"Σώστε τον πλανήτη - Save the planet"
Σκοπός - Στόχοι του προγράμματος
Πιστεύοντας πως τα παιδιά είναι ευαίσθητα για τον κόσμο που τους περιβάλλει, ξεκινήσαμε το περιβαλλοντικό μας πρόγραμμα με ενημέρωση και συζητήσεις σχετικές με τέσσερα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του πλανήτη μας: απορρίμματα - ανακύκλωση, ρύπανση της θάλασσας, δάσος και ζώα σε κίνδυνο. Τα παιδιά μοιράστηκαν τις προσωπικές τους εμπειρίες και πρότειναν λύσεις. Κατέληξαν στο συμπέρασμα πως το περιβάλλον απειλείται όλο και περισσότερο και μαζί μ' αυτό και η ίδια η ζωή μας. Έτσι σιγά - σιγά τέθηκαν οι πρώτοι στόχοι του προγράμματος: Να ενημερωθούν πρώτα τα ίδια και μετά και οι υπόλοιποι μαθητές του σχολείου, να γνωρίσουν τη χρησιμότητα των άχρηστων αντικειμένων, να συνειδητοποιήσουν τις πραγματικές ανάγκες του ανθρώπου και να δημιουργηθεί η αίσθηση ευθύνης και στάσης του κάθε μαθητή μέσα στο χώρο που τον περιβάλλει.
Συνεργασία
Με την άμεση και συχνή επικοινωνία με την Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπ/σης Κα Καλαμπαλίκη, αποφασίσαμε να οργανώσουμε μια μικρή έκθεση στο χώρο του σχολείου (ανοικτή στο κοινό). Από το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης μας δόθηκε έντυπο υλικό και πολλές ιδέες και σε συνεργασία με το Διευθυντή του Σχολείου, Κο Καραμούζη, και τους δασκάλους της Δ΄ τάξης, Κο Σακκά και Κο Λουϊζο, άρχισε η όλη οργάνωση του προγράμματος. Αποφασίσαμε, δε, η όλη προσπάθεια να είναι στα αγγλικά (όσο αυτό ήταν δυνατόν για το επίπεδο της Δ΄ τάξης), με αφορμή κάποια σχετικά κεφάλαια του βιβλίου Funway 1 που διδάσκεται στην συγκεκριμένη τάξη.
Επίσης μεγάλη βοήθεια βρήκαμε από έντυπο υλικό και φυλλάδια της Greenpeace και της WWF, από το περιοδικό «Ανακύκλωση τώρα» της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης καθώς και από ενημερωτικό υλικό της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς (Τμήμα Οικολογίας). Πολλές πληροφορίες επίσης αντλήσαμε από φυλλάδια του Body Shop, της Mom (εταιρείας για τη μελέτη και προστασία της μεσογειακής φώκιας), του Συλλόγου για την προστασία της θαλάσσιας χελώνας, του Δήμου Χαλκιδέων και του ΕΚΠΑΖΠ (Κέντρο Περίθαλψης Αγριων Ζώων και Πουλιών), καθώς και από εφημερίδες και περιοδικά.
Οι δραστηριότητες
Οι μαθητές άρχισαν να δημιουργούν. Ζωγράφισαν, ατομικά και ομαδικά, εικόνες για το πως βλέπουν τον πλανήτη τώρα και πως θα ήθελαν να είναι αν όλοι κάναμε ό,τι έχουμε χρέος. Αργότερα ζωγράφισαν θέματα σχετικά με την καταστροφή των δασών, τη ρύπανση των θαλασσών και την ανακύκλωση. Έφτιαξαν αφίσες με συνθήματα στα αγγλικά (Save the earth - Keep it clean - Go green, go clean - Animals in Danger - Reiycling - Pollution κ.λ.π.).
Σιγά - σιγά ξεκίνησαν να φτιάχνουν και κατασκευές από άχρηστα υλικά: Σελιδοδείχτες με οικολογικά θέματα, βάζα από παλιά αλουμινένια κουτάκια και από γυάλινα μπουκάλια, ζωάκια από αυγοθήκες και κούτες τσιγάρων, κούκλες από πλαστικά μπουκάλια, κατασκευές με σφουγγάρι και ξύσματα μολυβιών, βαμμένα βότσαλα και κοχύλια, κολλάζ.
Έλυσαν μικρές ακροστιχίδες (κάποιες και σε πολύ απλά αγγλικά) καθώς και puzzles.
Κάποιοι μαθητές έφεραν φωτογραφίες ή ομοιώματα ζώων που βρίσκονται σε κίνδυνο αφανισμού, μαθαίνοντας ταυτόχρονα και τις ονομασίες των ζώων αυτών στα αγγλικά.
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς και στα πλαίσια των εκδηλώσεων του σχολείου, όλη η δουλειά των παιδιών συλλέχθηκε, ταξινομήθηκε και παρουσιάστηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, όπου την επισκέφθηκαν οι υπόλοιποι μαθητές του σχολείου, οι δάσκαλοι καθώς και γονείς. Οι τελευταίοι μάλιστα μπορούσαν να μάθουν - διαβάζοντας τα σχετικά φυλλάδια, για όλα όσα εκείνοι θα μπορούσαν να αποφεύγουν ή να προτιμούν στο σπίτι καθημερινά. Τέλος, υπήρχε και ένας κατάλογος με βιβλία οικολογικού περιεχομένου, ιδιαίτερα για μικρά παιδιά.
Αξιολόγηση - Συμπεράσματα
Είναι πράγματι πολλές οι διαπιστώσεις και τα συμπεράσματα που βγήκαν από το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Τα παιδιά είναι ευαίσθητα και «ανοιχτά». Ενημερώθηκαν, ερεύνησαν και πρότειναν λύσεις για την σωτηρία αυτού του πλανήτη.
Ο σχεδιασμός και η οργάνωση του προγράμματος υπήρξαν γενικά καλοί, αν και εδώ πρέπει να τονιστεί η έλλειψη χρόνου στα πλαίσια του ωραρίου του σχολείου κάτι που ανάγκαζε τα παιδιά να δουλεύουν και στο σπίτι μέσα σε πρόγραμμα φορτωμένο από φροντιστήρια και άλλες δραστηριότητές τους. Πολλές φορές οι δάσκαλοι της Τετάρτης παραχωρούσαν ή μάλλον αξιοποιούσαν την ώρα των Καλλιτεχνικών.
Οι μαθητές προσέγγισαν τους στόχους, γνώρισαν τις διάφορες πτυχές του «προβλήματος», έδειξαν σταδιακά όλο και περισσότερη προσοχή σε περιβαλλοντικά θέματα, ανέπτυξαν επιδεξιότητες και κλίσεις, δούλεψαν ομαδικά αποκτώντας πνεύμα συνεργασίας και «η σωτηρία του πλανήτη» πέρασε από τη θεωρία στην πράξη.
Φυσικά, τα παιδιά δήλωσαν την επιθυμία να συνεχίσουν και την επόμενη χρονιά. Ελπίζουμε τα πράγματα να γίνουν ακόμα πιο οργανωμένα και ο χρόνος για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση πολύ περισσότερος.
Βασιλική Τζώρτζου