"Υγιεινή Διατροφή"
Κριτήρια επιλογής του θέματος
Στην καταναλωτική κοινωνία που ζούμε, τα παιδιά παρασυρόμενα από την πληθώρα των αγαθών είναι γεγονός ότι αποκτούν ολοένα και περισσότερες κακές διατροφικές συνήθειες. Δεδομένου ότι αυτές οι συνήθειες που αποκτώνται στην παιδική ηλικία, εξακολουθούν να τα επηρεάζουν σ' όλη την υπόλοιπή τους ζωή, κρίναμε απαραίτητο να ενημερώσουμε και να προβληματίσουμε τα παιδιά σχετικά με την Υγιεινή Διατροφή, που αποτελεί θέμα μεγάλης ζωτικής σημασίας.
Σκοπός - Στόχοι του προγράμματος
Συνεργασία
Για την καλύτερη επεξεργασία του θέματος, για την παροχή τόσο ενημέρωσης και πληροφορικών όσο και έντυπου υλικού, συνεργαστήκαμε με το Κέντρο Υγείας Ψαχνών και συγκεκριμένα με την οδοντίατρο κ. Φωτεινή Μπούρα, με το 3/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Καστέλλας και τέλος, με την Υπεύθυνη Περιβ/κής Εκπ/σης Εύβοιας κ. Θάλεια Καλαμπαλίκη.
Δραστηριότητες
Για την επίτευξη και εμπέδωση των στόχων που προαναφέρθηκαν, κάναμε μια σειρά επισκέψεων.
Επισκεφθήκαμε ένα μπακάλικο, το φούρνο του χωριού, ένα εργαστήριο ζαχαροπλαστικής, ένα εργαστήριο ζυμαρικών, ένα χωράφι με λαχανικά και το λιοτρίβι του χωριού, ώστε τα παιδιά να βρεθούν κοντά στους χώρους και τον τρόπο παραγωγής ορισμένων προϊόντων.
Εκεί φωτογραφίσαμε τους χώρους, τις εγκαταστάσεις και τη διαδικασία παραγωγής και τα παιδιά πήραν συνέντευξη από τους υπεύθυνους.
Στο νηπιαγωγείο μας ήρθε η γιαγιά ενός παιδιού και μας έπηξε τυρί, το οποίο και φάγαμε αργότερα την ώρα του φαγητού. Τα παιδιά μάλιστα βρήκαν την ευκαιρία να ρωτήσουν τη γιαγιά για τις διατροφικές συνήθειες στα παλιά χρόνια και να τις συγκρίνουν με σήμερα.
Από το Κέντρο Υγείας Ψαχνών μας επισκέφθηκε η οδοντίατρος κ. Φωτεινή Μπούρα, η οποία μίλησε στα παιδιά για την υγιεινή των δοντιών και τόνισε πόσο στενή σχέση έχει με τη σωστή διατροφή. Παράλληλα, ενημέρωσε τους γονείς για το ίδιο θέμα.
Εμείς στο σχολείο μας διαβάσαμε ποιήματα, ιστορίες σχετικές με την υγιεινή διατροφή όπως «Οι ιστορίες του κυρ Ρόδη», «Το ταξίδι του Ανκα», «Η χρυσή συνταγή του παππούλη Ροδαλού», «Η κακιά Τερηδόνα και η οδοντόκρεμα Κλο Κλο», «Ο Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα Τρυποδόντη», τις οποίες και δραματοποιήσαμε ή παίξαμε στο κουκλοθέατρο.
Κατασκευάσαμε αφίσες με φυτικά, ζωικά και επεξεργασμένα - βιομηχανικά τρόφιμα από εικόνες που βρήκαμε σε περιοδικά.
Φτιάξαμε κουλουράκια στο νηπιαγωγείο με συνταγή και υλικά που φέρανε τα παιδιά από το σπίτι τους.
Τα παιδιά πήραν συνεντεύξεις από τους δασκάλους του Δημοτικού μας σχολείου για τις προτιμήσεις τους στα φαγητά.
Γράψαμε μια δική μας ιστορία που της δώσαμε τίτλο «Ο κύριος Καρότας και η κακιά Τερηδόνα», τη ζωγραφίσαμε, την κάναμε βιβλίο και τέλος τη δραματοποιήσαμε.
Κατασκευάσαμε κούκλες για το κουκλοθέατρο, όπως καραμέλες, οδοντόκρεμα, οδοντόβουρτσα, τερηδόνα.
Κάναμε διασκευή ενός γνωστού τραγουδιού και βάλαμε δικά μας λόγια:
«Αν όλα τα παιδιά της γης βουρτσίζανε τα δόντια
πρωί, μεσημέρι, βράδυ και διώχναν τις βρωμιές
τα δόντια τους θα ήτανε ακόμα πιο ωραία
και όμορφα χαμόγελα θα μοίραζαν παντού.
Αν όλα τα παιδιά της γης το λέγαν στους μεγάλους
να πλένουν τα δοντάκια τους για να 'ναι καθαρά
τα δόντια τους θα ήτανε ακόμα πιο ωραία
και τα χαμόγελά τους θα ήταν πιο πολλά».
Βγάλαμε και συνθήματα υγιεινής διατροφής μερικά από τα οποία είναι τα εξής:
Τέλος, αποφασίσαμε όλοι μαζί η γιορτή μας για τη λήξη της σχολικής χρονιάς να έχει σαν κύριο θέμα την «Υγιεινή Διατροφή». Έτσι, στη γιορτή δραματοποιήσαμε την ιστορία που γράψαμε εμείς, τραγουδήσαμε το δικό μας τραγούδι, παίξαμε μια ιστορία στο κουκλοθέατρο με τις κούκλες που κατασκευάσαμε μόνοι μας και κάναμε παρέλαση με τα συνθήματα υγιεινής διατροφής.
Επίσης, εκθέσαμε το φωτογραφικό υλικό απ' όλες τις επισκέψεις μας και τις δραστηριότητές μας, σχετικά με το θέμα που επεξεργαστήκαμε.
Αξιολόγηση - Συμπεράσματα - Προτάσεις
Τα αποτελέσματα της ενασχόλησής μας με το παραπάνω θέμα ήταν πολύ θετικά. Η ευαισθητοποίηση των παιδιών ήταν μεγάλη και η επίδραση στις διατροφικές τους συνήθειες άμεση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η καθιέρωση από τα ίδια τα παιδιά εβδομαδιαίου προγράμματος υγιεινής διατροφής στο σχολείο που περιελάμβανε: Δευτέρα - φρούτα, Τρίτη - γαλακτοκομικά, Τετάρτη - σπιτικές λιχουδιές, Πέμπτη - λαχανικά και Παρασκευή - πίτες. Επίσης, τα παιδιά αποφάσισαν να φέρνουν μαζί τους οδοντόβουρτσα, ώστε να πλένουν τα δόντια τους μετά το φαγητό τους στο σχολείο.
Ακόμη, τα παιδιά επηρεασμένα απ' όσα έμαθαν παρότρυναν και την οικογένειά τους να αλλάξουν τις διατροφικές τους συνήθειες και να τρώνε σωστά. Έτσι ευαισθητοποιήθηκαν παράλληλα με τα παιδιά και οι γονείς. Μένει τώρα η καλλιέργεια των θετικών διατροφικών συνηθειών που απέκτησαν τα παιδιά και μέσα στην οικογένεια, ώστε να εδραιωθούν και να γίνουν τρόπος ζωής.
Γλυκερία Μακρή