«Η θάλασσα»
Σκοπός - Στόχοι του προγράμματος
Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές στην προστασία της θάλασσας, και να γνωρίσουν ότι η θάλασσα αποτελεί πηγή τροφής για τον άνθρωπο, επικοινωνίας, επαγγελματικής αποκατάστασης των ανθρώπων καθώς επίσης να γνωρίζουν όλους τους ζωντανούς οργανισμούς του υγρού στοιχείου και την αλληλεπίδραση τους με τον άνθρωπο.
Συνεργασία
Για την πραγματοποίηση του προγράμματος συνεργαστήκαμε με το Δντή του σχολείου κ. Δημ. Αναγνωστάκη, τον υπεύθυνο του Δήμου Χαλκίδας κ. Δάσκο Γρηγόρη (πρόεδρο Δημ. Συμβουλίου), την υπεύθυνη του γραφείου Διοίκησης Ιχθυόσκαλας Χαλκίδας, με γνωστό βιβλιοπωλείο Χαλκίδας, με φωτογράφο και βεβαίως με την Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπ/σης Ν. Ευβοίας κ. Θάλεια Καλαμπαλίκη, η οποία μας συμπαραστάθηκε και βοήθησε για την πραγματοποίηση του ανωτέρω προγράμματος.
Δραστηριότητες
α. Έγινε οργανωμένη επίσκεψη, με πρωτοβουλίες του υπευθύνου του προγράμματος, σε ιχθυογεννητικό σταθμό της εταιρείας «ΕΥΡΙΠΟΣ Α.Ε.» στο Πόρτο-Μπούφαλο Εύβοιας, όλου του Δημ. Σχολείου και τα παιδιά ξεναγήθηκαν στις εγκαταστάσεις και συνειδητοποίησαν την ανάγκη εμπλουτισμού της θάλασσας σε ψάρια και του τρόπου εκκόλαψης και ανάπτυξης των ψαριών.
β. Έγινε επίσκεψη στο καρνάγιο Αγια-Μαρίνας Χαλκίδας. Τα παιδιά συζήτησαν με το μοναδικό στην περιοχή Χαλκίδας κατασκευαστή ξύλινων σκαφών και έλυσαν αρκετές απορίες τους για τον τρόπο επισκευής και κατασκευής σκαφών.
γ. Πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στην ιχθυόσκαλα Χαλκίδας με ξενάγηση στους χώρους από την υπεύθυνη του γραφείου Διοίκησης της Ιχθυόσκαλας. Τα παιδιά ενημερώθηκαν για τους τρόπους ψαρέματος των επαγγελματικών σκαφών, τα είδη των ψαριών της περιοχής και τον τρόπο διακίνησής τους καθώς και την απειλούμενη μείωση των ποσοτήτων των αλιευμάτων της περιοχής.
δ. Πραγματοποιήθηκε επίσκεψη, σε συνεργασία με το Δήμο Χαλκιδέων, στις εγκαταστάσεις του Βιολογικού Καθαρισμού Χαλκίδας.
Τα παιδιά ενημερώθηκαν για τον τρόπο καθαρισμού των λυμάτων και την επιστροφή τους στη φύση.
ε. Με τη λήξη της σχολικής χρονιάς έγινε παρουσίαση και έκθεση των εργασιών και του υλικού που συγκεντρώσαμε για το ανωτέρω θέμα.
Η έκθεση έγινε στην τάξη μας και παρουσιάστηκε την ημέρα πραγματοποίησης των εκδηλώσεων του σχολείου.
Έγινε επίσης και έκθεση οικολογικού και επιστημονικού βιβλίου με θέμα «η θάλασσα».
στ. Πραγματοποιήθηκε θεατρική παράσταση με θέμα «Θαλασσινό - Οικολογικό» με τη συμμετοχή όλων των παιδιών της τάξης, που στο τέλος της παράστασης έδωσαν το μήνυμα «ΜΗ ΡΥΠΑΙΝΕΤΕ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ».
ζ. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς τα παιδιά εργάστηκαν σε ομάδες με θέματα διάφορα, σχετικά με τη θάλασσα, όπου και εξέθεσαν τις εργασίες τους στο τέλος της χρονιάς στην έκθεση της τάξης τους. Επίσης συγκέντρωσαν εποπτικό υλικό αλλά και διάφορες φωτογραφίες, εικόνες και γκραβούρες.
η. Τα παιδιά συγκέντρωναν καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς θαλασσινά όστρακα από την τοπική θάλασσα και παρουσίασαν μια έκθεση με αρκετά όστρακα.
Αξιολόγηση - Συμπεράσματα - Προτάσεις
Πιστεύω ότι τα παιδιά δουλεύοντας καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς, ευαισθητοποιήθηκαν σχετικά με την προστασία του θαλασσινού περιβάλλοντος, έγιναν πρωτεργάτες του σχολείου μας και πέρασαν αρκετά μηνύματα τόσο στους εαυτούς τους, όσο και στα άλλα παιδιά του σχολείου. Προτείνω τα παιδιά αυτά να συνεχίσουν την προσπάθειά τους αυτή δουλεύοντας τη νέα χρονιά ένα άλλο θέμα που θα ήθελαν να ασχοληθούν.
Ευάγγελος Μπρατσιώτης