"Ανακύκλωση"
Σκοπός - Στόχοι του προγράμματος
Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά σε θέματα ρύπανσης του περιβάλλοντος. Να γνωρίσουν τον κίνδυνο που διατρέχει η γη μας από την αλόγιστη συσσώρευση σκουπιδιών. Να βιώσουν τη διαδικασία και τη χρησιμότητα της ανακύκλωσης. Να γνωρίσουν τα υλικά που ανακυκλώνονται.
Δραστηριότητες
1) Ξεκινήσαμε με μια βόλτα που κάναμε στη γειτονιά του σχολείου μας. Επισημάναμε τα σκουπίδια που ξεχειλίζανε τους κάδους. Η παιδική χαρά όπου παίζουνε κάθε μέρα τα παιδιά ήταν κι αυτή γεμάτη σκουπίδια. Έγινε συζήτηση για την εικόνα που συναντήσαμε. Τα παιδιά αναφέρανε ότι περνάει κάθε μέρα το φορτηγό του Δήμου και τα μαζεύει. Μιλήσαμε για τον τεράστιο όγκο των σκουπιδιών, για τη ρύπανση του περιβάλλοντος, για το που πάνε τα σκουπίδια και πως ορισμένα απ' αυτά μπορούν να ξαναγίνουν χρήσιμα.
2) Κάθε παιδί ανέλαβε να συγκεντρώσει στο σπίτι του σκουπίδια. Αχρηστα χάρτινα κουτιά, μπουκάλια πλαστικά, γυάλινα, αυγοθήκες, εφημερίδες κ.λ.π. Σιγά - σιγά το σχολείο μας γέμισε σκουπίδια, θύμιζε κυριολεκτικά σκουπιδότοπο. Ένας σκουπιδότοπος όμως νοικοκυρεμένος. Αλλού το μπουκάλι, αλλού το γυαλί, αλλού το χαρτί.
3) Διαβάσαμε το παραμύθι: «Ο Μπεν ή Μου και τα σκουπίδια». Επίσης διαβάσαμε και δραματοποιήσαμε το παραμύθι «Το Βρωμοχώρι».
4) Είδαμε φωτογραφίες από ένα εργοστάσιο ανακύκλωσης χαρτιού.
5) Φτιάξαμε χαρτοπολτό με κομμάτια εφημερίδας.
6) Επισκεφθήκαμε το σούπερ μάρκετ της γειτονιάς.
Αφού είδαν τα παιδιά πως είναι συσκευασμένα τα προϊόντα, ρωτήσανε την υπεύθυνη που πάνε αυτά τα χαρτόκουτα - τα μεγάλα και τα μικρά.
Μας απάντησε πως δεν είναι δυνατόν να τα κρατάνε, γιατί έχουν κάθε μέρα μεγάλη ποσότητα από χαρτόκουτα. Μας έδειξε πως τα πιέζουν και πως τα τοποθετούν σε ειδική σχάρα και μας είπε ότι έρχεται το φορτηγό του Δήμου που μαζεύει μόνο χαρτί, και τα παίρνει.
7) Με την ευκαιρία της Παγκόσμιας ημέρας Περιβάλλοντος οργανώσαμε εξόρμηση για τον καθαρισμό ενός αλσυλίου και της παραπλήσιας ακτής.
Κάθε παιδί ήταν εφοδιασμένο με μία σακούλα κι ένα ζευγάρι γάντια. Με την επιτήρησή μας τα μισά παιδιά καθαρίσανε το αλσύλιο και τα υπόλοιπα την ακτή. Μάλιστα στην ακτή βρήκαμε κι ένα βαρέλι ξεχειλισμένο από σκουπίδια. Ένα παιδί είπε πως είχε περάσει από κει πριν δύο μέρες και ήταν στην ίδια κατάσταση το βαρέλι. Σκεφθήκαμε πως το είχαν ξεχάσει από το συνεργείο καθαριότητας. Έτσι αποφασίσαμε να πάρουμε τηλέφωνο στο Δήμο να τους το θυμίσουμε.
8) Εν τω μεταξύ, όσο ο καιρός περνάει και τα παιδιά φέρναμε σκουπίδια στο σχολείο, τόσο ο χώρος στην αίθουσα λιγόστευε. Δημιούργησε ο προβληματισμός: Αν δεν κάνουμε κάτι με τα σκουπίδια θα μας πνίξουνε. Μετά από διάφορες προτάσεις δόθηκε η λύση «Τα άχρηστα σκουπίδια να τα κάνουμε παιχνίδια».
Έτσι άρχισε η δουλειά. Φτιάξαμε ελέφαντες από χάρτινες κούτες και πλαστικά μπουκάλια, καμηλοπάρδαλη από τα ίδια υλικά. Φτιάξαμε φοινικόδεντρα από πλαστικά ποτήρια και εφημερίδες, κότες και κοκόρια από χαρτόκουτα αυγόσαυρους από αυγοθήκες χάρτινες.
Έτσι η αίθουσα άδειασε από τα σκουπίδια και στη θέση τους μπήκαν οι χειροτεχνίες των παιδιών.
Οργανώσαμε στο τέλος έκθεση των έργων αυτών και θεατρική παράσταση με το έργο της Τ. Τσιλιμένη: "ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ". Τα παιδιά ντύθηκαν σκουπίδια. Ντενεκεδάκια, σακούλες, μπουκάλια.
Η ρύπανση - παιδί - ήταν γεμάτη χαρά που θα γινόταν βασίλισσα της γης.
Όμως τα πουλιά μαζί με την σοφή κουκουβάγια δώσανε τη λύση: Ανακύκλωση.
Στο τέλος της παράστασης όλα τα παιδιά τραγουδούσανε με πάθος:
«Για να σωθείτε - άνθρωποι ξυπνήστε
μια λύση και μοναδική υπάρχει για όλη τη γη
Η Ανακύκλωση!!!
Ανθρωποι ξυπνήστε - ακούστε τραγουδήστε
η γη για να σωθεί: Αλλού το μπουκάλι, αλλού το γυαλί.
Έτσι σε λίγο καιρό θα έχουμε όλοι γι' αρχηγό την ανακύκλωση!!
Αξιολόγηση - Συμπεράσματα - Προτάσεις
Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν ικανοποιητικά στο θέμα. Οι γονείς βοήθησαν πάρα πολύ στη συγκέντρωση των σκουπιδιών.
Αυτό που μας έκανε εντύπωση ήταν ο ενθουσιασμός των παιδιών όταν από τα σκουπίδια φτιάχνανε τις χειροτεχνίες.
Αποφασίσαμε του χρόνου να επισκεφθούμε ένα εργοστάσιο ανακύκλωσης μια και φέτος δεν μπορέσαμε να το πραγματοποιήσουμε.
Πιστεύουμε πως όλες αυτές οι δραστηριότητες με επισφράγισμα τη θεατρική παράσταση, βοήθησαν τα νήπια να κατανοήσουν τη χρησιμότητα της ανακύκλωσης.
Ελένη Βυζαντζίκογλου, Ευαγγελία Στεφανάτου