Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Νηπιαγωγείο Φάρου Αυλίδας

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εύβοια - Έκδοση του Γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Εύβοιας. Η επιμέλεια είναι της Θάλειας Καλαμπαλίκη, Υπεύθυνης Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Νοέμβριος 2000
Περισσότερα άρθρα από την έκδοση

«Τα παιδιά όλου του κόσμου»

Σκοπός - Στόχοι του προγράμματος

  • Γνωριμία των νηπίων με παιδιά άλλων κρατών του πλανήτη.
  • Διερεύνηση και ανακάλυψη ομοιοτήτων - διαφορών στα γνωρίσματα άλλων λαών καθώς και των πολιτισμικών στοιχείων που τους χαρακτηρίζουν.
  • Προσέγγιση και οικειοποίηση της πολυπολιτισμικής πραγματικότητας που συνιστά το περιβάλλον όπου διαβιώνουν τα νήπια.
  • Αρση προκαταλήψεων απέναντι στη διαφορετικότητα άλλων φύλων.
  • Ανάπτυξη πρωτοβουλιών της ομάδας των νηπίων για επαφή αλλά και ενίσχυση άλλων πολιτισμικών ομάδων.

Δραστηριότητες

  • Ανεύρεση στοιχείων που αφορούν άλλες φυλές, με ενεργοποίηση των παιδιών προς την κατεύθυνση της συλλογής πληροφοριών (μέσα από εγκυκλοπαίδειες, περιοδικά, παραμύθια), παρουσίαση και επεξεργασία αυτών.
  • Οργάνωση αποκριάτικης γιορτής στο Νηπιαγωγείο με καλεσμένους τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου που προέρχονταν από την Αλβανία.
    Τα παιδιά και των δύο Σχολείων διασκέδασαν χορεύοντας πάνω σε λατινοαμερικάνικες, αλβανικές και ελληνικές μουσικές. Δοκίμασαν ακόμα παραδοσιακές αλβανικές και ελληνικές γεύσεις που ετοίμασαν οι γονείς των παιδιών.
  • Επίσκεψη στο χώρο διαβίωσης Ινδών εργατών του χωριού.
    Τα νήπια προσέφεραν ως δώρο στους Ινδούς μια τούρτα, που τα ίδια ετοίμασαν στο σχήμα της Ινδίας. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, ζητήθηκαν από τους Ινδούς πληροφορίες και διευκρινήσεις για τον τρόπο ζωής τους, τη χώρα τους. Ακόμα τα νήπια ζήτησαν την καταγραφή του ονόματος καθενός από αυτά, στην ινδική γραφή.
  • Παρακολούθηση βιντεοταινίας της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες με θέμα «Τα παιδιά πρόσφυγες».
  • Κατασκευή αφίσας για το χώρο του πολιτιστικού κέντρου, το οποίο φιλοξένησε έκθεση με προϊόντα της UNICEF.
  • Καταγραφή των εμπειριών που προέκυψαν από το πρόγραμμα στην εφημερίδα του Νηπιαγωγείου.
  • Εξόρμηση των νηπίων στο χωριό με στόχο:
    • Την ευαισθητοποίηση των κατοίκων του χωριού γύρω από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν παιδιά άλλων χωρών. (πώληση εφημερίδας)
    • Τη συγκέντρωση χρημάτων για ενίσχυση της οργάνωσης «γιατροί χωρίς σύνορα»
    • Τη διανομή φυλλαδίου «Οδηγός του μετανάστη» (σε τρεις γλώσσες Πολωνικά, Αλβανικά, Ρουμάνικα) στις μειονότητες του χωριού.

Αξιολόγηση του προγράμματος
Το θέμα του προγράμματος «τα παιδιά όλου του κόσμου», παρέχει ένα ευρύ πλαίσιο επεξεργασίας, το οποίο θελήσαμε να περιορίσουμε στα επίπεδα που επέβαλαν οι συνθήκες στις οποίες αναπτύχθηκε (η ηλικία των παιδιών και οι δυνατότητές τους, ο χώρος με την έννοια του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος των νηπίων).

Πριν από την διεξοδική εξέταση του θέματος προηγήθηκε ένας ευκαιριακός υποψιασμός των παιδιών εμβόλιμα σε άλλους κύκλους γνώσης του αναλυτικού προγράμματος.

Πέρα από τη μεγάλη ή μικρή συμμετοχή του καθενός από τα νήπια στις δραστηριότητες της κύριας επεξεργασίας του θέματος, το ενδιαφέρόν στοιχείο εστιάζεται στις προεκτάσεις που γέννησε το πρόγραμμα σ' αυτά.

Είτε αυτές εκδηλώθηκαν με την συλλογή αυτοκόλλητων με παιδιά άλλων χωρών, που τα νήπια εντόπισαν στις συσκευασίες γιαουρτιού, είτε με το να κινητοποιούνται και να μεταφέρουν νέα τηλεοπτικών ειδήσεων που σχετίζονται με συμβάντα σε άλλα σημεία του πλανήτη, είτε ακόμα με την αυθόρμητη σύνθεση στίχων για τους Ινδούς του χωριού πάνω σε γνωστή μελωδία.

Το πρόγραμμα θεωρούμε επίσης ότι συνέτεινε στη διακοπή της ασυνέχειας ανάμεσα στο σχολείο και την κοινωνία του χωριού. Το αντικείμενο μάθησης προσεγγίστηκε στο μεγαλύτερο του μέρος βιωματικά και λιγότερο στην πλασματική του μορφή.

Τα παιδιά γνώρισαν ανθρώπους άλλης φυλής, άλλης χώρας στην πραγματική τους υπόσταση, ζήτησαν και πήραν τη βοήθεια της κοινότητας του χωριού και οι γονείς των νηπίων εμπλέχτηκαν ενεργά στην όλη διαδικασία.

Ωστόσο το πρόγραμμα δημιούργησε και νέες επιθυμίες στα παιδιά, όπως το να επισκεφθούμε ένα σχολείο όπως το Community School όπου φοιτούν παιδιά από άλλες χώρες και να επικοινωνήσουμε με το σχολείο ενός από τα παιδιά Ινδών εργατών.

Κατερίνα Αγγελίκου

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.