ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ
Φέτος ήταν η χρονιά της Εύβοιας στο μαθητικό Ευρωκοινοβούλιο. 64 μαθητές λυκείου, που επιλέχθηκαν κατόπιν διαγωνισμού, εκπροσώπησαν το νομό και τη χώρα μας στο Στρασβούργο, στα πλαίσια του προγράμματος EUROSCOLA, όπου βέβαια συμμετείχαν όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με ανάλογη εκπροσώπηση.
Η β΄ ομάδα των Ελλήνων (Ευβοέων) μαθητών στο Στρασβούργο.
Από το Λύκειο Ψαχνών πήραμε μέρος 5 παιδιά: η Εύα Καλαβρή, η Κυριακή Παπαναστασίου, η Παναγιώτα Παπαναστασίου, η Χρύσα Πολυζώη και ο Σωτήρης Ψαθάς. Φτάσαμε στο Στρασβούργο την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου και μείναμε 4 μέρες. Τα 64 παιδιά της ελληνικής αποστολής, χωρισμένα σε δύο ομάδες των 32 ατόμων, ξεναγηθήκαμε στην πανέμορφη πόλη και στα χωριά της Αλσατίας. Η ομάδα μας συμμετείχε στις εργασίες του Κοινοβουλίου την Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου (η άλλη ομάδα είχε συμμετάσχει την προηγούμενη).
Το πρόγραμμα της ημέρας τηρήθηκε αυστηρά. Στις 8.30 το πρωί φτάσαμε στο κτίριο LUISE WEISS του Ευρωκοινοβουλίου - το όνομα του κτιρίου οφείλεται σε μια μεγάλη αγωνίστρια για τα δικαιώματα της γυναίκας.
Η 5μελής αποστολή του Λυκείου Ψαχνών (από αριστερά: Χρ. Πολυζώη, Εύα Καλαβρή, Σωτ. Ψαθάς, Κυριακή Παπαναστασίου και Παν. Παπαναστασίου) στην είσοδο του Κοινοβουλίου.
Μετά τον τυπικό έλεγχο από την υπηρεσία ασφαλείας, μας έδωσαν ένα διακριτικό σήμα, το πρόγραμμα και μικρές σημαίες των χωρών μας. Στη συνέχεια, μας κατατόπισαν για τον τρόπο διεξαγωγής των εργασιών και χωρισθήκαμε σε ομάδες εργασίας. Ακολούθησε η σύνοδος της ολομέλειας και οι διοικητικοί υπάλληλοι μας έδωσαν ενδιαφέροντα στοιχεία για την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Κατόπιν, ορίσθηκε ένας εκπρόσωπος μαθητής από κάθε χώρα και παρουσίασε το σχολειό και τον τόπο καταγωγής του.
Στην αίθουσα, όπου γευματίσαμε, παίξαμε και το EUROGAME, ένα παιχνίδι «συνεννόησης». Κάθε μαθητής έπρεπε να βρει άλλους τρεις διαφορετικών εθνικοτήτων και να καταφέρει να συνεννοηθεί μαζί τους, για να απαντήσει σε ερωτήσεις που είχαν τεθεί σε διάφορες γλώσσες. Το παιχνίδι αυτό αποτέλεσε αφορμή για προσέγγιση μεταξύ μας, αποδεικνύοντας μάλιστα πως είναι εφικτή η επικοινωνία και μεταξύ αλλογλώσσων όταν υπάρχουν κοινά ενδιαφέροντα και θέληση.
Αργότερα, χωρισθήκαμε σε επιτροπές, για να ασχοληθούμε με ξεχωριστά θέματα η καθεμιά, όπως το περιβάλλον, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τα κοινωνικά προβλήματα κ.ά. Συζητήσαμε και ανταλλάξαμε απόψεις με τους συνομήλικους μας των άλλων χωρών, κάνοντας και προτάσεις για την επίλυση κάποιων προβλημάτων. Η κάθε επιτροπή συνέθεσε την εργασία της, την οποία παρουσίασε στην ολομέλεια, ενώπιον δηλαδή όλων των άλλων επιτροπών. Λάβαμε κι εμείς το λόγο, υποβάλαμε ερωτήσεις, ζητήσαμε διευκρινίσεις.
Στο τέλος της συνόδου, προσφέρθηκε σε κάθε σχολείο μια ευρωπαϊκή σημαία και ακούστηκε ο ευρωπαϊκός ύμνος. Νιώσαμε έντονα πόσα κοινά είχαμε όλα τα παιδιά των ευρωπαϊκών χωρών και συνειδητοποιήσαμε την ευρωπαϊκή μας ταυτότητα.
Από αριστερά: Π. Παπαναστασίου, Εύα Καλαβρή, Κ. Παπαναστασίου.
Αξίζει να σημειωθεί πως η ελληνική αντιπροσωπεία (ευβοϊκή, στη προκειμένη περίπτωση) είχε πολύ έντονη παρουσία και διακρίθηκε σε όλες τις εργασίες και δραστηριότητες. Υποβάλαμε πολλές και ουσιώδεις ερωτήσεις, υποστηρίξαμε τις απόψεις μας με θάρρος και τεκμηρίωση. Μάλιστα, στις 5 επιτροπές και οι 5 συντάκτες ήταν Έλληνες, όπως Έλληνας ήταν και μέλος της νικήτριας ομάδας του EUROGAME.
Με αυτά που είδα και έζησα, κάνοντας τις συγκρίσεις μου, διαπιστώνω πως η Ελλάδα δεν είναι απλώς ένα ένδοξο παρελθόν, ούτε μια υπόθεση συγκυριών. Είμαστε μια χώρα κι ένας λαός που έχει και λαμπρό παρόν και λαμπρότερο, όπως φαίνεται, μέλλον. Πράγματι, η συμμετοχή μου στο Ευρωκοινοβούλιο των μαθητών μου έδωσε να καταλάβω πως είμαι πολίτης της Ευρώπης και από την άλλη με έκανε περήφανη που είμαι Ελληνίδα.
Της Κυριακής Παπαναστασίου