παρατηρήσαμε, πειραματιστήκαμε με αντικείμενα που βουλιάζουν - επιπλέουν. Κάναμε συλλογές από πέτρες, φύλλα, λουλούδια (τραβήξαμε φωτογραφίες, ηχογραφήσαμε τις συνομιλίες, τραβήξαμε βίντεο).

- 2η επίσκεψη στο ποτάμι Μονοδριάτης: Είδαμε τη νεροτριβή, ενημερωθήκαμε για το πώς πλένονται τα ρούχα, για τη χρήση απορρυπαντικού... κάναμε εργασίες στην όχθη γιατί η άμεση πρόσβαση στο ποταμό ήταν αδύνατη (τραβήξαμε φωτογραφίες, ηχογραφήσαμε συνομιλίες).

- Κάναμε συμβολικά παιχνίδια. Ομαδικές εργασίες. Κουκλοθέατρο.

Δραστηριότητες Αισθητικού τομέα: Θεατρικά παιχνίδια, έκφραση μέσα απ' τη λογοτεχνία, μουσικά παιχνίδια, χειροτεχνίες, κολλάζ.

Δραστηριότητες Ψυχοκινητικού τομέα: Παιχνίδια διερεύνησης και δημιουργικότητας, αμφιπλευρικότητας, διάκρισης ήχων. Δραστηριότητες μυϊκού τόνου, λεπτής κινητικότητας.

Στο τέλος της χρονιάς κάναμε έκθεση με τις εργασίες μας, τις χειροτεχνίες και το φωτογραφικό μας υλικό.

Επίσης ανεβάσαμε κουκλοθέατρο τα «τολμηρά ψαράκια», με θέμα σχετικό με τη ρύπανση του νερού.

Αξιολόγηση - Συμπεράσματα - Προτάσεις

  • Τα παιδιά όσο και οι οικογένειές τους ευαισθητοποιήθηκαν γύρω από τη ρύπανση του νερού και την οικονομία του.
  • Αναπτύχθηκε πνεύμα συνεργασίας και συλλογικότητας ανάμεσα στα νήπια. Αναπτύχθηκαν πρωτοβουλίες στα νήπια μέσα από καταστάσεις προβληματισμού.
  • Παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικός έδωσαν το καλύτερο εαυτό τους για να συνεισφέρουμε στη διάσωση του περιβάλλοντός μας.

Ελένη Τζάνου

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.