Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Δημοτικό Σχολείο Αγίας Αννας

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εύβοια - Έκδοση του Γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Εύβοιας. Η επιμέλεια είναι της Θάλειας Καλαμπαλίκη, Υπεύθυνης Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Νοέμβριος 2000
Περισσότερα άρθρα από την έκδοση

"Η Αγία Αννα τον παλιό εκείνο καιρό"

Επιλογή του θέματος
Ο ρυθμός της νέας ζωής με τις ευκολίες και την ταχύτητα των μηχανών, με τις μετακινήσεις των πληθυσμών, τα εύκολα ταξίδια αλλάζει ολοένα κι αφανίζει την παραδοσιακή σταθερότητα.

Είναι γνωστό ότι ο λαός βιάζεται να φύγει από την παράδοσή του και ιδιαίτερα η νεολαία ζητά να πηδήσει απότομα προς τους αστικούς τρόπους ζωής και τα παρείσακτα ξενικά έθιμα. Έτσι χάνονται σιγά σιγά (όχι μόνο τώρα, αλλά και από πολλά χρόνια) οι παλιοί τρόποι ζωής, η φορεσιά, η μουσική, η μαστορική των σπιτιών, τα έθιμα του χρόνου, η γενικότερη προσοχή στην παράδοση. Ευτυχώς υπάρχει η νοσταλγία, η ανθρώπινη «δυνατή αδυναμία». Ευτυχώς υπάρχουν οι λαογράφοι που ολοένα γυρίζουν στις πηγές και στις ρίζες, προσπαθούν να τις διατηρήσουν και να τις προβάλουν πάντα στην εξελισσόμενη ζωή, σαν ένα ζωντανό ορίζοντα παράδοσης.

Η Ε΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Αγίας Αννας μαζί με τη δασκάλα τους διαπιστώνοντας ότι τα παλιότερα φεύγουν και ξεχνιούνται, χωρίς να αρνούνται την αλλαγή, περισυλλέγουν τα παλιά έθιμα, παιχνίδια, τραγούδια, προλήψεις, φαγητά κ.λ.π., της Αγίας Αννας και επιθυμούν να ενημερώσουν τον αρνητή τους λαό για την παραδοσιακή αξία των αποβαλλομένων και για το επίσης «μορφωτικό» και «νεωτερικό» κέρδος που θα έχει, αν τα κρατήσει στη θύμιση και στο σεβασμό του. Θα είναι σαν να κρατεί, κοντά στα καινούρια του βολέματα, τη ζεστασιά της ευλογίας των γονιών, της πείρας των ηλικιωμένων και της βιοτικής οικειότητας των γενεών, που έζησαν στον ίδιο τόπο, την Αγία Αννα.

Στόχοι και σκοποί του προγράμματος
1) Να βιώσουν τα παιδιά εμπειρίες σχετικές με τη ζωή και τις ασχολίες των κατοίκων της Αγίας Αννας τα παλιότερα χρόνια. 2) Να γνωρίσουν και να αγαπήσουν τον τόπο τους.

Δραστηριότητες
Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες εργασίας δούλεψαν τα εξής θέματα: 1) Ιστορία του τόπου 2) Έθιμα 3) Παιχνίδια 4) Τραγούδια 5) Παραμύθια 6) Λέξεις 7) Είδη λαϊκής τέχνης 8) Φορεσιά 9) Προλήψεις 10) Παραδοσιακές συνταγές.

Η πληροφόρηση έγινε μέσα από πολλές επισκέψεις στο Μουσείο Αγίας Αννας και συνεντεύξεις με ηλικιωμένους ανθρώπους. Πολλά από τα θέματα δημοσιεύτηκαν στην μηνιαία εφημερίδα «ΚΕΝΤΡΙ» που εκδίδει η Ε΄ τάξη. Η αξιολόγηση γινόταν καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς με έλεγχο και διασταύρωση των πληροφοριών. Οι πληροφορίες ανακοινώνονταν μέσα στην τάξη και μετά από συζήτηση αποφασίζαμε ποια θέματα έπρεπε να μπουν στην εφημερίδα κάθε μήνα. Π.χ. Στην εφημερίδα του Φεβρουαρίου βάλαμε όλα τα αποκριάτικα τραγούδια που συγκεντρώσαμε.

Το υλικό που συγκεντρώσαμε ήταν πάρα πολύ και θέλω να ευχαριστήσω τα άτομα που μας βοήθησαν: Τασούλα Κατούνη, υπεύθυνη του Μουσείου, Γιώργο Μοντσανά, Γεωργία Κυρίτση, Τασούλα Σταθαρά, Ελένη Ζώη, Μαρία Μοντσανά, Ειρήνη Σταθαρά, Αντιγόνη Μπολοβίνου και ιδιαίτερα τη μάνα μου Αργυρή Παπανδρέου, η οποία είναι 76 χρονών και θυμήθηκε υπέροχα τραγούδια, καθώς και τη θεία μου Βασιλική Παπανδρέου που μας είπε τα τετράστιχα της αγάπης.

Επίσης πρέπει να αναφέρω ότι το ξεκίνημα για όλη αυτή τη δουλειά έγινε από τους μαθητές μου της Στ΄τάξης σχολ. έτους 1996-97. Μαζί μ' αυτούς ξεκίνησα την εφημερίδα «Κεντρί» και αρχίσαμε να συγκεντρώνουμε τα έθιμα και πολλά ιστορικά στοιχεία. Τα παιδιά αυτά συνεχίζουν να δείχνουν ενδιαφέρουν και να διαβάζουν την εφημερίδα που εκδίδουν τώρα οι μαθητές μου της Ε΄ τάξης, αν και πάνε στο Γυμνάσιο.

Στο πρόγραμμα συμμετείχε η Ε΄ τάξη με 16 μαθητές. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με καταπληκτικό και ιδιαίτερο ώριμο τρόπο. Συγκεντρώθηκε πλήθος πληροφοριών, τις οποίες και δημοσιεύσαμε στην έκδοση της τάξης μας, στο τέλος του σχολικού έτους.

Σταυρούλα Παπανδρέου

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.